• mlcmlc

    Ramla ur säng pga…?

    Hej!
    min son 3år trillar av sängen då o då, sover i en stokke sleepi, oval form, ca 68 cm som bredast x 120cm lång.

    har många tips kring hur det kan förhindras - så  jag undrar ngt helt annat:

    kan sängen vara för kort? smal? 
    vad har nu för erfarenheter?
    När bytte ni till en större säng? Hjälpte det?
    har ngn annan med stokke samma upplevelse?


     

  • Svar på tråden Ramla ur säng pga…?
  • Fjäril kär

    Den sängen verkar vara för liten ja. Mina barn fick en fullstor 90x200-säng när de började böka runt och åla omkring av trängsel  i spjälsängen, vilket var just kring ca 3 års ålder. Efter bytet blev nätterna lugna och dom sov lugnt och fanns gott om plats för att sträcka ut sig även på tvären utan att trilla ur. 

  • Alexi

    Vi bytte till en vanlig 90-säng som vi ställde utan ben direkt på golvet, när ena barnet var knappt två år och andra barnet var typ tre år. Då blir ju fallhöjden bara en dm 

  • LFF
    mlcmlc skrev 2022-07-26 10:48:54 följande:
    Ramla ur säng pga??

    Hej!
    min son 3år trillar av sängen då o då, sover i en stokke sleepi, oval form, ca 68 cm som bredast x 120cm lång.

    har många tips kring hur det kan förhindras - så  jag undrar ngt helt annat:

    kan sängen vara för kort? smal? 
    vad har nu för erfarenheter?
    När bytte ni till en större säng? Hjälpte det?
    har ngn annan med stokke samma upplevelse?


     


    Mina, snart, 9-åringar trillar fortfarande ur sängen lite då och då även om det är mer sällan nu. De har helt enkelt inte den "inbyggda" reflexen när de hamnar för nära kanten utan rullar helt enkelt ur ibland. Det spelar ingen roll vad det är för bredd på sängen, de kan dela på en 180-säng och trilla ur, de kan sova ensamma i en 160-säng och trilla ur. Det är pga detta som de fortfarande inte får sova i överslafen på en våningssäng. 
Svar på tråden Ramla ur säng pga…?