• Anonym (Utbränd)

Rådvill

Jag vet inte vad jag ska göra härnäst i livet. Jag är 50 år kvinna som jobbade i tandvården i 20 år, ok lön men sista åren var det så stressigt och för hög arbetsbelastning, man låg hela tiden 10 minuter efter hela dagarna, jag jobbade heltid, så i vintras gick jag in i väggen totalt, jag sa upp mig.
    Jag mådde så bra efteråt men det tar tid att komma tillbaka efter utbrändhet, jag tål fortfarande inte höga ljud men är inte lika stress känslig längre. 
    Nu i sommar började jag jobba i hemtjänsten. Jätteroligt, trivs mycket bättre där än tandvården med bra kollegor, men eftersom jag inte har utbildning undersköterska är lönen dålig. Kan inte få fast tjänst heller.
    De kan inte garantera mig jobb i höst men de tror att jag kan få vikariat till o från. 
    Men alla förväntar sig att jag ska gå tillbaka till tandvården, gamla chefen ringer mig varje vecka och undrar när jag vill börja igen och ingen stöttar mig i mitt beslut. Alla säger du tjänar ju mer i tandvården  du kan inte jobba i hemtjänsten.  Jag  vet inte vad jag ska göra i höst. Lönekontot gapar tomt, inte fått en lön på 3 månader. Slutade ju mitt förra jobb i mars. Jag måste tänka på min hälsa men behöver ju pengar. 
    Vad tycker ni att jag ska göra?

• Svar på tråden Rådvill
  • Anonym (Utbränd)

Jag tror att jag går tillbaka till jobbet, i tandvården,  antingen fast tjänst på 50% eller timanställning på runt 50%. Jag orkar aldrig jobba heltid igen. Sedan kan jag jobba i hemtjänsten som timvikarie 1- 2 pass i veckan på helgerna. 
    Då borde jag klara mig ekonomiskt. 
    Nej jag har inga barn tack o lov, men hus ja. 
    Jag ser många fördelar med timanställning, jag är fri att bestämma mycket själv hur mycket och med vad jag vill jobba, förhoppningsvis slipper jag bli utbränd igen...
    Som fast anställd på heltid kommer jag snabbt gå in i väggen igen tyvärr då det bara är stress hela dagarna. Får inte bestämma när jag vill ha semester utan är förpassad till när alla andra har semester. Så har det varit de senaste 4 åren.
    Jag pratade med företagshälsovården innan min uppsägning om min stress o symtom på utbrändhet, jag hade väldigt högt blodtryck mm,  de sa bara till mig, sluta stressa...
    Då sa jag upp mig. Har inte ångrat mig en dag.

• Anonym (Old)

Ok, men räkna då noga på på vad som händer om du bara har sysselsättning på drygt halvtid och blir sjukskriven eller arbetslös så att du har full koll. Det blir inte mycket pengar då. Har du marginaler för det?

Allt handlar ju inte om stress, man bryta ett ben, råka ut för en olycka eller nåt.

• Anonym (Jag)

Utbilda dig! Och säg åt chefen att du vill att hen respekterar ditt beslut och att det i nuläget inte alls känns aktuellt att återgå till tandvården.

• Anonym (Om)

Om du har möjlighet att jobba 50% och utbilda dig till uska på 50& så kan du så småningom få en fast tjänst inom hemtjänsten. 

Om du upptäcker att hemtjänsten ger 50% extrajobb så kan du göra det parallellt. Du kan ju också kontakta ålderdomshem och även ev skolor, förskolor etc så klarar du nog med råge de där 50%. 

• Anonym (50+)
    Anonym (Utbränd) skrev 2022-07-14 19:46:00 följande:

Jag tror att jag går tillbaka till jobbet, i tandvården,  antingen fast tjänst på 50% eller timanställning på runt 50%. Jag orkar aldrig jobba heltid igen. Sedan kan jag jobba i hemtjänsten som timvikarie 1- 2 pass i veckan på helgerna. 
    Då borde jag klara mig ekonomiskt. 
    Nej jag har inga barn tack o lov, men hus ja. 
    Jag ser många fördelar med timanställning, jag är fri att bestämma mycket själv hur mycket och med vad jag vill jobba, förhoppningsvis slipper jag bli utbränd igen...
    Som fast anställd på heltid kommer jag snabbt gå in i väggen igen tyvärr då det bara är stress hela dagarna. Får inte bestämma när jag vill ha semester utan är förpassad till när alla andra har semester. Så har det varit de senaste 4 åren.
    Jag pratade med företagshälsovården innan min uppsägning om min stress o symtom på utbrändhet, jag hade väldigt högt blodtryck mm,  de sa bara till mig, sluta stressa...
    Då sa jag upp mig. Har inte ångrat mig en dag.

En sak att tänka på är framtida pension. Om du nu jobbar och tjänar  lite under flera år och ekonomin precis går ihop är risken att din pension blir ännu lägre. 
  • Anonym (Bra fråga)

Förstår att det är en besvärlig sits du hamnat i. Som #15 nämner och många glömmer bort, är den framtida pensionen, men ibland handlar det om att rädda sig själv för stunden, för att må bra.

Känner en kvinna, som vantrivdes på jobbet, sa upp sig från en trygg anställning, för att studera, utan att veta vad hon skulle läsa, hon behövde en förändring i livet. Nu flera år senare, har hon fortfarande inget fast jobb, däremot skulder (CSN och krediter) och trivs med livet, men inte med den stress som ekonomin orsakat. Många som säger att dom inte bryr sig i ekonomi, men är som en röd tråd, genom våra liv, tyvärr.

• Anonym (Utbränd)

Är det inte bättre att jobba med det man tycker är roligt och tjäna mindre, än jobba med något man tycker är tråkigt men tjäna mer pengar?
    Jag har jobbat heltid i 20 år så jag borde ju få pension, dessutom ger alla jobb inkl timanställning pension. 
    Visst tjänar man mest på en fast heltidstjänst men jag orkar helt enkelt inte det mer.

• Anonym (Bra fråga)

#17 Om alternativt är att jobba 100% på ett jobb och må dåligt kontra jobba mindre alt med ett jobb som ger mindre pension, är valet ganska enkelt. Mående skulle för mig alltid gå före.

I Sverige, är grundpensionen relativt låg och hur man räknar fram den och vad man behöver tjäna för att komma över den, är inte helt enkelt, men viktigt att även tjänstepension betalas in av arbetsgivaren (inte alla som gör). Oavsett vilka val man gör i livet, är det alltid bra att försöka se vilka konsekvenser dessa får, både på kort och lång sikt. Hälsa före ekonomi, men vet också att dålig ekonomi, kan skapa ohälsa i form av tex stress. Svårt balans ibland.

• Anonym (Bub)

Hälsan är det viktigaste vi har!

undersök om vilka utbildningsvägsr det finns till undersköterska! Då har du ju möjlighet att både få fast tjänst och bättre lön/villkor inom hemtjänst. Se om du kan få möjlighet till validering (kanske har du jobbat för kort tid ännu men undersök möjlighet att korta ner utbildningstiden). Vissa kan ju validera sin yrkeserfarenhet till ett utbildningsbehov, andra kan korta ner studietid. Det kommer även nu 1 okt 2022 omställnknsstudiestöd med start för studier Vt 2023 som gör att du som är mitt i livet kan få möjlighet att studera med större bidrag än vad som vanligt här. Där finns det också något som kallas förstärkt stöd (ohälsa). Jag vet inte alla villkoren men Kolla upp dessa möjligheter mitt främsta tips. 

i annat fall, hör med din tidigare men också nya arbetsgivare om möjlighet till förändrade /anpassade arbetsuppgifter. Din kompetens behövs ju uppenbarllgen ändå, tror du inte? Och du kan säkert trivas i annat tempo, andra uppgifter. Det kan ju vara hur din organisation var riggad hos f.d ag som inte var bra. identifiera dina triggers för ohälsa, var det verkligen arbetsuppgifterna som tandsköterska eller var det arbetsmiljön runtomkring som gav utmattar dig?  personalbrist, stress inför besök/efter besök, , admin runtomkring, chefen, möten med patienter, resor, logistik, reception etc..? En annan arbetsgivare/mindre klinik kanske har annorlunda rutiner mot en större, regional annorlunda än provat etc.

lycka till!

• Anonym (Bub)
    Anonym (Utbränd) skrev 2022-07-16 20:39:18 följande:

Är det inte bättre att jobba med det man tycker är roligt och tjäna mindre, än jobba med något man tycker är tråkigt men tjäna mer pengar?
    Jag har jobbat heltid i 20 år så jag borde ju få pension, dessutom ger alla jobb inkl timanställning pension. 
    Visst tjänar man mest på en fast heltidstjänst men jag orkar helt enkelt inte det mer.

Hej igen,
    oklart, jag läste nu igenom tråden och undrar Om du är ute efter en fast anställning överhuvudtaget? Mitt tips är ju ändå det, då du får många fler fördelar än som timmes, men att du ser till att jobba Max 80 %. 

utbildning till undersköterska brukar finnas på distans, kolla också med arbetsförmedlingen vad de kan erbjuda för kurser.

många bra tips i tråden! 

• Anonym (Utbränd)

Jag valde ju att gå tillbaka till tandvården på 50% och jobba 3 pass i veckan i hemtjänsten.
    Redan efter första dagarna på jobbet i tandvården blev jag sjuk av stressen, ångrar mig bittert att jag gick tillbaka, de pressar in patienter i ett redan fullspäckat schema, jag hann inte med patienterna, hann inte skriva journalerna, fick göra "slarvjobb" ta genvägar pga tidspress. 
    Jag fick en fruktansvärd huvudvärk och synstörningar. Fick åka akut till sjukhuset där upptäcktes kraftigt för högt blodtryck så jag var nära att dö, kunde fått en stroke. Fick medicin men den hjälper inte. 
    Vad är pengar värt om man dör av sitt jobb?
    Har skrivit på till jul, kommer aldrig klara det.
    Har bestämt mig för att utbilda mig till undersköterska till våren. Om jag kommer in.
    Man vet inte om jag lever så länge för nu har jag blivit kroniskt sjuk. 
    Har diskuterat stress med chefen men chefen kan inget göra. Säger bara att jag ska sluta stressa. 
    Jag är riktigt uppgiven och orolig för min hälsa. 
    Jag vill bara få må bra och vara frisk. 
    Hellre frisk och mindre pengar än vara sjuk.
    Jag kanske inte ens lever till jul...

• Anonym (qqqq)
    Anonym (Utbränd) skrev 2022-09-03 00:31:18 följande:

Jag valde ju att gå tillbaka till tandvården på 50% och jobba 3 pass i veckan i hemtjänsten.
    Redan efter första dagarna på jobbet i tandvården blev jag sjuk av stressen, ångrar mig bittert att jag gick tillbaka, de pressar in patienter i ett redan fullspäckat schema, jag hann inte med patienterna, hann inte skriva journalerna, fick göra "slarvjobb" ta genvägar pga tidspress. 
    Jag fick en fruktansvärd huvudvärk och synstörningar. Fick åka akut till sjukhuset där upptäcktes kraftigt för högt blodtryck så jag var nära att dö, kunde fått en stroke. Fick medicin men den hjälper inte. 
    Vad är pengar värt om man dör av sitt jobb?
    Har skrivit på till jul, kommer aldrig klara det.
    Har bestämt mig för att utbilda mig till undersköterska till våren. Om jag kommer in.
    Man vet inte om jag lever så länge för nu har jag blivit kroniskt sjuk. 
    Har diskuterat stress med chefen men chefen kan inget göra. Säger bara att jag ska sluta stressa. 
    Jag är riktigt uppgiven och orolig för min hälsa. 
    Jag vill bara få må bra och vara frisk. 
    Hellre frisk och mindre pengar än vara sjuk.
    Jag kanske inte ens lever till jul...

Alla arbetsgivare måste göra en vårdplan när någon är sjukskriven. Görs ihop med FK. Det räcker så klart inte att en chef säger att man bara ska sluta stressa. Kontakta facket, där jag antar att du är med. Be dem om hjälp med att chefen inte tar tag i det. 
Svar på tråden Rådvill