• Lfk123

    Slagit huvudet på förskolan

    Min son på 1,5 år slog huvudet i en bokhylla på förskolan (i fredags 15/7).

    Han grinade (självklart) ett tag. Men verkade i övrigt vara som vanligt enligt dom.

    Han fick en bula i pannan som la sig ganska fort. Å han fick ett streck där bulan varit som varit blått/lila fram tills idag. Nu har det börjat blivit gult. Så det är väl antagligen ett helt vanligt blåmärke?

    Behöver jag oroa mig för att det blivit något? 
    En närstående nämnde något om inre blödningar. 
    Borde det har visats redan eller hur man märker man sånt?

    Han är som vanligt förutom att han är lite smågrinig ibland. Men det kan ju bero på något annat.

  • Svar på tråden Slagit huvudet på förskolan
  • Lyckligalotta

    Du kan ju höra med försäkringsbolaget om det är något de vill registrera. Annars tycker jag inte att du ska vara speciellt orolig, de allra flesta skadorna visar sig det första dygnet. Skönt att det inte blev något allvarligare 

  • Anonym (Emma)

    Om du känner dig orolig så rådfråga en läkare. Men om han inte har kräkts eller verkar slö och om han äter och dricker normalt så hade jag inte varit orolig. Men hur slog han huvudet i bokhyllan? Gick han in i den? Det har ju betydelse hur hård smällen var. 

  • lövet2

    Barn i den åldern slår i skallen hela tiden. Det ska mycket till för att de ska få en hjärnskakning. När han har slagit huvudet, så kan du bara ha lite extra koll på om han börjar kräkas eller något sådan onormalt. Annars är det bara att köpa hem plåster och alltid ha något i frysen (en ärtpåse t ex) som du kan kyla bulor med. Det är något som kommer att behövas i flera år framöver.

  • Anonym (S)

    Låter som ett helt normalt blåmärke. För inre blödningar ska han ha slagit i sig extremt mycket, typ ramlat från en hög bänk eller nåt.

  • Lfk123
    Anonym (Emma) skrev 2022-07-18 12:19:17 följande:

    Om du känner dig orolig så rådfråga en läkare. Men om han inte har kräkts eller verkar slö och om han äter och dricker normalt så hade jag inte varit orolig. Men hur slog han huvudet i bokhyllan? Gick han in i den? Det har ju betydelse hur hård smällen var. 


    Dom sa att han hade ramlat och slagit i huvudet i bokhyllan.
  • Anonym (Emma)
    Lfk123 skrev 2022-07-18 16:24:04 följande:
    Dom sa att han hade ramlat och slagit i huvudet i bokhyllan.
    Nu har det gått ett tag. Uppsökte ni läkare? Hur mår han? 
  • Lfk123
    Anonym (Emma) skrev 2022-07-20 16:31:06 följande:
    Nu har det gått ett tag. Uppsökte ni läkare? Hur mår han? 

    Ursäkta sent svar????

    Jag uppsökte inte någon läkare, utan jag frågade en sköterska på mitt jobb istället
    Hon svarade att sålänge det inte händer något (t.ex att han börjar spy osv) eller att beter sig annorlunda kort efter så är det nog ingen fara.
    Hon förklarade även att man man lätt kan få bulor där och att det oftast ser mycket värre ut än vad det är.

    Och märket han fick var mycket riktigt ett helt vanligt blåmärke. Det var kvar och var gul/brunt ett bra tag efter, men nu är det helt borta och det finns inga märken eller liknande kvar som visar att han ens gjort illa sig där. 

    Men han mår iallafall bra å det blev inget och han mådde precis som vanligt, å gör fortfarande det. Så jag överreagerade bara. Som jag gör ganska ofta????. Men jag blev bara så rädd.

    Och btw när personalen på förskolan ringde och berättade dedär, då pratade personalen som att min son mer eller mindre typ slagit ihjäl sig. Å det tog ett bra tag innan hon fick ur sig att han ändå var okej. Man kanske istället kan inleda samtalet med att han är okej???? Men men, alla tänker väl olika???????????

  • Lfk123
    Lfk123 skrev 2022-08-07 14:27:16 följande:

    Ursäkta sent svar????

    Jag uppsökte inte någon läkare, utan jag frågade en sköterska på mitt jobb istället
    Hon svarade att sålänge det inte händer något (t.ex att han börjar spy osv) eller att beter sig annorlunda kort efter så är det nog ingen fara.
    Hon förklarade även att man man lätt kan få bulor där och att det oftast ser mycket värre ut än vad det är.

    Och märket han fick var mycket riktigt ett helt vanligt blåmärke. Det var kvar och var gul/brunt ett bra tag efter, men nu är det helt borta och det finns inga märken eller liknande kvar som visar att han ens gjort illa sig där. 

    Men han mår iallafall bra å det blev inget och han mådde precis som vanligt, å gör fortfarande det. Så jag överreagerade bara. Som jag gör ganska ofta????. Men jag blev bara så rädd.

    Och btw när personalen på förskolan ringde och berättade dedär, då pratade personalen som att min son mer eller mindre typ slagit ihjäl sig. Å det tog ett bra tag innan hon fick ur sig att han ändå var okej. Man kanske istället kan inleda samtalet med att han är okej???? Men men, alla tänker väl olika???????????


    Alla frågetecken som blev var egentligen emojis hahah
  • lövet2
    Lfk123 skrev 2022-08-07 14:27:16 följande:
    Och btw när personalen på förskolan ringde och berättade dedär, då pratade personalen som att min son mer eller mindre typ slagit ihjäl sig. Å det tog ett bra tag innan hon fick ur sig att han ändå var okej. Man kanske istället kan inleda samtalet med att han är okej???? Men men, alla tänker väl olika???????????
    Skolan ringde mig en gång, när de var på en vinterutflykt. Hon inledde med att säga, att min dotter blivit påkörd. Jag såg framför mig en buss eller lastbil och höll på att svimma. Sedan fortsatte hon och berättade att det var en snowracer. Men ja, det blev ändå ett besök på akuten.

    I bland är personalen lite osmidiga i sina föräldrakontakter!
Svar på tråden Slagit huvudet på förskolan