• Thu 21 Jul 2022 22:53
    4402 visningar
    5 svar
    5
    4402

    Pojken 4,5 perfektionist hjälp

    Hej,
    Min son är 4,5 är. Han är en perfektionist, t.ex. när han leker med lego, kan han få utbrott på att någon bit som han inte hittar i. Han kan fastna på det. jag brukar uppmuntrar honom bygga nästa del och letar efter saknad biten senare. Men så klart det inte hjälper.


    Andra exempel är att han kan vägra äta banan som är lite brunn.


    har ni någon bra tips på hur jag kan kommunicera med honom så han inte fastnar för mycket på problemet och vågar släppa tag på problemet ett tag? 

  • Svar på tråden Pojken 4,5 perfektionist hjälp
  • sacred­heart
    Fri 22 Jul 2022 07:18
    #1

    Är detta allt?
    För mig låter det normalt. 
    Både legobyggandet och bananen.

    De flesta barn i den här åldern blir frustrerade och får utbrott vid motgångar.
    Bekräfta hans känslor istället för att se dem som problem. 
    Att uppleva frustration och andra tuffa  känslor och stå ut med dem  är en viktig del av utvecklingen.

    Kring bananen. Många barn reagerar på mat på olika sätt. Vissa vill inte ha mat där sås och kött blandas, en del vill inte äta kanten på brödet och en del gillar inte om bananen är ens liiiite brun eller äpplet kantstött.
    Fråga nyfiket varför och ha respekt för hans tankar och teorier. 

  • Magica­l
    Fri 22 Jul 2022 07:23
    #2

    Jag är vuxen och äter inte det bruna på bananer heller. Jag tar bort det bara. Menar du att han inte äter resten av bananen heller? 

    Finns det fler saker ert barn gör som du upplever att han fastnar på, så att det blir osunt? 

  • Fri 22 Jul 2022 20:32
    #3
    +1

    Oki,
    det låter som att min pojkes beteende som de flesta barn ha? tack för er tips.

  • sacred­heart
    Fri 22 Jul 2022 21:10
    #4
    Toxos skrev 2022-07-22 20:32:16 följande:

    Oki,
    det låter som att min pojkes beteende som de flesta barn ha? tack för er tips.


    Utifrån vad du har beskrivit här så ja...

    Tips är ju att läsa på olika utvecklingsfaser så får du en ungefärlig uppfattning vad som ingår i "normalspannet". Sen är alla barn olika i sin grundkaraktär och utvecklas olika...
    Men om du läser om 4-års åldern tror jag att du kommer känna igen det du gar beskrivit...
  • Sat 23 Jul 2022 11:02
    #5

    Förutom att det är normalt, som andra redan skrev: vad har det med perfektionism att göra?

Svar på tråden Pojken 4,5 perfektionist hjälp