• hahasuperkul

    Kollega är besatt av mig

    Hej. En av mina nya kollegor har blivit besatt av mig, bokstavligen. Denna person pratar med mig nästan konstant på jobbet, föreslår att träffas utanför jobbet, ger mig komplimanger, rör vid mina armar, osv. I början tyckte jag att personen var jättetrevlig och intressant att prata med vilket tydligen måste skickat fel signaler. Jag var bara intresserad av att lära känna personen men nu verkar denne seriöst besatt av mig och verkar också tro att vi är nära varandra fast vi bara känt varandra under en kort tid.
    Vad ska jag göra i den här situationen? Tycker att kollegan är en bra och trevlig person men jag blir väldigt obekväm och är inte intresserad av kollegan. Personen är också väldigt på.

  • Svar på tråden Kollega är besatt av mig
  • hahasuperkul

    Vill heller inte att andra kollegor ska tro att vi är en grej. Skulle inte förvåna mig om folk gör det eftersom att kollegan pratar så mycket med mig konstant och jag vill inte vara otrevlig direkt.

  • Anonym (Ärligdirekt)

    Prata med kollegan och säg samma sak som ovan om hur du känner inför situationen. Bättre att vara ärlig och direkt på en gång. Kollegan kan ha misstolkat situationen helt eftersom du inte berättat hur du känner inför situationen innan det går för långt. Om kollegan fortsätter på samma sätt efter du berättat för den att kliva tillbaka, ta kontakt med din chef som får ta ett samtal istället.

  • hahasuperkul
    Anonym (Ärligdirekt) skrev 2022-07-31 19:33:24 följande:

    Prata med kollegan och säg samma sak som ovan om hur du känner inför situationen. Bättre att vara ärlig och direkt på en gång. Kollegan kan ha misstolkat situationen helt eftersom du inte berättat hur du känner inför situationen innan det går för långt. Om kollegan fortsätter på samma sätt efter du berättat för den att kliva tillbaka, ta kontakt med din chef som får ta ett samtal istället.


    Vad ska jag säga? Har försökt med att försöka verka mer avvaktande/ointresserad nästintill otrevlig men det funkar inte. Vill inte var otrevlig egentligen heller.
  • Anonym (Jojo)

    Kanske hitta på att du dejtar någon och prata om det med hen. Så hem förstår att hen är tydligt friendzonad. 

  • hahasuperkul
    Anonym (Jojo) skrev 2022-08-01 00:20:45 följande:

    Kanske hitta på att du dejtar någon och prata om det med hen. Så hem förstår att hen är tydligt friendzonad. 


    Jag har redan sagt till kollegan att jag dejtar någon? men kan iförsig prata om det mer 
  • annabellelee

    Sätt tydliga gränser: "nej, nu får vi sluta prata, dags att jobba!" och när det är fikarast , vänd dig till en annan kollega och fråga hur det går med hennes katter, tomatodling eller vad hon nu sysslar med.

  • Anonym (P)
    hahasuperkul skrev 2022-08-01 00:16:38 följande:
    Vad ska jag säga? Har försökt med att försöka verka mer avvaktande/ointresserad nästintill otrevlig men det funkar inte. Vill inte var otrevlig egentligen heller.
    Eftersom din kollega inte verkar vara sorten som förstår hintar så måste du vara riktigt tydlig. "Var snäll och sluta uppvakta mig! Jag tycker att det är obehagligt. Jag vill inte vara något mer för dig än en hygglig kollega." 

    Jag förstår att du inte vill vara otrevlig. Det är ju så vi blir uppfostrade. Men med människor som inte förstår annat så måste man vara rak och tydlig för att budskapet ska nå fram. Så länge du enbart är trevlig så kommer kollegan fortsätta att tro att hen har halva inne.

    Och tveka inte att gå till chefen med ärendet om det behövs! Att ihärdigt uppvakta en kollega mot hens vilja är trakasserier. Det ska du inte behöva stå ut med.
Svar på tråden Kollega är besatt av mig