• Zooda

    Utslag som inte lägger sig

    Hej. 


    min dotter har utslag på armarna, benen inkl händer och fötter samt ansikte. 


    utslagen beter sig som nässelutslag men kliar inte. Under natten lägger sig utslagen och är ljusro på morgonen på eftermiddagen ilsknar utslagen och är väldigt röda. antihistamin tar inte bort utslagen. 
    Känns som de blir värre i solljus när man inte har långärmat och Byxor på. 


    detta har nu pågått i 3 veckor.

    någon som hatt liknande på sitt barn och vet vad det kan vara

  • Svar på tråden Utslag som inte lägger sig
  • Zooda

    Läkare sa Nässelutslag och gav oss antihistamin vilket inte hjälper. 


    ska söka vård igen men vill bara se om någon varit med om liknande.

  • Drottningen1970
    Zooda skrev 2022-07-11 20:38:53 följande:

    Läkare sa Nässelutslag och gav oss antihistamin vilket inte hjälper. 


    ska söka vård igen men vill bara se om någon varit med om liknande.


    ja mina nässelutslag såg ut precis sådär och blommade upp en gång om dagen under några månaders tid, sedan försvann det. De kom aldrig på varför. Kanske antihistaminet gör att det inte kliar så mycket?
  • Maymom

    Mitt barn fick antihistamin mot kliandet, han hade dock eksem inte nässelutslag, men antihistaminer var bara mot kliandet, vi fick en salva mot själva eksemet.
    så kan ju även vara fallet för er, antihistamin mot klådan men du fick inget mer mot själva utslaget, kortison tex?

  • Zooda

    jag har själv haft nässelutslag och ser att de liknar. dessa kliar dock inte hon verkar inte alls påverkad. 


    antihistamin ska hjälpa så det inte kliar och då ska ut oxå lägga sig iaf. Lite vilket de inte gör. 


     

  • Zooda
    Maymom skrev 2022-07-11 21:26:11 följande:

    Mitt barn fick antihistamin mot kliandet, han hade dock eksem inte nässelutslag, men antihistaminer var bara mot kliandet, vi fick en salva mot själva eksemet.
    så kan ju även vara fallet för er, antihistamin mot klådan men du fick inget mer mot själva utslaget, kortison tex?


    Nej fick inget mot själva utslagen, men utslagen kliar inte på henne det är det som motsäger nässelutslag tycker jag. 


     

  • CCA

    Eftersom du skriver att det blir värre i sol utan långa kläder undrar jag brukar nu använda solskyddskräm? Min dotter fick utslag av alla typer av solkräm när hon var liten men eftersom hon även hade problem med eksem, värmeutslag och nässelutslag i perioder då tog det ett tag innan jag gjorde kopplingen. Vissa solkrämen räckte det med att hon smörjdes med någon enstaka gång för att de skulle ge utslag som hängde kvar länge.  

  • elimo

    Emellanåt kan jag få liknande sådana utslag. Trots att jag är vuxen. Får som då runt handlederna och en bit upp på underarmarna. Har fått till mig att det är värmeutlag det brukar lugna sig när jag smörjer med alovera, aftersun eller kyler med kallt vatten. 

    När jag var liten kunde jag få sådana utslag lite överallt men främst i ena armhålan. 

  • Zooda
    CCA skrev 2022-07-11 22:23:30 följande:

    Eftersom du skriver att det blir värre i sol utan långa kläder undrar jag brukar nu använda solskyddskräm? Min dotter fick utslag av alla typer av solkräm när hon var liten men eftersom hon även hade problem med eksem, värmeutslag och nässelutslag i perioder då tog det ett tag innan jag gjorde kopplingen. Vissa solkrämen räckte det med att hon smörjdes med någon enstaka gång för att de skulle ge utslag som hängde kvar länge.  


    Ja, tänkte att de kunde vara solkrämen så testade att endas smörja armarna men benen fick än utslag och smörjer även mage/rygg och där blir det inga utslag. 


    tycker detta är märkligt.. är det nässelutslag bör det klia och även sätta sig på magen/bröst och rygg men där är det fritt. 

  • Drottningen1970
    Zooda skrev 2022-07-12 06:36:54 följande:

    Ja, tänkte att de kunde vara solkrämen så testade att endas smörja armarna men benen fick än utslag och smörjer även mage/rygg och där blir det inga utslag. 


    tycker detta är märkligt.. är det nässelutslag bör det klia och även sätta sig på magen/bröst och rygg men där är det fritt. 


    Mina nässelutslag kom endast på benen. Ingen annanstan.
  • Zooda
    Monni1 skrev 2022-07-12 12:59:32 följande:

    Sett liknande på bild för längesedan. Tror inte det är nässelutslag 


    Nej, jag tror inte det är Nässelutslag heller då det inte kliar och antihistamin inte fungerar. 


    minns du något?

  • Themis
    Zooda skrev 2022-07-12 06:36:54 följande:

    Ja, tänkte att de kunde vara solkrämen så testade att endas smörja armarna men benen fick än utslag och smörjer även mage/rygg och där blir det inga utslag. 


    tycker detta är märkligt.. är det nässelutslag bör det klia och även sätta sig på magen/bröst och rygg men där är det fritt. 


    Så behöver det inte alls vara. Eksem etablerar sig oftast på vissa kroppsdelar och sen slår det alltid upp först där.

    Man kan t.ex. få matallergier som ger eksem och de kommer alltid på samma ställen, och vissa delar av kroppen är fria från eksem ändå.

    Jag fick först eksem runt hals och handleder, som spred sig fläckvis vid stor exponering. Det gällde överkänslighet mot två konserveringsmedel den gången, E202 och E211.
    När jag tog bort dem ur kosten så blev min hud frisk.

    20 år senare efter mycket stress utvecklade jag fyra nya allergier på en gång, det var första gången jag fick eksem i ansiktet och runt ögonen, vilket för mig berodde på allergi mot veteprotein och sojaprotein. Framförallt soja gav utslag runt ögonen och på ögonlock.

    Varje kropp kan vara lite annorlunda men oftast finns det ett mönster kring eksemet och med kostdagbok och genom att skriva upp vilka andra saker man utsätter sig för (sol, krämer, tvättmedel, tvål, schampo osv) kan man ofta hitta saker som påverkar eksemet.

    För egen del får jag t.ex. utfärda varning för Bamses solkräm, varken jag eller min son tålde den. Vi fick svåra nässelutslag inom en halvtimme och fick vara utan solkräm och i skuggan med kläder resten av den semestern.

    För de flesta är det inga problem men har man känslig hud/lättretat immunförsvar så kan man reagera på även apoteksprodukter och testade krämer. Och små barn har mycket tunnare hud än vi vuxna så olika ämnen tränger lättare in i deras hud och irriterar.
    Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
  • Norrländskan123

    Min dotter fick i måndags helt plötsligt utslag på kroppen, bröstkorg, armveck, benveck, och insida lår, mage, rygg. det spridet sig forfarande och nu Är det över hela kroppen. Mest i arm och benveck. Några enstaka prickar i ansiktet och runt munnen. googlar man på atopiskt eksem ser det ut Så. ungen ser förjävlig ut i eksemen. Var på hälsocentral igår och vi rekommenderades skippa mjölkprotein, ägg, fisk och nötter. Hon fick antihistami. för varje dag sprider det sig. Är nästan Eldsrött i färgerna och både prickar och stora områden med eksem.  Har det inte blivit bättre tills fredag så ska vi kontakta vården igen. Hon verkar inte besvärad av att det kliar men sover oroligt och har inget tålamod och får raseriutbrott över minsta lilla och ska vara nära.

    prickarna är upphöjda och det ser ut som dom är vätskefyllda. vissa har börjat skrumpna ihop sig. Hon är knappt två år och aldrig haft något liknande innan och inga allergier.

  • Themis
    Norrländskan123 skrev 2022-07-13 21:52:25 följande:

    Min dotter fick i måndags helt plötsligt utslag på kroppen, bröstkorg, armveck, benveck, och insida lår, mage, rygg. det spridet sig forfarande och nu Är det över hela kroppen. Mest i arm och benveck. Några enstaka prickar i ansiktet och runt munnen. googlar man på atopiskt eksem ser det ut Så. ungen ser förjävlig ut i eksemen. Var på hälsocentral igår och vi rekommenderades skippa mjölkprotein, ägg, fisk och nötter. Hon fick antihistami. för varje dag sprider det sig. Är nästan Eldsrött i färgerna och både prickar och stora områden med eksem.  Har det inte blivit bättre tills fredag så ska vi kontakta vården igen. Hon verkar inte besvärad av att det kliar men sover oroligt och har inget tålamod och får raseriutbrott över minsta lilla och ska vara nära.

    prickarna är upphöjda och det ser ut som dom är vätskefyllda. vissa har börjat skrumpna ihop sig. Hon är knappt två år och aldrig haft något liknande innan och inga allergier.


    Men det är ju glädjande att vården idag har börjat tänka på kosten när det blir så och inte bara säger att man ska kleta med kortison i åratal, som de sa till mig för 20 år sen. Fundera också över vete/sädesslagsallergi eller soja, som är ökande typer av allergi.

    Jag fick ingen hjälp alls med diet fast jag tydligt var "bra" i huden varje morgon och sen bara blev sämre och sämre under hela dagen allteftersom jag åt. Jag var själv övertygad om att det berodde av kosten och jag hade rätt, men det är otroligt svårt att få bort vissa saker ut kosten, som då t.ex. två av våra vanligaste konserveringsmedel.

    Jag gissar att din lilla har fått en allergi, och den är extra aggressiv nu när den just har debuterat och kroppen sprutar ut antikroppar. När ni lyckas ta bort det hon inte tål kommer huden att lägga sig med antihistamin och krämer, men sen kan det också ta några månader innan hennes immunförsvar "taggar ner" och hela kroppen sänker sin nivå av irritation. Jag hade det så väldigt tydligt de senaste två gångerna när jag fick nya allergier som påverkade huden så mycket.

    Antihistaminer är lite som att ta värktabletter när man har en spik i foten - man måste ta bort spiken (maten man inte tål) för att det ska kunna läka.

    Sen är sommarvärmen en nackdel just nu också- att duscha svalt och vara sval när man sover är viktigt för att inte trigga mer eksem. 

    Om man ska säga någon fördel med att vara en som reagerar mest med huden så har jag aldrig haft några riktigt farliga allergiska reaktioner, alltså reaktioner som påverkar andning/sväller igen mun och tunga. Immunförsvaret kan irriteras på olika sätt, och man kan grovt dela in allergiker i de som reagerar mest med huden, mest med luftvägar/andning och mest med mage.

    Det finns klart de som har inslag av alla tre typerna och det är otur, men jag upplever att jag som atopisk allergiker har större frihet att experimentera med allergen och att några av mina allergier har gått över under åren, t.ex. hasselnötter och stenfrukter, som jag numera tål.

    Så ge inte upp för eksemet. För kostdagbok, anteckna noga vilka krämer och produkter ni använder till er flicka så ska ni nog hitta en lösning så att hon läker och blir fin i huden igen. Jag har hittat min lösning tre gånger fast hudläkarna redan första gången sa att det var omöjligt och att jag skulle behöva smörja mig 5 gånger om dagen med mjukgörande och använda kortison dagligen i hela mitt liv!

    Jag tog bort E202 och E211 och sen hade jag inga eksem på 20 år.

    Men man måste själv göra detektivarbetet hemma, för läkarna kan inte göra det.
    Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
  • Themis

    Fundera också över om det kan vara tvättmedelsrester- barn har tunnare hud än vi och kan irriteras av nivåer som inte en vuxen känner.

    Jag hade böjvveckseksem som liten, som det hette, och det berodde troligen på sköljmedel, som sitter kvar i kläderna-det är det som ger effekten.
    Mamma slutade med sköljmedel runt 1980 för då fick hon också eksem.

    Som vuxen har jag haft helkroppsreaktion eksem pga rester av tvättmedel i en tvättomgång och det var inget roligt. Då fick jag tvätta om alla kläder i en månad- en gång med tvättmedel och sen med bara vatten, för att få ur eländet igen.

    Om det kan vara en faktor, använd inte kläder från samma tvättomgång som det barnet hade när eksemet slog upp, och tvätta om barnets kläder med vatten.


    Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
  • Zooda
    Themis skrev 2022-07-14 10:31:32 följande:

    Fundera också över om det kan vara tvättmedelsrester- barn har tunnare hud än vi och kan irriteras av nivåer som inte en vuxen känner.

    Jag hade böjvveckseksem som liten, som det hette, och det berodde troligen på sköljmedel, som sitter kvar i kläderna-det är det som ger effekten.
    Mamma slutade med sköljmedel runt 1980 för då fick hon också eksem.

    Som vuxen har jag haft helkroppsreaktion eksem pga rester av tvättmedel i en tvättomgång och det var inget roligt. Då fick jag tvätta om alla kläder i en månad- en gång med tvättmedel och sen med bara vatten, för att få ur eländet igen.

    Om det kan vara en faktor, använd inte kläder från samma tvättomgång som det barnet hade när eksemet slog upp, och tvätta om barnets kläder med vatten.


    Jag har funderat över tvättmedel oxå men dess utslag kommer där hon inte har kontakt med kläderna. Mage/rygg där hon har kläder är helt fritt. 


     

  • Zooda
    Norrländskan123 skrev 2022-07-13 21:52:25 följande:

    Min dotter fick i måndags helt plötsligt utslag på kroppen, bröstkorg, armveck, benveck, och insida lår, mage, rygg. det spridet sig forfarande och nu Är det över hela kroppen. Mest i arm och benveck. Några enstaka prickar i ansiktet och runt munnen. googlar man på atopiskt eksem ser det ut Så. ungen ser förjävlig ut i eksemen. Var på hälsocentral igår och vi rekommenderades skippa mjölkprotein, ägg, fisk och nötter. Hon fick antihistami. för varje dag sprider det sig. Är nästan Eldsrött i färgerna och både prickar och stora områden med eksem.  Har det inte blivit bättre tills fredag så ska vi kontakta vården igen. Hon verkar inte besvärad av att det kliar men sover oroligt och har inget tålamod och får raseriutbrott över minsta lilla och ska vara nära.

    prickarna är upphöjda och det ser ut som dom är vätskefyllda. vissa har börjat skrumpna ihop sig. Hon är knappt två år och aldrig haft något liknande innan och inga allergier.


    Fy, det är så jobbigt. 

    va hos läkare idag igen och denna läkare trodde inte på nässelutslag utan trauma mot huden och att hon då reager.. river sig och så kommer utslagen. det kliar inte och då hjälper inte heller antihistamin. 

    det är kroniskt och kommer på atopisk HIF men hon besvärs inte av dem. 



    hoppas du får bukt med examen på din dotter ??

  • Nilla6

    Usch stackare, tycker dock det inte ser ut som nässelutslag utan mer som en allergi, kanske mot sol/solkräm, tvättmedel, har du gett betapred? Det enda som funkat på mina barn vid nässelutslag/allergi. Tycker du ska prata med någon på BUM som kan remittera till en hudläkare. 

  • Norrländskan123

    igår började min dotters eksem skrumpna och det har slutat sprida sig. så vi är på rätt väg. Vi har skippat mjölkprotei, ägg, fisk och nötter hela veckan och ska fortsätta med det tills utslagen är helt borta. Sen får vi introducer försiktigt en sak åt gången Så får vi se om hon reagerar.

Svar på tråden Utslag som inte lägger sig