• Wed 3 Aug 2022 19:21
    8088 visningar
    2 svar
    2
    8088

    Flytta till Irland

    Hoppas hitta hjälp av någon med kunskap om Irland. 

    Vi kommer flytta till Irland om ca 2-2,5 år, kanske jag är ute i god tid med planeringen men det är mycket som ska falla på plats. 

    När vi flyttar kommer vi ha en 3,5-4 åring och om våra planer går bra en 1-1,5 åring. Boende och jobb kommer inte vara några problem. 

    Mina funderingar är mer på dagis/skola. Hur fungerar skolsystemet i korta drag på Irland? Behöver man ställa sig i kö innan och hur länge?

    Har läst att dagisliknande verksamhet kostar upp till 1200 euro per månad, går vanligen barn dit eller stannar en
     förälder hemma? 

    Hur fungerar motsvarande bvc? Är vaccinationsprogrammet liknande vårt?

    Vad bör man tänka på annars när man flyttar med barn? 

    Det finns säkert 1000 frågor till men det här är det som kommer upp just nu. 

  • Svar på tråden Flytta till Irland
  • LFF
    Thu 4 Aug 2022 14:13
    #1

    Hittade denna sida om "Relocating to Ireland" när jag sökte på daycare Ireland. Där hittar du säkerligen mycket matnyttigt.

    relocatingtoireland.com/irish-education/irish-childcare-and-pre-schooling/

  • Thu 4 Aug 2022 14:38
    #2

    Jag var ihop med en irländsk man och vi fick också ett barn ihop. Men jag sa direkt från början att vårt barn kommer inte att gå i skolan där! Jag är förvånad att ni inte har tagit det i beräkning innan ni bestämde er att flytta dit! 

    Min åsikt är kanske lite färgad av att mitt ex då blev grovt misshandlad av lärare i skolan och droppade därför ur skolan med 14 år. Det är förstås många år sedan. Numera får man inte slå barn på Irland heller. Men jag skulle ändå frukta att systemet av katolsk indoktrinering finns kvar. Jag skulle inte bli förvånad om barn fortfarande intalas dåligt samvete för småsaker och skräms med historier om helvetet.

    Katolska kyrkan styr samhället mer eller mindre på Irland. Och om det inte har ändrats grundläggande under dem senaste 20 åren, så genomsyrar religion allt. 
    Sorry att jag är så negativ. Ni kan säkert ändå leva där. Men var beredda på att behöva förklara saker som skrämmer barnen. Ni kan ju också försöka hitta en protestantisk skola. Det finns såna, framför allt runt Dublin och andra större orter.

Svar på tråden Flytta till Irland