• Tue 19 Jul 2022 08:44
    3164 visningar
    5 svar
    5
    3164

    Precis fått ADD diagnos (är osäker...)

    Hej!
     
    Jag har precis gjort en neuropsykiatrisk utredning hos "Norra Stockholms Psykiatri" och blev diagnoserad med ADD (ja, jag skriver så för att det är enklare).
     
    Men överlag fick jag ett ganska oproffessionellt intryck av utredaren och det kändes som att hon redan första 10 minuterna hade bestämt sig för att jag har ADHD/ADD.
     
    Jag upplevde även att väldigt många av alla frågor som ställdes var svåra att svara på och svåra att avgöra om jag har mer problem än andra människor med dessa saker.
     
    Nu är det så att jag tror att jag har ADD eftersom jag droppade av skolan i 8:an, har svårt att fokusera på tråkiga saker, blir lätt distraherad och en rad andra problem som ångest, passivt och osocialt liv osv.
     
    Däremot är det vissa andra grejer som fungerar jättebra. Jag är egenföretagare och jobbar i snitt 12-14 timmar per dag och får jättemycket gjort. Jag sköter bokföring och klarar av att betala mina räkningar och sköter min ekonomi bra och så vilket kanske talar emot en diagnos.
     
    Hur som helst, även om jag själv tror jag har ADD så vet jag inte om jag litar på processen vid utredningen.
     
    Det känns som dom lika gärna skulle kunna fråga "Så, vill du ha en ADD diagnos eller inte?" och att man själv bestämmer. Eftersom allt är baserat på massa konstiga frågor i ett långt formulär.
     
    Några tankar?
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-07-19 08:45
    (Är man, 37 år)
  • Svar på tråden Precis fått ADD diagnos (är osäker...)
  • Magica­l
    Tue 19 Jul 2022 09:38
    #1
    +1

    Om du är osäker kan du be om en second opinion någon annanstans. Men det du beskriver låter rimligt för ADD så varför ska du inte lita på utredningen? Att du sköter bokföring och jobbar hårt med ditt eget företag är väl exakt som ADD? Då har du något du brinner för och verkligen gillar - så kan man gör mycket när man har den diagnosen. 
    ADHD/ADD innebär inte att man har problem alltid och hela tiden. 

  • Tue 19 Jul 2022 09:43
    #2

    Jag håller med ovan, ditt sätt att beskriva dig låter precis som ADD. Superfokuserad på det som känns viktigt/roligt men svårt att få till det som är omotiverande/tråkigt.

    Jag skulle också gissa att psykologerna träffar så många med diagnoser att de är skickliga på att ställa rätt frågor och ganska snabbt kan se om det finns en diagnos hos patienten även om du tycker att undersökningen inte kändes komplett. 

  • Sun 27 Nov 2022 12:45
    #3

    Jag instämmer i att det låter som ADD.. Min dotter har ADD-diagnos; svårt att fokusera på det som inte är omedelbart viktigt, men bra på att jobba.

    Diagnosen ska du nog se som ett verktyg för att kunna begära den hjälp du kan behöva (av sjukvården etc.). Och i viss mån som ett hjälp till självkännedom.

  • Sun 27 Nov 2022 13:18
    #4

    Ja, det är mycket som talar emot, jag förstår att du är osäker. Gissar att du själv grundligt studerat adhd typ 1 (add) och inte känner igen minst sex symptom och i den grad det krävs. 

    För info, inte just till dig för jag förstår att du läst på avigt och rätt :) 

    1. Ouppmärksamhet: Minst sex av följande symtom har förelegat i minst 6 månader till en grad som är oförenlig med utvecklingsnivån. Symtomen har en direkt negativ inverkan på sociala aktiviteter och aktiviteter inom studier/arbete.
    (1 a till i) 

    www.habilitering.se/fakta-och-rad/kort-om-funktionsnedsattningar/adhd/diagnoskriterier-for-adhd/

    Det finns stor och återkommande kritik mot utredningar med vinstintressen. 
    www.dn.se/debatt/adhd-diagnoser-ska-inte-stallas-av-vinstintressen/
    Den är förvisso låst, men det är ett av flera kritiska inlägg i debatten. 

    ADD är en riktig "snabbis" i utredningsbusinessen, IMO. 

  • Sun 27 Nov 2022 13:21
    #5

    Ser att det är Regionen - är utredaren inköpt för att korta av kön? 

Svar på tråden Precis fått ADD diagnos (är osäker...)