• skogsmulle98

    Jag vill att mina barn ska få en annan relation till skogen än den jag hade

    Jag har inte varit mycket i skogen som barn, det var inte något mina föräldrar gjorde med mig och mina syskon. Men jag har blivit mer intresserad i vuxen ålder och vill att mina barn ska få upptäcka och utforska skogen. Vad gör ni med era barn i skogen? Vill de dit eller får ni tjata? Och vad tycker de är roligt? Tacksam för alla tips! 

  • Svar på tråden Jag vill att mina barn ska få en annan relation till skogen än den jag hade
  • Räkan77

    Jag älskar skogen och har varit mycket i skogen sen barnsben. När barnen var små tyckte de väl att det var ok att vara i skogen, men från skolåldern har det varit väldigt ointresserade vilket är trist. 

    Så tyvärr har jag inga tips att ge förutom att alltid ta med gott fika och inte vara ute så länge när de är små. 

  • Anonym (Nja)

    Alltså bara genom att du har en annan relation till skogen än dina barn, ger ju dina barn en annan möjlighet att få en god relation till skogen.

    Att inte låta dem bli allt för hungriga och trötta är en bra början. Också att ha en ordentlig plan för dagen, så att de inte känner sig sig lurade är en bra grej.

    Mina barn har oftast inte utryckt önskan om att komma ut i skogen, däremot är det inga protester.

  • Anonym (z)

    Ta med fika och gå ut i skogen och plocka blåbär, lingon och svamp. Lär dom om vilka svampar som är giftiga och ätbara. Titta efter djur, fåglar och insekter. Det behöver inte vara mer avancerat än så.

  • Anonym (Hej)

    Friluftsfrämjandet har kul grupper för barn i olika åldrar

    Mina barn tyckte ok när de var små men inte nu. 

    Titta på filmer om sk8gen och djuren. Få till biblioteket och låna böcker om djur, bajs ,bär och svampar som ni tar med till skogen.  Gör ett bingo med tex lång pinne kort pinne, barr, blommor, blad m.m och se  vilka saker ni hittar
    Ta med fika, förstoringsglas och ut o leta småkryp, bajs kan alltid vara kul att titta på. Plocka bär. Lyssna på alla ljud. Plocka löv och ta med hem och gör olika pyssel med

  • Anonym (ööö)

    Det går nog inte att förutspå hur just dina barn kommer tycka om skogen sen. Du kan bara visa hur du gör, göra saker du gillar och hoppas de hakar på när de blir äldre, och inte bara följer med när de är barn.
    Jag är uppvuxen på landet, mina föräldrar har hela mitt liv plockat massor av bär och svamp i skogen. Vi var alltid med som barn så när jag blev tonåring ville jag verkligen inte med! Alla mina syskon har gjort likadant. Så fort vi var 14-15 och kunde bestämma själva så valde vi mangrant att inte följa med ut på de här plockningstillfällena. 

    När jag sen fick egna barn ville jag gärna plocka kantareller så då följde jag med min pappa igen för jag hade inga egna ställen att plocka på. Mitt ena barn ville gärna med men den andra hatade skogen (typ). Men jag började uppskatta att vara i skogen igen.
    Nu, ytterligare tid senare är jag 50 + och bor i villaområde. Jag och maken är ute i skogen rätt mycket. Vi gillar att att vandra lite grann och plockar svamp och blåbär. Vi har också mycket bär i trädgården så vi försöker ta tillvara allt vi kan. Jag ser ju hur jag nu, beter mig rätt likt hur mina föräldrar gjorde när jag var barn, trots att jag bott ca 30 år av mitt vuxna liv mitt i centrum av en storstad och under den tiden inte var så mycket i skogen. 
    Jag fick med mig något från barndomen även om jag inte brydde mig som tonåring eller när jag bodde i storstan. 

    Det värsta man kan göra är nog att tvinga på barn saker om de inte vill. Jag försökte vara med i något som påminde om scouterna, som fanns på vår ort. Min kompis var med så jag hakade på men jag tyckte det var urtrist. Jag gick ett par  gånger och kände mig så fel, så jag hoppade av igen. 

  • Embla twopointoh
    skogsmulle98 skrev 2022-07-26 15:54:16 följande:
    Jag vill att mina barn ska få en annan relation till skogen än den jag hade

    Jag har inte varit mycket i skogen som barn, det var inte något mina föräldrar gjorde med mig och mina syskon. Men jag har blivit mer intresserad i vuxen ålder och vill att mina barn ska få upptäcka och utforska skogen. Vad gör ni med era barn i skogen? Vill de dit eller får ni tjata? Och vad tycker de är roligt? Tacksam för alla tips! 


    Vi har skog precis utanför tomtgränsen, varav en del har ett elljusspår, där vi gått mycket med barnen, från det att de låg i vagn. De gillar också att leka där själv, de bygger kojor och klättrar. De har gränser som de måste hålla sig inom så att de inte villar bort sig, och helst ser jag att de är minst två när de leker.

    Jag har berättat vad fåglar, djur och växter heter, hur man känner igen olika träd, vilken fågel man hör och så vidare. Utefter barnens ålder, mognad och intresse har jag berättat vad jag vet om hur myror lever, vilka olika arter av björk vi har, eller jag nu kan komma på i stunden. Har de frågor jag inte kan svara på kollar vi upp det tillsammans.
  • Anonym (biologen)

    Idag finns det mycket mer hjälpmedel för att lära sig om skogen på egen hand- ta med surfplattan:

    Appen Plantnet: ta en bild och välj om det är blad, blomma eller frukt så berättar appen vilken växt det är. Om man ställer in region "nordvästra Europa" så blir den mer träffsäker i naturen, men då kanske den inte hittar exotiska växter om man går i en botanisk trädgård eller så.

    Appen iNaturalist- ska klara både djur., växtrer och svamp, men den har jag inte provat själv.

    Appen Svampguiden (android)- identifiera svampar ni hittar

    Websidor:

    www.artportalen.se: Berättar var olika växter och insekter finns. Roligt om man vill jaga sällsynta växter på angiven kartposition, men behöver nog rattas av en vuxen. 

    www.fågelsång.se
    www.xn--fgelsng-exae.se/ )
    Spela upp fågelsång och hitta vilka fåglar ni hört i skogen.

  • Tecum

    Det ska vara kul att vara i skogen, att lära dem djur och växter får komma i takt med att de frågar. Ta med fika är alltid trevligt. Barn brukar gilla att klättra på stenar eller balansera på stockar (döda träd). Hoppa mellan stenar utan att röra marken om det är tätt med sten. Allt med hänsyn tagit till deras ålder och säkerhet förstås! Plocka kottar, pinnar eller konstiga stenar. Studera myrorna.  Ett säkert kort är Puhpinnar, om det finns en bäck med bro i området. Man kastar i varsin kotte eller pinne ena sidan bron och ser vilken som kommer ut först på andra sidan.

  • Amidia

    Hej TS!

    Så roligt att du vill ta med dina barn ut i skogen. 

    I min familj är vi ofta i skogen och hela familjen uppskattar det. (2 vuxna, 3 barn)
    Idag ville barnen baka, så då cyklade vi till skogen och plockade blåbär till en blåbärspaj, 

    Vi brukar vara i skogen en eller flera gånger varje vecka. Familjen gillar att vandra, vi går oftast ca 5-6 km och har minst 2 matstopp/fika stopp längst vägen. Maten består ofta av något vi lagar på stormköket men ibland grillar vi korv eller pinnbröd och ibland har vi bara vanlig picnic.

    Ofta gör vi små stopp och tex kastar en pinne i en bäck och ser hur fort den flyter under en bro eller "kastar macka" vid en sjökant eller gör geocatching eller hoppar på stenar och balanserar på stockar.

    Vi går nästan aldrig på grusvägar eller längst elljusspår barnen tycker inte om det, de vill gå i skogen på stigar t.ex. runt en sjö, det är mer spännande.

    Vi har hittat en hel del fina tältplatser och är ute och tältar några gånger varje sommar. 8-åringen väljer ibland att sova i hängmatta bredvid tältet, han tycker att det är lite mer äventyr att ligga och titta på stjärnorna än att se tältduken. Glad (Hängmatta med myggskydd rekommenderas.)

    Det finns fina cykelleder där vi bor och 8 åringen cyklar gärna mountainbike där tillsammans med sin pappa. På vintern gillar vi att åka skidor. 
    Hade gärna åkt skridskor på sjöarna med barnen men då vi bor i södra Sverige så blir isarna oftast inte tillräckligt tjocka. Blir ishallen istället, men om ni bor längre norr ut så kanske det kan vara ett alternativ? Det är mycket mysigare att åka skridskor och dricka varm chokad på en frusen sjö i skogen än i en ishall.

    Själv gillar jag att rida och har ridit mycket i skogen, jag vill gärna ta med mina barn på islandshästridning när minstingen blir äldre.

    Ibland kan det vara roligare att vandra om man kommer till en miljö som man inte kan utan och innan. Söderåsens nationalpark i Skåne har jättefina vandrings stigar som mina barn uppskattar. I närheten ligger Rönneå, där finns en kombinerad kanotpaddling och dressintur, väl värt ett besök.

    Är ni i Halland så har Åkulla bokskogar jättefina rundor.

    Skistar har Valles Kids club i Lindvallen som tar med barnen ut på fjäll äventyr om man vill ha lite hjälp med att väcka intresset för naturen.

    När barnen var små hade vi dem i en bärryggsäck när vi var i skogen och var det lite bredare stigar alt grusvägar så hade vi dem i en barnvagn med rejäla däck (små däck fungerar dåligt i skogen). Från 3½ års ålder har vi helt skippat vagn men i början var rundorna ganska korta. Nu är minstingen snart 5 och har inga problem med att gå 5-6 km så länge terrängen är spännande, men går minstingen på en grusväg så orkar han 500 meter och sedan säger han att han inte orkar för att det är tråkigt.

    Precis som du skriver TS så behöver de få upptäcka och utforska för att tycka att det är kul.

    TS- vilken ålder har dina barn?

  • Fliselisan

    Vi är i skogen flera gånger i veckan, just nu plockar vi blåbär, annars bygger vi kojor, klättrar över stock och sten, leker pirater osv. Lillkillen har en springcykel och älskar att köra den på stigarna, leker att det är en offroad. Ibland plocka vi stenar, pinnar mm, tar hem och målar på dem eller bygger med dem.


    Vi har oftast med oss något att äta, mackor, bullar etc. På vintern har vi gått ut i becksvarta mörkret med en grill och grillat, väldigt uppskattat även av de större barnen.

    Skogen är det bästa vi har och det är helt gratis :)

Svar på tråden Jag vill att mina barn ska få en annan relation till skogen än den jag hade