• Påskliljaa23

    Glömde lägga till mitt mellannamn

    Hej,

    Jag ska resa nästa vecka, men glömde av misstag och slarv att lägga till mitt mellan namn när jag gjorde min bokning, som finns med på mitt pass. Däremot är förnamnet och efternamnet exakt som det står på passet. Är det någon med erfarenhet kring detta som har varit med om liknande, och kan med säkerhet veta om man kan bli stoppad vid check in eller om det inte spelar någon roll?

    (Har kontaktat flygbolaget, men det tar några dagar för dem att återkoppla och därav behöver jag snabb input så jag kan åtminstone lugna ner mig en aning)

  • Svar på tråden Glömde lägga till mitt mellannamn
  • Påskliljaa23
    Embla twopointoh skrev 2022-07-07 15:32:56 följande:

    En resekamrat till mig fick problem med att ena förnamnet inte stavades exakt samma som det stod i passet (på biljetten stod det O, i passet Ô, och det var enda skillnaden) och det var med nöd och näppe han släpptes ombord. En annan gång var det någon som hade förnamnen i annan ordning jämfört med passet, det blev sådant krångel att personen inte kom med flyget alls.

    Jag dubbelkollar alltid att alla mina namn står i rätt ordning och är rättstavade, för att undvika den typen av onödiga problem.


    Ajdå :/ mina två namn på flygbiljetten har dock inga stavningsfel, och namnen är inte heller i fel ordning. Det är bara andra förnamnet som inte finns med. 
  • Påskliljaa23
    Anonym (Reser ofta) skrev 2022-07-07 16:25:26 följande:

    Jag åker ofta på charter, hos ving och apollo skriver man bara förnamn och efternamn medan tui är noga med att påpeka att det är viktigt att alla namn är med och att de stavas exakt som på passet. 


    Verkar alltså bero på vilket bolag man reser ifrån... Happ, får väll hålla tummarna och invänta svar.
  • Anonym (Xovir)

    Det beror nog mycket på vart du ska resa och med vilka.
    Tex till USA reser jag på mitt andranamn, vi låtsas att jag heter Anna Sofia med Sofia som tilltalsnamn, men till USA får jag åka som Anna.

  • Anonym (Andra)
    Påskliljaa23 skrev 2022-07-07 16:30:41 följande:
    Oj aha! Så när du åkt utomlands resor, så har du endast angett "Bella Karlsson" och aldrig tillagt "Anna Bella Karlsson"? du har inte heller blivit ifrågasatt vid check in, om de kollat din flygbiljett samt pass? :o
    Ja jag skriver bara Bella Karlsson i bokningen, och ingen har någonsin sagt något om det.
    Jag har flugit inom Europa, till Asien och till USA, med alla möjliga flygbolag. 
  • Anonym (Reser ofta)
    Påskliljaa23 skrev 2022-07-07 16:36:15 följande:
    Verkar alltså bero på vilket bolag man reser ifrån... Happ, får väll hålla tummarna och invänta svar.
    Vilken bolag har du bokat hos? 
  • Anonym (Xovir)
    Anonym (Andra) skrev 2022-07-07 16:48:01 följande:
    Ja jag skriver bara Bella Karlsson i bokningen, och ingen har någonsin sagt något om det.
    Jag har flugit inom Europa, till Asien och till USA, med alla möjliga flygbolag. 
    Hur gör du då med ESTA som säger att man ska skriva första namnet i passet?
    Gör det inget om ESTA inte stämmer med biljetten?
  • Anonym (Reser ofta)
    Anonym (Xovir) skrev 2022-07-07 17:01:47 följande:
    Hur gör du då med ESTA som säger att man ska skriva första namnet i passet?
    Gör det inget om ESTA inte stämmer med biljetten?
    ESTA behöver man bara om man ska stanna en längre tid i vissa länder.
  • Anonym (Xovir)
    Anonym (Reser ofta) skrev 2022-07-07 17:24:32 följande:
    ESTA behöver man bara om man ska stanna en längre tid i vissa länder.
    Esta behöver man ju om man ska till USA även kortare tid?
  • Anonym (Xovir)
    Anonym (Reser ofta) skrev 2022-07-07 17:24:32 följande:
    ESTA behöver man bara om man ska stanna en längre tid i vissa länder.
    Esta är dessutom enbart till USA så vad menar du med vissa länder?
  • Anonym (Reser ofta)
    Anonym (Xovir) skrev 2022-07-07 17:37:47 följande:

    https://officiell-esta.se/vad-ar-esta


    Du måste ha esta även om du bara ska stanna i USA 1 vecka.


    Jag tog för givet att ts skulle till Turkiet. 
    Kanske var dumt av mig.

    Du har naturligtvis rätt i detta.
  • Anonym (Reser ofta)
    Anonym (Xovir) skrev 2022-07-07 17:40:16 följande:
    Esta är dessutom enbart till USA så vad menar du med vissa länder?
    Behövs till fler länder vid längre vistelser.
  • Anonym (Xovir)
    Anonym (Reser ofta) skrev 2022-07-07 17:46:20 följande:
    Behövs till fler länder vid längre vistelser.
    Vilka länder då?
    När jag googlar på esta kommer det bara upp om USA.

    Säger alltså inte att du har fel men jag hade ingen aning om att esta fanns i flera länder.
  • Påskliljaa23
    Anonym (Xovir) skrev 2022-07-07 17:49:01 följande:
    Vilka länder då?
    När jag googlar på esta kommer det bara upp om USA.

    Säger alltså inte att du har fel men jag hade ingen aning om att esta fanns i flera länder.
    Vad innebär esta?
  • Anonym (Xovir)
    Påskliljaa23 skrev 2022-07-07 17:50:23 följande:
    Vad innebär esta?
    Ett slags visum till USA.

    Det är ett sidospår i tråden.
  • Anonym (Andra)
    Anonym (Xovir) skrev 2022-07-07 17:01:47 följande:
    Hur gör du då med ESTA som säger att man ska skriva första namnet i passet?
    Gör det inget om ESTA inte stämmer med biljetten?
    Det minns jag inte, men jag kollade upp instruktionerna nu och det står att man ska skriva First (Given) Name, och det är ju Bella även om det inte står först. 
  • Anonym (faktor)
    Anonym (Xovir) skrev 2022-07-07 17:51:13 följande:
    Ett slags visum till USA.

    Det är ett sidospår i tråden.
    Nej.

    ESTA är det man måste ansöka om när man INTE behöver söka visum till USA, och ha klart innan man går på ett plan dit.

    Ca 40 länder i världen ingår i USAs visa waiver program (VWP), alltså att man inte måste söka visum som alla dom måste från länder som kan tänkas vilja immigrera/jobba och vistas olagligt i USA.

    Systemet för att snabbhantera oss som reser från (relativt) välmående västländer kallas ESTA= Electronic System for Travel Authorization.

    www.cbp.gov/travel/international-visitors/frequently-asked-questions-about-visa-waiver-program-vwp-and-electronic-system-travel

  • Anonym (Xovir)
    Anonym (faktor) skrev 2022-07-08 11:17:48 följande:
    Nej.

    ESTA är det man måste ansöka om när man INTE behöver söka visum till USA, och ha klart innan man går på ett plan dit.

    Ca 40 länder i världen ingår i USAs visa waiver program (VWP), alltså att man inte måste söka visum som alla dom måste från länder som kan tänkas vilja immigrera/jobba och vistas olagligt i USA.

    Systemet för att snabbhantera oss som reser från (relativt) välmående västländer kallas ESTA= Electronic System for Travel Authorization.

    www.cbp.gov/travel/international-visitors/frequently-asked-questions-about-visa-waiver-program-vwp-and-electronic-system-travel
    Ja det var det jag menade. Skrev ett SLAGS visum inte att det ÄR ett visum.
    Men borde såklart skrivit att det är istället för ett visum.
  • Anonym (Xovir)
    Anonym (Andra) skrev 2022-07-07 20:47:15 följande:
    Det minns jag inte, men jag kollade upp instruktionerna nu och det står att man ska skriva First (Given) Name, och det är ju Bella även om det inte står först. 
    First given name, är det tilltalsnamn då?
    Jag tror ändå att det är bättre att skriva första namnet i passet om man vill vara helt säker.
Svar på tråden Glömde lägga till mitt mellannamn