Maken gav mig sitt arv, får man göra så?
Hej
Igår upptäckte jag att min man satt över hela sitt arv efter sin pappa på mitt konto.
Vi har papper på att våra enskilda konton är våra egna osv då vi har särkullsbarn.
Jag har två, han har två.
Min mans pappa gick bort för ganska länge sen men bouppteckningen drog ut på tiden.
Jag har inte funderat så mycket på det men igår när jag skulle kolla kontot så hade jag väldigt mycket pengar där och jag såg att de kom från min man. Han har betalat i omgångar men jag har inte varit inne och kollat på ett bra tag.
Jag frågade och han svarade att han inte vill att hans ena barns mamma ska få tag i några pengar om det händer honom något. :-/
För att beskriva henne som person så frågade hon två dagar efter att min mans pappa gått bort: Ärvde [deras barns namn] några pengar?
Makens arv är enskild egendom, men nu har han alltså satt över nästan allt på mitt konto och säger att det är en gåva.
Vi delar på pengarna så att säga, men har alltså varsitt konto som vi sparar för eget bruk på, vi har varsin hobby som kostar en del. Gemensamma saker delar vi på och det har aldrig varit något snack om den saken.
Men nu blev jag lite sjalur... Får han ge bort sina pengar så? Hans barns framtida arv då?
Och, om det är lagligt, kan jag på något sätt ordna så att hans barn ärver lite ändå sen? Iaf sin arvslott? Men då att det betalas ut när de är vuxna? Den ena är snart vuxen och jag tänkte att hen kunde få pengar då, men den yngsta är bara tio.
Några råd?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-07-10 16:26
Tack för alla svar, nu vet jag att man får göra som han gjorde så nu får vi ta det härifrån och klura på hur vi bäst skyddar barnens intressen trots att jag nu har pengarna på mitt privata konto.