• Anonym (TS)

Kan man få försörjningsstöd om man har en bostadsrätt?

Frågan gäller inte mig utan en bekant (vän till min sambo). Jag trodde att man inte kan få det men sambon tror att man kan det.
    Bostadsrätten ligger i ett väldigt bra område i Stockholm men vet inget om avgift , lån osv. 
    Har aldrig ägt någon bostadsrätt men jag har fått försörjningsstöd en kort period för många år sen när jag var ensamstående med mitt första barn.. Och tycker det känns rimligt om man inte kan få det om man äger bostadsrätt eller hus eftersom man faktiskt kan sälja om det verkligen är kris med pengar. Men inte helt säker på hur det funkar? 

• Svar på tråden Kan man få försörjningsstöd om man har en bostadsrätt?
  • Mrs Moneybags
    Anonym (TS) skrev 2022-08-04 13:31:47 följande:

Men kan man inte belåna en bostadsrätt? Eller ev hyra i andra hand eller bo hos någon släkting om det går.
    Jag vet faktiskt inte.. men tycker kanske det känns lite orimligt att man ska få försörjningsstöd om man äger något för massa miljoner. Isåfall om man skulle få det en kort period så man kan hinna sälja och leta efter annat boende. 

Det har du helt rätt i, det är ganska orimligt och det är väl så man har tänkt också. 
  • LFF
    Anonym (TS) skrev 2022-08-04 13:31:47 följande:

Men kan man inte belåna en bostadsrätt? Eller ev hyra i andra hand eller bo hos någon släkting om det går.
    Jag vet faktiskt inte.. men tycker kanske det känns lite orimligt att man ska få försörjningsstöd om man äger något för massa miljoner. Isåfall om man skulle få det en kort period så man kan hinna sälja och leta efter annat boende. 

Fast banken låter dig ju inte belåna bostaden om du inte har någon inkomst för hur ska du kunna betala tillbaka lånet då? 

Sen är det ju en fråga om hur länge man förväntas behöva försörjningsstöd också. Tror det är lite det som det hänger på om man får försörjningsstöd när man har en bostadsrätt. Är det under en kortare period så kan du bli beviljad men är det under en längre tid så behöver du reda ut situationen genom att sälja och hitta ett annat boende samt försörja dig på eventuell vinst först.
  • Anonym (TS)
    LFF skrev 2022-08-04 13:54:30 följande:
    Fast banken låter dig ju inte belåna bostaden om du inte har någon inkomst för hur ska du kunna betala tillbaka lånet då? 

Sen är det ju en fråga om hur länge man förväntas behöva försörjningsstöd också. Tror det är lite det som det hänger på om man får försörjningsstöd när man har en bostadsrätt. Är det under en kortare period så kan du bli beviljad men är det under en längre tid så behöver du reda ut situationen genom att sälja och hitta ett annat boende samt försörja dig på eventuell vinst först.
    Sant iförsej. Men man borde ju som någon annan skrev t.ex kunna sälja och köpa en billigare .. Iallafall min sambos vän som bor i ett väldigt eftertraktat område. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (X) skrev 2022-08-04 13:41:47 följande:

Man kan ju köpa en billigare i ett sämre område. Man kan köpa en nyproducerad lägenhet. Man kan flytta från Stockholm, för det finns väl ändå inget jobb där att ta hänsyn till, om kanska gå på bidrag. Man kan bo inneboende, bo hos en kompis eller förälder.

Känns ju märkligt att ha råd med en br i ett fint område, och sedan inte kan försörja sig. Vilken plan B hade man från början?

Håller med.. och det undrar jag också faktiskt. Tycker också det låter väldigt märkligt. Det är som sagt min sambos vänner , inte mina. 
  • Anonym (Skäligt)
    Anonym (TS) skrev 2022-08-04 14:06:45 följande:
    Sant iförsej. Men man borde ju som någon annan skrev t.ex kunna sälja och köpa en billigare .. Iallafall min sambos vän som bor i ett väldigt eftertraktat område. 
    I ett eftertraktat område kan det också vara rimligt att ta en inneboende, innan man har rätt till socialbidrag... Och ha planerat.

Dock så kan man faktiskt inte svara innan folk söker om det kommer beviljas eller ej. Det görs ju en bedömning av hela situationen.
  • Anonym (Fick)

Jag fick försörjningsstöd I sex månader trots att jag bor i en villa. Jag frågade faktiskt min handläggare varför jag fortfarande fick efter typ tre månader och hon sa att det var billigare för kommunen att jag bodde kvar än att jag skulle sälja huset med tidspress, flytta till en lägenhet som förmodligen skulle kosta det dubbla, som, om jag inte fick ett jobb på ett år de ändå skulle behöva betala för. 

• Anonym (Laura)
    Anonym (Fick) skrev 2022-08-04 14:59:35 följande:

Jag fick försörjningsstöd I sex månader trots att jag bor i en villa. Jag frågade faktiskt min handläggare varför jag fortfarande fick efter typ tre månader och hon sa att det var billigare för kommunen att jag bodde kvar än att jag skulle sälja huset med tidspress, flytta till en lägenhet som förmodligen skulle kosta det dubbla, som, om jag inte fick ett jobb på ett år de ändå skulle behöva betala för. 

Det känns ju faktiskt fullt rimligt. Alla behöver ju en bostad och det är ju inte så lätt att bara slänga ut bostadsrätten till försäljning och använda vinsten till hyreslägenhet och mat. Speciellt om det är barn inblandade är det ju helt klart bättre att de får bo kvar i sitt hem, speciellt om försörjningsstödet bara är tillfälligt.
  • Anonym (krille)
    Mrs Moneybags skrev 2022-08-04 13:26:45 följande:
    Självklart inte. Men om man säljer sin bostadsrätt blir man ju hemlös. I de flesta städer tar det år att få en hyresrätt. I Stockholm talar vi om decennier. Men det är klart, man kan flytta hem till någon släkting så länge. 
    Det tar inte år om man är beredd att bo i mindre attraktiva stadsdelar. I Rinkeby kan du få en (ganska nergången) bostad ganska omgående.
  • EpicF

Man kan få det under en begränsad period. Blir det långvarigt med försörjningsstöd så vill de att man säljer för att få ut kapital. 

• Glinda från Oz
    Anonym (X) skrev 2022-08-04 13:24:25 följande:
    Så alla som inte äger en br är hemlösa?
    När har jag sagt det? Bor man i t.ex Stockholm är det flera år lång kö det är inget man får på några månader när man sålt bostadsrätten. 
  • Anonvm
    Mrs Moneybags skrev 2022-08-04 13:26:45 följande:
    Självklart inte. Men om man säljer sin bostadsrätt blir man ju hemlös. I de flesta städer tar det år att få en hyresrätt. I Stockholm talar vi om decennier. Men det är klart, man kan flytta hem till någon släkting så länge. 
    Hur konstigt det för många än må låta så KAN man ju även skaffa boende i någon annan stad där det inte tar decennier att få en hyresrätt?

Jag märker att väldigt många inte riktigt förstår skillnaden på "kan" och "vill" längre. 
  • Anonym (Soc.)

Under en kortare tid för frigöra kapitalet och hitta någon annanstans att bo.

I vissa fall om det finns starka skäl kan man få försörjningsstöd även med bostadsrätt, men det är ovanligt och kommer inte att ske om bostaden är mycket värdefull

• Anonym (X)
    Glinda från Oz skrev 2022-08-04 18:34:27 följande:
    När har jag sagt det? Bor man i t.ex Stockholm är det flera år lång kö det är inget man får på några månader när man sålt bostadsrätten. 
    Finns mindre attraktiva lägenheter. 
  • Anonym (X)
    Anonvm skrev 2022-08-04 18:45:39 följande:
    Hur konstigt det för många än må låta så KAN man ju även skaffa boende i någon annan stad där det inte tar decennier att få en hyresrätt?

Jag märker att väldigt många inte riktigt förstår skillnaden på "kan" och "vill" längre. 
    Håller med. Vissa tror det är en rättighet att bo dyrt och centralt i Stockholm, trots att man som TS bekant inte kan försörja sig själv.
  • Glinda från Oz
    Anonym (X) skrev 2022-08-05 00:13:39 följande:
    Finns mindre attraktiva lägenheter. 
    Inte i storstäderna. 
  • Glinda från Oz
    Anonym (X) skrev 2022-08-05 00:15:46 följande:
    Håller med. Vissa tror det är en rättighet att bo dyrt och centralt i Stockholm, trots att man som TS bekant inte kan försörja sig själv.
    Alla som bor i Stockholm bor inte dyrt och centralt. Att säga upp sig från jobbet (ja, man kan ha jobb och socialbidrag) ge upp vårdnaden om sina barn (om den ena föräldern inte vill skriva på papper om flytt) och tvinga socialen att bekosta en flytt till en avbefolkningsbyggd på andra sidan Sverige där inga jobb finns för att man inte kan försörja sig några månader är idioti på så många nivåer. 
Svar på tråden Kan man få försörjningsstöd om man har en bostadsrätt?