• Swedman

    Välja Elcykel

    Det finns en uppsjö med elcykel producenter och märken/modeller. Finns det nån selector nånstans på nätet där man petar in parametrarna såsom körsträcka per laddning, tum på däck, tuta, dam- eller herr och får ett förslag på modell/märke?

    Har ni nån favorit som elcykel? Finns det nån som laddar batteriet när  man trampar?

  • Svar på tråden Välja Elcykel
  • Lönnsirap

    Det finns ju en uppsjö av elcyklar och speciella affärer som bara säljer dem. Sen finns det ju lite specialcyklar som kan ta packning, barn osv.

    Bosch som gör batterier/motor har en lista på sin hemsida, vilka cyklar som använder deras motor.... vilket är ett tips. Gissar att du också kan hitta cyklar genom "bäst i test" och andra komponent-tillverkare.

    Precis som när man köper "vanlig cykel" så behöver man ju få lite koll på vad man vill ha. Exempelvis så vill man ha plats för 2 batterier, eller en billig cykel. Eller en som tar mycket last, eller en som funkar i skogen.

    De flesta tillverkare har väl en elcykel idag?

  • Swedman
    Lönnsirap skrev 2022-08-03 13:09:39 följande:

    Det finns ju en uppsjö av elcyklar och speciella affärer som bara säljer dem. Sen finns det ju lite specialcyklar som kan ta packning, barn osv.

    Bosch som gör batterier/motor har en lista på sin hemsida, vilka cyklar som använder deras motor.... vilket är ett tips. Gissar att du också kan hitta cyklar genom "bäst i test" och andra komponent-tillverkare.

    Precis som när man köper "vanlig cykel" så behöver man ju få lite koll på vad man vill ha. Exempelvis så vill man ha plats för 2 batterier, eller en billig cykel. Eller en som tar mycket last, eller en som funkar i skogen.

    De flesta tillverkare har väl en elcykel idag?


    Det är väl så att man måste bestämma sig för ett märke som har många modller och sen detaljstudera varje modell. 
  • Lönnsirap
    Swedman skrev 2022-08-03 13:37:24 följande:
    Det är väl så att man måste bestämma sig för ett märke som har många modller och sen detaljstudera varje modell. 
    Nä, så menar jag absolut inte att du behöver göra. Surfa runt på olika tillverkare och försäljare och se vad du får i olika prisklasser och utföranden.  Åk och provcykla. Prata med folk. Precis som när du köper bil. Fundera över din budget, dina behov och vad du vill.

    Du bestämmer väl inte först att du vill ha en Volvo, utan tänker troligen först att du vill ha en bil av en viss storlek... Eller som orkar dra din hästtransport, eller som är 4 hjulsdriven ...
  • Tow2Mater

    Minns de gamla dynamona som drev cykellyset när man trampade, det var avsevärt tyngre. Det fanns nog en orsak batteridrivna lysen blev populära. Provcykla om du hittar en som laddar batteriet och känn hur det känns är ett tips.

  • BuoBä

    För att öka chansen till att det finns reservdelar och service i framtiden är det bra att välja ett etablerat märke med en etablerad återförsäljare. I övrigt får du läsa på om olika features och lista upp vad du vill ha.
    Jag har köpt elcykel nyligen och jag ville ha mittmotor, fotbroms och inkapslade växlar. Där kunde jag stryka en hel del modeller.

  • Swedman
    BuoBä skrev 2022-08-03 16:08:27 följande:

    För att öka chansen till att det finns reservdelar och service i framtiden är det bra att välja ett etablerat märke med en etablerad återförsäljare. I övrigt får du läsa på om olika features och lista upp vad du vill ha.
    Jag har köpt elcykel nyligen och jag ville ha mittmotor, fotbroms och inkapslade växlar. Där kunde jag stryka en hel del modeller.


    Ok. Intressant specifikation. Bra att tänka på. Tänkte ha den på vintern också så jag tänkte byta däck och ha mer dubbat.
  • snedtak
    Swedman skrev 2022-08-03 12:25:11 följande:
    Det finns en uppsjö med elcykel producenter och märken/modeller. Finns det nån selector nånstans på nätet där man petar in parametrarna såsom körsträcka per laddning, tum på däck, tuta, dam- eller herr och får ett förslag på modell/märke?

    Har ni nån favorit som elcykel? Finns det nån som laddar batteriet när  man trampar?
    Hela poängen med elcykel är att det ska vara lättare att cykla, och om man laddar batteriet när man trampar blir det avsevärt tyngre. Jag vet inte ens om det finns modeller som gör detta, särskilt vanligt kan det inte vara.

    Många stora nätbutiker har filter där man kan välja mellan och olika parametrar så ser man vilka märken och modeller som har vald spec. Tex www.elcykelpunkten.se/kategori/elcykel/

    Tuta brukar dock inte vara ett filter. Dels för att det är lagkrav på att ha ringklocka (eller tuta) på en cykel, och dels för att det är utrustning som man kan välja nästan helt fritt och eftermontera på cykeln. Vikigast är storlek på cykel, modell på cykel, typ av motor samt typ av bromsar (tycker jag).
  • snedtak
    snedtak skrev 2022-08-08 08:18:33 följande:
    Hela poängen med elcykel är att det ska vara lättare att cykla, och om man laddar batteriet när man trampar blir det avsevärt tyngre. Jag vet inte ens om det finns modeller som gör detta, särskilt vanligt kan det inte vara.

    Många stora nätbutiker har filter där man kan välja mellan och olika parametrar så ser man vilka märken och modeller som har vald spec. Tex www.elcykelpunkten.se/kategori/elcykel /

    Tuta brukar dock inte vara ett filter. Dels för att det är lagkrav på att ha ringklocka (eller tuta) på en cykel, och dels för att det är utrustning som man kan välja nästan helt fritt och eftermontera på cykeln. Vikigast är storlek på cykel, modell på cykel, typ av motor samt typ av bromsar (tycker jag).
    Om man inte vet vad man vill ha för typ av motor så kan man ju låta bli att filtrera på det.
  • Swedman

    Jag googlade och hittade EN cykel med självladdning och som en sade ovan, det går åt energi att ladda batteriet.

Svar på tråden Välja Elcykel