• Anonym (Moln)

Nu köper jag pommes istället för potatis. Känner mig usel

Jag konstaterade idag att det får bli pommes istället för potatis. Ungarna kommer ju bli överlyckliga. Jag har tajt ekonomi och vände på varenda krona redan innan priserna började gå upp. Jag har avstått mat minst en gång i veckan i nästan ett år för att barnen ska ha tillräkligt. Och nu är det bara att konstatera. 2 kg pommes kostar nästan lika lite som 1 kg potatis. 

Jag vet snart inte var jag ska skära i budgeten. Det blir förmodligen inga busskort till hösten. Det är väl bara att vänja sig vid att gå.

• Svar på tråden Nu köper jag pommes istället för potatis. Känner mig usel
  • Anonym (Moln)
    Anonym (....) skrev 2022-07-15 20:16:26 följande:
    Pommes är inte gjort av 100% potatis. Du hade fått mer potatis om du köpt ett kg potatis istället för 2kg pommes. Och det hade räckt längre och mättat längre. 
    Vad är det för svammel? Eller ok, 98% då. Inte fan är det mindre än hälften, som du påstår.
  • Anonym (Moln)
    Anonym (Aha) skrev 2022-07-15 20:40:39 följande:

Upprepar igen, varför vill du inte jobba inom äldreomsorgen?

För att jag blir mordisk.
  • Anonym (Aha)
    Anonym (Moln) skrev 2022-07-15 21:28:38 följande:
    För att jag blir mordisk.
    Eh va ? 
  • Anonym (cykla)
    Anonym (Aha) skrev 2022-07-15 08:40:22 följande:

Varför bör du inte vara i äldreomsorgen?

Det passar inte alla helt enkelt.

Jag jobbade i hemtjänsten mellan jag var 18, sommar och extra så länge jag gick kvar i gymnasiet, sen mellan 70%-100% på timmar tills jag blev sjuk vid 22-23.

Kan tänka mig att det är svårare idag eftersom tiden stryps åt hela tiden när man inte trodde att det gick att ta mer tid ifrån dom gamla. Men de privata företagen ska ju ha vinst, hemskt på bekostnad av redan stressade vårdbiträden och framför allt de äldres omsorg.
  • Anonym (cykla)
    Anonym (Moln) skrev 2022-07-15 21:28:20 följande:
    Vad är det för svammel? Eller ok, 98% då. Inte fan är det mindre än hälften, som du påstår.
    Jesus Amalia, du glömde att skriva att det kan vara någon % olja och kanske 1% kryddor (på vissa sorters pommes bara)

Undrar vad den du citerade menar att övriga 50% av pommesen skulle bestå av? Mysteriet tillsvidare höljt i dunkel..
  • Anonym (cykla)
    Anonym (Dietist) skrev 2022-07-15 18:31:16 följande:

Om man läser tråden ser man att du hela tiden kommer med ursäkter. Inte undra på att folk slutar ge dig råd tillslut. 
    Det finns billiga märken som eldorado där du kan hitta bra priser på bland annat makrill i tomatsås. Att hela tiden jaga "extrapriser" kommer bara bli dyrare för dig. Storhandla istället och frys in så ska du se att det blir billigare i längden. Barnen behöver bra mat för att växa och du behöver bra mat för att kunna jobba. Men inte ens det verkar du vilja göra.
    Du fick ett väldigt bra råd här att ta jobbet inom äldrevården och få gratis ussk utbildning, vilket ger dig ännu bättre möjligheter och ekonomi men nej, där sa du tvärstopp och gav inte ens någon anledning förutom att det "inte är något jag bör göra". Du låter som en bortskämd tonåring.
    Barnen gillar potatis säger du, precis som de gillar O'boy och nu pommes. Jo tjena. De är barn! Självklart gillar de snabba kolhydrater och socker!
    Det är upp till dig som förälder att lära dem att äta rätt med bra råvaror och mycket näring.
    Veganism kommentaren var ett sidospår där en användare tagit upp det som ett billigare alternativ och jag förklarade att vi behöver järn och b12, vilket vegankost inte har mycket av. Man måste äta otroliga mängder med grönsaker för att få i sig rätt mängd b12. 
    Men visst, kör på med linser och bönor! Jag rekommenderar däremot inte att äta det varje dag.
    Angående smöret så trodde jag givetvis inte att du tänkt äta smör varje dag! Att göra smör själv räcker gott och väl till två veckor men inte trodde jag du skulle äta det varje dag, jösses. Nej, givetvis blir det inte billigare om du tänkt smeta på det på limpan varje dag.
    Jag sa skippa brödet av en anledning. Det behövs inte. Fokusera på näringsinnehållet.
    Valet är ditt. Vill du äta bra mat med mycket näring som också blir billigare för dig långsiktigt eller vill du ta första bästa "extrapriser" på processerad mat (pommes t.ex.). 

Det var jag som gav recept på en god vegetarisk linsgryta. Bönor och linser har rätt stor andel protein, och andra näringsämnen. Det borde du om du är dietist veta.
    Stor skillnad på att vara vegan och vegetarian (eller äta vegetariskt ibland). Veganism har ingen nämnt i denna tråd innan.
  • Anonym (Loppis)

Jag googlade pommes lite snabbt och COOPs innehöll 96% potatis. Så slipper vi dividera det mer.

• Anonym (M)

Klart det går att äta pommes frites ibland när det är billigt. Köpte en påse för 5 kr på erbjudande annars köper jag aldrig. Jag har också dåligt med pengar och köper det som är billigt för tillfället och försöker äta nyttigt. Perfekt kan det inte bli

• Anonym (Dietist)

Någon lins och böngryta i veckan är inga problem men att äta det som en basrätt ger inte tillräckligt mängd järn och b12 som vi behöver. 
    Du skrev aldrig varför hemkörning av matvaror inte går? 

• Anonym (Dietist)
    Anonym (cykla) skrev 2022-07-16 00:50:50 följande:
    Det passar inte alla helt enkelt.

Jag jobbade i hemtjänsten mellan jag var 18, sommar och extra så länge jag gick kvar i gymnasiet, sen mellan 70%-100% på timmar tills jag blev sjuk vid 22-23.

Kan tänka mig att det är svårare idag eftersom tiden stryps åt hela tiden när man inte trodde att det gick att ta mer tid ifrån dom gamla. Men de privata företagen ska ju ha vinst, hemskt på bekostnad av redan stressade vårdbiträden och framför allt de äldres omsorg.
    Men om man går på knäna och inte ens kan ge sina barn vettig näringsrik mat så tar man väl jobbet om det betyder mer pengar i kassan?
  • Anonym (Moln)
    Anonym (Dietist) skrev 2022-07-24 17:00:28 följande:
    Men om man går på knäna och inte ens kan ge sina barn vettig näringsrik mat så tar man väl jobbet om det betyder mer pengar i kassan?
    Vilket jag redan gör men det är onödigt att slösa utbildningsresurser på mig, vilket var förslaget.

För övrigt har jag en jobbintervjuv den 4e för jobbet jag är utbildad till. Får väl se hur det går.
  • Anonym (Ägg)

Du tycks ha fått ganska många bra tips på bra och billig mat. Jag vill dock inflika till dig ts och övriga i tråden att ägg också är ett billigt, näringsrikt, och mättande livsmedel som går att variera på många sätt. Vi äter det här som protein minst en gång i veckan.

• Anonym
    Anonym (Moln) skrev 2022-07-24 19:08:10 följande:
    Vilket jag redan gör men det är onödigt att slösa utbildningsresurser på mig, vilket var förslaget.

För övrigt har jag en jobbintervjuv den 4e för jobbet jag är utbildad till. Får väl se hur det går.
    Om du inte ens kan stava till intervju... så lär det blir svårt.
  • Anonym (Dietist)
    Anonym (Moln) skrev 2022-07-24 19:08:10 följande:

Hoppas det går bra för dig!
    Vet inte om du såg min fråga om hemkörning? Är det för att det är för dyrt? Willys kör ju hem och att då storhandla skulle varit en bra idé om du har frysplats (såg inte om du hade det?).
  • Anonym (Dietist)

Såg nu att du inte hade tillgång till willys. Nvm!

• Anonym (Moln)
    Anonym skrev 2022-07-24 20:23:41 följande:
    Om du inte ens kan stava till intervju... så lär det blir svårt.
    Av hundratals ord jag har skrivit i tråden så stavade jag fel på 1. Hela världen går under och mina barn blir omhändertagna! Hjälp!

Eller något.
  • Anonym (Moln)
    Anonym (Dietist) skrev 2022-07-24 20:30:10 följande:
    Hoppas det går bra för dig!
    Vet inte om du såg min fråga om hemkörning? Är det för att det är för dyrt? Willys kör ju hem och att då storhandla skulle varit en bra idé om du har frysplats (såg inte om du hade det?).
    Jag vet inte om jag svarat på det eller något liknande, men jag har inte så mycket plats att jag kan mer än veckohandla ändå.
  • Anonym (Haha)
    Anonym (Dietist) skrev 2022-07-15 18:31:16 följande:

Om man läser tråden ser man att du hela tiden kommer med ursäkter. Inte undra på att folk slutar ge dig råd tillslut. 
    Det finns billiga märken som eldorado där du kan hitta bra priser på bland annat makrill i tomatsås. Att hela tiden jaga "extrapriser" kommer bara bli dyrare för dig. Storhandla istället och frys in så ska du se att det blir billigare i längden. Barnen behöver bra mat för att växa och du behöver bra mat för att kunna jobba. Men inte ens det verkar du vilja göra.
    Du fick ett väldigt bra råd här att ta jobbet inom äldrevården och få gratis ussk utbildning, vilket ger dig ännu bättre möjligheter och ekonomi men nej, där sa du tvärstopp och gav inte ens någon anledning förutom att det "inte är något jag bör göra". Du låter som en bortskämd tonåring.
    Barnen gillar potatis säger du, precis som de gillar O'boy och nu pommes. Jo tjena. De är barn! Självklart gillar de snabba kolhydrater och socker!
    Det är upp till dig som förälder att lära dem att äta rätt med bra råvaror och mycket näring.
    Veganism kommentaren var ett sidospår där en användare tagit upp det som ett billigare alternativ och jag förklarade att vi behöver järn och b12, vilket vegankost inte har mycket av. Man måste äta otroliga mängder med grönsaker för att få i sig rätt mängd b12. 
    Men visst, kör på med linser och bönor! Jag rekommenderar däremot inte att äta det varje dag.
    Angående smöret så trodde jag givetvis inte att du tänkt äta smör varje dag! Att göra smör själv räcker gott och väl till två veckor men inte trodde jag du skulle äta det varje dag, jösses. Nej, givetvis blir det inte billigare om du tänkt smeta på det på limpan varje dag.
    Jag sa skippa brödet av en anledning. Det behövs inte. Fokusera på näringsinnehållet.
    Valet är ditt. Vill du äta bra mat med mycket näring som också blir billigare för dig långsiktigt eller vill du ta första bästa "extrapriser" på processerad mat (pommes t.ex.). 

Skulle gärna se en uträkning på hur TS skulle tjäna på att handla mycket mat vid färre tillfällen istället för att jämföra priser och handla på extrapriser. Samt hur det blir billigare att göra eget smör med dyrare jämförelsepris i förhållande köpt smör, så länge man inte äter det varje dag! 
Svar på tråden Nu köper jag pommes istället för potatis. Känner mig usel