• anonymfamilj

    Ska man flytta från Stockholm till Karlstad?

    Hej hej ????

    Det är så här att vi funderar på att flytta från Stockholm. Det är helt enkelt inte värt att bo här för oss längre då vi betalar över 15 000kr för en nyproduktion. Det tär på vår kvalitet i livet, vi har typ aldrig råd med något och hur kul är det att säga till vår äldsta dotter hela tiden.

    Vi trivs faktiskt väldigt bra i Stockholm men bostadsmarknaden är ett jävla skit, jag är generellt besviken på Sverige som samhälle när det kommer till detta men det hör inte hit.

    Jag har kollat på hemnet och det är helt sjukt hur mycket mer man får för pengarna jämntfört med Stockholm i Karlstad.

    Egentligen vet jag inget om Karlstad så jag ska vara ärlig med att det är bostadspriserna som lockar, vi har dock släkt där. Min tjej gillar också hockey och tydligen ska allt man behöver finnas där. Typ Ica, filmstaden osv.

    Jag vet inte heller hur det funkar med bolån - jag menar vi kommer flytta till en stad där vi inte har jobb i så fall.

    Min tjej är utbildad förskollärare som har fast jobb idag men är just nu gravid och sjukskriven. jag är en vanlig knegare har mer än ett jobb till och med men inget fast. Är dock utbildad barnskötare för att jag var tvungen att ha säker inkomst 6 månader fram när vi flyttade till den här dyra lägenheten.

    vi kommer nog behöva spara pengar 1-2 år, för att förtydliga så kommer jag behöva jobba extra väldigt mycket på mitt andra jobb.

    Vi består av 2 vuxna, 1 dotter som är 7, 1 dotter som är 2 och en barn på väg som könet är okänt på.

    Hoppas inte jag skriver för luddigt, skriver direkt på telefonen.
  • Svar på tråden Ska man flytta från Stockholm till Karlstad?
  • Anonvm

    Ska du ändå flytta för att få mer "bang for the buck" när det gäller boendet så satsa då på mindre orter runt omkring Karlstad som är en relativt stor stad och har rollen som "centralort" i området.

    Kolla typ Karlskoga, Kristinehamn, Degerfors o liknande runt omkring.
    Där köper du en fullstor familjevilla i bra skick för under miljonen lätt.

  • Hjelm

    Jag har bott i Karlstad. Jättetrevlig stad. Lagom stor, allt man behöver finns samtidigt som allt är nära och det känns avslappnat och mysigt. Jättefint med vatten nästan överallt och flera fina parker. Stockholm är bara två timmar bort om ens det med tåget, om ni vill hälsa på över en helg.
    Hittar ni bara jobb, så dra flyttlasset. 

  • Tom Araya
    anonymfamilj skrev 2022-07-17 14:08:45 följande:

    Värt att tänka på men min tjej har faktiskt inte körkort och vill inte ha heller ????


    Det är aldrig en bra förutsättning när man vill flytta eller söka nytt jobb.
  • Couchpotato

    Jag är från Värmland och har bott i Karlstad. En av de finaste och trevligaste städer att bo i, tycker jag. Dock skulle jag bli hård deprimerad om jag var tvungen att bo i Kristinehamn eller Karlskoga. Hellre Kil då. 

  • Myrrhis

    Vet inget om just Karlstad, men generellt om en sådan flytt håller jag med om att det är viktigt att ha jobb först. Har själv flyttat från Stockholm till mindre stad och vardagslivet med barn i en liten stad är fantastiskt mycket bättre, vi kunde köpa hus, allt är nära, inga långa köer och körsträckor så fort man ska uträtta ett ärende osv. Men det där med jobb till båda två kan vara knepigt på en mindre ort, och vi har saknat släkt och vänner som vi flyttade bort från, även om vi fått nya vänner genom arbete och genom barnen.

Svar på tråden Ska man flytta från Stockholm till Karlstad?