• Hamngatan100

    Vänstersväng i korsning.

    Varför är det så många som lägger sig i vänster fil för att sedan blinka och byta till höger fil?
    Har jag missat nån regel eller är människor bara dumma i huvudet?

  • Svar på tråden Vänstersväng i korsning.
  • Lönnsirap
    Hamngatan100 skrev 2022-07-27 12:36:13 följande:
    Vänstersväng i korsning.

    Varför är det så många som lägger sig i vänster fil för att sedan blinka och byta till höger fil?
    Har jag missat nån regel eller är människor bara dumma i huvudet?


    Du har inte missat någon regel, annat än att många föredrar att ta det säkra före det osäkra. Bilen i högra filen får formellt inte svänga till vänster i denna korsning, men det finns korsningar där flera filer får köra till vänster, vilket gör att man som förare i vänsterfil föredrar att göra såsom du beskriver.

    Dels slipper man skilja på olika typer av korsningar och kan göra likadant varje gång. Dels så skyddar man sig mot att bli påkörd av en ouppmärksam människa som lagt sig i fel fil...
  • Hamngatan100
    Lönnsirap skrev 2022-08-01 12:27:47 följande:
    Du har inte missat någon regel, annat än att många föredrar att ta det säkra före det osäkra. Bilen i högra filen får formellt inte svänga till vänster i denna korsning, men det finns korsningar där flera filer får köra till vänster, vilket gör att man som förare i vänsterfil föredrar att göra såsom du beskriver.

    Dels slipper man skilja på olika typer av korsningar och kan göra likadant varje gång. Dels så skyddar man sig mot att bli påkörd av en ouppmärksam människa som lagt sig i fel fil...
    Du säger alltså att det inte är en regel. Någon annan säger att det är en regel. Jag pratar om att en fil svänger In på tvåfilig. bil i högra filen är inte med i denna frågeställning, de får ju som du säger endast åka rakt fram. Just på detta ställer har de inte grönt samtidigt.
    vem ska man bli påkörda av?
  • KalleXL81

    Innan vansinnet med nya regeln om rondelltrafik infördes var det aldrig några incidenter i rondellerna, där dom i rondellen självklart hade företräde. Nu när man gjort tvärtom gäller vilda västernreglerna, framförallt om det finns Stalkers i rondellen.
    Likaså vansinnet med dubbla budskapet som gäller på motorvägar. Vi vet att  hastighetsskyltarna som talar om vilken hastighet som gäller, gäller både innerfilen och ytterfilen, men det bryr sig stalkers inte ett dugg om, som använder ytterfilen som sin egen racerbana som med ljustutan terroriserar framförvarande bilist som i 200 blås ligger 30 cm från framförvarande bilist  som följer hastighetsreglerna. Att bakomvarande bilist skall hålla avstånd till framförvarande bil, det gäller tydligen inte när stalkers som ligger bakom.
    Det sjuka är att detta är helt lagligt, där ytterfilen skall hållas ren så omkörare  kan blåsa på bäst dom vill som bevisar att det är stalkers som har rätten vad som är rätt eller inte.


    Dubbla budskap
  • Hamngatan100
    KalleXL81 skrev 2022-08-08 08:16:54 följande:

    Innan vansinnet med nya regeln om rondelltrafik infördes var det aldrig några incidenter i rondellerna, där dom i rondellen självklart hade företräde. Nu när man gjort tvärtom gäller vilda västernreglerna, framförallt om det finns Stalkers i rondellen.
    Likaså vansinnet med dubbla budskapet som gäller på motorvägar. Vi vet att  hastighetsskyltarna som talar om vilken hastighet som gäller, gäller både innerfilen och ytterfilen, men det bryr sig stalkers inte ett dugg om, som använder ytterfilen som sin egen racerbana som med ljustutan terroriserar framförvarande bilist som i 200 blås ligger 30 cm från framförvarande bilist  som följer hastighetsreglerna. Att bakomvarande bilist skall hålla avstånd till framförvarande bil, det gäller tydligen inte när stalkers som ligger bakom.
    Det sjuka är att detta är helt lagligt, där ytterfilen skall hållas ren så omkörare  kan blåsa på bäst dom vill som bevisar att det är stalkers som har rätten vad som är rätt eller inte.


    Va?
  • Hamngatan100
    KalleXL81 skrev 2022-08-08 15:58:30 följande:

    Vadå Va, Kör du inte bil i och kring städerna


    Jo visst. Jag fattade bara inte var rondellerna kom in i bilden.

    Om man vill följa hastigheten finns det väl ingen anledning att ligga i vänster fil. Ligg då till höger så kan de som vill överskrida hastighetsgränsen göra det utan att ligga 30 cm bakom och blinka. 
  • Lönnsirap
    Hamngatan100 skrev 2022-08-07 11:31:28 följande:
    Du säger alltså att det inte är en regel. Någon annan säger att det är en regel. Jag pratar om att en fil svänger In på tvåfilig. bil i högra filen är inte med i denna frågeställning, de får ju som du säger endast åka rakt fram. Just på detta ställer har de inte grönt samtidigt.
    vem ska man bli påkörda av?
    Uppenbart har du ingen erfarenhet av att folk bryter mot de trafikregler som finns. Pilar i gatan är ju också regler, men det krävs ju att människan som kör sett dem och vet vad som gäller. Tror bilisten i högerfilen att den också får svänga till vänster kommer det alltså smälla.

    Bilkörning handlar ju om att visa hänsyn och ta det försiktigt. I stadstrafik får man nästan räkna med att någon, nån gång ibland gör fel, därav skulle jag aldrig själv svänga vänster och lägga mig i högra filen....
  • Hamngatan100
    Lönnsirap skrev 2022-08-08 16:25:31 följande:
    Uppenbart har du ingen erfarenhet av att folk bryter mot de trafikregler som finns. Pilar i gatan är ju också regler, men det krävs ju att människan som kör sett dem och vet vad som gäller. Tror bilisten i högerfilen att den också får svänga till vänster kommer det alltså smälla.

    Bilkörning handlar ju om att visa hänsyn och ta det försiktigt. I stadstrafik får man nästan räkna med att någon, nån gång ibland gör fel, därav skulle jag aldrig själv svänga vänster och lägga mig i högra filen....
    Vad härligt att du fått en uppenbarelse.
    Jo folk gör mycket knasigt i trafiken. Att den till höger som har rött också skulle få för sig att svänga vänster samtidigt så finns det ju såklart en risk. Tack för förtydligandet.
    Jag menar ändå att man liksom kan glida över lite snyggt i höger fil strax efter övergångsstället om man nu önskar köra extremt långsamt så att fler bilar kommer iväg vid varje grön period.
  • Arcnice
    Bara för att reda ut reglerna för vilket körfält man ska ligga i eftersom det skrivits en del felaktigheter i tråden. Lägg särskilt märke till stycke 4!

    Trafikförordningen kapitel 3, paragraf 7 (lagen.nu/1998:1276
    )

    "
    [S1]Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
     
    [S2]Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.
     
    [S3]Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
     
    [S4]På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
    "

  • KalleXL81
    Hamngatan100 skrev 2022-08-08 16:23:38 följande:
    Jo visst. Jag fattade bara inte var rondellerna kom in i bilden.

    Om man vill följa hastigheten finns det väl ingen anledning att ligga i vänster fil. Ligg då till höger så kan de som vill överskrida hastighetsgränsen göra det utan att ligga 30 cm bakom och blinka. 
    Jag kände på mig att jag skulle bli påhoppad för detta. Det stämmer att tråden handlar om rondelldiskussioner men det finns fler idioter  på andra ställen i trafiken som jag tyckte kunde nämnas där också.
  • EnAnonumius
    KalleXL81 skrev 2022-08-08 19:47:51 följande:
    Jag kände på mig att jag skulle bli påhoppad för detta. Det stämmer att tråden handlar om rondelldiskussioner men det finns fler idioter  på andra ställen i trafiken som jag tyckte kunde nämnas där också.
    Tråden handlar om "rondelldiskussioner"?

    Får ju säga att då är det en högst konstig rondell TS har lagt in i sin TrådStart.. Tycker den liknar en korsning och TS frågade om just korsningar.

    För även om TS resonerar lite lustigt ibland så har ju jag inte sett att han en person som förväxlar cirkulationsplats med korsningar.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • KalleXL81

    Snacka om pajkastning hit och dit, sånt tillför inte forumtrådarna någon fördel eller glädje.

  • EnAnonumius
    KalleXL81 skrev 2022-08-08 20:26:53 följande:

    Snacka om pajkastning hit och dit, sånt tillför inte forumtrådarna någon fördel eller glädje.


    Är det pajkastning nu när man upplyser om att (denna) tråden handlar om korsningar och inte cirkulationsplatser? 

    Jag håller med om att pajkastning inte tillför tråden/trådarna något men att hålla sig till ämnet tillför tråden/trådarna en del, om man nu vill svara på trådstarten i sig.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Vänstersväng i korsning.