• Fri 15 Jul 2022 15:59
    2393 visningar
    11 svar
    11
    2393

    Hur förvarar ni trångbodda i en 1rok?

    Hej
    Hur gör andra som bor på strax över kvadrat, har stora problem att få plats. Här är så grymt uppställt hela tiden jag vet inte riktigt hur jag ska husa alla mina saker.

    ?Hur gör ni andra tex om de har extrapris på 18 rullar toalettpapper, oöppnade schampo m.m

    ?Hur får ni plats att sopsortera? Har ju en låda till varje i sopskåpet: plast, brännbart, organiskt, deponi, glasen får dela.
    Men det står en stor ICA kasse på golvet en till pappersförpackningqr o 1 till tidningar/reklam.

    Har bott här i 4 år snart men trivs inte alls

  • Svar på tråden Hur förvarar ni trångbodda i en 1rok?
  • Fri 15 Jul 2022 16:29
    #1
    Malinn81 skrev 2022-07-15 15:59:32 följande:
    Hur förvarar ni trångbodda i en 1rok?

    Hej
    Hur gör andra som bor på strax över kvadrat, har stora problem att få plats. Här är så grymt uppställt hela tiden jag vet inte riktigt hur jag ska husa alla mina saker.

    ?Hur gör ni andra tex om de har extrapris på 18 rullar toalettpapper, oöppnade schampo m.m

    ?Hur får ni plats att sopsortera? Har ju en låda till varje i sopskåpet: plast, brännbart, organiskt, deponi, glasen får dela.
    Men det står en stor ICA kasse på golvet en till pappersförpackningqr o 1 till tidningar/reklam.

    Har bott här i 4 år snart men trivs inte alls


    Svårbegriplig trådstart...

    "strax över kvadrat"?


    "uppställt hela tiden"?


    Men jag ska försöka svara så gott jag kan.

    Jag bodde i en etta på 34 kvm i tio år.

    Jag använde ett överskåp i hallen till tvål, schampo, tandkräm, toalettpapper, hushållspapper e.t.c.
    Eftersom jag köpte papper balvis, så förvarade jag balarna i förrådet och tog in två förpackningar i taget i lägenheten.

    Sopsortering är alltid svårt att få plats med.
    Två behållare under diskbänken, sedan får man ha kassar stå på golvet.

  • Fri 15 Jul 2022 16:43
    #2
    Tom Araya skrev 2022-07-15 16:29:12 följande:

    Svårbegriplig trådstart...

    "strax över kvadrat"?


    "uppställt hela tiden"?


    Men jag ska försöka svara så gott jag kan.

    Jag bodde i en etta på 34 kvm i tio år.

    Jag använde ett överskåp i hallen till tvål, schampo, tandkräm, toalettpapper, hushållspapper e.t.c.
    Eftersom jag köpte papper balvis, så förvarade jag balarna i förrådet och tog in två förpackningar i taget i lägenheten.

    Sopsortering är alltid svårt att få plats med.
    Två behållare under diskbänken, sedan får man ha kassar stå på golvet.


    Ursäkta det är t9 som ändrar. 
    Bor på 46 kvadrat. Ja källarförråd hade ju varit bra, grejen är att de görs inbrott här hela tiden och det som lämnas där i får man vara beredd på att någon annan tar. 
    Ganska stor anledning till varför jag har mycket lådor här uppe. Fullt med bananlådor över köksskåpen med.

    Här är inte så bra med garderober finns 3st, 2 Av dem har ett överskåp som rymmer lite. 
    Trådbackar i två av dem och har en byrå fullproppad med handukar, kökshanddukar o badlakan. Lägenheten är inte alls byggd för 2020 talet. 1949 så var det säkert helt tillräckligt med förvaring. Och man sopsorterade inte ens då.
  • Fri 15 Jul 2022 17:06
    #3
    Malinn81 skrev 2022-07-15 16:43:06 följande:
    Ursäkta det är t9 som ändrar. 
    Bor på 46 kvadrat. Ja källarförråd hade ju varit bra, grejen är att de görs inbrott här hela tiden och det som lämnas där i får man vara beredd på att någon annan tar. 
    Ganska stor anledning till varför jag har mycket lådor här uppe. Fullt med bananlådor över köksskåpen med.

    Här är inte så bra med garderober finns 3st, 2 Av dem har ett överskåp som rymmer lite. 
    Trådbackar i två av dem och har en byrå fullproppad med handukar, kökshanddukar o badlakan. Lägenheten är inte alls byggd för 2020 talet. 1949 så var det säkert helt tillräckligt med förvaring. Och man sopsorterade inte ens då.
    Jag hade inbrott i källarförrådet en gång, men aldrig för att stjäla papper.
  • Fri 15 Jul 2022 17:12
    #4
    Malinn81 skrev 2022-07-15 16:43:06 följande:
    Ursäkta det är t9 som ändrar. 
    Bor på 46 kvadrat. Ja källarförråd hade ju varit bra, grejen är att de görs inbrott här hela tiden och det som lämnas där i får man vara beredd på att någon annan tar. 
    Ganska stor anledning till varför jag har mycket lådor här uppe. Fullt med bananlådor över köksskåpen med.

    Här är inte så bra med garderober finns 3st, 2 Av dem har ett överskåp som rymmer lite. 
    Trådbackar i två av dem och har en byrå fullproppad med handukar, kökshanddukar o badlakan. Lägenheten är inte alls byggd för 2020 talet. 1949 så var det säkert helt tillräckligt med förvaring. Och man sopsorterade inte ens då.
    Nja haha jag syftade inte på toapappret utan annat. De snodde allt ifrån barnens  använda sandleksaker till dyrare grejjor. Snor kanske bara för de ska stjälas
  • Fri 15 Jul 2022 17:26
    #5
    Malinn81 skrev 2022-07-15 17:12:41 följande:
    Nja haha jag syftade inte på toapappret utan annat. De snodde allt ifrån barnens  använda sandleksaker till dyrare grejjor. Snor kanske bara för de ska stjälas
    Man får göra vad man kan för att undvika inbrott. Förstärka inbrottsskyddet och framförallt insyn.
  • Fri 15 Jul 2022 17:50
    #6

    Du kan inte sortera på själva återvinningsstationen/soprum? Allt i en

  • Fri 15 Jul 2022 18:10
    #7

    Det spelar ingen som helst roll hur mycket plats man än har, man behöver respektera utrymmets begränsningar.

    När jag var mer trångbodd handlade det mycket om att faktiskt ha bra förvaring för det som behövs och ta bort det som faktiskt inte behövs ....

    Alltså att bo i en etta innebär ofta att man inte kan ha en stor bal toapapper i hallen, samma typ av återvinning som en husägare, och ett stort lager av schampo....

    Hade jag behövt bo trångt idag hade jag


    1) rensat
    2) skaffat 1-2 garderober med bra inredning.
  • Fri 15 Jul 2022 18:33
    #8
    Malinn81 skrev 2022-07-15 16:43:06 följande:
    Ursäkta det är t9 som ändrar. 
    Bor på 46 kvadrat. Ja källarförråd hade ju varit bra, grejen är att de görs inbrott här hela tiden och det som lämnas där i får man vara beredd på att någon annan tar. 
    Ganska stor anledning till varför jag har mycket lådor här uppe. Fullt med bananlådor över köksskåpen med.

    Här är inte så bra med garderober finns 3st, 2 Av dem har ett överskåp som rymmer lite. 
    Trådbackar i två av dem och har en byrå fullproppad med handukar, kökshanddukar o badlakan. Lägenheten är inte alls byggd för 2020 talet. 1949 så var det säkert helt tillräckligt med förvaring. Och man sopsorterade inte ens då.
    I min etta på 34 kvm hade jag tre garderober i hallen med överskåp och en garderob med överskåp i rummet. Huset byggt runt 70-72.

    I en tidigare lägenhet, även det en etta, på 40,5 kvm hade jag också tre garderober, om inte fyra, med överskåp i hallen. Byggt -55.

    Idag är det inte ovanligt att man nästan helt skippar skåpsinredning i lägenheter.
    Så jag tycker inte att det har blivit bättre, snarare tvärt om.
  • Kockob­ello
    Fri 15 Jul 2022 18:46
    #9

    Man kanske kan förvara dom trångbodda i garderoben? I burkar lär dom inte få plats.

  • Fri 15 Jul 2022 19:26
    #10

    Man får anpassa boendet utifrån antalet kvadratmeter. Finns det inte plats för en bal toapapper och ett litet lager tvål så får du finna dig i det helt enkelt och anpassa inköpen utefter det faktumet. 

    Samma gäller övriga prylar. Rensa bort det du faktiskt inte får plats med. Kan vänner, familj, kollegor etc ta några lådor vardera? Övrigt får du magasinera på tex Shurgaard eller slänga. 

    Skaffa möbler som har bra förvaring och kan användas på flera olika sätt. En sittpuff kan tex vara en bra plats att förvara filtar i. 

    Sopsortering kan du behöva sikta in dig på att faktiskt ta hand om i princip dagligen. Ta med en soppåse ut varje morgon. Ta för vana att ta ut allt på en gång och samla inte på dig massa onödiga kartonger, förpackningar, pant och reklam. 

  • Fri 15 Jul 2022 19:33
    #11

    Som fjäril kär säger, ta för vana att varje dag ta ut sopor/papper/matavfall. är ju sällan långt att gå och ta det som en rutin på väg till jobbet bara. Även som hon och andra säger, tänk efter vad du eg behöver ha. Ofta har man en massa saker som man faktiskt aldrig använder. Vinterkläder kan ofta förvaras nån annanstans osv. Jag har två barn 11 o 8 år varannan vecka, och vi bor på 21 kvadrat.

Svar på tråden Hur förvarar ni trångbodda i en 1rok?