• Anonym (B)

Hur finansierar du dyrare inköp?

Då och då funderar jag över hur andra finansierar sina inköp. Alltså inte mat, kläder och liknande utan de lite dyrare inköpen. Möbler, tv, pooler, nyanläggningar av trädgårdar, bilar, husvagnar, våning i Spanien, resor, elcyklar, ombyggnationer, utemöbler mm mm mm

Jag känner/är bekant med många som kan köpa mycket av detta huxflux. "Vi kom på att vi ville ha pool... Så nu bygger vi en". 
    Jag är alltid så nära att fråga hur fan har ni råd. Hittills har jag bitit mig i tungan. 

Hur gör du? 

Jag arbetar, gift, har en lön på 36 000 och min man 34 000, äger allt vi har dvs inga lån mer än lån på hus 1,5 miljoner och husets värde är ca 5,5 miljoner. 
    Vi sparar cirka 20% av vår inkomst. 
    Känner ändå inte att jag har de pengarna att lägga ut som många verkar ha. Många som dessutom lever på mindre inkomst än vi. Hur vet jag det? De studerar, arbetar med yrken som jag vet inte är välbetalda osv.
  • Svar på tråden Hur finansierar du dyrare inköp?
  • Anonym (Hej)

Man tar lån som man får leva med länge
    Prioriterar de sakerna och låter bli att unna sig något i vardagen, 
    Tjänar ca 25 och maken 30 i månaden, hyra på 11. Gäller att välja vad man lägger pengarna på, 

• Anonym (BesserW)

Ni spara ca 8 000 kr per månad, det blir 100 000 kr per.år Borde räcka till mycket på den lista du räknat upp. Större dyrare inköp, fastighet, bil odyl är det vanligt med lånefinanciering.

• Jemp

Sparkonto. 
    Vi har ingen pool eller våning i Spanien ;) ekonomi i ungefärlig nivå med er. 
    Utmöbler köpte vi visserligen hyfsat spontant men välbehövligt nu i år. Kommer betala nytt kök kontant nu. Överlag är vi (särskilt jag) rätt restriktiva med konsumtion och köper sällan spontant. 

• Anonym (B)
    Anonym (BesserW) skrev 2022-07-23 18:58:15 följande:

Ni spara ca 8 000 kr per månad, det blir 100 000 kr per.år Borde räcka till mycket på den lista du räknat upp. Större dyrare inköp, fastighet, bil odyl är det vanligt med lånefinanciering.

Det är pensionsspar, spar till barn osv 
    Min undran är mest inköp som verkar ske spontant och direkt när man kommit på att man vill ha det. Inte en gång utan gång på gång sker dessa inköp i familjer. Den ena månaden köper man ny soffa, sedan när man pratar några veckor senare har man nya utemöbler eller ska ut och resa hela familjen, man planerar andra inköp som tex att bygga ut och det jobbet görs av företag. 
    Jag undrar då vad vi gör för fel som inte kan unna oss. Eller är vi för snåla mot oss själva.
  • SaraL77

Konsumtionslån heter det.

• nihka
    Möbler, tv, resor, elcyklar och utemöbler fixar man ju om det inte blir allt på en gång, men större saker får man spara eller låna till. Eller sälja tillgångar för att få ihop till.

Du kanske ser att de köper en ny husbil, men inte märker att de samtidigt säljer båten? 
  • Anonym (fattiglappar)

Det var spartanskt, lite guldkant må man ha

• Anonym (B)
    nihka skrev 2022-07-23 19:14:06 följande:
    Möbler, tv, resor, elcyklar och utemöbler fixar man ju om det inte blir allt på en gång, men större saker får man spara eller låna till. Eller sälja tillgångar för att få ihop till.

Du kanske ser att de köper en ny husbil, men inte märker att de samtidigt säljer båten? 
    Så kan det naturligtvis vara. Tänkte inte på det Glad
  • Anonym (B)
    Anonym (fattiglappar) skrev 2022-07-23 19:16:29 följande:

Det var spartanskt, lite guldkant må man ha

Spartanskt? På vilket sätt? 
  • Anonym (lll)

Vi har en hel del på banken. Inte för att vi sparar så där jättemålmedvetet men det blir en hel del över varje månad. Bra att ha buffert till huset bl.a

Vi har "spontanköpt" ny värmepanna för ca 100.000 papp nyss. Vi blev ju tvungna när den gamla gav upp. Vi hade de pengarna utan problem men det är inte så kul utgift. Vi renoverade en hel del i huset för något år sen, det gick på drygt 200.000 och det hade vi också på kontot utan att behöva snåla. 

Vi har däremot bara en bil, ingen båt eller annat, reser inte utomlands, är rätt ekonomiskt lagda rent generellt så vi slösar inte jättemycket. 

• Anonym (B)
    Anonym (lll) skrev 2022-07-23 19:28:48 följande:

Vi har en hel del på banken. Inte för att vi sparar så där jättemålmedvetet men det blir en hel del över varje månad. Bra att ha buffert till huset bl.a

Vi har "spontanköpt" ny värmepanna för ca 100.000 papp nyss. Vi blev ju tvungna när den gamla gav upp. Vi hade de pengarna utan problem men det är inte så kul utgift. Vi renoverade en hel del i huset för något år sen, det gick på drygt 200.000 och det hade vi också på kontot utan att behöva snåla. 

Vi har däremot bara en bil, ingen båt eller annat, reser inte utomlands, är rätt ekonomiskt lagda rent generellt så vi slösar inte jättemycket. 

Känner igen mig mycket i ditt inlägg, så resonerar även vi. Vi har en bra buffert och behöver inte låna men vi kanske unnar oss för lite roligt. Har utan vidare råd att köpa ny kyl och frys om den vi har går sönder, men spontanköper inte en ny soffa bara för att jag får ett infall. Trist liv verkar det när man jämför sig med många andra. 
  • Anonym (Sparat)

Vi har jobbat hårt, tjänat mycket, sparat, gjort bostadskarriär och har just nu inga lån. Bor pga det jättebilligt och kan unna oss att köpa det vi vill ha.

• Anonym (olika)

Möbler - köpta pö om pö första omgången, dvs när jag flyttade hemifrån. Första månaden köpte jag bara resårbotten till sängen, nästa månad köpte jag resten till sängen, efter det köksbord och stolar osv. Hade en budget på 4000 kr i månaden och om det inte räckte så sparade jag en månad. Andra gången gjorde vi något liknande men hade en större budget då vi var 2

TV - har jag aldrig köpt en som kostar över 5000

Pool - har jag ingen men skulla jag få en knäpp få för mig att köpa en så skulle jag förmodligen baka in det i  pyttelilla huslånet jag har

Nyanläggning av trädgård - skulle väl ingå i trädgårdsbudgeten om 1000 kr i månaden och jag skulle göra det själv då jag är utbildad i trädgård

Bilar - har jag alltid köpt billiga med sparade pengar. Jag tittar efter en nu för min gamla skrutt som jag köpte för 15000 för 7 år sedan börjar ge upp.

Husvagnar - ingen aning, är de dyra?

Våning i Spanien - köper folk verkligen det på riktigt, eller köper de in sig på att få tillgång några veckor? Om det verkligen handlar om hus folk äger helt själva tar de förmodligen ett huslån.

Resor - spar jag till. Förutom spontankryssningar då, de kostar så lite.

Elcyklar - ingen aning, är de dyra?

Ombyggnationer - gjorde vi innan vi flyttade tillbaka och bakades in i huslånet jag hade.

Utetmöbler - köper inget påkostat

Det handlar ju mycket om prioriteringar. Du känner att du inte har råd att köpa pool. Jag känner att om vi skulle vilja ha en så kan vi höja bolånet med 500 kr i månaden. Höjer marknadsvärdet på bostaden också. Du sparar 20% av 70 papp. Eller var det före skatt? Ok, ni sparar 20% av 52 papp. Det blir 10 papp i månaden. Det skulle man kunna spontanresa på, särskilt om spontanresan sker en gång om året och man tar lite av resterande årets sparande. Om vi skulle ha det och ta en resa nästa vecka utan att jaga erbjudanden så skulle vi kunna få en vecka på Kos för 23. Denna månadens sparpengar, förra och lite lite av Majs. men vi prioriterar annat.

• Anonym (Spara & Slösa)

Min syster är en sån som unnar sig nya saker och resor stup i kvarten. Hon tjänar bra, bor billigt och har (numera) en liten men enligt henne tillräckligt stor buffert. Allt över det sätter hon sprätt på. Det gör henne lycklig att köpa och omge sig med nya saker. 

Jag är däremot extremt snål mot mig själv. Jag köpte en dyrare sak nyligen, som kostade närmare en månadslön. Den har jag funderat på att köpa i flera år, och jag är väldigt nöjd att jag slog till, men jag blir inte lycklig av att se pengarna rulla. Jag vill hellre se massa nollor på sparkontot och veta att jag har ett rejält "F**k you-konto". Min man är likadan. Han har just nu småångest över att han köpte toppmodellen av ett par hörlurar och inte nöjde sig med förra årets modell som var billigare. Vi har också hyfsade löner och billigt boende så han hade definitivt råd.

Så jag tror det har mycket med personlighet att göra, hur mycket ekonomisk säkerhet man känner man behöver innan man gör av med pengar. Men sen finns det säkert de som har lån upp över öronen också, för att de är impulsiva eller vill upprätthålla någon sorts fasad.

• Anonym (vi hade en plan)

Jag lägger alltid årsbudgeten (inkl. sparande) på 10-15% lägre än vi har i lön,
    så ackumuleras det pengar hela tiden. När vi skulle gifta oss t.ex. låg det då redan en lämplig summa på kontot redo att användas. 

Vi har varit försiktiga i vårt tidiga liv med att dra på oss fasta kostnader. Bodde billigt och orenoverat i 9 år för att sedan köpa en fin lgh, har i princip bara köpt Blocketmöbler tills vårt barn var 10 år, har aldrig köpt en ny bil. Men då finns det pengar till resor och smycken och kläder och den där dyra klockan om man vill. En del saker till hemmet har jag köpt så billigt så folk inte tror det är sant.

Lönerna har sedan gått uppåt, vi har ärvt och betalat av bolånen och vår kostnad för boende, värme, el och vatten är idag 1/7 av hushållets nettolön. Om man kommer dit är det inget svårt att spara, om man inte vill vaska champagne dagligen förstås.

• nnnnnnnn
    Anonym (B) skrev 2022-07-23 18:45:37 följande:
    Då och då funderar jag över hur andra finansierar sina inköp. Alltså inte mat, kläder och liknande utan de lite dyrare inköpen. Möbler, tv, pooler, nyanläggningar av trädgårdar, bilar, husvagnar, våning i Spanien, resor, elcyklar, ombyggnationer, utemöbler mm mm mm
    Jag känner/är bekant med många som kan köpa mycket av detta huxflux. "Vi kom på att vi ville ha pool... Så nu bygger vi en". 
    Jag är alltid så nära att fråga hur fan har ni råd. Hittills har jag bitit mig i tungan. 

Hur gör du? 

Jag arbetar, gift, har en lön på 36 000 och min man 34 000, äger allt vi har dvs inga lån mer än lån på hus 1,5 miljoner och husets värde är ca 5,5 miljoner. 
    Vi sparar cirka 20% av vår inkomst. 
    Känner ändå inte att jag har de pengarna att lägga ut som många verkar ha. Många som dessutom lever på mindre inkomst än vi. Hur vet jag det? De studerar, arbetar med yrken som jag vet inte är välbetalda osv.

Gissar att din bekantskapskrets har högre inkomster än ni eller har ärvda pengar eller högre lån.

1) Högre inkomster. Har de 20 000 kr per person mer än vad ni har så har de minst 20 000 kr extra varje månad = 240 000 kr per år att lägga på sådant som syns om de har samma grundutgifter som ni har.

2) Ärvda pengar. Syns inte att man har, men kan användas till mycket. Vissa har investeringar som ger flera tusen i vinst varje månad. Det kan vara som en extra lön att lägga på nöjen och lyx. Andra har hus helt utan lån och bra renoveringsfond, så deras utgifter är betydligt längre än era.

3) Högre lån. Ni har 1,5 miljoner i lån på ert hus som är värt 5,5 miljoner. Tänk att ni höjer lånet till 50% av värdet dvs höjer lånet till 2,75 miljoner. Då har ni 1,25 miljoner att köpa dessa saker för. Och ni har inte ens kommit över gränsen för att amortera på ert lån.

Vi umgås nog i helt olika kretsar för såhär har min familj och typ alla jag känner gjort:
     Möbler = man har fått en del, köpt på rea efter hand, köpt på blocket tills man har ett hem med möbler även om mycket är helt omodernt och fult men det fungerar och man behöver inte vara rädd om dem
    , tv = köper en på rea och har den i 20 år eller så får man en av någon som ska flytta och har den i 20 år.
    , pooler = uppblåsbar för 49:90 på biltema så barnen kan plaska utomhus på sommaren
    , nyanläggningar av trädgårdar = nä, man får blommor av varandra och fixar efter hand,
    , bilar = köper begagnad när det är kris, för kontanter, försöker klara sig utan, vissa köper genom jobbet på löneavdrag (skattetekniska skäl)
    , husvagnar = nästan ingen har men de som har har köpt 80-talare billigt eller fått av släkting som blivit för gammal för att campa
    , våning i Spanien = ingen som har
    , resor = gör man för sparade pengar
    , elcyklar = en i taget för sparade pengar eller genom löneavdrag på jobbet (kan bli billigare av skattetekniska skäl)
    , ombyggnationer = gör man efterhand för sparade pengar eller genom att höja lånet som amorterats ner och om ombyggnaden ger värdehöjning så kan man även öka lånet lite.
    , utemöbler = på rea inför nästa år för sparade pengar och lite i taget, gärna på outlet eller ikea.

• Anonym (Pengar)

Sparade pengar förutom bil och traktor som lånats till. Vi har extremt låg inkomst, men äger skog, aktier och har sparade pengar så billigare saker än dyra fordon köps kontant. 

Svar på tråden Hur finansierar du dyrare inköp?