Glinda från Oz skrev 2022-07-11 19:48:47 följande:
Det har jag ingen aning om.
EpicF skrev 2022-07-11 18:31:47 följande:
Går absolut att fixa fika för minste än 1200kr. Men nu var det inte vanligt fika utan et baby shower med pynt, blöjtårda etc etc som ts ska anordna. Då är inte 1200 mycket.
Man får rätta munnen efter matsäcken jag tycker det är fult att kräva betalt. Har ts råd med 1200, go for it.
Jag har sagt att det är fräckt att kräva pengar av gästerna och att ts skulle anpassa budgeten så hon hade råd. Har hon pengar, vill hyra balsalen på Grand Hotel och bjuda på hummer och rysk kaviar är det okej för mig hon gör precis som hon vill men jag tycker det är fult att kräva betalt.
Men hur menar du nu? Du måste ha missuppfattat vad en babyshower är. Det är ungefär samma upplägg som möhippa.
Du får tänka att det bara är den nyblivna mamman som är gästen och hon ska naturligtvis inte betala något för festen/fikat.
Du verkar tro att ts har en fest för flera personer och de måste betala om de ska komma på hennes fest. I själva verket är det alla som är med och betalar som har en fest för den nyblivna mamman. Råkar bara vara en som är huvudplanerare.
De övriga som är med är inte gäster på samma vis som på andra fester. Du får tänka det som att alla förutom den nyblivna mamman är arrangörer av överraskningfesten. Men då det i praktiken kan vara svårt att alla är med och planerar är det vanligt att en eller flera står för huvudplaneringen av babyshowern (eller möhippor också för den delen) samt inköp med mera och att de andra betalar för sin del. Men i den nyblivna mammans ögon är hon inbjuden av alla som är med på festen. Hon är inte bara inbjuden på huvudplanerarens fest. Utan det är alla som har fest för henne.
Det är väldigt konstigt om den som kommer med idén om att ha babyshower eller möhippa i kompisgänget behöver betala allt. Det kan kosta allt från väldigt lite till väldigt mycket.
På mitt jobb hade vi babayshower för en anställd. Vi är inte så många så vi planerade allihopa. Alla bakade nåt som de tog med. Och alla la en slant så att en person kunde köpa dekoration. Varför skulle den som erbjöd sig att gå och handla betala allt? Eller den som kom med idén från början betala allt?
Allt detta är ju så klart under förutsättning att det är frivilligt att vara med och därmed att betala vilket det ju alltid är. Man kan alltid säga nej.