• Anonym (Ts)

Hur törs man skola in på fsk?

Har en 9-mån bebis och hade tänkt skola in vid 1,5 år på fsk då ekonomin blir extremt ansträngd annars.

Men det ger mig en sån klump i magen nu. Min bebis är väldigt mammig, väldigt närhetssökande och är väldigt känslig-minsta minimala stöt kan få honom att gråta totalt och vi har det inte så att vi kan få barnvakt och träna att vara borta från mig och pappan. Känslan att gå från det vi har nu till att lämna honom med okända hela dagar känns hemsk.

Tänk om han slår sig? Tänk om de inte kan trösta? Tänk om nån tappar honom?

Mår dåligt över detta. Har nån varit i min sits? Löste det sig?

• Svar på tråden Hur törs man skola in på fsk?
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Ts) skrev 2022-08-06 15:07:58 följande:
    Du är ju en översittare själv. Som man känner andra...
    Fortsätt argumentera med dina halmgubbar, det får dig att verka såååååå intelligent.
    Som sagt, ha så kul med inskolning.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (qwerty) skrev 2022-08-08 12:48:41 följande:
    Fortsätt argumentera med dina halmgubbar, det får dig att verka såååååå intelligent.
    Som sagt, ha så kul med inskolning.
    Tack, jag tror det kommer gå bra. Har nu pratat med en liten förskola med små barngrupper och superfin miljö dit vi var välkomna. Kändes väldigt bra.

Ha det så kul i din egen lilla värld av att försöka få mammor att må dåligt!
  • Kockobello
    Anonym (qwerty) skrev 2022-08-05 22:50:35 följande:
    Självklart är inte allt applicerbart på alla typer av förutsättningar, men att jämföra Sverige med Norge och USA är inte orimligt (speciellt då det görs i andra sociala sammanhang) och visst finns det säkerligen något förärldrakooperativ med typ 5 barn som kommer ge ett annorlunda utfall, men överlag så ser man tendenser som visar på samma sak. Förskolan är inte det bästa för barnet.

Avseende att det finns fler studier som visar på motsatsen, som sagt Sverige tillåter inte studier på att forska på negativa aspekter, vilket också ger en intressant bild för de med kännedom. Självklart kan du se forskning som står emot varandra, som exempel med tobaksforskningen, där man inte hittat några belägg med att rökning skulle vara ett problem. Länder som Sverige, Ryssland, Kina mfl som är i stort behov av en arbetsstyrka för att landet ska gå runt lyfter alltid fram hur bra det är med förskola, medan andra länder lyfter fram ett mer nyanserat förhållningssätt. Man kan ju som förälder fundera på det.
    Man ska komma ihåg att förskolor finns endast för att fler skall förvärvsarbeta och betala skatt. De har inte kommit till för barnens skull, det är verkligen inte barnets bästa, utan sjukt och onaturligt. 
  • Kockobello

Helst skulle staten plocka bebisarna direkt på BB. Tänk vad mammorna skulle kunna förverkliga sig själva då, med spännande löneslaveri. 

• sextiotalist
    Kockobello skrev 2022-08-09 14:28:28 följande:

Helst skulle staten plocka bebisarna direkt på BB. Tänk vad mammorna skulle kunna förverkliga sig själva då, med spännande löneslaveri. 

Det är därför vi har världens bästa förädraförsäkring eller hur?
  • Anonym (Y)
    Anonym (Ts) skrev 2022-07-26 23:34:56 följande:
    Hur törs man skola in på fsk?

Har en 9-mån bebis och hade tänkt skola in vid 1,5 år på fsk då ekonomin blir extremt ansträngd annars.

Men det ger mig en sån klump i magen nu. Min bebis är väldigt mammig, väldigt närhetssökande och är väldigt känslig-minsta minimala stöt kan få honom att gråta totalt och vi har det inte så att vi kan få barnvakt och träna att vara borta från mig och pappan. Känslan att gå från det vi har nu till att lämna honom med okända hela dagar känns hemsk.

Tänk om han slår sig? Tänk om de inte kan trösta? Tänk om nån tappar honom?

Mår dåligt över detta. Har nån varit i min sits? Löste det sig?

Det är helt ok om ni inte skolar in så tidigt och är hemma istället, det är tom bättre.
    Finns många som är hemma med barn och de mår bättre av det.
    Visst det är lite trist med att bara ha lägsta ersättningen men det går ju att leva billigt :)

Förskola före två års ålder kan skada ditt barn - Hemmaföräldrars nätverk - originalet (hemmaforaldrar.se)
  • Anonym (Ts)

Tackar för all input i tråden men lämnar den nu för egen del då vi fått tag i en fantastisk förskola med små barngrupper där jag känner en trygghet att lämna mitt barn.

signatur qwerty i tråden verkar inte må jättebra dock som känner ett behov att gå in i en tråd och försöka ge dåligt samvete till någon som kämpar och vill göra det bra för sin familj både nu och hållbart långsiktigt. Tycker det är trist med den attityden hos vissa här på FL. Vi är människor vi som skriver frågor.

• Anonym (barnskötare)

Lycka till med inskolningen.

• Anonym (H)

Du kanske kan gå ner i tid så dagarna inte blir så långa för ditt barn så att hen långsamt får vänja sig. Jag har också känt som dig, de började närmare 2 års ålder och jag jobbade aldrig heltid

• wyhib

Men var hemma med barnet, varför ska stackaren till förskola så tidigt?

• wyhib
    Anonym (Y) skrev 2022-08-09 15:13:34 följande:
    Det är helt ok om ni inte skolar in så tidigt och är hemma istället, det är tom bättre.
    Finns många som är hemma med barn och de mår bättre av det.
    Visst det är lite trist med att bara ha lägsta ersättningen men det går ju att leva billigt :)

Förskola före två års ålder kan skada ditt barn - Hemmaföräldrars nätverk - originalet (hemmaforaldrar.se)
    Intressant läsning +1
Svar på tråden Hur törs man skola in på fsk?