• Anonym (Huuuu­uur)
    Thu 21 Jul 2022 23:41
    6487 visningar
    30 svar
    30
    6487

    Obligatorisk att lära sig?

    Hej. Jag har en svägerska som jag börjar bli jävligt trött på. Hon flyttade hit för ca tre år sen, har en unge som hon vägrar ta ut, vägrar skicka till dagis, vägrar gå i skolan och lära sig språket, alltså hon gör ingenting som är till nytta. Hon är bara hemma. Seriöst hon kan bara säga hej och hejdå.......små ord. Men liksom hon har ingen vilja alls att lära sig svenska språket det har hon varit öppen med. Men är det inte ett måste? Hon kan väl inte leva så? Hon kommer aldrig få jobb i framtiden då hon inte kan engelska heller. Tycker bara hon är barnslig, hon lever efter hemlandet och vill typ vara hemmafru men det funkar fan inte så. Hon går ju inte ens utanför dörren om inte min bror är med......

  • Svar på tråden Obligatorisk att lära sig?
  • Sat 23 Jul 2022 20:00
    #12
    Anonym (Huuuuuur) skrev 2022-07-21 23:41:03 följande:
    Obligatorisk att lära sig?

    Hej. Jag har en svägerska som jag börjar bli jävligt trött på. Hon flyttade hit för ca tre år sen, har en unge som hon vägrar ta ut, vägrar skicka till dagis, vägrar gå i skolan och lära sig språket, alltså hon gör ingenting som är till nytta. Hon är bara hemma. Seriöst hon kan bara säga hej och hejdå.......små ord. Men liksom hon har ingen vilja alls att lära sig svenska språket det har hon varit öppen med. Men är det inte ett måste? Hon kan väl inte leva så? Hon kommer aldrig få jobb i framtiden då hon inte kan engelska heller. Tycker bara hon är barnslig, hon lever efter hemlandet och vill typ vara hemmafru men det funkar fan inte så. Hon går ju inte ens utanför dörren om inte min bror är med......


    Så länge din bror är beredd att försörja henne finns det inget krav från staten att hon ska varken lära sig svenska eller jobba.

    Hon sätter sig i en extrem beroendesituation om hon inte har något eget att falla tillbaka på men behöver inte bry sig om det så länge förhållandet rullar på.
  • Anonym (Huuuu­uur) Trådstartaren
    Sat 23 Jul 2022 22:25
    #13

    Nu gör jag ett inlägg och försöker svara på frågorna. 

    Både hon och vi är från mellanöstern.

    Hon lever på min bror och barnbidraget. Ärligt talat så tror jag att dom skaffade barn just för att få bidrag eftersom min bror har varit arbetslös mesta tiden.

    Alltså i mina ögon så tycker jag faktiskt att hon utnyttjar honom, dom har skulder upp över öronen och det började när hon kom hit och dom blir ju inte mindre med tiden.

    Hon är beroende som fan av honom, alltså hon rör sig inte ur fläcken. Det stör mig för att hon har sagt öppet att hon tänker inte göra något, att det är tråkigt här och att hon vill flytta från denna staden och köpa ett hus NÄR DOM REDAN BOR I ETT HUS HELT JÄVLA GRATIS sedan dag ett. Och hon, människan har mage att kläcka ur sig "ni har inte gjort något för mig". Jag bryr mig inte ett piss om henne, hon får väl göra det hon känner är bäst för sig själv. 

    Men hon har ett barn att tänka på, stackarn klättrar ju för fan på väggarna där hemma. Jag ville lära henne att åka buss så att hon kan gå och handla själv, eller bara gå ut på stan eller något eller typ hälsa på oss men nej "bussar är äckligt och smutsigt".

    Jag frågade barnet jag bara ****vill du följa med ut, "Jaaaa" skrek hen av glädje, jag bara men **** ge mig en puss då så går vi ut, hen pussade sönder mitt ansikte. Det gjorde fan ont, och jag VET att svägerskan vägrar gå ut med barnet och det är fan inte okej :(  Därför tycker jag att dagis vore ju perfekt när hon ändå vägrar ta hand om barnet på ett hälsosamt sätt. Så Jo jag känner att jag måste "lägga mig i". Mvh


  • Sat 23 Jul 2022 22:33
    #14

    Tar inte din bror ut barnet?

  • Anonym (Huuuu­uur) Trådstartaren
    Sat 23 Jul 2022 22:45
    #15
    Tow2Mater skrev 2022-07-23 22:33:29 följande:

    Tar inte din bror ut barnet?


    Han jobbar ganska mycket nu och är oftast slut nör han kommer hem. Jo dom går väl ut en stund då men då snackar vi inte ens om en timme. 
  • Sat 23 Jul 2022 22:52
    #16
    +1
    Anonym (Huuuuuur) skrev 2022-07-23 22:25:31 följande:

    Nu gör jag ett inlägg och försöker svara på frågorna. 

    Både hon och vi är från mellanöstern.

    Hon lever på min bror och barnbidraget. Ärligt talat så tror jag att dom skaffade barn just för att få bidrag eftersom min bror har varit arbetslös mesta tiden.

    Alltså i mina ögon så tycker jag faktiskt att hon utnyttjar honom, dom har skulder upp över öronen och det började när hon kom hit och dom blir ju inte mindre med tiden.

    Hon är beroende som fan av honom, alltså hon rör sig inte ur fläcken. Det stör mig för att hon har sagt öppet att hon tänker inte göra något, att det är tråkigt här och att hon vill flytta från denna staden och köpa ett hus NÄR DOM REDAN BOR I ETT HUS HELT JÄVLA GRATIS sedan dag ett. Och hon, människan har mage att kläcka ur sig "ni har inte gjort något för mig". Jag bryr mig inte ett piss om henne, hon får väl göra det hon känner är bäst för sig själv. 

    Men hon har ett barn att tänka på, stackarn klättrar ju för fan på väggarna där hemma. Jag ville lära henne att åka buss så att hon kan gå och handla själv, eller bara gå ut på stan eller något eller typ hälsa på oss men nej "bussar är äckligt och smutsigt".

    Jag frågade barnet jag bara ****vill du följa med ut, "Jaaaa" skrek hen av glädje, jag bara men **** ge mig en puss då så går vi ut, hen pussade sönder mitt ansikte. Det gjorde fan ont, och jag VET att svägerskan vägrar gå ut med barnet och det är fan inte okej :(  Därför tycker jag att dagis vore ju perfekt när hon ändå vägrar ta hand om barnet på ett hälsosamt sätt. Så Jo jag känner att jag måste "lägga mig i". Mvh


    Jag tycker det är fint att du försöker göra saker för och med ditt syskonbarn men du behöver också hålla dig på lite god fot med mamman för att du ska få göra det.
  • Anonym (Huuuu­uur) Trådstartaren
    Sat 23 Jul 2022 23:07
    #17
    nihka skrev 2022-07-23 22:52:36 följande:
    Jag tycker det är fint att du försöker göra saker för och med ditt syskonbarn men du behöver också hålla dig på lite god fot med mamman för att du ska få göra det.
    Ja men det är inte så lätt när man knappt får träffa dom. Har ringt kanske flera hundra gånger om att hälsa på, gå ut, hitta på saker eller bara låna barnet ett tag men hon vill ingenting. Hon hittar på allt från mellan himmel och jord för att slippa se en. Allt från, huvudvärk till trött,till sjuk osv. Dom tog corona som ett perfekt tillfälle, varje gång man sa något "nä corona" sen åker dom och hälsar på i hemlandet och är där i nästan fyra månader. Då minsann existerade inte corona längre (men karman slog till och dom blev sjuk i corona flera gånger). Allt detta har gjort att jag har tagit avstånd nu och vägrar kontakta dom. Men aa jag tycker bara synd om barnet.
  • Sat 23 Jul 2022 23:29
    #18
    Anonym (Huuuuuur) skrev 2022-07-23 23:07:46 följande:
    Ja men det är inte så lätt när man knappt får träffa dom. Har ringt kanske flera hundra gånger om att hälsa på, gå ut, hitta på saker eller bara låna barnet ett tag men hon vill ingenting. Hon hittar på allt från mellan himmel och jord för att slippa se en. Allt från, huvudvärk till trött,till sjuk osv. Dom tog corona som ett perfekt tillfälle, varje gång man sa något "nä corona" sen åker dom och hälsar på i hemlandet och är där i nästan fyra månader. Då minsann existerade inte corona längre (men karman slog till och dom blev sjuk i corona flera gånger). Allt detta har gjort att jag har tagit avstånd nu och vägrar kontakta dom. Men aa jag tycker bara synd om barnet.
    Jag förstår din frustration och håller med dig om att mamman borde anstränga sig mer men hon vill tyvärr inte och ingen kan tvinga henne. Det måste finnas en önskan hos henne själv om att lära sig språket och komma ut och integreras.

    Just nu har hon andra ambitioner och då behöver du släppa tanken om att få med henne. Förmodligen känner hon sig pressad av dig och väljer därför att göra ursäkter för att inte träffa dig. Gör upp med din bror om att hälsa på och säg inget om allt vad du känner om din svägerskas val till henne och bygg upp en relation med din bror och ditt syskonbarn och en till nöds med din svägerska.
  • Anonym (Kof)
    Sat 23 Jul 2022 23:30
    #19
    Anonym (LaX) skrev 2022-07-22 16:38:48 följande:

    Man måste lära sig språket i det land man bor.

    Sverige är ett land där man måste arbeta för att klara sig, vill man vara hemmafru är inte Sverige rätt land för det. Hon har hamnat fel.

    Hon bör bosätta sig i USA, Italien, Spanien, Balkan, något mellanösternland eller så för att leva det liv hon vill med att inte behöva lära sig språket och vara hemmafru. I Sverige är det för höga skatter + höga levnadskostnader för att en person ska kunna försörja både sig själv, sina barn och sin partner på EN inkomst. Det finns ju inga rika i Sverige på det sättet. Lever man som din svägerska blir man underklass och får 0 status i Sverige; som invandrad hemmafru som inte kan språket och hamnar helt utanför det sociala.

    Men det får hon inse själv. Inte ditt eller mitt problem.


    Nej man behöver inte jobba i Sverige. Vi har ett generöst bidragssystem. Det finns människor som bott i Sverige i 30 år utan att kunna svenska och aldrig har jobbat. De kan få tolkhjälp till det mesta, inklusive att få hjälp att bli sjukskrivna så de slipper gå till sfi och lära sig svenska 
  • Anonym (Samma­)
    Sun 24 Jul 2022 09:23
    #20

    Är väl samma som med vilken svensk hemmafru som helst. 

  • Anonym (I)
    Sun 24 Jul 2022 09:54
    #21
    +2
    Anonym (Z) skrev 2022-07-22 16:28:34 följande:

    Och på vilket sätt är detta ditt problem? Sköt du ditt du.


    Om TS jobbar är det hens problem och alla andra skattebetalarnas problem.

    Att sjukvården , skolan mm i kris i Sverige beror till stor del till att så mycket bidrag betalas ut i Sverige.


    Kvinnor och barn dör på BB till exempel på grund av pengabrist.  


    Man sköter sitt när man ifrågasätter hur skattepengar man betalar  spenderas.

  • Anonym (Mman)
    Sun 24 Jul 2022 10:11
    #22

    Inget konstigt i sak, detta har pågått i årtionden. Hur tror du att vara utanförskapsområden skapas? 

    Oavsett så är det åt skogen. 

  • Sun 24 Jul 2022 11:04
    #23

    Människor kan ibland leva sådär i generationer tyvärr. Slår främst tillbaka mot henne själv, sämre hälsa, risk för sämre vård osv. Men såklart även samhället blir belastat.
    Men det största problemet är barnets situation just nu tycker jag. Varför går de inte ut? Det låter alarmerande. Man måste inte gå på förskola, men men man ska inte hålla ett barn inne och undan från livet. Utan får hitta på saker såklart. 

    Hur tänker din bror? Har han kontroll över henne eller vad är det fråga om, tänker om hon inte går ut utan honom? Eller rädlsa el vad är det? 
    Om bägge inte arbetar plus ett barn ja man får en rätt ansenlig summa trots allt. Gällar ju även svennar innan någon börjar gnälla om det. Men sedan vet att man kan få vissa tillägg som inte gäller infödda. 
    Ja suget att komma ut kan ju minska då. Det kostar ju att arbeta också. Att vara hemma blir mycket billigare. 
    Synd för barnet här. Försök ha kontakt för att visa barnet något annat som en tidigare skribent skrivit. 

  • Anonym (Huuuu­uur) Trådstartaren
    Sun 24 Jul 2022 12:15
    #24
    jeanette02 skrev 2022-07-24 11:04:08 följande:

    Människor kan ibland leva sådär i generationer tyvärr. Slår främst tillbaka mot henne själv, sämre hälsa, risk för sämre vård osv. Men såklart även samhället blir belastat.
    Men det största problemet är barnets situation just nu tycker jag. Varför går de inte ut? Det låter alarmerande. Man måste inte gå på förskola, men men man ska inte hålla ett barn inne och undan från livet. Utan får hitta på saker såklart. 

    Hur tänker din bror? Har han kontroll över henne eller vad är det fråga om, tänker om hon inte går ut utan honom? Eller rädlsa el vad är det? 
    Om bägge inte arbetar plus ett barn ja man får en rätt ansenlig summa trots allt. Gällar ju även svennar innan någon börjar gnälla om det. Men sedan vet att man kan få vissa tillägg som inte gäller infödda. 
    Ja suget att komma ut kan ju minska då. Det kostar ju att arbeta också. Att vara hemma blir mycket billigare. 
    Synd för barnet här. Försök ha kontakt för att visa barnet något annat som en tidigare skribent skrivit. 


    Ja men hon är inte i hemlandet nu. Där är det ju pinsamt för kvinnor att jobba, och visst jag fattar att det kanske är svårt att spräcka den bubblan hon levde i, alla lagar och regler osv. Hon är ju fri här. Jag tycker bara att hon är lat. Som sista gången jag var där, då nämnde jag om dom gått ut den dagen, "nää går jag ut med hen så kommer hen aldrig vilja komma hem". Som jag tidigare skrev jag bryr mig inte om henne, hon och min bror har säkert kommit överens om att leva såhär.  Men då tycker jag att hon ska hålla käften och inte klaga på att vi inte gjort något för henne när hon redan bor gratis utan att betala hyra etc. Hon kommer från en "rik" familj och förväntar sig få allt som hon vill och är bara bortskämd. 
  • Anonym (Huuuu­uur) Trådstartaren
    Sun 24 Jul 2022 12:18
    #25
    Anonym (Huuuuuur) skrev 2022-07-24 12:15:44 följande:
    Ja men hon är inte i hemlandet nu. Där är det ju pinsamt för kvinnor att jobba, och visst jag fattar att det kanske är svårt att spräcka den bubblan hon levde i, alla lagar och regler osv. Hon är ju fri här. Jag tycker bara att hon är lat. Som sista gången jag var där, då nämnde jag om dom gått ut den dagen, "nää går jag ut med hen så kommer hen aldrig vilja komma hem". Som jag tidigare skrev jag bryr mig inte om henne, hon och min bror har säkert kommit överens om att leva såhär.  Men då tycker jag att hon ska hålla käften och inte klaga på att vi inte gjort något för henne när hon redan bor gratis utan att betala hyra etc. Hon kommer från en "rik" familj och förväntar sig få allt som hon vill och är bara bortskämd. 
    Hon går inte ut utan honom, rädslan av att inte klara sig just för hon inte kan svenska antar jag, rädd för att inte hitta hem. 
  • Sun 24 Jul 2022 13:32
    #26
    +1
    Anonym (Huuuuuur) skrev 2022-07-24 12:15:44 följande:
    Ja men hon är inte i hemlandet nu. Där är det ju pinsamt för kvinnor att jobba, och visst jag fattar att det kanske är svårt att spräcka den bubblan hon levde i, alla lagar och regler osv. Hon är ju fri här. Jag tycker bara att hon är lat. Som sista gången jag var där, då nämnde jag om dom gått ut den dagen, "nää går jag ut med hen så kommer hen aldrig vilja komma hem". Som jag tidigare skrev jag bryr mig inte om henne, hon och min bror har säkert kommit överens om att leva såhär.  Men då tycker jag att hon ska hålla käften och inte klaga på att vi inte gjort något för henne när hon redan bor gratis utan att betala hyra etc. Hon kommer från en "rik" familj och förväntar sig få allt som hon vill och är bara bortskämd. 
    Vad har frihet med saken att göra? Det är väl upp till henne om hon vill jobba eller inte, det är ju inte bidrag hon lever på utan sin man. 

    Tråkigt att hon inte vill lära sig svenska men det kommer senare, det är inte kört nu. Sedan har jag svårt att tro att det är hon som inte vill, av egen erfarenhet brukar kvinnor som hävdar att de inte vill läsa svenska egentligen inte få det av sina män, men skyller på egen vilja, antagligen för att det inte är lika pinsamt. Så det kanske är din bror som inte har rent mjöl i påsen.

    Förresten är det fullt förståeligt att de hittar på ursäkter så att du inte besöker dem med tanke på hur du verkar se på dem. Du är otroligt dömande mot henne och kallar dessutom din egen bror för hennes hund. Jag hade också varit "sjuk" varje gång du ville besöka om jag var i deras sits.
  • Sun 24 Jul 2022 14:54
    #27
    Anonym (Huuuuuur) skrev 2022-07-24 12:15:44 följande:
    Ja men hon är inte i hemlandet nu. Där är det ju pinsamt för kvinnor att jobba, och visst jag fattar att det kanske är svårt att spräcka den bubblan hon levde i, alla lagar och regler osv. Hon är ju fri här. Jag tycker bara att hon är lat. Som sista gången jag var där, då nämnde jag om dom gått ut den dagen, "nää går jag ut med hen så kommer hen aldrig vilja komma hem". Som jag tidigare skrev jag bryr mig inte om henne, hon och min bror har säkert kommit överens om att leva såhär.  Men då tycker jag att hon ska hålla käften och inte klaga på att vi inte gjort något för henne när hon redan bor gratis utan att betala hyra etc. Hon kommer från en "rik" familj och förväntar sig få allt som hon vill och är bara bortskämd. 
    Jo det låter som en kulturkrock minst sagt. Trist attityd hon har iallafall. Hon skulle säkert må mycket bättre i sitt hemland. Ja det är nog svårt om man kommer från ett land där det anses pinsamt om kvinnan arbetar. Raka motsatsen i Sverige mfl. 
    Vara här och bara gnälla, nej det kanske din bror tröttnar på så småningom och lämnar. Vad gör hon då tro? 
    Trist, trist för barnet. Hur blir det när hen blir äldre tro. Men svårt att hjälpa om inte viljan finns där öht. 
  • Anonym (LaX)
    Sun 24 Jul 2022 15:00
    #28
    +1
    Anonym (Kof) skrev 2022-07-23 23:30:12 följande:
    Nej man behöver inte jobba i Sverige. Vi har ett generöst bidragssystem. Det finns människor som bott i Sverige i 30 år utan att kunna svenska och aldrig har jobbat. De kan få tolkhjälp till det mesta, inklusive att få hjälp att bli sjukskrivna så de slipper gå till sfi och lära sig svenska 
    Saken är bara att bidraget bara betalar cirka en etta, väldigt billig mat, ingen bil etc. Väljer man att ha det så lever man väldigt fattigt. Att jobba är inget tvång här utan görs av egen fri vilja. Jobbar man blir man inte fattigpensionär, man kan köpa sig ett stort och fint boende, resa utomlands, bdtald semester, köpa sig en snygg bil, ha råd med snygga kläder, ha råd med intressen och aktiviteter, kläder och saker och aktiviteter som sport och musik för barnen, och man blir respekterad i det sociala.

    Ett bidrag ger lågstatus, lägst status av alla i samhället, utanförskap, att personen kommer utanför allt det sociala eftersom alla andra jobbar och har råd med mer såsom att spela tennis, golf, köra sin bil, greja med sitt ägda hem och trädgård etc, får likt TS bror ta sig en massa lån och får skulder för att de hamnar utanför pga att han har jobb men måste försörja både fru och barn på en låg inkomst.

    Barnet hamnar utanför socialt eftersom hen inte kan ha snygga kläder eller delta med andra barn i sport- eller musikaktiviteter för föräldrarna har inte råd att betala aktiviteten, köpa utrustning eller instrument till barnet. 

    Men visst, vill man leva så och jämt vända på varje krona och inte ha råd med det som alla andra har råd med så finns den möjligheten ja. 
  • Anonym (F.d. hemmaf­ru)
    Wed 27 Jul 2022 04:26
    #29

    Jag ser inte på vilket sätt detta är ditt problem?


    Anonym (LaX) skrev 2022-07-22 16:38:48 följande:

    Man måste lära sig språket i det land man bor.

    Sverige är ett land där man måste arbeta för att klara sig, vill man vara hemmafru är inte Sverige rätt land för det. Hon har hamnat fel.

    Hon bör bosätta sig i USA, Italien, Spanien, Balkan, något mellanösternland eller så för att leva det liv hon vill med att inte behöva lära sig språket och vara hemmafru. I Sverige är det för höga skatter + höga levnadskostnader för att en person ska kunna försörja både sig själv, sina barn och sin partner på EN inkomst. Det finns ju inga rika i Sverige på det sättet. Lever man som din svägerska blir man underklass och får 0 status i Sverige; som invandrad hemmafru som inte kan språket och hamnar helt utanför det sociala.

    Men det får hon inse själv. Inte ditt eller mitt problem.


    Vilket konstigt inlägg. Jag kände många hemmafruar i Sverige när jag själv var hemmafru. Det är runt15-20 år sedan nu, men så mycket har inte ändrats (förrän precis nu när bolåneräntorna gått upp samt en del priser). Min man hade en medellön. Och sedan fick man ju barnbidragen och flerbarnstillägget. Var aldrig något problem.

    Man kunde förstås inte resa utomlands varje år och bil hade vi inte heller. Men det var inget vi saknade; det var klart värt det all tid som vi fick tillsammans. Dels barnen och jag förstås, men även hela familjen på helgerna, då jag kunde göra undan veckostädning, storhandling och sådant under veckan. Jag hade även tid att laga mat från grunden och baka tillsammans med barnen, vi hade en liten altan där jag odlade kryddörter... Ser tillbaka på dom åren med vemod än idag. 
  • Anonym (Sosse­riet)
    Wed 27 Jul 2022 05:38
    #30

    Ser precis ut som det ser ut i sosselandet idag, bidragspartiet och skattepartiets vardag! Samtidigt kastar de ut sjuka på gatan, för att kunna ge bidrag till både folk både här, och andra länder i världen. Nu måste skatterna höjas pga. det Sverigefientliga partiet!

Svar på tråden Obligatorisk att lära sig?