• Thu 14 Jul 2022 13:03
    4049 visningar
    13 svar
    13
    4049

    Torktumlare som torkar torrt

    Måste köpa ny torktumlare som kan torka tvätten : ( Har en Bosch nu och det ska jag aldrig mer köpa. Den har aldrig lyckats torka tvätten torr, tyvärr. Tips på effektiva tumlare tas tacksamt emot!!

  • Svar på tråden Torktumlare som torkar torrt
  • Anonym (Duo)
    Thu 14 Jul 2022 13:42
    #1

    Vi köpte integrerad tvättmaskinen och torktumlare. Tvätten blir snustorr (och svinvarm). Har aldrig fått så torr tvätt. Den blåser inte utan värmer upp trumman så tvätten ångar endel när man öppnar men är sen helt torr efter några sekunder. 

  • Thu 14 Jul 2022 13:44
    #2
    Anonym (Duo) skrev 2022-07-14 13:42:24 följande:

    Vi köpte integrerad tvättmaskinen och torktumlare. Tvätten blir snustorr (och svinvarm). Har aldrig fått så torr tvätt. Den blåser inte utan värmer upp trumman så tvätten ångar endel när man öppnar men är sen helt torr efter några sekunder. 


    fast jag kan tvätta en maskin och sen torktumla den torr samtidigt som jag tvättar en ny tvätt i tvättmaskinen. Är ju vansinnigt ineffektivt att ha dessa två i en. 
  • Thu 14 Jul 2022 13:50
    #3

    Märke på den integrerade?

  • Anonym (märle­)
    Thu 14 Jul 2022 16:25
    #4

    Vilket märke är det på er maskin? Har dåliga erfarenheter av integrerad. Den jag hade förut torkade inte och gjorde att tvätten luktade.


    Anonym (Duo) skrev 2022-07-14 13:42:24 följande:

    Vi köpte integrerad tvättmaskinen och torktumlare. Tvätten blir snustorr (och svinvarm). Har aldrig fått så torr tvätt. Den blåser inte utan värmer upp trumman så tvätten ångar endel när man öppnar men är sen helt torr efter några sekunder.


  • Anonym (L)
    Thu 14 Jul 2022 16:28
    #5

    Har en Electrolux Timecare och den torkar helt torrt på maxeffekt, men däremot så kan man inte fylla den hur mycket som helst för då tar det evigheter.

  • Anonym (Vaktm­ästare­n)
    Thu 14 Jul 2022 21:52
    #6
    Alexi skrev 2022-07-14 13:44:40 följande:
    fast jag kan tvätta en maskin och sen torktumla den torr samtidigt som jag tvättar en ny tvätt i tvättmaskinen. Är ju vansinnigt ineffektivt att ha dessa två i en. 
    Vinsten är ju att du sparar utrymme, 1 st maskin istället för 2 som tar plats, detta är nog så avgörande för väldigt många...

    Jag skulle även uppskatta att jag slapp momentet att passa in när tvättmaskinen är klar, plocka över den blöta tvätten till torken. Bara in med skitigt och trycka igång, sen kan man plocka ur torr o färdig tvätt.

    Jag har svårt att förstå behovet att köra fler än 1 omgång tvätt om dagen? Så länge det rör sig om tvättutrustning i sitt eget som enbart du har tillgång till. Men jag kanske bara sköter det hela på ett helt annat sätt än du.
    Är man nere i den stora gemensamma tvättstugan i källaren så går det ju ett par olika maskiner tvätt och tork om vartannat, då kommer saken i ett annat läge.

  • Anonym (Duo)
    Thu 14 Jul 2022 22:12
    #7
    Anonym (märle) skrev 2022-07-14 16:25:24 följande:

    Vilket märke är det på er maskin? Har dåliga erfarenheter av integrerad. Den jag hade förut torkade inte och gjorde att tvätten luktade.


    LG. 
  • Anonym (Duo)
    Thu 14 Jul 2022 22:14
    #8
    Alexi skrev 2022-07-14 13:44:40 följande:
    fast jag kan tvätta en maskin och sen torktumla den torr samtidigt som jag tvättar en ny tvätt i tvättmaskinen. Är ju vansinnigt ineffektivt att ha dessa två i en. 
    Vi har effekttariff här som gör att vi inte vill köra båda samtidigt. Vill ligga under 10 kW i effektuttag. Vi skulle kunnat fått plats med en torktumlare och en tvättmaskin men badrummet är inte jättestort så det blir luftigare samt att vi oavsett inte kommer köra dem samtidigt på grund av kostnaden. 
  • Thu 14 Jul 2022 22:25
    #9

    Vi har en Bosch torktumlare som vi är nöjda med, tvätten blir torr. Något måste ju vara fel på just er torktumlare. Bosch är ett välkänt märke på torktumlare och jag har svårt att tro att vi har tur att just vår maskin fungerar som den ska, dvs att tvätten blir torr. 

    Hur är centrifugeringen på er tvättmaskin? Hur blöt är tvätten när den är tvättad? 

  • Thu 14 Jul 2022 22:39
    #10
    Anonym (Vaktmästaren) skrev 2022-07-14 21:52:41 följande:
    Vinsten är ju att du sparar utrymme, 1 st maskin istället för 2 som tar plats, detta är nog så avgörande för väldigt många...

    Jag skulle även uppskatta att jag slapp momentet att passa in när tvättmaskinen är klar, plocka över den blöta tvätten till torken. Bara in med skitigt och trycka igång, sen kan man plocka ur torr o färdig tvätt.

    Jag har svårt att förstå behovet att köra fler än 1 omgång tvätt om dagen? Så länge det rör sig om tvättutrustning i sitt eget som enbart du har tillgång till. Men jag kanske bara sköter det hela på ett helt annat sätt än du.
    Är man nere i den stora gemensamma tvättstugan i källaren så går det ju ett par olika maskiner tvätt och tork om vartannat, då kommer saken i ett annat läge.
    Tex när man kommer hem från en semester. Eller har haft vanlig jobb och skolvecka och ska på semester. Då tvättar vi nog sex maskiner på en dag?
  • Anonym (MTA)
    Thu 14 Jul 2022 22:42
    #11
    Flinga skrev 2022-07-14 13:03:08 följande:
    Torktumlare som torkar torrt

    Måste köpa ny torktumlare som kan torka tvätten : ( Har en Bosch nu och det ska jag aldrig mer köpa. Den har aldrig lyckats torka tvätten torr, tyvärr. Tips på effektiva tumlare tas tacksamt emot!!


    Är det en kondenstorktumlare? Då måste ni ha ett fönster öppet för att det ska bli torrt.
  • Anonym (Sara)
    Thu 14 Jul 2022 23:09
    #12
    +1
    Alexi skrev 2022-07-14 22:39:11 följande:
    Tex när man kommer hem från en semester. Eller har haft vanlig jobb och skolvecka och ska på semester. Då tvättar vi nog sex maskiner på en dag?
    Eller när hela familjen är magsjuk samtidigt. Skrattande
  • Fri 15 Jul 2022 08:33
    #13

    Tack för reflektioner. Jag har lite att tänka på! 

Svar på tråden Torktumlare som torkar torrt