• Lavini­aLetit­ia
    Sun 24 Jul 2022 08:45
    2475 visningar
    14 svar
    14
    2475

    Lothar

    Nej jag väntar inte barn, det är jag för gammal för! Är bara nyfiken på vad ni tycker om det tyska namnet Lothar, för jag har blivit väldigt förtjust i det på sistone. Det låter både manligt, kraftfullt, urgemanskt och lite mystiskt... alltså i min bok mycket positiva saker! Skulle det funka att importera det, som namn till helsvenska pojkar? 

  • Svar på tråden Lothar
  • Sun 24 Jul 2022 09:22
    #1

    Aldrig hört förut men tycker inte alls att det är fint.  Osäker på uttalet dock. 

  • Magica­l
    Sun 24 Jul 2022 11:07
    #2

    Då tänker jag bara på serien Mandrake, där finns en Lothar. 

  • Sun 24 Jul 2022 11:13
    #3

    Jag tycker det är fint, men tänker på en karaktär i Warcraft filmen.. och tror det kan vara för svårt för barn att uttala kanske..?

  • Sun 24 Jul 2022 16:27
    #4

    Det är vackert, men krångligt i svenskan. Skulle inte välja det.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Sun 24 Jul 2022 17:09
    #5

    Fruktansvärt fult. Kände igen det och det är väl från Mandrake då som ovan sa.

  • Lavini­aLetit­ia
    Sun 24 Jul 2022 23:58
    #6

    Det finns i Game of Thrones också - men det var inte där jag hittade det, jag kände till det innan! Kommer också ihåg det från serietidningar (typ Agent X9), där "den intelligente skurken" kunde heta det. Hjärnan bakom stora internationella brottssyndikat, typ. 

    I Tyskland är det dock ett helt normalt mansnamn (dock inte populärt i de unga generationerna just nu), utan några skurk-associationer!

  • Lavini­aLetit­ia
    Mon 25 Jul 2022 00:01
    #7

    Ett annat namn som slutar på  -ar som jag tycker har samma konnotationer - manlighet, styrka, det urnordiska o.s.v. - är Eldar. Det hade jag kunnat ta till min son, för det ligger närmare Sverige (är vanligt i Norge) än Lothar. 

    Men inte Einar. Det blir för mjukt. 

  • Tue 26 Jul 2022 00:33
    #8

    Låter hedniskt, mystiskt...Det skulle nog kunna passa i Sverige, men lite på samma sätt som vissa namn fungerar men det är gränsfall. Tror det i stor del beror på efternamnet, heter man Lothar Braun fungerar det nog bättre än Lothar Svensson som bara ser konstigt ut.

  • Lavini­aLetit­ia
    Tue 26 Jul 2022 01:19
    #9
    trollhona skrev 2022-07-26 00:33:50 följande:

    Låter hedniskt, mystiskt...Det skulle nog kunna passa i Sverige, men lite på samma sätt som vissa namn fungerar men det är gränsfall. Tror det i stor del beror på efternamnet, heter man Lothar Braun fungerar det nog bättre än Lothar Svensson som bara ser konstigt ut.


    Jo, jag gillar det där hedniska och mystiska. Men i Tyskland är det ett helt normalt namn, i alla möjliga samhällsklasser, inte bara några återuppleva-hedendomen-tokar! (Dock inte vanligt bland barn eller unga nu.)

    Nja. Jag tycker nog att Lothar Wallén skulle funka. Eller Lothar Skogh. Eller Lothar Olausson. Eller t.o.m. Lothar Eriksson. De "värsta" son-namnen som Jönsson, Jansson, Olsson och Svensson drar ner ALLA förnamn.
  • Wed 27 Jul 2022 00:15
    #10
    LaviniaLetitia skrev 2022-07-26 01:19:12 följande:
    Jo, jag gillar det där hedniska och mystiska. Men i Tyskland är det ett helt normalt namn, i alla möjliga samhällsklasser, inte bara några återuppleva-hedendomen-tokar! (Dock inte vanligt bland barn eller unga nu.)

    Nja. Jag tycker nog att Lothar Wallén skulle funka. Eller Lothar Skogh. Eller Lothar Olausson. Eller t.o.m. Lothar Eriksson. De "värsta" son-namnen som Jönsson, Jansson, Olsson och Svensson drar ner ALLA förnamn.
    Ja det är ett tufft namn.

    Som du säger Lothar Olausson skulle funka, men inte Lothar Jönsson. Tror det har med just de där typiska svenska -son namnen, Lothar Andersson ser inte bra ut men Lothar Lindqvist ser helt rätt ut.
  • Wed 27 Jul 2022 01:09
    #11

    Det finns namn som inte riktigt passar in i svenska språket, som klingar fel tillsammans med flertalet av våra svenska efternamn vare sig det är ett son-namn eller annat efternamn.  Lothar är ett sådant namn. Namnet ger dessutom vibbar åt konstiga håll En tidigare granne uppkallade sin son efter en känd fransk sångare och artist - Serge. Det uttalas "sersh" på franska, men det var det nästan ingen utom mamman och hans allra närmaste familj som gjorde, det blev Säff. Pojken har dessutom ett mycket vanligt son-namn som efternamn.
    Man får tänka till innan man namnger sina barn. Uttal? Associationer?
    Vem vill kalla sin nyfödde son Voldemort? Eller dotter Cruella?

  • Lavini­aLetit­ia
    Wed 27 Jul 2022 02:39
    #13
    Alessia skrev 2022-07-27 01:09:59 följande:

    Det finns namn som inte riktigt passar in i svenska språket, som klingar fel tillsammans med flertalet av våra svenska efternamn vare sig det är ett son-namn eller annat efternamn.  Lothar är ett sådant namn. Namnet ger dessutom vibbar åt konstiga håll En tidigare granne uppkallade sin son efter en känd fransk sångare och artist - Serge. Det uttalas "sersh" på franska, men det var det nästan ingen utom mamman och hans allra närmaste familj som gjorde, det blev Säff. Pojken har dessutom ett mycket vanligt son-namn som efternamn.
    Man får tänka till innan man namnger sina barn. Uttal? Associationer?
    Vem vill kalla sin nyfödde son Voldemort? Eller dotter Cruella?


    Voldemort och Cruella är ju påhittade namn, direkt för respektive saga. Det är inte alls samma sak, som om skurken i en bok eller film har ett namn som fanns innan. 

    Eller OK - blir en film eller bok eller TV-serie jättekänd, så KAN den associationen börja ta över. Särskilt om namnet inte var vanligt innan, eller inte i de unga generationerna. Men jag upplever inte att det finns någon så allmänt känd skräckfigurs-Lothar i fiction. Finns det det, och vilken karaktär är det i så fall? Som sagt: i Tyskland är det ett helt normalt namn.
  • Wed 27 Jul 2022 11:13
    #14
    +1

    Vanligt  namn i Tyskland? Nja, skulle jag säga. Inte som tilltalsnamn precis, möjligen då för personer födda på 40-talet eller tidigare. Men som andra eller tredje namn kan det säkert förekomma rätt ofta idag, särskilt om namnet vandrat i släkten. Det är ju ett namn med anor från tidig medeltid och finns flitigt representerat bland de otaliga adelssläkter som finns i Tyskland.
    Men som namn givet i vårt svenska språkområde klingar det inte särskilt bra - såvida man inte avser att med namnet väcka uppmärksamhet à la Horace Engdahl - en namnkombination som är ögonbrynshöjande.

Svar på tråden Lothar