• Kvinna1989

    Åka till sverige med bebis, ersättning osv?

    Nu ska vår familj åka till släkeingar i sverige för första gången med bebis!

    Men, fråga om modersmjölkersättning.. Min mamma hade kollat i olika butiker där och säger att det inte finns att köpa i 1 liters pack, stämmer detta verkligen ? Finns tydligen små pack i 2dl eller pulver..

    Har aldrig använt pulver faktiskt, de måste man väll koka osv, tar de inte långt tid på tex morgonen om man har en otålig bebis ? :D

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Åka till sverige med bebis, ersättning osv?
  • Anonym (66:a)

    Färdigblandad i 1 liter vore märkligt om det fanns och jag har aldrig sett det. Det skulle inte gå åt på en gång och att spara en öppnad förpackning gör man inte. 
    Så antingen blir det pulver eller 2 dl-tetra.
    Det funkar bra att använda pulver för andra och lär nog göra det för er med. 

  • Kvinna1989

    1 liters får förvaras öppnad i kylskåp 48 timmar och första tiden från och med 3 månader gick de ju åt 1,2 liter/dygn så jo de går åt :D 

    Jaha så man får ta pulver i flaska i mikron? Tyckte mig läsa här nån gång att man aboslut inte får de? Men om de funkar så är det inte problem. :)

  • Ellie

    Man skall inte värma de små färdigblandade förpackningarna i micro, men blandar man pulver går det bra att värma i micron. Man måste förstås kolla att flaskan är microsäker.

  • Kvinna1989
    Ellie skrev 2022-07-14 13:07:13 följande:

    Man skall inte värma de små färdigblandade förpackningarna i micro, men blandar man pulver går det bra att värma i micron. Man måste förstås kolla att flaskan är microsäker.


    Jaha men de låter ju smidigt och blir ju billigare!

    Gröt då, finns de färdig gröt i 200ml tetra? Det är smidigt när man är på besök och inte behöva stöka ner hos andra. Men finns de inte så finns de inte :)
  • Anonym (Biolog)

    Har aldrig sett 1 l. 


    Det jag gjorde var att jag kokade vatten i vattenkokaren och blandade med kokat, avsvalnat vatten som jag hade i en tät flaska i kylen. La i pulver i nappflaskan och en del av de kokande vatten, blandade ut och hällde sedan på kalt vatten till rätt mängd vatten totalt (varmt plus kallt) och skakade. Ingen väntetid. Lätt som en plätt. 

  • Ellie
    Kvinna1989 skrev 2022-07-14 13:20:42 följande:
    Jaha men de låter ju smidigt och blir ju billigare!

    Gröt då, finns de färdig gröt i 200ml tetra? Det är smidigt när man är på besök och inte behöva stöka ner hos andra. Men finns de inte så finns de inte :)
    Det finns massor av "klämmisar" med bland annat gröt. Dessa (förpackningarna) skall inte värmas, men man kan ju trycka ut på en tallrik om man vill ha varm gröt, annars är de goda kalla med. Klämmisar finns även som massa fruktpuréer mm.
  • Anonym (66:a)
    Anonym (Biolog) skrev 2022-07-14 13:38:21 följande:

    Har aldrig sett 1 l. 


    Det jag gjorde var att jag kokade vatten i vattenkokaren och blandade med kokat, avsvalnat vatten som jag hade i en tät flaska i kylen. La i pulver i nappflaskan och en del av de kokande vatten, blandade ut och hällde sedan på kalt vatten till rätt mängd vatten totalt (varmt plus kallt) och skakade. Ingen väntetid. Lätt som en plätt. 


    Nej jag har aldrig sett 1 liter heller. Hur du blandar låter däremot väldigt komplicerat. 
    Man behöver inte koka vatten för att spara i kylen med den vattenkvalitet vi har. Tillägget funkar dessutom att ges i rumstemperatur. 
    Funkar utmärkt att blanda kallt och värma i mikron annars, som med välling. 
    Minns misstagen i början att blanda med varmt och hur det sprutade ner hela köket...
  • Kvinna1989

    Tack för svar! 

    Det där med pulver ersättning om hur man ska värma och inte ska värma verkar som många tycker och tänker olika.

    Men man skulle ju tro att med den vattenkvalitet vi har behövs de inte kokas(?). Så funkar de med pulver + vatten och in i micron verkar det ju super smidigt! 

    Såg att vi hade fått pulver välling nu (äntligen) här i finland och provade det nu (semper) , det var smidigt åtminstonde och blir ju billigare i längden det också. (Har haft 2dl tetra hittils).
    Välling utbudet är nog större i sverige än i finland antar jag, iallafall när en släkting visade bilder från affären i sverige :D

    (Ersättning finns av märket Valio och Nestle Nan i Finland i 1 liters förpackningar)

  • Anonym (w)

    Köpte nestle nan pro 2 igår i 500 ML på Willys men det är nog fortfarande bara hälften av 1 l :D

  • Kvinna1989
    Anonym (w) skrev 2022-07-14 15:40:07 följande:

    Köpte nestle nan pro 2 igår i 500 ML på Willys men det är nog fortfarande bara hälften av 1 l :D


    Alltid något! :D
  • Anonym (Biolog)
    Kvinna1989 skrev 2022-07-14 14:21:25 följande:

    Tack för svar! 

    Det där med pulver ersättning om hur man ska värma och inte ska värma verkar som många tycker och tänker olika.

    Men man skulle ju tro att med den vattenkvalitet vi har behövs de inte kokas(?). Så funkar de med pulver + vatten och in i micron verkar det ju super smidigt! 

    Såg att vi hade fått pulver välling nu (äntligen) här i finland och provade det nu (semper) , det var smidigt åtminstonde och blir ju billigare i längden det också. (Har haft 2dl tetra hittils).
    Välling utbudet är nog större i sverige än i finland antar jag, iallafall när en släkting visade bilder från affären i sverige :D

    (Ersättning finns av märket Valio och Nestle Nan i Finland i 1 liters förpackningar)


    Vattnet behöver inte kokas men för att få rätt temperatur direkt utan att behöva vänta så är det enklare enligt mig att blanda pulvret i kokande vatten och sedan fylla på kallt. Pulvret löses inte helt upp i kallt vatten. 


    Vi kokade och kylde vatten när bebis var nyfödd just för rädsla för att det skulle kunna vara något i vattnet. Vi hade också förorenats vatten så kommunen rekommenderade kokning i samma period som säkert gjorde oss extra försiktiga. 

  • Anonym (Termos och micro)

    Det funkar också bra att hälla pulver i nappflaskan och sedan ha varmt vatten i termos då är det bara att blanda/skaka när det är dags att äta.

    Anledningen till att det avråds att värma i micro är att det värms ojämnt och därmed kan det bli varma punkter. Om du skakar och blandar väl borde detta dock inte vara ett problem. Jag har alltid gjort så.

  • Anonym (*suckar*)

    Är det inte bättre att amma, än att hålla på så här..? Då blir det garanterat rätt sammansättning, rätt temperatur och hygieniskt!

  • sextiotalist
    Anonym (*suckar*) skrev 2022-07-15 06:03:19 följande:

    Är det inte bättre att amma, än att hålla på så här..? Då blir det garanterat rätt sammansättning, rätt temperatur och hygieniskt!


    Det finns nog orsak till att ts inte ammar 
  • Anonym (Pulverdoserare)

    Det absolut smidigaste vi gjort, bade pa hemmaplan och borta, ar att ha pulver i en pulverdoserare (liknande denna: https://mumschoice.online/products/philips-avent-milk-powder-dispenser)
    Da ar det bara att halla det rakt ner i flaskan och skaka.

    Vattentemperaturen gar ocksa snabbt. Satt pa vattenkokaren med sa lite vatten som mojligt (kokar snabbare da). Fyll flaskan med rumstempererat (eller kokt nerkylt) och fyll sedan pa med lite kokande. Vips har du ratt temperatur. - Ner med pulvret och skaka.

    Att kora med pulver underlattar verkligen. Valdigt latt att ha med sig overallt. Ar du pa sprang och inte riktigt vet om du kommer att ha tillgang till vatten sa fyll flaskorna med kokande vatten, sa hinner det svalna under tiden ni ar ivag och har ratt temperatur nar du val behover den (1-2 timmar senare). Tror du att du behover en flaska innan dess sa ta en extra flaska med kallt/ljummet vatten med dig, sa att du kan blanda till ratt temperatur var du an ar. 

    Nagot som jag sjalv inte tankte pa, men som en kollega till mig namnde, det var att magen kan reagera om man byter ersattningsmarke. Han var utomlands med sin dotter och pulvret han hade med sig tog slut. Da kopte han ett likvardigt pulver, men inte samma marke, vilket resulterade i att dottern blev valdigt hard i magen de tva sista dagarna av deras resa. Nar han namnde detta sa mindes jag plotsligt att samma sak hade hant oss med ett paket pulver vi fatt i reklam fran ett visst marke. Det blev valdigt forstoppat just den perioden, tills paketet tog slut, sa katrinplommonpure kan vara bra att ha i beredskap i vaskan ifall det hander nagot med magen under din resa. 

  • Kvinna1989

    Bebisen är 10 månader och slutade helamma vid 3-månaders ålder och del ammade tills ca 6 månader om ni nu känner att de är viktigt att veta   (med tanke på komentaren varför jag inte ammar)

    Nu dricker hon ju ju inte bara ersättning så underlättar ju att hon äter fast föda. Men hon brukar starta och avsluta dagen med en flaska ersättning. :) och ibland på dagen , speciellt när de varmt.. Vet inte hur rekomendationerna är i sverige men här får man inte ge vatten i stora mängder till bebisar (under 1 år ) och vätska behövs ju! 

    Sen tycker jag det underlättar att ge flaska när man kör långa sträckor i bilen! 

  • Pascal

    Har aldrig ammat nåt av mina barn och det vi tyckte var absolut enklast var att göra såhär:

    Ersättning i pulverform när vi var hemma. Köpte en vattenkokare där man kan ställa in tempen så vi körde alltid på 40 grader och sen bara blandade allt i flaskan. Perfekt ät-temp direkt! 


    När vi var ute på vift körde vi med färdigblandade tetror på 2 dl. Antingen kalla eller så bad vi personalen värma flaskan i micron om vi var på restaurang tex.  


    I övrigt gröt eller klämmisar till mellis. Supersmidigt och aldrig några problem! ????

Svar på tråden Åka till sverige med bebis, ersättning osv?