• Anonym (Utbränd)

Rådvill

Jag vet inte vad jag ska göra härnäst i livet. Jag är 50 år kvinna som jobbade i tandvården i 20 år, ok lön men sista åren var det så stressigt och för hög arbetsbelastning, man låg hela tiden 10 minuter efter hela dagarna, jag jobbade heltid, så i vintras gick jag in i väggen totalt, jag sa upp mig.
    Jag mådde så bra efteråt men det tar tid att komma tillbaka efter utbrändhet, jag tål fortfarande inte höga ljud men är inte lika stress känslig längre. 
    Nu i sommar började jag jobba i hemtjänsten. Jätteroligt, trivs mycket bättre där än tandvården med bra kollegor, men eftersom jag inte har utbildning undersköterska är lönen dålig. Kan inte få fast tjänst heller.
    De kan inte garantera mig jobb i höst men de tror att jag kan få vikariat till o från. 
    Men alla förväntar sig att jag ska gå tillbaka till tandvården, gamla chefen ringer mig varje vecka och undrar när jag vill börja igen och ingen stöttar mig i mitt beslut. Alla säger du tjänar ju mer i tandvården  du kan inte jobba i hemtjänsten.  Jag  vet inte vad jag ska göra i höst. Lönekontot gapar tomt, inte fått en lön på 3 månader. Slutade ju mitt förra jobb i mars. Jag måste tänka på min hälsa men behöver ju pengar. 
    Vad tycker ni att jag ska göra?

• Svar på tråden Rådvill
  • Anonym (Bra fråga)
    Anonym (Utbränd) skrev 2022-07-09 02:29:41 följande:
    Rådvill

Jag vet inte vad jag ska göra härnäst i livet. Jag är 50 år kvinna som jobbade i tandvården i 20 år, ok lön men sista åren var det så stressigt och för hög arbetsbelastning, man låg hela tiden 10 minuter efter hela dagarna, jag jobbade heltid, så i vintras gick jag in i väggen totalt, jag sa upp mig.
    Jag mådde så bra efteråt men det tar tid att komma tillbaka efter utbrändhet, jag tål fortfarande inte höga ljud men är inte lika stress känslig längre. 
    Nu i sommar började jag jobba i hemtjänsten. Jätteroligt, trivs mycket bättre där än tandvården med bra kollegor, men eftersom jag inte har utbildning undersköterska är lönen dålig. Kan inte få fast tjänst heller.
    De kan inte garantera mig jobb i höst men de tror att jag kan få vikariat till o från. 
    Men alla förväntar sig att jag ska gå tillbaka till tandvården, gamla chefen ringer mig varje vecka och undrar när jag vill börja igen och ingen stöttar mig i mitt beslut. Alla säger du tjänar ju mer i tandvården  du kan inte jobba i hemtjänsten.  Jag  vet inte vad jag ska göra i höst. Lönekontot gapar tomt, inte fått en lön på 3 månader. Slutade ju mitt förra jobb i mars. Jag måste tänka på min hälsa men behöver ju pengar. 
    Vad tycker ni att jag ska göra?

Förstår att du sitter i en knivig situation, då tyvärr ekonomi, är som en röd tråd i människors liv, oavsett vad dom säger. Får man inte ekonomin att gå ihop, då blir det stress också, Om du trivdes på jobbet inom tandvården, går det inte att prata med chefen, om arbetsbördan? Her dock erfarenheten, att det bästa är att byta tjänst alt. arbetsgivare, om man drabba, då man her lätt att falla tillbaka till samma situation igen och då är man där igen,
  • Dexter dot com

Måste ju absolut vara tryggare att prata med din förra arbetsgivare om stressen och gå tillbaka till en fast tjänst och sjukskriva dig när du mår dåligt. Varför sa du upp dig istället för att bli sjukskriven?

• Anonym (qqqq)

Vad med att jobba tex 70-80% på ditt gamla jobb? 
    Så gjorde jag efter en utbrändhet och det ångrar jag inte (snart 10 år sen nu).
    Jag är ff kvar där jag jobbade innan sjukskrivningen. Min chef ordnade så att jag fick lite lugnare i tjänsten när jag kom tillbaka, och ett par år efter att jag hade blivit frisk så hoppade jag på en vidareutbildning. Är idag kvar på samma arbetsplats men har sen ett par år en helt annan befattning och jobbet är rätt annorlunda mot det jag hade innan, så jag är väldigt glad att jag kunde få göra på det här viset. 

• Anonym (Old)

Oj, skulle aldrig våga säga upp mig från en fast tjänst utan att ha en ny fast tjänst, är också 50+. Hur vågar man det? Men du kanske inte har barn att försörja, hus mm som jag.

En variant är att du går tillbaka till ditt gamla jobb och sen kollar upp utbildning för att skola om dig om det är det du vill. Ta sen tjänstledigt. Läs till undersköterska eller sjuksköterska? Om du har råd att studera.

• Anonym (Utbränd)

Hälften av personalen sa upp sig inom ett halvår så jag var inte ensam. 
    Jag vill aldrig mer gå tillbaka dit.
    Chefen körde över en totalt.
    Jag vill inte jobba heltid igen.
    För mig funkar det att jobba ca 80% på ett jobb där jag trivs. Varför jobba på ett ställe där man inte trivs och bränner ut sig men samtidigt måste man ha pengarna...
    Jag har funderat senaste åren på utbildning men då måste jag flytta för här finns inga utbildnings möjligheter. 
    Jag känner inte att jag måste ha fast jobb bara jag har jobb så jag klarar mig. 
    I hemtjänsten har jag trivts mycket bättre för där får man uppskattning varje dag, nåt jag aldrig fick i tandvården där patienterna bara skällde på en varje dag över kostnaderna. 
    Får man uppskattning trivs man. Lönen är inte allt.

• anonym2005

Mycket märkligt att din gamla chef ringer dig varje vecka och frågar när du kommer tillbaka, om du har sagt upp dig. 
    Det får hon ju respektera då.
    men du kan väl söka en annan tjänst inom tandvården, och jobba 75-80 % Kunde inte de vara ett alternativ?

• Anonym (Linda)

Alla kan falla någon gång under livet, orsaker kan vara olika, kan vara en uppriven skilsmässa med svår vårdnadstvist, hög arbetsbelastning, eller helt enkelt less och utbränd.

Jag tog beslut som TS gjort vid 50 år, jag sa upp mig, snacka med en kollega som driver eget, börja direkt till hen, för att sedan bli uppsagd. A-kassan blev då räddad utan att behöva ta karens 45 dagarna vid egen uppsägning.

Nu har jag kapital att vara arbetslös för återhämtning, får intervju varje månad, men kan hålla mig undan via valda ord o skrivna CV. Dom flesta bland mina vänner tycker det är helt rätt vad jag gör, dels för jag har kapital att ta dessa 300 dagar,  bland vännerna finns det både chefer och HR samt egna företagare.

Slutade arbeta vid årsskiftet, under tiden blir jag vald till olika styrelser, även ordförande för en, uppdrag jag trivs med, ut över detta börjar jag få kunskap om börsen, där man placerar sitt kapital, man lär sig läsa marknaden när man ska placera och när man ska hålla sig undan, tog 4 månader vid att följa börsen samt skriva på forum med erfarna placerare för att öka sina chanser att lyckas.

Ta timeout i livet är inget fel, gäller bara att planera innan man tar detta beslut, så kan man njuta av tiden samt få återhämtningen och nya perspektiv på vad man vill göra med resterande tid, som för mig var vårdnadstvisten som utlöste detta, barnen kunde styra sin vilja, det gav mig insikt att även jag kan styra min.

• 2023 händer de

Har du funderat på något annat än ett traditionellt yrke?
    Du skulle exempelvis kunna jobba lite inom hemtjänsten som du trivs med och vid sidan av starta upp din egen verksamhet!

Jag har själv gjort så, å min sidoverksamhet ger mig så mycket energi. Varje timme jag kan lägga på den fyller upp mitt måbrakonto då jag får hjälpa människor på olika sätt, både till bättre hälsa men också bättre ekonomi för de som vill göra något mer. Det är inget jag blir rik på just nu, men de där extra 3000kr/månad gör skillnad! Och fortsätter jag som jag gör idag kommer det också fortsätta öka. En annan positiv grej med att jobba på detta sätt är att man själv får välja sina arbetskamrater Skrattande

• Anonym (Linda)
    2023 händer de skrev 2022-07-10 18:46:21 följande:

Har du funderat på något annat än ett traditionellt yrke?
    Du skulle exempelvis kunna jobba lite inom hemtjänsten som du trivs med och vid sidan av starta upp din egen verksamhet!

Jag har själv gjort så, å min sidoverksamhet ger mig så mycket energi. Varje timme jag kan lägga på den fyller upp mitt måbrakonto då jag får hjälpa människor på olika sätt, både till bättre hälsa men också bättre ekonomi för de som vill göra något mer. Det är inget jag blir rik på just nu, men de där extra 3000kr/månad gör skillnad! Och fortsätter jag som jag gör idag kommer det också fortsätta öka. En annan positiv grej med att jobba på detta sätt är att man själv får välja sina arbetskamrater Skrattande

Men exakt, det är vad avgörande frågor gällt för mig vid CV och intervju, hur ser jag på egenföretagare? alla vet att det slår en anställning med häst längder, kommer man då från en ekonomisk ställning till en annan frågar sätter dom varför? jag har försökt snygga till det, men det skiner ändå igenom.

Att välja anställning är inte lätt, det är ett stort steg, oftast till det sämre.
Svar på tråden Rådvill