• Anonym (Tacksam för svar)

Separera/gå isär/skiljas

Hej.
    Jag tänkte fråga er som har erfarenhet gällade något så väldigt tråkigt som att separera/gå i sär/skiljas. 

Vi är inte riktigt överens jag och min man, jag har det sista velat att vi ska gå isär, det vill inte han, han ser inte de problemen jag ser, jag kan visst överdriva då jag inte mår så bra psykiskt.
    Men hur fungerar det. Min man kan inte lösa ut mig för då kan inte han och barnen bo kvar, vårt hem är barnens trygghet :(
    Jag kommer inte få någon som helst hjälp till min lilla förtidspension eftersom de kommer trycka på att jag har pengar i vårt hus osv. 
    Hur gör man? Kan vi innan skriva allt på min man? Hus, pengar osv?
    Hur ska han kunna bo kvar och jag få hjälp till min lilla pension?

Sedan tänker jag på detta med underhåll. Jag måste finna det minsta möjliga billiga boende. Barnen får och vill bo kvar i vårt hus där de har sina rum och sin trygghet. Måste jag då betala underhåll också? 

Någon som vet? Har erfarenhet? 

Tack på förhand
  • Svar på tråden Separera/gå isär/skiljas
  • Anonym (En mamma)

Tycker du ska tänka på dig själv också, det ska vara rättvist uppdelat ekonomiskt. Skriv inte över huset på bara honom och ge han allt. Gör en värdering och när barnen är stora och flyttar så får ni justera allt rätt då. Alla ev. renoveringar och köp som hör till huset bokförs och köps av han som bor där och justeras när ni kan sälja detta framöver. Gör detta med hjälp och skriv avtal. Du ska betala för barnen men har du låg inkomst brukar FK gå in, allt räknas på din inkomst. Ha delat barnbidrag så båda ni betalar lika mycket beroende på hur mycket ni tjänar också. Tjänar han bättre ska han betala mer. Tänk på om du varit mer mammaledig och vad du förlorat på de åren. Tänk på hur ni gjort med eget pensionssparande, det ska vara lika för båda. Tex har han mer på sitt egna sparande än du eller tvärtom så ska detta delas lika. Låt inte ditt dåliga samvete ge honom fördelar, detta gäller din och dina barns framtid hos dig om du vill ha dem hos dig också. Se inte ner på dig själv för att du vill skiljas. Du kanske ändrar dig om han är schysst och ni får distans om du inte vet att det är kört redan.

• Tom Araya
    Anonym (Tacksam för svar) skrev 2022-07-18 20:34:10 följande:
    Separera/gå isär/skiljas

Hej.
    Jag tänkte fråga er som har erfarenhet gällade något så väldigt tråkigt som att separera/gå i sär/skiljas. 

Vi är inte riktigt överens jag och min man, jag har det sista velat att vi ska gå isär, det vill inte han, han ser inte de problemen jag ser, jag kan visst överdriva då jag inte mår så bra psykiskt.
    Men hur fungerar det. Min man kan inte lösa ut mig för då kan inte han och barnen bo kvar, vårt hem är barnens trygghet :(
    Jag kommer inte få någon som helst hjälp till min lilla förtidspension eftersom de kommer trycka på att jag har pengar i vårt hus osv. 
    Hur gör man? Kan vi innan skriva allt på min man? Hus, pengar osv?
    Hur ska han kunna bo kvar och jag få hjälp till min lilla pension?

Sedan tänker jag på detta med underhåll. Jag måste finna det minsta möjliga billiga boende. Barnen får och vill bo kvar i vårt hus där de har sina rum och sin trygghet. Måste jag då betala underhåll också? 

Någon som vet? Har erfarenhet? 

Tack på förhand
    Min mamma lämnade min pappa under liknande förutsättningar (med undantag för pension).
    Pappa fick behålla huset och tog över lånen, men fick betala av mammas del värdet, Dels fick mamma loss en summa för möbler till hennes lägenhet och ett par år senare även en summa till handpenning för ett radhus hon köpte ihop med en ny man. I övrigt betalade pappa av månadsvis under ett antal år.

Den som inte har barnen boende hos sig minst halva tiden ska betala underhåll till den andra föräldern.
    Tom Araya skrev 2022-07-19 22:37:42 följande:
    Min mamma lämnade min pappa under liknande förutsättningar (med undantag för pension).
    Pappa fick behålla huset och tog över lånen, men fick betala av mammas del värdet, Dels fick mamma loss en summa för möbler till hennes lägenhet och ett par år senare även en summa till handpenning för ett radhus hon köpte ihop med en ny man. I övrigt betalade pappa av månadsvis under ett antal år.

Den som inte har barnen boende hos sig minst halva tiden ska betala underhåll till den andra föräldern.
    Hej
    Tack för svar.
    Jag är så dåligt på sådant här, kan ingenting. 
    Vad menas med att din pappa fick betala av din mammas del av värdet? 

Var detta en lösning för att din pappa skulle kunna bo kvar? 

Vsd betalade din pappa av månadsvis under ett par år? 

Jag gar förstått att den som inte har barnen beonde hos sig ska betala underhåll.
    Jag kommer inte ha råd till det om det blir aktuellt och jag ka  håller inte ha barnen då jag inte har råd med en så stor bostad :( har endast 9000:- i pension.
  • Anonym (Material)
    Anonym (Tacksam för svar) skrev 2022-07-19 22:43:03 följande:
    Hej
    Tack för svar.

Jag gar förstått att den som inte har barnen beonde hos sig ska betala underhåll.
    Jag kommer inte ha råd till det om det blir aktuellt och jag ka  håller inte ha barnen då jag inte har råd med en så stor bostad :( har endast 9000:- i pension.
    Det spelar ingen roll om du inte har råd. Barnen har rätt till sin summa ändå. Det kommer du inte slippa men fk går in och betalar i ditt ställe. Kontakta jurist och se till att du begriper dina skyldigheter och rättigheter. Hur kan man ens vara så okunnig? 
  • Tom Araya
    Hej
    Tack för svar.
    Huset värderades av banken och pappa fick betala av mammas halva del av värdet, typ som amortering på lån.
    Ja.
    Jag vet inte. Troligen betalade han av på tio år, minst. Han skulle ju ha råd med ränta och amortering på lånen till banken också.
    Det om underhåll får du ta med Försäkringskassan. De kommer att betala ut till boendeföräldern och sedan kräva den andre på summan, om det är möjligt.

I övrigt får du söka bidrag. I första hand bostadsbidrag. Hamnar du under normen för försörjningsstöd så har du rätt att få försörjningsstöd upp till normen.

Anonym (Material) skrev 2022-07-19 23:04:50 följande:
    Det spelar ingen roll om du inte har råd. Barnen har rätt till sin summa ändå. Det kommer du inte slippa men fk går in och betalar i ditt ställe. Kontakta jurist och se till att du begriper dina skyldigheter och rättigheter. Hur kan man ens vara så okunnig? 
    Varför otrevlig? Har haft annat att tänka på i livet tre svåra kroniska sjukdomar,  cancer tre gånger och kanske cancer nu igen dessutom ALDRIG trott att jag skulle hamna i denna situationen :(
    Tänk dig för innan du skriver/säger något till andra människor 
  • Anonym (Material)
    Anonym (Tacksam för svar) skrev 2022-07-19 23:34:06 följande:
    Varför otrevlig? Har haft annat att tänka på i livet tre svåra kroniska sjukdomar,  cancer tre gånger och kanske cancer nu igen dessutom ALDRIG trott att jag skulle hamna i denna situationen :(
    Tänk dig för innan du skriver/säger något till andra människor 
    Jag är uppriktigt förvånad att man som mamma kan skriva att man inte har råd att ha sina barn och tro det funkar så. Hur tror  du andra klarar sig?  Alla har sitt elände och ingen tror väl man ska skiljas. Du kommer få bidrag, barnen får sin summa oavsett hur din ekonomi ser ut. Ta reda på vad som gäller och ta kontroll över situationen precis som alla andra i samma sits. Du klarar det du med. 
  • ostmannen

Vad är din plan för att vara en bra mamma när du ger upp all din ekonomi? De ska aldrig bo hos dig eller? Du ger upp hus, pengar och barn för att de ska ha det bra. Glöm inte bort att barnen gärna har kvar sin mamma också.

• Tom Araya
    Anonym (Material) skrev 2022-07-19 23:48:02 följande:
    Jag är uppriktigt förvånad att man som mamma kan skriva att man inte har råd att ha sina barn och tro det funkar så. Hur tror  du andra klarar sig?  Alla har sitt elände och ingen tror väl man ska skiljas. Du kommer få bidrag, barnen får sin summa oavsett hur din ekonomi ser ut. Ta reda på vad som gäller och ta kontroll över situationen precis som alla andra i samma sits. Du klarar det du med. 
    Det är så det ser ut för en del och jag får intrycket av att du saknar insyn och förståelse för det.
  • Anonym (Material)
    Tom Araya skrev 2022-07-19 23:55:05 följande:
    Det är så det ser ut för en del och jag får intrycket av att du saknar insyn och förståelse för det.
    Det är din tolkning och betyder ingenting.  Hur många föräldrar i Sverige har inte råd att ha sina barn boende hos sig efter en skilsmässa? Bor de flesta hos en bara?  Är det inte så att de flesta bor vv och samhället stöttar där det behövs? 
    Hon lägger sig ner och- nä jag kan inte ha mina barn boende hos mig, förstår inte heller hur underhåll funkar. Det kommer lösa sig även för henne. Barnen behöver ha båda föräldrarna. 
  • Anonym (S)
    Tom Araya skrev 2022-07-19 23:05:30 följande:
    Huset värderades av banken och pappa fick betala av mammas halva del av värdet, typ som amortering på lån.
    Ja.Jag vet inte. Troligen betalade han av på tio år, minst. Han skulle ju ha råd med ränta och amortering på lånen till banken också.
    Det om underhåll får du ta med Försäkringskassan. De kommer att betala ut till boendeföräldern och sedan kräva den andre på summan, om det är möjligt.

I övrigt får du söka bidrag. I första hand bostadsbidrag. Hamnar du under normen för försörjningsstöd så har du rätt att få försörjningsstöd upp till normen.

Om ts får pengar regelbundet av exet kommer hon antagligen inte att få socialbidrag (försörjningsstöd). Dessutom måste en sådan betalning regleras i avtal och om mannen krånglar med att börja betala för sent, han tycker sig inte ha råd osv kan det ställa till stora problem för ts. Ska hon då gå till Kf och börja kräva ut sina pengar den vägen kostar det henne en summa att dra igång ärendet, sedan tar det ytterligare tid innan de fått igång det också. Det är bäddat för problem kort sagt.
Svar på tråden Separera/gå isär/skiljas