• HannahAurora

    Ohyra, silverfisk i hemmet

    Hej. Det är så här att jag och min sambo har fått lite problem med silverfiskar.


    Tidigare har det mest varit "vanliga" silverfiskar, för en gång har jag sett en liten springa från badrummet ut i hallen, men han hann inte långt så att säga, och vi har fångat några enstaka i mitt rum och vardagsrummet. Men i gästrummet har vi fångat lite flera, och bara nu i veckan när jag skulle plocka in lite disk, mitt på ljusa dan, såg jag en långsprötad silverfisk i den översta kökslådan där vi har våra bestick! ????


    Jag dödade den och har nu diskat ur lådorna och allt i lådorna rejält. Jag tog även ättika på en topz och drog längs med den bakre springan på kortsidan i alla lådorna och lagt en sån här rödcederolja ring i lådan där jag såg silverfisken. Men jag blev faktiskt chockad när jag såg den. Den va mycket större och snabbare än dem jag har stött på tidigare i vårt hem. Nu är jag rädd för att det kan gömma sig fler typ överallt! 


    Jag har läst på nätet att den långsprötade silverfisken trivs i princip överallt i hemmet, till skillnad från den vanliga silverfisken. Men det oroar mig också att jag såg den mitt på ljusa dan istället för sent på kvällen eller tidigt på morgonen. Fruktansvärt obehagligt, hur eller hur.


    Men vad tycker ni? Låter det här som nåt problem eller nåt allvarligt? Och vad kan, eller bör, men göra nu? 


    ???? Dagen därpå dammsög vi igenom det mesta av lägenheten. Men jag har ändå fått dem på hjärnan. Dagen jag hittade den långsprötade silverfisken vågade jag knappt sova, för de är ju nattdjur.


    Sen va det en sak till. Vi ska flytta om ca 1,5 månad. Och vi vill verkligen inte att nån av silverfiskarna ska "följa med" i flytten. När jag googlat står det att dem kan följa med i lådorna och vi har redan packat fotoalbum och krukor med handdukar m.m Sånt som långsprötade silverfiskar lär tycka om att gnaga på. Så tänk om de redan sitter och tuggar i våra flyttlådor eller har gått in och lagt ägg där!! 


    Så vad ska vi göra för att slippa silverfiskarna i vårt nya hem? Det enda vi har kommit på än så länge är att sätta ut såna där fällor runt flyttlådorna, men det låter ju lite löjligt. Jag funderar på om vi skulle prova det här medlet "Myrnix" så kanske man kan ta kål på dem innan vi flyttar? ???? Eller om det skulle funka med att använda rödcederolja. 


    Vill bara avsluta med att vi har haft silverfiskar sen flera år tillbaka. Fastigheten vi bor i är från 1950, och många lister behöver tätas, och det är bara början. Kort sagt, byggnaden är långt ifrån perfekt och visst renoveringsbehov finns. I det här skicket bjuder den nästan in till silverfisken, tyvärr. 


    Men nu, snälla, behöver vi verkligen era bästa och uppriktiga råd om det här. Tack på förhand! 

  • Svar på tråden Ohyra, silverfisk i hemmet
  • Deeru
    Silverfiskar är inte farliga, de städar å håller rent bara.

    "Silverfiskar är helt ofarliga. En del blir mycket oroade efter att ha sett ett par silverfiskar i badrummet. Men det behöver inte betyda något. Om det däremot dyker upp silverfiskar i vardagsrum eller sovrum bör du reagera. Det kan vara tecken på fuktskada. Silverfiskar kan förekomma i äldre bostadshus, som inte är byggda för att hålla borta fukten på samma sätt. Normalt gör silverfiskar inte någon skada utan kan betraktas som en nattlig renhållningsarbetare."
  • HannahAurora

    Hej allihopa, goda och dåliga nyheter. Myrnix är beställt, vi tänker spreja på varenda list i vår nuvarande och nya lägenhet så fort det kommer, samt i och utanför våra lådor. Men är det nån som vet om det färgar av sig? Skulle det lukta lite är det ändå värt det. Men är det även säkert att spreja på lådor som innehåller elektronik? Vore väldigt tacksam för era svar angående detta då vi inte har använt Myrnix förut. Vi hoppas bara att det funkar för nu kommer de mindre roliga nyheterna. 


    Nu i veckan har syrran inte riktigt hållit räkningen, men under de senare dagarna har hon hittat sex silverfiskar i sitt sovrum. (Hon går in i omgångar på kvällen för att hitta dem som vågat sig fram) Samt några i hallen och på toan. I tisdags hittade hon en till silverfisk i bestickslådan (tror den va stor, den va i en korg där vi har småskedarna, och den sprang på en sked och försökte fly, men kom inte upp. Tyvärr hade hon varken papper eller flugsmälla till hands, så hon slängde korgen i vasken och sprang efter smällan. Men sen var den borta, puts väck. Den måste flytt in i avloppet eller bakom nån list. Hom grät av förtvivlan sen, hon tar detta ganska hårt...
    Och nu ikväll hittade hon alltså en till, den va vanlig och den hann hon döda. Men hon ör nu ganska stressad, har sagt att det är faktiskt vanligt och i slutändan oundvikligt. Men hon vill aldrig mer se krypen, åtminstone inte i besticklådan. Och vi har ändå testat alla knep sen första gången. Vi har städat, använt ättika och rödcederolja (trä ring) men det funkar inte. Varför? (Vi tänker ändå spreja Myrnix när det kommer.)

    Personligen tycker jag hon oroar sig för mycket, nästan alla vi pratat om detta med har också haft silverfisk även bland besticken vid tillfällen. Och man kan ju inte göra mycket mer än att sätta ut fällor och döda de man ser. Men hon stressar, som ni märker, väldigt mycket över detta, så alla tips och råd ni har att komma med uppskattas!
  • Anonym (Teddy)
    HannahAurora skrev 2022-08-21 21:51:49 följande:

    Hej allihopa, goda och dåliga nyheter. Myrnix är beställt, vi tänker spreja på varenda list i vår nuvarande och nya lägenhet så fort det kommer, samt i och utanför våra lådor. Men är det nån som vet om det färgar av sig? Skulle det lukta lite är det ändå värt det. Men är det även säkert att spreja på lådor som innehåller elektronik? Vore väldigt tacksam för era svar angående detta då vi inte har använt Myrnix förut. Vi hoppas bara att det funkar för nu kommer de mindre roliga nyheterna. 


    Nu i veckan har syrran inte riktigt hållit räkningen, men under de senare dagarna har hon hittat sex silverfiskar i sitt sovrum. (Hon går in i omgångar på kvällen för att hitta dem som vågat sig fram) Samt några i hallen och på toan. I tisdags hittade hon en till silverfisk i bestickslådan (tror den va stor, den va i en korg där vi har småskedarna, och den sprang på en sked och försökte fly, men kom inte upp. Tyvärr hade hon varken papper eller flugsmälla till hands, så hon slängde korgen i vasken och sprang efter smällan. Men sen var den borta, puts väck. Den måste flytt in i avloppet eller bakom nån list. Hom grät av förtvivlan sen, hon tar detta ganska hårt...
    Och nu ikväll hittade hon alltså en till, den va vanlig och den hann hon döda. Men hon ör nu ganska stressad, har sagt att det är faktiskt vanligt och i slutändan oundvikligt. Men hon vill aldrig mer se krypen, åtminstone inte i besticklådan. Och vi har ändå testat alla knep sen första gången. Vi har städat, använt ättika och rödcederolja (trä ring) men det funkar inte. Varför? (Vi tänker ändå spreja Myrnix när det kommer.)

    Personligen tycker jag hon oroar sig för mycket, nästan alla vi pratat om detta med har också haft silverfisk även bland besticken vid tillfällen. Och man kan ju inte göra mycket mer än att sätta ut fällor och döda de man ser. Men hon stressar, som ni märker, väldigt mycket över detta, så alla tips och råd ni har att komma med uppskattas!
    Men nej, din syster måste lugna ner sig. Hon beter sig som att det var skorpioner hon hittade. Och ni måste se er del i att din syrra har blivit så överdrivet stressad över detta. Silverfiskar är inte farliga. Hur ska ni kunna hantera tex löss i era barns hår i framtiden? 
  • HannahAurora

    Se vår del, vad menar du med det, Teddy? Jag städar, sätter ut fällor och dödar de jag ser, och vi har medel att applicera, så vad mer kan jag ens göra?


    Och jag säger åt henne att hon nojar på tok för mycket, men det lyssnar hon ju inte på. 
    Vi planerar inte att ha barn alls. Kommer nog få mycket skit för detta, men jag är inte barnkär!
  • Anonym (Teddy)
    HannahAurora skrev 2022-08-24 00:36:29 följande:

    Se vår del, vad menar du med det, Teddy? Jag städar, sätter ut fällor och dödar de jag ser, och vi har medel att applicera, så vad mer kan jag ens göra?


    Och jag säger åt henne att hon nojar på tok för mycket, men det lyssnar hon ju inte på. 
    Vi planerar inte att ha barn alls. Kommer nog få mycket skit för detta, men jag är inte barnkär!
    Nja, jag menar mer att din överdrivna noja har gjort din syster likadan, med skillnaden att hon verkar ha svårare att hantera det. Det är inte trevligt med ohyra men silverfiskar är harmlösa och ofta svåra att få bort. Därför så får man på nåt sätt lära sig leva med dem och städa bort dem när man kan.
  • Anonym (Putte)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-08-24 02:31:57 följande:
    Nja, jag menar mer att din överdrivna noja har gjort din syster likadan, med skillnaden att hon verkar ha svårare att hantera det. Det är inte trevligt med ohyra men silverfiskar är harmlösa och ofta svåra att få bort. Därför så får man på nåt sätt lära sig leva med dem och städa bort dem när man kan.

    Harmlösa skulle jag inte säga eftersom de äter papper och textil, men de är helt ofarliga för människors hälsa. 


    Håller alltså med om att systern överreagerar. Men fobier är inte logiska så då kan det bli så. 

  • HannahAurora

    Mim överdrivna noja??? Okej Teddy, fattar om du missförståt nånstans här, men jag nojar inte. Syrran gör det! Hon tycker att jag är obrydd bara för att jag inte går och letar efter dem med ficklampan morgon och kväll. ???? Och hela det här inlägget gjorde jag åt henne. Hon har inget eget och ville få råd från andra människor bara. Men MIN noja?? Nope, det där är så långt ifrån sanningen man kan komma. 

  • Anonym (Teddy)
    HannahAurora skrev 2022-08-24 09:45:05 följande:

    Mim överdrivna noja??? Okej Teddy, fattar om du missförståt nånstans här, men jag nojar inte. Syrran gör det! Hon tycker att jag är obrydd bara för att jag inte går och letar efter dem med ficklampan morgon och kväll. ???? Och hela det här inlägget gjorde jag åt henne. Hon har inget eget och ville få råd från andra människor bara. Men MIN noja?? Nope, det där är så långt ifrån sanningen man kan komma. 


    Ok, enligt mig när jag läser din trådstart så framstår du som överdrivet nojig. Men vi är olika och om du tycker det är ok så är det väl det.
  • Anonym (??)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-08-24 13:34:58 följande:
    Ok, enligt mig när jag läser din trådstart så framstår du som överdrivet nojig. Men vi är olika och om du tycker det är ok så är det väl det.
    Kan hålla med här. TS var rätt nojig i stilen. 
    Du blev "chockad, du kunde knappt sova osv. 

    Om du inte menade det så, varför skrev du det i så fall så? 
  • HannahAurora

    @Teddy
    Skrev så för att hon ville det. Skapade som sagt det här inlägget för syrrans skull, inte min egen. 
    Personligen tycker jag inte om silverfisken heller, men big deal. De bara ligger och trycker och är harmlösa, hittar jag dem dödar jag dem. Större än så behöver det inte va.
    Och vi har dem nog i hela byggnaden. Har sett ett antal i tvättstugan och under mattan I trappan när jag sopade krossat glas. Så det är värdens problem egentligen. 

Svar på tråden Ohyra, silverfisk i hemmet