• murof

kan exet hindra mig från att ta detta jobb?

jag är umgänges föräldern till våran 4 åring . 

där jag jobbar har jag blivit erbjuden ett kliv upp i karriären med ett bra skutt lönemässigt ,vilket som lockar väldigt mycket.

men det skulle innebära att jag jobbar i England 2 veckor ,sen ledig 2 veckor,så rullar det på . 

just nu har jag vårat barn jämna veckor fre-sön 
    och tor-fre ojämna veckor

jag vill väldigt gärna ta detta jobb för att markant kunna öka livskvalitén för mitt barn .då det är en 38% ökning i lön. och ett väldigt bra hopp i karriären som sagt.

jag är kluven på hur jag ska göra nu, då hon inte vill göra om umgänget

måste jag tacka nej till erbjudandet nu ?

vad hade ni gjort i denna situation ?

• Svar på tråden kan exet hindra mig från att ta detta jobb?
  • Mortiscia80
    murof skrev 2022-08-04 17:12:46 följande:
    ja okej. 

jo så är det ju helt klart. viktigaste är ju umgänge med barnen, men då hon själv har urskrapad ekonomi och jag kan ta klivet till höginkomsttagare med detta ,och kunna ge mitt barn en bättre socialt förutsättning till sitt liv och andra aspekter.blir jag väldigt kluven. 

jo umgänget skulle bli omgjort.  men det är ju den här tors-fre som skule försvinna / läggas in andra dagar när jag är hemma 14 dagar istället . 

känns som man hade kunna få mer kvalité tid om man skulle öka  dagar dom veckorna jag skulle vara hemma istället ?.

jobbet är sekundärt.  barnet kommer först. men svårt att avgöra vad som skulle potentiellt bli bäst ..
    Sedan undrar jag vad du menar att du ska kunna ge ditt barn för bättre "sociala förutsättningar"? Tänker du på framtida arbetskontakter när hen blir stor? Tänkte du ge ditt ex en del av din inkomst för att förbättra deras vardag? Eller sätta in på ett sparkonto åt ditt barn inför framtiden?
  • Anonvm

Tid och kärlek är värt oerhört mycket mer för ett barn än pengar....

Hur kommer det sig att du inte har mer umgänge redan idag, eller barnet boendes växelvist?

För mig personligen är detta inget att fundera på, har man småbarn så behöver man vara tillgänglig årets alla dagar ifall det skulle hända något, även dagar då barnet bor med den andra föräldern.
    Så för mig finns inget alternativ annat än att bo i samma stad och ha ett arbete med normala arbetstider dagtid.

Frågar du mig bör du ransaka dig själv gällande ditt föräldraskap, vore det kanske inte bättre att satsa på att göra ändringar i ditt liv som gör det möjligt för dig att ta klivet från "lekfarbror" till att vara förälder på riktigt?

Att regelbundet spendera hälften av sin tid utomlands är på inget sätt ett alternativ.

• Ellie

Vad är anledningen till att ni inte har varannan vecka nu?
    Hur vill du ha det sedan? Har du lagt fram ett förslag till mamman?

Det låter ju som om du med nya jobbet skulle kunna få mer tid med barnet än innan, men här kanske krävs samarbetssamtal med familjerätten om ni inte kan komma överens. 
    Som boendeförälder skall hon bidra till att barnet skall få träffa dig på ett så bra sätt som möjligt. Om du presenterar fakta att du kommer flytta, och att du vill ha mer umgänge än hon vill erbjuda har du också möjlighet att ta det till tingsrätten, men där vill ni nog inte hamna. 

• Jemp
    murof skrev 2022-08-04 14:46:31 följande:
    kan exet hindra mig från att ta detta jobb?

jag är umgänges föräldern till våran 4 åring . 

där jag jobbar har jag blivit erbjuden ett kliv upp i karriären med ett bra skutt lönemässigt ,vilket som lockar väldigt mycket.

men det skulle innebära att jag jobbar i England 2 veckor ,sen ledig 2 veckor,så rullar det på . 

just nu har jag vårat barn jämna veckor fre-sön 
    och tor-fre ojämna veckor

jag vill väldigt gärna ta detta jobb för att markant kunna öka livskvalitén för mitt barn .då det är en 38% ökning i lön. och ett väldigt bra hopp i karriären som sagt.

jag är kluven på hur jag ska göra nu, då hon inte vill göra om umgänget

måste jag tacka nej till erbjudandet nu ?

vad hade ni gjort i denna situation ?

Hur ökar det barnets livskvalitet att som så liten vara ifrån dig som förälder så länge och ofta? 
  • Limajo
    murof skrev 2022-08-04 17:12:46 följande:
    ja okej. 

jo så är det ju helt klart. viktigaste är ju umgänge med barnen, men då hon själv har urskrapad ekonomi och jag kan ta klivet till höginkomsttagare med detta ,och kunna ge mitt barn en bättre socialt förutsättning till sitt liv och andra aspekter.blir jag väldigt kluven. 

jo umgänget skulle bli omgjort.  men det är ju den här tors-fre som skule försvinna / läggas in andra dagar när jag är hemma 14 dagar istället . 

känns som man hade kunna få mer kvalité tid om man skulle öka  dagar dom veckorna jag skulle vara hemma istället ?.

jobbet är sekundärt.  barnet kommer först. men svårt att avgöra vad som skulle potentiellt bli bäst ..

Barn behöver inte pengar och inte kvalitetstid. De behöver kvantitetstid och regelbundenhet. Jag gissar att barnet fortfarande är ganska litet. Då är två veckors frånvaro en väldigt lång tid. 

Jag tror du försöker hitta ursäkter som rör barnet för att du vill ha jobbet. 

• Sockerikaffet

Visst att två veckor är lång tid för ett litet barn, men det är inte så mycket värre än de som har varannan helg t.ex. När du är hemma i två veckor skulle du ju kunna ha barnet varje dag istället för att hen går på förskola (och sen sover barnet hos mamman). om du föreslår det kanske mamman förstår att du är villig att lägga mycket tid på barnet för att kompensera att du sen är borta mycket. 

• Limajo
    Sockerikaffet skrev 2022-08-05 08:09:56 följande:

Visst att två veckor är lång tid för ett litet barn, men det är inte så mycket värre än de som har varannan helg t.ex. När du är hemma i två veckor skulle du ju kunna ha barnet varje dag istället för att hen går på förskola (och sen sover barnet hos mamman). om du föreslår det kanske mamman förstår att du är villig att lägga mycket tid på barnet för att kompensera att du sen är borta mycket. 

Men varannan helg är ju inte heller bra. Bara för att många har det så gör det inte till en bra lösning som man väljer för barnets bästa. 
  • Ellie
    Limajo skrev 2022-08-05 08:42:45 följande:
    Men varannan helg är ju inte heller bra. Bara för att många har det så gör det inte till en bra lösning som man väljer för barnets bästa. 
    Nej, men med nya jobbet kan ju pappan ha barnet mer än tidigare.
  • Magical

Tror du att du kommer orka hålla på och åka var 14:e dag? Kommer du alltid åka hem så att du kan träffa ditt barn på de lediga veckorna?

Hur nära varann bor ni nu? Hur enkelt kan barnet komma till dig?

När barnet börjar skolan så kommer barnet få mer och mer uppstyrda dagar ju äldre det blir och det kanske inte kommer passa att barnet kan vara hos dig när du har dina lediga veckor, alltid. 

Ni kanske behöver ta hjälp av familjerätten för att prata mer, om ni inte kommer överens. 

• Jemp
    Ellie skrev 2022-08-05 09:05:30 följande:
    Hur vet du det?
  • Limajo
    Ellie skrev 2022-08-05 09:05:30 följande:

Men med minst två veckors uppehåll mellan varje umgänge. Det är VÄLDIGT lång tid för ett litet barn. När mina var små testade vi en sommar att ha barnen två veckor i taget för att få lite mer kontinuerlig semester men det var inte bra, barnen blev uppenbart oroliga och saknade den andra föräldern jättemycket.

Sen kan man ju fråga sig varför har han inte 50% av tiden nu.

• CQQkieë

Tycker inte det låter dumt alls.. men då har jag inga barn ännu (är gravid nu)
    Jag jobbar på oljeplattform och är på jobbet 2 veckor och sedan ledig 4 veckor. Jag tycker att det är mycket bättre för barnet då jag faktiskt kan vara med den i mina 4 lediga veckor hela tiden. Inte som någon som jobbar mån-fre varje vecka och är sliten efter jobbet varje eftermiddag och måste laga mat , skjutsa till och från fritid hobby osv och sedan ska ha energi att ge all uppmärksamhet och kärlek mellan all stress.

Sen är jag själv uppvuxen med skilda föräldrar så att jag bara träffade min mamma när jag hade sommarlov,höst/påsk lov osv gjorde ju att jag tyckte mamma var bäst. Vi gjorde ju alltid roligare saker med henne. 

Sedan kan jag hålla med om att pengarna som ett bättre jobb har så stor betydelse för barnet, om du inte ligger under existensminimum innan den nya tjänsten. Barn märker inte den skillnaden, om det inte betyder mat på bordet och att de inte är medvetna om sena hyror, hot om att hamna på gatan osv.. 

• Ellie
    Jemp skrev 2022-08-05 09:54:28 följande:
    Hur vet du det?
    Han skriver att han skulle vilja öka dagarna de veckor han är hemma. 
  • snöblask

Jag brukar aldrig rekommendera att ta jobb som förstör umgänge men i ditt fall säger jag kör. Du har barnet så lite ändå så att träffas enbart varannan vecka gör ingen större skillnad medan en kraftig löneökning gör stor skillnad. Försök kom överens om mer umgänge de två veckor du är hemma. Kanske du kan erbjuda dig att hämta barnet tidigare på förskolan och sen lämna hemma hos andra föräldern när den slutar jobba. Så får du umgängestid och det borde även underlätta för den andra föräldern. Visa att du är villig att anpassa ditt liv de två veckor du är hemma. Kanske erbjud dig att stå för barnets kommande aktiviteter så även boende föräldern gynnas av upplägget.

• GGN

Låter väldigt märkligt om hon inte vill att ert barn ska ha en bra relation med dig, helt sjukt ju. Du och barnet kan ju umgås jättemycket när du är hemma så ett sånt här jobb kan vara jättebra när man är ensamstående. 

Svar på tråden kan exet hindra mig från att ta detta jobb?