• pearlpearl

    Ont i kroppen efter förlossning

    Hej 
    Jag är mamma till en 7 månaders gammal flicka. Undrar om det finns fler mammor där ute som haft svårt med återhämtning efter förlossningen. Och med det menar jag inte själva underlivet, utan resten av kroppen. Jag har ont i mina händer och fötter, allts fingrar och tår. Som värst är det på morgonen och efter att jag vilat ett tag. Det blir bättre när jag är varm. Har också fått ont i ryggen, men fattar att det kan vara pga allt bärande. Ena kota (nedre delen av nacken) har svullat och gör lite ont när jag trycke/masserar. Har ni upplevt nåt liknande? Känner också spänningar i nacken och nedre delen av ryggen, ibland får jag ont och blir stel i ländryggen, får också ont i svanskotan om jag sitter länge.
    Väntar på smärtfria dagar, en smärtfri kropp, men känner inte att det blir lättare med tiden. Vad i hela världen kan det bero på? Är det hormonrubbningar eller har graviditeten framkallat reumatism? 


    Vårdpersonalen säger bara att det tar tid för kroppen att komma tillbaka till det galla. Är så less på det och vill njuta mer av tiden med min lilla söta dotter. 


    Har du erfarenhet av detta? Skriv gärna till mig och berätta hur du gör för att må bättre. 


    Voltaren är min bästis
  • Svar på tråden Ont i kroppen efter förlossning
  • Värmekudde

    Du är inte ensam jag har också upplevt samma. Jätte ont i ryggen, rumpkotan, fötterna. Känns nästan som ichias!
    Har dina smärtor gått över?

  • Funderar81

    Hade lite så eftermin första. Kände mig nästan lite reumatisk. Allt eftersom tiden gick, jag började röra på mig mer och få balans i muskulaturen så försvann värken. Andra graviditeten var lättare, inga smärtor alls, bara allmän svaghet.

  • Funderar81

    men alltså, var reellt rädd för att ha utvecklat nån sorts reumatism första gången. Alla leder gjorde ont.

  • Värmekudde

    Jaa jag har också tänkt på reumatism men nu har jag förstått att kroppen läker. Födde 5 v sedan. Var inte mentalt förberedd på att det tar tid för kroppen att läka efter förlossningen var bara fokuserad på hur förlossningen skulle gå. Synd att bm inte pratar mer om post partum och hur det kan kännas o symptom. man har ju googlat mkt själv och det är inte alltid bra.

  • Deeru

    Gå till en bra naprapat som kan hjälpa dig med rygg och nacke.. händer och fötter låter lite som reumatism

  • Jemp

    Fingrar och tår vet jag inte men rygg och kropp kan också bero på att magmusklerna inte är upptränade. Har du gått på nån mammamageträning eller skaffat appen med samma namn? 

  • Anonym (Fiffi)

    Har fått liknande besvär efter jag bara var tidigt gravid och blev extremt överrörlig och började gå som en anka typ foglossning. Dag 21 !! efter ägglossning/ befruktnings? Dagen. pga av de besvären och att mitt hjärta blev påverkat så jag sökte akut dagen min mens skulle komma, och massa redan existerande hälsoproblem så kände jag att jag varken skulle klara en graviditet eller orka med att ta hand om ett litet barn, så kände mig tvingad av omständigheterna att göra abort.  Men sedan så började värken? svidande brännande i fötter, händer , bäcken. Nacke.  några år sedan nu och märkt att när värken blir värre har jag även fått utslag på armbågar och knän, så misstänker psoriasis artrit. 


    vad som hjälpt är att se över kosten. Antiinflammatorisk kost. Gluten o mjölkprodukter är sånt som förvärrar. Astaxin kostillskott hjälper mycket och MSM svavel gör kroppen nära helt smärtfri i perioder. Ibland har jag självmedicinerat med låg dos kortison när det varit för mycket att stå ut med. 

Svar på tråden Ont i kroppen efter förlossning