• Persan

    Ni Stockholmare får allt serverat.. Eller?

    Vill börja med att varna känsliga läsare. Det jag skriver är bara mina privata tankar. 

    Jag har fått en lustig tanke som vägrar släppa, har blivit fördömande mot Stockholmare och storstadsbor överlag. Har själv varit en storstadsbo, därför jag plågas av dessa tankar och hoppas nån kan rätta till mig. 

    Vad gör Stockholmare egentligen? De lever i sin stad, kan ingenting, vet ingenting och får allting serverat. Bor i en lägenhet där de måste ringa hyresvärden så fort en lampa pajat. De har aldrig ens sett en skruvmejsel.. 
    De jobbar med något simpelt jobb som inte direkt bidrar till samhället, typ designar dator spel eller serverar kaffe på ett fik.. Maten handlar de på Ica, den bara finns där, ingen vet hur den kommer dit, ingen bryr sig heller. 
    På fritiden sitter man på en ute servering, eller i lägenheten framför TVn.. 

    Vem är det som serverar allt? Som bygger alla hus, fixar mat, bygger bilar, bussar, elektronik osv. Jag vet hur det fungerar på fabriker, att det finns folk som jobbar med snickeri & byggnation. Men känns så orealistiskt och lite orättvist. Dom bara går runt, shoppar i affärer, käkar nått fint och bara finns till. Det enda bekymret de har är när de missat bussen till stureplan och måste vänta 3min på nästa buss.. 

    Känns som de har så simpelt liv jämfört med oss andra. De gör inga tuffa hus renoveringar som blir mer kostsamt/svårare än man trott, eller behöver stress mecka ihop bilen en söndag kväll för att ta sig till jobbet, de har inga åkrar/skog som de oror sig för nu när det är så varmt osv osv. De har inga bekymmer förutom relationella problem. 

    Förstår ni mitt tänk? Samtidigt som man kan störa sig på detta, så känner man även en avundsjuka och blir lite sugen på att flytta dit. Jag antar att jag har fel (hoppas). Ni som bor där, och vet mer, motbevisa mig. 














  • Svar på tråden Ni Stockholmare får allt serverat.. Eller?
  • Anonym (Drömbo)

    Jag tycker lite synd om de som betalar dyrt för att bo i Stockholm när det finns så många andra ställen som är vackra och mer prisvärda. I synnerhet nu när de flesta som kan får jobba hemifrån ett par dagar i veckan och inte behöver släpa sig till jobbet varje dag.

    Jag kunde knappt bo bättre än jag gör, det är en kick att kolla i fönstren hos mäklare och inte hitta något objekt som man hellre vill ha än det man har.

    Avgift, värme, el, vatten, larm, hemförsäkring= 10 000/mån för 170 kvm med kakelugnar, stuck, fiskbensparkett och balkong samt trädgård med rymlig uteplats delad på 6 hushåll och egen parkering ingår. Vi har hallonbuskar, jordgubbar, smultron, rabarber, vinbär och kryddsängar bl.a. 

    6 minuter promenad till centrum med butiker, restauranger och hamn med vacker strandpromenad, 8 minuter till stationen.
    Arenan ett kvarter bort, 200 m till stans bästa konditori, 400 m till fiskaffären.

    Lägenheten kostade 4 miljoner (har dock gått upp en bit på 5 år, och nu ner lite) men den är värd det och mer för mig. 

    En släkting ska nu sälja en halvsunkig 60-tals-lgh på 80 kvm i Stockholm där man inte ens kan garanteras (och då betalar extra för) parkering, för 8 miljoner eller så, och jag tycker bara att det är helt urspårat att någon vill betala det.

  • AlfredPW

    Som en som jobbar med entreprenörer som byter bajsrör och dränerar kåkar i Djursholm så kan jag intyga om att det bor och jobbar många händiga människor i Stockholm och dess kringliggande kommuner :)
    Man behöver inte vara advokat eller konstnär med ärvda pengar för att bo i Stockholm.
    Att dra alla invånare över en kam är ju bara ett sjukligt sätt att se på världen.

    Typen utav människor du ser i Stockholm finna överallt. Även ute i skogen, tro mig växte upp på landet och bara för att män växer upp på landet betyder det inte att samtliga invånare kan byta en glödlampa ????

  • Anonym (Milla)

    Förstår att du försöker provocera. Men ok.

    Jag, kvinna, jobbar inom vården, långa arbetspass och tar hand om svårt sjuka. Min man är civilingenjör och har en bit att åka till jobbet och är borta hemifrån mellan 07-18 oftast. 

    Vi reser mycket, framförallt i Europa. Har sett och gjort mycket. 


    Vi bor i stort hus som vi renoverat helt själva, bytt panel och tak, dränerat och målat om, tapetserat och lagt golv, flyttat på väggar inne i huset osv. Vi pratar om många timmars arbete och skit. Min man lagar och servar våra bilar, byter däck osv. När tvättmaskinen eller ungarnas leksaker pajar lagar vi dom.


    Vi uppskattar skogen och naturen, fiskar, plockar bär och svamp. Har en motorbåt som vi åker ut med. 


    Det enda vi har lån på är huset, belånat med ca 1/4 av vad det är värt idag. Så ja, inkomsten är god, men springer på caféer eller shoppar upp pengarna gör vi inte.


    Tycker du vårt liv är enkelt, eller annorlunda från ditt?

  • Anonym (L8)

    Är ju stockholm som tjänar mest pengar i hela landet så ger vi flera miljarder till andra kommuner , så visst vi gör inget ???? stolt Stockholmare som tar hand om framtiden dvs förskola :) 

  • Anonym (Förspänt)

    Jag är stockholmare, bor i kranskommun, och har det nog rätt förspänt. Båda mina förälders släkter kommer från Stockholms stad med omnejd sedan minst 1600-talet, om nu någon vill påpeka något om det.

    Så, hur har jag det förspänt? Jo, jag är 24 år och bor ensam med min 2-åring i en villa värderad nu i juli till ca 6,5 miljoner kronor. Serverad på silverfat genom arv som 18-åring. Tack mamma och pappa för att ni gick bort och lämnade mig kvar *ironi*. Men visst, jag har ju mitt hem, och jag har faktiskt nästan inget bolån. I ett bra område, med bra förskolor och skolor, ganska nära till mataffärer, shopping och city. Så på så sätt, rätt förspänt.

    Sen då? Ensam med ett barn innan jag ens är 25? Självvalt, barnet nlev till med hjälp av IVF pga extremt tidigt klimakteriet. Pga underliga för åldern symptom fick jag domen som 18-åring, min kropp trodde att jag var 50, så att säga. Även med mediciner var det bråttom om jag ville ha barn.

    Mina dagar går åt att jonglera barn, jobb och studier. Jag går upp kl 5 på morgonen och kommer sällan i säng före 23. Jag har dagar då jag helt hoppar sömn. Tar igen det på helgen. Lämnar på förskolan vid 6 för att hinna till jobbet, hämtar vid 16.30-17 beroende vilket tåg jag hinner med. Det är inte alltid SL-trafiken klaffar. Pluggar på alla raster, även lunchen. På vägen hem händer ofta att jag måste förbi affären, med en trött och hungrig unge. Sen ska jag fixa middag, natta, ta hand om disk, kanske hinna städa lite, plugga mer, kanske fixa något administrativt runt hemmet och livet. Sen hade jag gärna ägnat tio minuter åt mig själv också, men det är svårt. 

  • Anonym
    Anonym (Förspänt) skrev 2022-08-02 02:04:54 följande:

    Sen då? Ensam med ett barn innan jag ens är 25? Självvalt, barnet nlev till med hjälp av IVF pga extremt tidigt klimakteriet. Pga underliga för åldern symptom fick jag domen som 18-åring, min kropp trodde att jag var 50, så att säga. Även med mediciner var det bråttom om jag ville ha barn.

    Mina dagar går åt att jonglera barn, jobb och studier. Jag går upp kl 5 på morgonen och kommer sällan i säng före 23. Jag har dagar då jag helt hoppar sömn. Tar igen det på helgen. Lämnar på förskolan vid 6 för att hinna till jobbet, hämtar vid 16.30-17 beroende vilket tåg jag hinner med. Det är inte alltid SL-trafiken klaffar. Pluggar på alla raster, även lunchen. På vägen hem händer ofta att jag måste förbi affären, med en trött och hungrig unge. Sen ska jag fixa middag, natta, ta hand om disk, kanske hinna städa lite, plugga mer, kanske fixa något administrativt runt hemmet och livet. Sen hade jag gärna ägnat tio minuter åt mig själv också, men det är svårt. 


    Och det här beror då alltså på att det är just Stockholm, vilket ju är ämnet för tråden?
  • Anonym (Förspänt)
    Anonym skrev 2022-08-02 02:06:59 följande:
    Och det här beror då alltså på att det är just Stockholm, vilket ju är ämnet för tråden?
    Ja, för fan. Livet händer där det händer. 
  • Anonym
    Anonym (Förspänt) skrev 2022-08-02 02:18:53 följande:
    Ja, för fan. Livet händer där det händer. 
    Om det händer där det händer så BEROR det ju inte på att det är i Stockholm? Det kunde ju hänt i Sösdala?

    Om du hade svarat "Ja, för päronen dog i tuuuuuben", eller åtminstone "Jåååååå fö FAAAAA-aan! Lvvvvvet hennde dä de hennde!", så hade jag trott dig.

    Nu var det ju bara ett inlägg där du tycker synd om dig OCH bor i Stockholm.
  • Anonym (Förspänt)
    Anonym skrev 2022-08-02 02:37:58 följande:
    Om det händer där det händer så BEROR det ju inte på att det är i Stockholm? Det kunde ju hänt i Sösdala?

    Om du hade svarat "Ja, för päronen dog i tuuuuuben", eller åtminstone "Jåååååå fö FAAAAA-aan! Lvvvvvet hennde dä de hennde!", så hade jag trott dig.

    Nu var det ju bara ett inlägg där du tycker synd om dig OCH bor i Stockholm.
    Tycker inte ett dugg synd om mig. Visar bara på att Stockholm inte = räkmacka som TS fått för sig. 
  • Anonym (…)

    Till viss del kan jag hålla med. Jag sitter framför en dator hela dagen och har möten. Jag betalar andra att klippa gräset och ta hand om buskar och träd. Jag är ohändig och det är istället min fru som hanterar saker som att dra om elen, flytta avloppet, kakla och annat. Hade jag inte haft henne att lita på hade jag lätt betalat någon att ordna det med. 

  • Anonym
    Anonym (Förspänt) skrev 2022-08-02 03:19:34 följande:
    Tycker inte ett dugg synd om mig. Visar bara på att Stockholm inte = räkmacka som TS fått för sig. 
    Jo, det gör du. Inte jag.
    Hela ditt inlägg är ju helt irrelevant? Tråden handlar alltså om huruvida man har det förspänt i Stockholm. Ja, skriver du. Det har man. Men just du har därefter drabbats av olyckliga omständigheter. Dessa har (lite svårtolkat här eftersom du är såpass berusad - "livet händer där det händer") sannolikt ingenting med geografiskt befinnande att göra.
    Därför har man det inte förspänt i Stockholm. Ah! I follow ...
  • Anonym (Kl)
    Anonym (Drömbo) skrev 2022-07-22 19:37:36 följande:

    Jag tycker lite synd om de som betalar dyrt för att bo i Stockholm när det finns så många andra ställen som är vackra och mer prisvärda. I synnerhet nu när de flesta som kan får jobba hemifrån ett par dagar i veckan och inte behöver släpa sig till jobbet varje dag.

    Jag kunde knappt bo bättre än jag gör, det är en kick att kolla i fönstren hos mäklare och inte hitta något objekt som man hellre vill ha än det man har.

    Avgift, värme, el, vatten, larm, hemförsäkring= 10 000/mån för 170 kvm med kakelugnar, stuck, fiskbensparkett och balkong samt trädgård med rymlig uteplats delad på 6 hushåll och egen parkering ingår. Vi har hallonbuskar, jordgubbar, smultron, rabarber, vinbär och kryddsängar bl.a. 

    6 minuter promenad till centrum med butiker, restauranger och hamn med vacker strandpromenad, 8 minuter till stationen.
    Arenan ett kvarter bort, 200 m till stans bästa konditori, 400 m till fiskaffären.

    Lägenheten kostade 4 miljoner (har dock gått upp en bit på 5 år, och nu ner lite) men den är värd det och mer för mig. 

    En släkting ska nu sälja en halvsunkig 60-tals-lgh på 80 kvm i Stockholm där man inte ens kan garanteras (och då betalar extra för) parkering, för 8 miljoner eller så, och jag tycker bara att det är helt urspårat att någon vill betala det.


    Allt handlar ju inte om boende. Vi betalade 3 mille för en minitrea i en kranskommun, vi hade fått en hel villa för det på andra orter, men det är i just denna stad vi vill bo. Av flera olika skäl. 
  • AndreaBD

    Ähh.. allvarligt?  Tror du att alla i Stockholm bor i lägenhet och anlitar hjälp för allt praktiskt. Jag bor själv i ett gammalt hus i Stockholmsområdet. Min man och jag har renoverat det mesta i huset, vi har gjort om hela huset i princip. Jag känner några som gör som vi, och andra som anlitar handverkare för alla jobb. Det går ju inte att säga att folk på landet skulle vara mer praktiskt lagda och att de fixar allt själva. Min mans systerdotter bor på landet. De har låtit ett företag bygga ett nytt hus - arkitekten ritade, byggfirma byggde. De har inte gjort nåt själva. 

    Vi är ju förresten inte dem enda som åker och köper en massa material på byggmax eller liknande på helgerna. Det brukar vara mycket folk. Och det finns en himla massa byggvaruhus i Stockholm. Så, vi kan inte vara ett undantag där heller. 

  • Anonym (Utflyttad)

    Märklig tråd.

    Men blir inte heller helt förvånad iofs. Den här bilden av Stockholm (som är rent skitsnack) tycks vara något som ärvs generation efter generation uppe i vissa delar i norr, främst i mindre samhällen och småstäder. 

    Är Stockholmare, utflyttad till norra Norrland sen ett par år där många tycks tro samma sak - att Stockholm bara är själva stadskärnan och att invånarna bara har sett kossor på bild typ. Har som tur är börjat ändras nu med yngre generationer som pluggar/flyttar till andra andra orter och fattar hur det är på riktigt. Stockholm är långt mycket större än vad man tror. 

    Har många gånger fått förklara att Stockholm är större än Söder och Östermalm, att det finns fullt av skog, djur och åkermark där med. Landsbygd och bondgårdar finns även i Stockholm, om än något kortare avstånd till grannarna än häruppe i norr.

    Folk utför egna renoveringar därnere också, precis som här. De arbetar också inom vård, skola, osv osv.. Det är många som jagar också, mekar med sina egna bilar etc. Stockholmare är inte heller hjärndöda våp som tror att tunnelbanan finns i hela Sverige. Det är också en seglivad myt. 

    Det är inte bara kostymnissar som tar portföljen till sina öppna kontorslandskap och jobbar flextid. 

  • Anonym (Förspänt)
    Anonym skrev 2022-08-02 04:03:50 följande:
    Jo, det gör du. Inte jag.
    Hela ditt inlägg är ju helt irrelevant? Tråden handlar alltså om huruvida man har det förspänt i Stockholm. Ja, skriver du. Det har man. Men just du har därefter drabbats av olyckliga omständigheter. Dessa har (lite svårtolkat här eftersom du är såpass berusad - "livet händer där det händer") sannolikt ingenting med geografiskt befinnande att göra.
    Därför har man det inte förspänt i Stockholm. Ah! I follow ...
    Nej, det skrev jag inte. Jag skrev att JAG NOG har det rätt förspänt. JAG. NOG. Inte ALLA STOCKHOLMARE. Ser du skillnaden?
  • Anonym
    Anonym (Förspänt) skrev 2022-08-02 23:19:25 följande:
    Nej, det skrev jag inte. Jag skrev att JAG NOG har det rätt förspänt. JAG. NOG. Inte ALLA STOCKHOLMARE. Ser du skillnaden?
    Så relevant ditt inlägg plötsligt blev när man ser det i detta nya sken.
Svar på tråden Ni Stockholmare får allt serverat.. Eller?