• Sominget

    Returnera kläder när blir bättre rea

    Hej, någon som har erfarenhet att returnera kläder köpta på rea och sedan köpa samma vara till nytt lägre rea pris i samband med returen? Tycker både internet och butiker svämmas över nu av reor men upplever att det är sämre rabatter i år (känns som ordinariepriserna generellt är högre varför rean också blir sämre). Ofta säljer de bästa produkterna/mest rabatterade produkterna slut fortast men jag vet att tex stadium framöver har halva rea priset på sin rea. Kan jag köpa en vara och förvara den hemma, sedan returnera när det blir halva priset (som då tagit slut i butik) och köpa tillbaka samma vara för det lägre priset vid samma tidpunkt som returen? Eller hur gör ni andra vid reor? 


    Blir butikspersonal sura om man gör på detta vis? 

  • Svar på tråden Returnera kläder när blir bättre rea
  • Anonym (Medveten konsument)

    Jag har några gånger gått tillbaka med nyköpta, oanvända varor som gått på extrapris bara dagarna efter mitt inköp. Aldrig någon sur min.

    Diskmaskinen såldes för 2000 kr mindre innan min levererades, Jag ringde butiken och fick 2000 kronor sänkt pris.

    Att däremot i förväg planera för detta är inget jag lägger tid på.

  • Anonym (K)
    Anonym (Medveten konsument) skrev 2022-07-08 23:24:09 följande:

    Jag har några gånger gått tillbaka med nyköpta, oanvända varor som gått på extrapris bara dagarna efter mitt inköp. Aldrig någon sur min.

    Diskmaskinen såldes för 2000 kr mindre innan min levererades, Jag ringde butiken och fick 2000 kronor sänkt pris.

    Att däremot i förväg planera för detta är inget jag lägger tid på.


    Bad du om att köpa om varan direkt vid kassan billigare som TS undrar? 
  • Um Hamza
    Anonym (K) skrev 2022-07-09 09:43:26 följande:
    Bad du om att köpa om varan direkt vid kassan billigare som TS undrar? 
    Detta är ju förståeligt och något som många gör. Lite skillnad på det och att sätta i system att behålla kläder hemma nån månad, dom hade ju blivit köpta av någon annan om inte ts suttit och hållt på dem. 
  • Anonym (...)

    Jag såg faktiskt en kvinna göra detta en gång, jag stod i kön i kassan på hm när en kvinna returnerade sin jacka, först bad hon bara om att få mellanskillnaden tillbaka, det hade nog gått typ 2 veckor men det nekade dom såklart, då lämnade hon tillbaka jackan och fick pengarna tillbaka, pekade på jackan som kassören hängt bakom sig "så vill jag köpa den igen" men han hänvisade ut i butiken då detta skulle gås igenom och märkas om innan de hänger ut jackan igen, sur som fan vart hon eftersom det självklart inte fanns kvar i hennes storlek.

    Det var rätt komiskt att se, jag skulle skämmas ögonen ur mig personligen

  • Anonym (K)
    Um Hamza skrev 2022-07-09 11:10:07 följande:
    Detta är ju förståeligt och något som många gör. Lite skillnad på det och att sätta i system att behålla kläder hemma nån månad, dom hade ju blivit köpta av någon annan om inte ts suttit och hållt på dem. 

    Givetvis. Jag undrade bara om hon köpte varan igen på samma gång.
    Jag tycker också att det är rimligt att be om price match om det gäller dagar och ej månader.


    När jag jobbade på kundtjänst på en klädbutik på nätet gjorde vi price match om plagget reades ut typ. inom 1 vecka. 


    Men det låter lite konstigt att lämna tillbaka varan och vilja köpa den vid kassan billigare. 

    Finns varan kvar på rea då kan man lämna tillbaka och köpa varan igen men man kan ta en annat exemplar?


    Om varan är slut helt då vet man ej om just samma vara skulle vara billigare. 

  • Anonym (Titti)

    Om varan är slutsåld är det inte alls säkert att den kommer att gå att köpa till ett lägre pris efter att du returnerat den. 

    Om den däremot finns kvar och har ett lägre pris så kan du förstås köpa en ny vara för det lägre priset och returnera den du först köpte.

  • Anonym (Medveten konsument)
    Anonym (K) skrev 2022-07-09 09:43:26 följande:
    Bad du om att köpa om varan direkt vid kassan billigare som TS undrar? 
    Ja.

    Jag säger bara "jag köpte den här tröjan för några dagar sedan, och nu ser jag att den går på rea innan jag ens hunnit använda den. Så jag vill lämna tillbaka den och köpa den igen så att även jag får den till det lägre priset." Har aldrig varit problem.


  • Anonym (K)
    Anonym (Medveten konsument) skrev 2022-07-11 21:58:27 följande:
    Ja.

    Jag säger bara "jag köpte den här tröjan för några dagar sedan, och nu ser jag att den går på rea innan jag ens hunnit använda den. Så jag vill lämna tillbaka den och köpa den igen så att även jag får den till det lägre priset." Har aldrig varit problem.

     


    Har du provat efter några månader också som TS? 
    Jag tror det fungerar om det är bara några dagar senare och samma vara reades ut. 

    Men om en månad har gått eller mer som i TS fall och / eller varan finns inte på rea går det inte lika bra.

  • Anonym (K)
    Anonym (Medveten konsument) skrev 2022-07-11 21:58:27 följande:
    Ja.

    Jag säger bara "jag köpte den här tröjan för några dagar sedan, och nu ser jag att den går på rea innan jag ens hunnit använda den. Så jag vill lämna tillbaka den och köpa den igen så att även jag får den till det lägre priset." Har aldrig varit problem.

    TS skriver om varor som är slut?

    ? Ofta säljer de bästa produkterna/mest rabatterade produkterna slut fortast men jag vet att tex stadium framöver har halva rea priset på sin rea. Kan jag köpa en vara och förvara den hemma, sedan returnera när det blir halva priset (som då tagit slut i butik) och köpa tillbaka samma vara? ? 


    Hur bevisar man att varan skulle vara på rea då?
    De flesta butiker har inte rea på allt i butiken. 


    Många butiker har en policy att göra price match om samma vara säljs billigare.

    Jag har jobbat på en online butik med kundtjänst , där betalade vi tillbaka mellanskillnaden vid reor ,  men det krävdes en skärmdump att samma vara var billigare.
    Om varan var slut innan rean fick inte kunden tillbaka pengar. 

    Så det skulle inte funka som TS menar att hävda att om varan skulle finnas kvar då skulle den vara billigare.

    Det är just svårsålda varor som finns på slutet av rean.


     

  • Anonym (Anonym)

    Nej det är inte passande.  Butikspersonalen uppfattar dig som ofin. Om alla gjorde sån skulle det bli många fler konkurser. Det vill väl ingen. 

  • Jemp

    Det funkar i många butiker men givetvis bara om samma vara finns utannonserad till lägre pris. 

  • Anonym (Medveten konsument)
    Anonym (K) skrev 2022-07-12 09:19:38 följande:

     


    Har du provat efter några månader också som TS? 
    Jag tror det fungerar om det är bara några dagar senare och samma vara reades ut. 

    Men om en månad har gått eller mer som i TS fall och / eller varan finns inte på rea går det inte lika bra.


    Bara så länge det är öppet köp. (Och kläderna/prylarna är oanvända.)
  • Anonym (K)
    Anonym (Medveten konsument) skrev 2022-07-12 22:55:09 följande:
    Bara så länge det är öppet köp. (Och kläderna/prylarna är oanvända.)

    Och varorna du köpte fanns väl på rea? 


     

  • Anonym (K)
    Anonym (Medveten konsument) skrev 2022-07-12 22:55:09 följande:
    Bara så länge det är öppet köp. (Och kläderna/prylarna är oanvända.)

    Stadium TS skriver om har visserligen 365 dagars öppet köp , men frågan är hur skulle TS bevisa att en slutsåld vara skulle vara billigare om den ej var slutsåld?


    I ditt fall det är bara visa samma plagg med det nya prislappet. 


    Problemet är för TS att hen vill köpa varor som inte finns på rea på rea , medan du ville ha price match på reaplagg som såldes billigare. 

  • Anonym (Medveten konsument)
    Anonym (K) skrev 2022-07-13 09:38:35 följande:

    Och varorna du köpte fanns väl på rea? 


     


    Ja. Annars är det ju ingen poäng med att lämna tillbaka och köpa samma plagg igen.
Svar på tråden Returnera kläder när blir bättre rea