• TurkosDream

    Familjehem till 8 åring! Viktiga inköp?

    Hej!
    Är så stolt & lycklig att jag spricker, jag har för en kort tid sedan blivit godkänd som familjehem och nu börjar omställningen förstås. Barnet är 8år och ska bo hos oss varannan helg. Tänker att allt han behöver följer med, lite som en umgängesförälder som har barn varannan helg, MEN skulle vilja köpa ett litet välkomst kit till första officiella helgen. Eller småsaker som är värdsliga, ex tandborste, så slipper denne flyttas varje helg.
    Han kommer inte att kunna få eget rum, men vill förstås fixa ett område som är mer ämnat för 8åringen, egna barnen är yngre.
    Vad vill & behöver en 8åring?
    Jag tänker hittills
    Tandborste
    Hörlurar, då jag vet att en iPad kommer följa med
    Barnet är inte helt obekant med mig, så över tid kommer vi givetvis se fler behov och saker som behöver köpas, men till en början, när man är helt grön?
    Hade även önskat något forum där man kan bolla vissa tankar, första gången jag är familjehem???
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-08-01 17:51
    Många vill så gärna leta fel och haka upp sig.
    Tanken var att få lite tips på behövliga saker för en 8årig grabb.
    Inte att köra över hans vilja, ge en tandborste i present å allt ni förvränger det till. Skärpning!
  • Svar på tråden Familjehem till 8 åring! Viktiga inköp?
  • Anonym (U)
    Anonym (H) skrev 2022-07-30 14:27:49 följande:
    Jag håller med om det, viktigt för barnen att kunna ha sitt eget rum och ffa om familjens egna barn har det. Att inte känna sig som en gäst och att kunna ha sitt privata space
    Det handlar ju dock om ett barn som kommer bo varannan helg, 4 dagar/månad. Barnet lär ju känna sig som gäst då även om han skulle haft ett eget rum.
  • Anonym (Ka)
    Anonym (Soc.) skrev 2022-07-30 14:22:07 följande:

    I familjehem bor barn heltid. Du är kontaktfamilj skulle jag tro.


    Exakt! Du är inte familjehem utan kontaktfamilj/avlastningsfamilj. Du behöver inte göra någonting förutom att inte göra dyra saker med killen om föräldrarna har låg inkomst. De får betala för det och för er. Så gör INGENTING mer än ta hand om honom med mat och sovplats.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Ka) skrev 2022-07-30 14:46:17 följande:
    Exakt! Du är inte familjehem utan kontaktfamilj/avlastningsfamilj. Du behöver inte göra någonting förutom att inte göra dyra saker med killen om föräldrarna har låg inkomst. De får betala för det och för er. Så gör INGENTING mer än ta hand om honom med mat och sovplats.
    Man får faktiskt göra saker för ett litet barn av egen godhet utan att kräva betalt för det....
  • Anonym (H)
    Anonym (U) skrev 2022-07-30 14:36:09 följande:
    Det handlar ju dock om ett barn som kommer bo varannan helg, 4 dagar/månad. Barnet lär ju känna sig som gäst då även om han skulle haft ett eget rum.
    Jag håller inte med dig
  • Anonym (U)
    Anonym (H) skrev 2022-07-30 15:27:20 följande:
    Jag håller inte med dig
    Jaså?
    Har du själv bott varannan helg någon gång? Det gjorde jag i flera år, och jag kände mig som gäst trots att det var min egen förälder som bodde där.

    Detta barn ska bo 4 dagar/månad hos sin kontaktperson, det är skillnad mot familjehem där barnen bor 100%.
  • Anonym (H)
    Anonym (U) skrev 2022-07-30 15:36:38 följande:
    Jaså?
    Har du själv bott varannan helg någon gång? Det gjorde jag i flera år, och jag kände mig som gäst trots att det var min egen förälder som bodde där.

    Detta barn ska bo 4 dagar/månad hos sin kontaktperson, det är skillnad mot familjehem där barnen bor 100%.
    På sätt och vis har jag gjort det, men inte som i denna situation. Och ja, det kändes som jag bodde i en kappsäck utan ett eget rum.
    Men det hör inte hit, jag tror att barnet behöver känna sig som en i familjen, ha ett eget rum som alla andra i den familjen. Spelar ingen roll hur många dagar på en månad - barnet har väl rätt att känna sig som en familjemedlem ändå.
    Min åsikt och den har jag rätt att ha - inget någon behöver hetsa upp sig över
  • Anonym (Gränser)

    Personligen tycker jag att det är viktigt att ha tandborste, kalsonger, en öppnad deo och neutrala strumpor i reserv när man har barn, eller ska passa ett. Men det är inte samma sak som att detta behöver läggas fram som ett paket. 

    Jag tänker att det blir väldigt tråkigt för barnet att komma och så finns inte det prylar om det inte kommit med hemifrån och lika tråkigt är det om man tagit med saker man älskar hemifrån och så förutsätts det att man inte har med något. Att ens saker inte duger. Så var förberedd, men förutsätt inte att det är uppskattat.

  • Anonym (Soc.)
    TurkosDream skrev 2022-07-30 14:35:41 följande:
    Jag har utretts som familjehem av familjehemsenheten och dess familjehemssekreterare, de kanske har bytt namn men så kallas det i min kommun för tillfället. 
    Anonym (H) skrev 2022-07-30 14:27:49 följande:
    Jag håller med om det, viktigt för barnen att kunna ha sitt eget rum och ffa om familjens egna barn har det. Att inte känna sig som en gäst och att kunna ha sitt privata space
    Familjens tidigare barn bor inte bara varannan helg här, då hade de förmodligen inte heller haft egna rum, och är inte heller hans förälder, en extra trygg vuxen i hans liv, han har eget rum hemma men kommer erbjudas egen vrå här hos oss.

    Även om du är utredd av enheten för familjehem så är ditt uppdrag kontaktfamilj. Enheten för familjehem utreder ofta både familjehem, kontaktfamilj och kontaktperson. En familjehemsutredning är väldigt omfattande och djup. Kontaktfamiljsutredning inte lika omfattande och kontaktperson mycket mindre omfattande. 


    Är man utredd och godkänd  som familjehem så kan man givetvis dock även få vara kontaktfamilj eftersom man är utredd på längden och innifrån och ut. 


    Att bli godkänd som familjehem kräver ett godkännande från nämden, tillskillnad från exempelvis kontaktfamilj. Det kan ju vara så att du genomgått den stora utredningen för att godkännas som familjehem, men uppdraget som du har idag benämns kontaktfamilj. 

  • Anonym (Göteborgare)

    Det kommer bli superbra.
    Vi läser om en familj som vill hjälpa så hacka inte för mycket på TS.
    Vi vet inte om det är åttaåringen som är jobbig och behöver komma iväg, kanske är det bara en kärleksfull familj i ett stort hus där den enda vuxna behöver lite avlastning.

  • Anonym (Mia)

    Jag har en son som snart fyller åtta år. Han skulle liksom aldrig någonsin tänka på varken tandborste eller sängkläder eller handduk. Det mest naturliga för honom hade varit att det bara plockades fram när det behövdes inte att det blir något som ges som en gåva. Likaså hörlurar är mer av en brukssak och ingen present (om han inte önskar det innan) Han hade däremot uppskattat att bli visad sin säng och helst en låda eller byrå (något man kan stänga) och det blivit sagt att det här är ditt här kan du lägga dina grejer och ingen tar dem. Jag tror att min sjuåring helst skulle bli behandlad som de andra barnen i familjen. En firar fika för att han kommit hade så klart uppskattats. Men det absolut viktigast för min snart åttaåring är att vara vanlig, smälta in men ändå bli sedd och uppskattad. Alla barn är såklart olika så pratar enbart om min erfarenhet. 

  • Anonym (Ida)

    Allt beror på barnets personlighet. Är ju inte alls säkert att barnet tycker att det är kul att åka till en kontaktfamilj, och då är det kanske bäst att inte göra för stor sak av det hela med välkomstpresent och grejer. Dessutom kanske en välkomstpresent gör att barnet känner att den måste visa tacksamhet mot TS. 
    Tycker istället att det är bättre att tona ner hela situationen och ta det som det kommer. På kvällen när det är dags att borsta tänderna frågar man barnet om den har en Tandborste, annars tar man fram en ny. När barnet ska duscha frågar man om den har en handduk med sig, annars tar man fram en ren handduk osv. 

    Har själv vuxit upp i en familj där vi haft flera kontaktbarn men vi gjorde ingen stor grej av att de skulle bo hos oss utan försökte göra situationen så avslappnad som möjligt för barnet. Och självklart fick barnet sova själv I eget rum så de kunde stänga om sig! För många blyga och försiktiga barn kan det kännas väldigt obekvämt att inte kunna stänga dörren om sig och få vara själv I en ny obekväm situation.

  • Spucks

    Jag tänker för ett barn som ska bo i en ny familj varannan helg är det kanske viktigare att känna sig välkommen än att ha praktiska saker där från början.
    Tex. att han har sängkläder som köptes just för honom. Ett gosedjur och en bok ocks
    å. Och laga hans favoritmat på första dagen. Du kan ju förhoppningsvis ta reda på vad han gillar innan han först kommer till dig.
    Det praktiska kan ni sedan göra tillsammans, tex. g
    å till H&M där han kan välja kalsonger och pyjamas.

  • Anonym (Z)
    Anonym (Mia) skrev 2022-07-30 17:57:05 följande:

    Jag har en son som snart fyller åtta år. Han skulle liksom aldrig någonsin tänka på varken tandborste eller sängkläder eller handduk. Det mest naturliga för honom hade varit att det bara plockades fram när det behövdes inte att det blir något som ges som en gåva. Likaså hörlurar är mer av en brukssak och ingen present (om han inte önskar det innan) Han hade däremot uppskattat att bli visad sin säng och helst en låda eller byrå (något man kan stänga) och det blivit sagt att det här är ditt här kan du lägga dina grejer och ingen tar dem. Jag tror att min sjuåring helst skulle bli behandlad som de andra barnen i familjen. En firar fika för att han kommit hade så klart uppskattats. Men det absolut viktigast för min snart åttaåring är att vara vanlig, smälta in men ändå bli sedd och uppskattad. Alla barn är såklart olika så pratar enbart om min erfarenhet. 


    Och du skulle inte hjälpa honom att packa med saker han behöver? 
  • Anonym

    Jag som trodde det var obligatoriskt att erbjuda ett eget rum. Där ser man

  • Anonym
    Anonym skrev 2022-07-30 19:02:02 följande:

    Jag som trodde det var obligatoriskt att erbjuda ett eget rum. Där ser man


    jaha ts är kontaktfamilj
  • Anonym (Familjehemsmamma)
    TurkosDream skrev 2022-07-30 13:16:16 följande:
    Familjehem till 8 åring! Viktiga inköp?
    Hej!
    Är så stolt & lycklig att jag spricker, jag har för en kort tid sedan blivit godkänd som familjehem och nu börjar omställningen förstås. Barnet är 8år och ska bo hos oss varannan helg. Tänker att allt han behöver följer med, lite som en umgängesförälder som har barn varannan helg, MEN skulle vilja köpa ett litet välkomst kit till första officiella helgen. Eller småsaker som är värdsliga, ex tandborste, så slipper denne flyttas varje helg.
    Han kommer inte att kunna få eget rum, men vill förstås fixa ett område som är mer ämnat för 8åringen, egna barnen är yngre.
    Vad vill & behöver en 8åring?
    Jag tänker hittills
    Tandborste
    Hörlurar, då jag vet att en iPad kommer följa med
    Barnet är inte helt obekant med mig, så över tid kommer vi givetvis se fler behov och saker som behöver köpas, men till en början, när man är helt grön?
    Hade även önskat något forum där man kan bolla vissa tankar, första gången jag är familjehem???

    TurkosDream skrev 2022-07-30 13:16:16 följande:
    Familjehem till 8 åring! Viktiga inköp?
    Hej!
    Är så stolt & lycklig att jag spricker, jag har för en kort tid sedan blivit godkänd som familjehem och nu börjar omställningen förstås. Barnet är 8år och ska bo hos oss varannan helg. Tänker att allt han behöver följer med, lite som en umgängesförälder som har barn varannan helg, MEN skulle vilja köpa ett litet välkomst kit till första officiella helgen. Eller småsaker som är värdsliga, ex tandborste, så slipper denne flyttas varje helg.
    Han kommer inte att kunna få eget rum, men vill förstås fixa ett område som är mer ämnat för 8åringen, egna barnen är yngre.
    Vad vill & behöver en 8åring?
    Jag tänker hittills
    Tandborste
    Hörlurar, då jag vet att en iPad kommer följa med
    Barnet är inte helt obekant med mig, så över tid kommer vi givetvis se fler behov och saker som behöver köpas, men till en början, när man är helt grön?
    Hade även önskat något forum där man kan bolla vissa tankar, första gången jag är familjehem???
    Hej ts.
    Vad roligt att du vill öppna upp för ett barn som behöver det. 
    Tror som andra att ni har avtal som kontaktfamilj då ett familjehem har barnen på heltid. 
    Vill tipsa lite om hur jag gör när det kommer ett nytt barn. 
    Jag brukar köpa in saker som hygienartiklar som bara är barnets samt om möjligt ta reda på barnets intressen och anpassa en liten present efter det.
    .
    Om du har kontakt med föräldrarna så försök ta reda på så mycket som möjligt om pojken. T.e.x intressen, favoritmat mm och det som han absolut inte tycker om.
    Gillar barnet pyssel så köper jag sånt eller bilar t.e.x. 
    Sedan brukar jag köpa egna lakan med motiv på som t.e.x bilar om det är rätt intresse,  sagomotiv eller någon idol. Resten som behövs får de vara med och välja. 
    I och med att killen inte får ett eget rum så måste ni säkra upp att han får ha ett eget space där hans saker få vara ifred. Så att han verkligen är säker på det. En byrå med låsbara lådor t.e.x. för även om ni är säkra på att inte era mindre barn rör hans saker så är inte han det.
    Och så behöver ni tänka igenom hur ni ställer er till att han kommer vilja ta saker ni skaffat till honom med sig hem. Min erfarenhet är att de dessvärre inte kommer tillbaka. Ni behöver kanske vara tydliga med att dina saker du har här är kvar här så du kan leka med dem när du är hos oss. 

    Har inte riktigt fått grepp om hur han ska bo hos er men fattade det som en del av ett stort rum? Isåfall så skulle nog jag se till att skaffa löstagbara skärmar eller bokhylla som avskärmning så att det blir en, om än liten , egen yta för killen.
    Är det ett rum som övriga familjen är i eller måste passera då och då så är det ännu viktigare. Ett oskyddat hörn i ett jätterum där familjen kommer och går ger knappast någon möjlighet till intrigitet. 
    Jag anser att alla barn måste ha möjlighet att få vara ifred och ha rätt till det om de behöver. 

    Lycka till med ert viktiga uppdrag!
  • violis

    Jag skulle se till att det finns lite leksaker avpassade för en 8 åring så att det inte bara finns småbarnsgrejor   .... lite vad vi på förskolan ofta kallar smålego= vanligt Lego , lite playmobil, några spel / pussel som passar åldern ( cluedo,labyrinten ,Uno, skipbo, stratego..….)  miniplusplus 
    papper o pennor , geomag….… allt lite utefter barnet intressen..eller vad man kan tänka sig barnet kan gilla..nu kände du ju till barnet sedan innan vilket nu underlättar lite då man kanske har ett hum om vad barnet kan ha för intressen
    Iom att dina egna barn är yngre kanske ni ännu inte har leksaker för den här åldern..
    Är era egna barn i stoppa allt i munnen åldern så kan man med fördel ha legostyrka/ playmo etc i lådor så han kan sitta vid ett bord med dem 
    Nu vet jag inte om ni får något bidrag för att bygga upp ett förråd av lämpliga saker..men den här typen av saker jag föreslog här är ju sådant som era egna barn kan leka med och uppskatta när de kommer upp i rätt ålder  
    Som någon annan sa…tandborste/ tandkräm o sängkläder etc det förutsätter ofta ett barn i den åldern att det bara finns.. men att visa på att det här är din tandborste, sätta upp en namnlapp om ni har  det vid handdukar i badrummet så att han får en egen plats och inte ska använda gästhandduken , se till att han har en plats för sina saker där era barn inte får röra sakerna , en plats där han kan få vara ifred på om han har behov av det där de yngre barnen inte får störa honom kan också vara bra om det går att lösa … ett av mina egna barn hade stort behov av att få vara ifred i bland…delade rum med lillebrorsan.. men vi satte upp två krokar  i taket över sängen där vi hängde upp en rundstav o så sydde jag ett skynke så han fick som ett tält över sin säng, han kunde välja att ha det öppet eller att stänga igen ( lillebrorsan hade likadant…det måste ju vara rättvist )

  • Anonym (Mia)
    Anonym (Z) skrev 2022-07-30 18:56:12 följande:
    Och du skulle inte hjälpa honom att packa med saker han behöver? 
    Såklart jag skulle. Nu menade jag om något hände och han skulle behöva kontaktfamilj, sova borta utan grejer av någon anledning så skulle han aldrig se det som presenter?
Svar på tråden Familjehem till 8 åring! Viktiga inköp?