• Jojoshem

    Regnkläder / Höstkläder

    Tänkte  passa på och fynda lite kläder inför hösten till barnen 9 och 11 år. Tänker att vi behöver skal/vindställ, skidställ alternativt overall, fodrade galonkläder och vanliga galonkläder, känns som det blir en väldigt mycket så tänkte passa på om man kan hitta på rean. Vad köper ni för något till era lite äldre?

  • Svar på tråden Regnkläder / Höstkläder
  • Mrs Moneybags
    Jojoshem skrev 2022-07-20 13:53:27 följande:
    Regnkläder / Höstkläder

    Tänkte  passa på och fynda lite kläder inför hösten till barnen 9 och 11 år. Tänker att vi behöver skal/vindställ, skidställ alternativt overall, fodrade galonkläder och vanliga galonkläder, känns som det blir en väldigt mycket så tänkte passa på om man kan hitta på rean. Vad köper ni för något till era lite äldre?


    Kan inte 9-åringen ärva 11-åringen?
    Min tioåring vill inte ha allt det där på sig längre. Vi bor i Stockholm om det gör någon skillnad. Skidställ är ju bra om man ska åka mycket skidor, skaljacka har han för vind och regn. Under blir det ofta en tjockare hoodie eller fleecetröja. Galon finns inte på kartan längre, men ett par vattentäta vindbyxor är bra att ha vissa dagar. Annars är det bara vanliga byxor på nederdelen. Och sköna sneakers. 
  • jonnashus

    Vi försöker köpa en hel del begnat. Ett vinterställ tycker jag räcker sedan har vi ofodrade galonställ, tycker det funkar jättebra och är det kallt så går det ju att kombinera med flecce under. Skalbyxor kan väl vara bra men vi använder dock mest galonisarna när det är blött och regnigt.

  • Gasellen87

    Skulle satsa på bra skalkläder istället för galon till så stora barn. funkar ju toppen med lager på lager och många skalkläder har hög vattenpelare. Antar de inte direkt ligger i vattenpölen längre och då känns de som de räcker gott och väl. Beror ju såklart var ni bor oxå. 

    Vi bor i södra Sverige och här blir de inte alltid någon vinter så då används skalkläder med lager på lager mer än regelrätta vinterkläder ( även om vi har båda)  På mina små har jag dock fodrad galon då de blöter ner sig på ett helt annat sätt än de stora som är 7 och 9 år. Om barnen rör sig mycket och blir varma är galon värdelöst då det inte andas.. 

  • jonnashus
    Gasellen87 skrev 2022-07-27 11:52:49 följande:

    Skulle satsa på bra skalkläder istället för galon till så stora barn. funkar ju toppen med lager på lager och många skalkläder har hög vattenpelare. Antar de inte direkt ligger i vattenpölen längre och då känns de som de räcker gott och väl. Beror ju såklart var ni bor oxå. 

    Vi bor i södra Sverige och här blir de inte alltid någon vinter så då används skalkläder med lager på lager mer än regelrätta vinterkläder ( även om vi har båda)  På mina små har jag dock fodrad galon då de blöter ner sig på ett helt annat sätt än de stora som är 7 och 9 år. Om barnen rör sig mycket och blir varma är galon värdelöst då det inte andas.. 


    Vi bor i söder där det är mer regn och blask än snö under vinter halvåret så för oss funkar galon bäst, äldsta som är 11 har inte klagat hittills men visst det är väl olika vad man trivs i
  • Gasellen87
    jonnashus skrev 2022-07-27 15:05:46 följande:
    Vi bor i söder där det är mer regn och blask än snö under vinter halvåret så för oss funkar galon bäst, äldsta som är 11 har inte klagat hittills men visst det är väl olika vad man trivs i
    Visst är det olika. Här är det lite olika från vinter till vinter och som sagt så har jag galon på de yngre barnen men de äldre är mer lager på lager under skal/vinter kläder. mina barn är väldigt varma av sig så de stora kokar om de ska ha galon när de rör sig mycket. Smaken är som baken..
  • Klara W

    På hösten brukar någon lättare jacka och regnkläder räcka här i söder åtminstone. Sedan har vi självklart vinterkläder (täckjacka och byxor) på vintern. Tycker det låter lite väl mycket med allt du nämner. Är det kallt även på hösten är det bara att dra fram vinterkläderna och är det blött kan man dra galonisar utanpå höstjackan. Mer än så brukar inte behövas.

  • Maymom

    Här har vi haft fodrat galonställ, funkar större delen av vintern i södra Sverige och ett par ofodrade skalbyxor när det är varmare, men 10-åringen vill nog ha bara skalkläder från och med nu.
    Täckbyxor och täckjacka på de dagarna/veckorna det är snö.

    skidställ är väl bra om ni åker mycket skidor.

  • Jojoshem
    Klara W skrev 2022-08-12 02:07:28 följande:

    På hösten brukar någon lättare jacka och regnkläder räcka här i söder åtminstone. Sedan har vi självklart vinterkläder (täckjacka och byxor) på vintern. Tycker det låter lite väl mycket med allt du nämner. Är det kallt även på hösten är det bara att dra fram vinterkläderna och är det blött kan man dra galonisar utanpå höstjackan. Mer än så brukar inte behövas.


    Ja kankse tänkte lite väl mycket kläder, hur gamla är dina och vad har ni valt för regnkläder?
  • Klara W
    Jojoshem skrev 2022-08-13 14:53:41 följande:
    Ja kankse tänkte lite väl mycket kläder, hur gamla är dina och vad har ni valt för regnkläder?

    Vi har ofodrade vanliga galonställ till båda döttrarna. Dom är ungefär som dina, något äldre. För oss brukar det räcka men det beror ju lite på som någon tidigare var inne på, var man bor. Här söderut är det oftast slaskiga vintrar och blött längre medan det norrut säkert behövs vinterkläder i större omfattning

Svar på tråden Regnkläder / Höstkläder