Anonym (B) skrev 2022-07-23 18:45:37 följande:
Då och då funderar jag över hur andra finansierar sina inköp. Alltså inte mat, kläder och liknande utan de lite dyrare inköpen. Möbler, tv, pooler, nyanläggningar av trädgårdar, bilar, husvagnar, våning i Spanien, resor, elcyklar, ombyggnationer, utemöbler mm mm mm
Jag känner/är bekant med många som kan köpa mycket av detta huxflux. "Vi kom på att vi ville ha pool... Så nu bygger vi en".
Jag är alltid så nära att fråga hur fan har ni råd. Hittills har jag bitit mig i tungan.
Hur gör du?
Jag arbetar, gift, har en lön på 36 000 och min man 34 000, äger allt vi har dvs inga lån mer än lån på hus 1,5 miljoner och husets värde är ca 5,5 miljoner.
Vi sparar cirka 20% av vår inkomst.
Känner ändå inte att jag har de pengarna att lägga ut som många verkar ha. Många som dessutom lever på mindre inkomst än vi. Hur vet jag det? De studerar, arbetar med yrken som jag vet inte är välbetalda osv.
Gissar att din bekantskapskrets har högre inkomster än ni eller har ärvda pengar eller högre lån.
1) Högre inkomster. Har de 20 000 kr per person mer än vad ni har så har de minst 20 000 kr extra varje månad = 240 000 kr per år att lägga på sådant som syns om de har samma grundutgifter som ni har.
2) Ärvda pengar. Syns inte att man har, men kan användas till mycket. Vissa har investeringar som ger flera tusen i vinst varje månad. Det kan vara som en extra lön att lägga på nöjen och lyx. Andra har hus helt utan lån och bra renoveringsfond, så deras utgifter är betydligt längre än era.
3) Högre lån. Ni har 1,5 miljoner i lån på ert hus som är värt 5,5 miljoner. Tänk att ni höjer lånet till 50% av värdet dvs höjer lånet till 2,75 miljoner. Då har ni 1,25 miljoner att köpa dessa saker för. Och ni har inte ens kommit över gränsen för att amortera på ert lån.
Vi umgås nog i helt olika kretsar för såhär har min familj och typ alla jag känner gjort:
Möbler = man har fått en del, köpt på rea efter hand, köpt på blocket tills man har ett hem med möbler även om mycket är helt omodernt och fult men det fungerar och man behöver inte vara rädd om dem
, tv = köper en på rea och har den i 20 år eller så får man en av någon som ska flytta och har den i 20 år.
, pooler = uppblåsbar för 49:90 på biltema så barnen kan plaska utomhus på sommaren
, nyanläggningar av trädgårdar = nä, man får blommor av varandra och fixar efter hand,
, bilar = köper begagnad när det är kris, för kontanter, försöker klara sig utan, vissa köper genom jobbet på löneavdrag (skattetekniska skäl)
, husvagnar = nästan ingen har men de som har har köpt 80-talare billigt eller fått av släkting som blivit för gammal för att campa
, våning i Spanien = ingen som har
, resor = gör man för sparade pengar
, elcyklar = en i taget för sparade pengar eller genom löneavdrag på jobbet (kan bli billigare av skattetekniska skäl)
, ombyggnationer = gör man efterhand för sparade pengar eller genom att höja lånet som amorterats ner och om ombyggnaden ger värdehöjning så kan man även öka lånet lite.
, utemöbler = på rea inför nästa år för sparade pengar och lite i taget, gärna på outlet eller ikea.