• Um Hamza

    Fler som känner grov ångest inför elkostnaderna i vinter?

    Bytte elbolag igår och tecknade ett avtal med fastpris på över 5000 bumdet på ett år, då tillkommer elnätskostnad som förra året var på 1500 i genomsnitt. För att jag inte fick tag i mitt nuvarande bolah i fredags, var jag dum nog att lyssna på min sambo ocj vänta tills det var uppsagt innan jag tecknade nytt, och på de få dagarna steg priset från 3800 till över 5000!!! Så 14 000 på ett år i förlust för ayt vi väntade tills efter helgen. Våran totalkostnad på ett år blir minst 80000, förmodligen mer. Jag mår så dåligt! Varför skrivs det inte mer om det här!?? Människor kommer ju böu hemlösa det kommande året. Jag hade tänkt hålla mig till rörligt och lägga undan så mycket vi kan för att klara räkningar på 20000 i vinter, men då hade min sambo hört på nyheterna att skräckscenaariot är 100000 i månaden. Alltdå va? Vi hat ju levt utan el tills 100 år sedan, jag avstår hellre el än att avstå precis allt annat, julmat, spara till barnen, osv.. Frågade min sambo om vi inte bara kan säga upp allt och köpa ett litet elverk. Elda i köksspisen och stänga de flesta rummen i huset. Jag betalar inte halva min årslön för att få se på tv...  Vad tänker ni? Vaf har ni föe strategi? 

  • Svar på tråden Fler som känner grov ångest inför elkostnaderna i vinter?
  • Anonym (sjukpensionär)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-08-05 23:23:06 följande:
    Skaffa något mer strömsnålt då?
    För exakt vilka pengar, tänker du?
  • Anonym (Stina)

    Ja det är hemskt.

    Jag har bundet elavtal till december 2024, tog bindningstid på 5 år 2019. Så jag sitter själv lugnt i båten. Har haft 5 årig bindningstid sen jag köpte villa 2009. Tyckte det var dyrt 2019 att teckna om jämfört med vad det kostade 2014 minns jag. Är bara för att jag inte orkade med telefonförsäljare som jag tagit längsta bindningstiden, orkade inte med 50 elförsäljare om dagen som ringde och ville sälja el avtal. Slapp det med bindningstid.

    Men lider helt ärligt med andra och trots att jag inte kommer påverkas kostnadsmässigt är jag orolig för framtiden. Kan elen stängas av helt? Har veduppvärmning men tänker på frysbox mm. Sen om folk inte har råd med elen, vad händer då, kan det bli inbördeskrig? Många tankar.

  • Anonym (Eldar med skräp och bråte)

    Nej. Jag kan stänga av all el, och elda/laga mat i ett oljefat som provisorisk kamin i lägenheten. Postapokalyptisk style. Som virke använder jag bråte och skräp.

    Klagar någon hamnar de på grillen.

  • Anonym (ColoradoResident)
    Anonym (ColoradoResident) skrev 2022-08-06 12:16:27 följande:

    Vem är Johan Galt?


    Autocorrect!

    Vem är John Galt?
  • Anonym (Tesla)

    Nu verkar många tror att el fungerar som med räntan.

    Jag har alltid bundit el på långa avtal, jag rikta in så öppning kommer under rätt period när el priset är som lägst, första tiden handlade om att nå rätt period för att kunna binda, teckna då bara avtal som kunde få mig dit.

    Mycket handlar om att läsa marknaden, man läste att Tyskarna avveckla kärnkraft osv, var inte svårt att förstå att el priser skulle börja o stiga teckna då på 60 månader, det visar att jag vunnit enormt på teckna fem år, och kommer dessa tre återstående år att vinna ännu mer.

  • Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym (sjukpensionär) skrev 2022-08-05 23:43:43 följande:
    För exakt vilka pengar, tänker du?
    De som du annars tvingas lägga på att betala elräkning?

    Du kan köpa en fullt fungerande och felfri men begagnad surfplatta för hälften av det du påstår att du får i elräkning, så det skulle innebära en besparing på 4-500:- redan första månaden.
  • Anonym (Ångest)

    Här har du en till med grov ångest, framför allt för ökade elpriset men även för att allt annat som mat och ränta blir dyrare samtidigt.
    Det värsta är att jag inte får med mig min sambo i att vi måste börja tänka om redan nu för att det inte ska bli katastrof till jul. när jag tar upp frågsn möts jag av svaret det ordnar sig.

  • Um Hamza
    Anonym (Ångest) skrev 2022-08-17 18:01:18 följande:

    Här har du en till med grov ångest, framför allt för ökade elpriset men även för att allt annat som mat och ränta blir dyrare samtidigt.
    Det värsta är att jag inte får med mig min sambo i att vi måste börja tänka om redan nu för att det inte ska bli katastrof till jul. när jag tar upp frågsn möts jag av svaret det ordnar sig.


    Usch vilken jobbig attityd! Mam kan ju inte bara leva på som vanligt,  man behöver ju ha en plan. 
  • Anonym (Carpe Diem)

    Hajjade ju inte att mitt bundna avtal skulle övergå till flytande utan att man skulle få något "heads-up" på det ... Var ju en rätt tuff vinter med direkt el kan man ju säga. 
    Ska bli jävligt spännande i vinter. Får väl flytta ostskivan framåt på mackan vartefter man äter typ.
    Eller så får man börja slipa knivar och skridskor på eltrissan mot betalning.

  • mammatill6
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-08-05 17:25:36 följande:
    Sitter du i en lägenhet så påverkas du inte alls i samma omfattning av detta.

    Du gör av med samma mängd el årets alla månader. Din hyresvärd eller bostadsrättsförening har även satt hyran eller avgiften så att de i genomsnitt över året täcker kostnaden för värme som är den stora energiförbrukaren.
    Fast man påverkas ju även i lägenhet. Nu bor vi i stor lägenhet med både disk, tvätt o tork som går dygnet runt. Vi har gått från 700-runt 2000. visst slipper vi de enorma räkningarna men nästan tredubbelt känns.
  • Fliselisan
    Postman skrev 2022-08-17 20:25:32 följande:

    Jag har bestämt mig nu. Jag ska upp med solpaneler. Jag halverar vår elförbrukning då.


    Ja, men på vintern när det är dyrt generar de ingen el. Och elen är billig på sommaren när du har överskott och elbolaget köper el av dig. 


     

  • Anonym (sjukpensionär)

    Nästan 900 kr på räkningen den här gången. Om elen blir 3 gånger dyrare i vinter så blir det att tigga på gatan. Eller hos stadsmissionen eller något. 

    Jag gjorde också experimentet att ha datorn avstängd ett helt dygn. Förbrukningen minskade med ca 1,5 kWh mot dagen före. Hur mycket kostar 45 kWh el?  Kan jag räkna ut iof. Är det värt att vara helt avskuren från omvärlden för att spara det?

    Hmm. Jag får göra upp ett schema.  Kanske se om jag kan byta till timpris? 

  • Postman
    Fliselisan skrev 2022-08-17 20:44:49 följande:
    Ja, men på vintern när det är dyrt generar de ingen el. Och elen är billig på sommaren när du har överskott och elbolaget köper el av dig.   

    Jodå det generera allt lite el även på vinter men mest som du säger på sommaren. Jag skulle producera 11 000 kWh. Gör av med ca 22 000 idag. Med elpriset som vi har idag så så kommer det gå snabbt att få återbetalning.
  • Anonym (Eldar med skräp och bråte)

    För att vara lite mer seriös så oroar jag mig inte alls. En elräkning på 100 000 kan jag inte betala, lika lite som jag kan betala en på 1000 000. Det blir som det blir, jag tänker inte spara för att ha råd med elräkning. Får väl klara mig utan el då. Att elen är såhär dyr är miljöpartiets och i förlängningen samhällets fel, vill de ta ifrån oss el eller skuldsätta oss för att vi skall ha el så får vi helt enkelt se hur många år det tar innan det blir kaos och revolution. 

Svar på tråden Fler som känner grov ångest inför elkostnaderna i vinter?