Anonym (Blivande student) skrev 2022-10-06 20:26:46 följande:
Uppdatering:
Har studerat ett par veckor nu, som ni kan förstå...
Känner mig väldigt ensam.. Ser att andra i klassen har folk de klickar med och pratar med.
Jag är ju med när vi har obligatoriska gruppmoment, seminarier osv. MEN... jag vantrivs något enormt.
Ingen bra 'känsla' överlag med stämningen. Varken från andra studenter eller lärarna. Det känns 'off' alltihop.
Mår riktigt dåligt men vill inte hoppa av heller... :(
Uppgifterna har gått okej för mig än så länge, men det ingår mycket samarbeten- och när man liksom känner sig som ett ufo bland alla andra, så blir det påfrestande psykiskt och emotionellt.
Jag gick till och med in och grät en dag på toaletten...
Är så känslig för att vara i fokus. Obligatorisk feedback- samtal med andra studenter och lärare. Ja, allt känns fel.
Vill bara försvinna. :(
Hade en lång dag i skolan idag... den var långtråkig, jobbig emotionellt. (grupparbeten där jag kände att jag inte passade in.)
Känns som att jag inte fattar vad jag gör där. Allt är inte som jag hade tänkt mig innan jag började... vet inte riktigt vad jag hade väntat mig... men allt känns segare och mer "distanserat" än vad jag tänkt mig.
Hej!
Vill bara säga att du inte är ensam. Jag är också över 30. Haft social ångest sedan tonåren. Har studerat på tre olika högskoleprogram och aldrig riktigt känt någon sammanhållning. Började studera för första gången något år efter studenten. Flyttade då till en annan stad långt bort för att plugga, och efter en termin flyttade jag till annan stad/annat program och blev likadant där. Trivdes inte alls med studentlivet, kårfester m.m. Var mer eller mindre helt ensam. Flyttade tillbaka till min hemstad igen och började studera på ett nytt program igen efter att ha jobbat några år.
Läser nu min sista termin och har inte riktigt kommit in i klassen denna gång heller. Det fungerar bra på en ytlig nivå med grupparbeten (även om jag föredrar individuellt arbete) osv men några närmare vänner har jag inte funnit, som andra i klassen tyckts ha gjort. Jag har inte klickat med någon på det sättet helt enkelt. Den här gången bryr jag mig dock inte lika mycket och kan väl inte direkt säga att jag försökt hitga gemenskap heller. Studerar något som jag för första gången tycker är intressant och som jag ser en framtid inom, vilket är det som hållit mig kvar vid studierna. Men ja, ibland känner jag mig lite som ufot i klassen och kan också tycka det är jobbigt vid långa dagar, raster osv när man ser hur alla andra umgås.
Hur trivs du med utbildningen i övrigt, med själva ämnet för studierna? Känns det som rätt val av utbildning? Hur trivs du med livet utanför skolan?