• Sun 7 Aug 2022 00:07
    1381 visningar
    7 svar
    7
    1381

    Kompis till min fyra åring slåss & skriker väldigt mkt & har negativt inflytande på vårt barn:(

    Snälla missförstå mig inte.. denna kompis är också omtyckt av både mig & mitt barn. Jag kommer så bra överens med hens förälder & vi har blivit goda vänner. Jag & mitt barn trivs i deras sällskap & vi har också superkul ihop. Men.. ja tyvärr kommer det ett "men". Detta barn slåss väldigt mycket. En lekdag består av skratt & lek, men som sen & plötsligt omvandlas till att barnet i fråga skriker så högt att inte bara vi utan barnets förälder reagerar. Sedan kommer det "där".. plötsligt kastar hen hårda leksaker på mitt barn. På hens huvud, rygg.. barnet i fråga nyps, drar i mitt barns kläder, slåss. Det är inte alls kul:(  Och sen när vi kommer hem så börjar mitt barn att bete sig på samma sätt.. Jag har sagt till mitt barn att hen får INTE bete sig på det sättet. Att det absolut inte är ok. Jag har inga barn sen tidigare,  och vet inte hur jag ska tänka kring detta. Vi vill så gärna ses med de, för de har också kul.. men jag kan inte längre vara ok med detta. Mitt barn har fått saker i huvudet & ryggen idag & sedan beter sig dåligt här hemma. Det tar minst en hel dag innan mitt barn slutar skrika & slåss som kompisen. Jag är en kärleksfull förälder men jag har gränser, här går min gräns. Hur ska jag nu göra? Detta barns förälder skriver "vad kul de hade idag". Och jag känner bara.. nja.. inte riktigt. Det var kul ja, men sen inte så kul längre. Jag känner nu att jag inte vill att dessa 2 ska ses. Men det blir fel oavsett hur jag gör. Blir det en träff, så måste jag "övervaka" leken konstant. Vilket inte är kul. Sen blir det hela den här "grejen" hemma: vårt barn kopierar Detta beteende. Har någon råd för hur jag ska göra?? Vet inte hur jag ska säga allt detta till detta barns förälder. Obestämd

  • Svar på tråden Kompis till min fyra åring slåss & skriker väldigt mkt & har negativt inflytande på vårt barn:(
  • Anonym (4 kids)
    Sun 7 Aug 2022 09:48
    #1

    Förstår att det är en jobbig och svår situation att förhålla sig till. Hur gamla är barnen? Hur länge ses ni? spårar det ur direkt eller är det efter en viss tid? 


     

  • Anonym (4 kids)
    Sun 7 Aug 2022 09:49
    #2
    Anonym (4 kids) skrev 2022-08-07 09:48:40 följande:

    Förstår att det är en jobbig och svår situation att förhålla sig till. Hur gamla är barnen? Hur länge ses ni? spårar det ur direkt eller är det efter en viss tid? 


     


    Ser nu att de är i fyra års åldern. 
  • Sun 7 Aug 2022 10:56
    #3

    Vad gör föräldrarna när barnet slåss? Min dotter hade en fas där hon gärna slog - vi gick (efter en varning) hem om hon inte slutade. Om föräldrarna är så slappa kan du ju sätta gränser för barnet, tex. genom att säga att "Du ser att Kalle inte vill bli slagen, det gör ont. Om du fortsätta ändå, måste vi/du gå hem."

  • Anonym (4 kids)
    Sun 7 Aug 2022 14:53
    #4
    Spucks skrev 2022-08-07 10:56:07 följande:

    Vad gör föräldrarna när barnet slåss? Min dotter hade en fas där hon gärna slog - vi gick (efter en varning) hem om hon inte slutade. Om föräldrarna är så slappa kan du ju sätta gränser för barnet, tex. genom att säga att "Du ser att Kalle inte vill bli slagen, det gör ont. Om du fortsätta ändå, måste vi/du gå hem."


    Lite så tänker jag oxå! Vad gör föräldrarna? Håller helt med att man kan säga till andras barn om föräldrarna själva inte gör det. Tycker även det är en bra strategi att efter en varning gå hem/skicka hem. 

    Tänker även om om det är ett tecken på att barnet inte riktigt orkar mer och därför de spårar u efter en stund. 


     

  • Anonym (H)
    Sun 7 Aug 2022 15:27
    #5

    Som markering hade jag avbrutit vid våldsamheter - talat om att detta inte känns ok

  • Anonym (2 barns mor)
    Sun 7 Aug 2022 15:35
    #6

    Oj, det är ju ingen förälder som vill ha stökiga kompisar till sina barn.
    Nästa gång ni träffas tala om för ditt barn och den andra familjen att om något barn uppför sig illa så är lekträffen över och ni går hem.
    Se till att du och ditt barn gör något roligt efteråt så hen inte känner det som ett straff.
    Ibland måste man uppfostra andra, både barn och deras föräldrar.

  • Anonym (Tvill­ingmor­san)
    Sun 7 Aug 2022 15:36
    #7

    Låter som kortare träffar / kortare lektid skulle funka bättre. Kanske ett par timmar? I stället för en hel dag eller en halv dag. Låter som kompisen inte riktigt klarar av det, därför spårar hen ur. Dvs de har kul ihop tills det blir för mycket för det andra barnet.

    Korta ner träffarna och avbryt direkt om ni ser våld. Markera på en gång. Det gjorde vi med våra barn. De slogs sällan men det hände, både mot varandra och mot andra barn. 

Svar på tråden Kompis till min fyra åring slåss & skriker väldigt mkt & har negativt inflytande på vårt barn:(