• Anonym (Hjälp­)
    Mon 8 Aug 2022 17:14
    2785 visningar
    21 svar
    21
    2785

    Hur ska en tonårstjej hitta rätt i djungeln av hudvårdsprodukter?

    Guida mig. Min dotter är snart 14 år. Har en typisk tonårshy som är rätt ojämn. 


    hon är intresserad av hudvård och tar hand om hyn ordentligt. Men hur ska hon veta vilken typ av produkter som är bra, och som är rätt i kombination och för henne? 


    jag är inte särskilt duktig på sånt här och svårt att guida. Men hon skickar mig bilder på det jag ska köpa åt henne, blandning av apotekets produkter och olika märken hon sett och hört om. 


    Hur har ni hjälpt era döttrar? 

  • Svar på tråden Hur ska en tonårstjej hitta rätt i djungeln av hudvårdsprodukter?
  • Kockob­ello
    Tue 9 Aug 2022 13:33
    #11
  • Kockob­ello
    Tue 9 Aug 2022 13:34
    #12
    Kockobello skrev 2022-08-09 13:33:20 följande:

    Denna är nog bra.

    www.apotea.se/dr-hauschka-clarifying-intensive-treatment-up-to-age-25-40-ml


    Halva priset också.
  • Anonym (Elena­)
    Tue 9 Aug 2022 16:00
    #13
    Blue Waffle skrev 2022-08-09 13:24:26 följande:
    Undvik produter i möjligaste mån, tonårshud behöver andas.

    I överigt så så skulle jag rekomendera Lush och Boady shop som har endast naturliga ingredienser och inte testar på djur. Även Idunoch ACO som finns på apoteket.

    Undik billiga märken eller butiksmärken, typ H&M osv för de innehåller alldelses för mycket kemikalier.
    Kockobello skrev 2022-08-09 13:30:10 följande:
    Body shop har mer kemikalier i sina produkter än man kan tro. Då är Lush bättre. Och, som sagt, produkter från hälsokost. Lite dyrare kanske men väl värt. Weleda är inte så dyrt.
    Först och främst behöver hud inte "andas" sen finns det kemikalier i allt, även vatten. Kemikalier i sig är inte farliga.

  • Anonym (Probl­em?)
    Tue 9 Aug 2022 16:22
    #14

    Upplever din dotter att hon har problem med sin hud och vill hitta produkter som kan hjälpa henne att få bättre hy? Eller är hon bara allmänt intresserad av hudvård och smink?

    Läste nyligen ett reportage angående acne att det finns mycket hjälp att få om receptfria medel inte hjälper. Så om hon har problem med acne så ta hjälp av apoteket, annars kan hon väl prova sig fram. 

  • Anonym (Tonår­smamma­)
    Tue 9 Aug 2022 16:27
    #15

    Jag skulle inte rekommendera apoteket. Antingen hälsokost eller helst en hudvårdsterapeut

  • Kockob­ello
    Tue 9 Aug 2022 16:58
    #16
    Anonym (Elena) skrev 2022-08-09 16:00:59 följande:
    Kockobello skrev 2022-08-09 13:30:10 följande:
    Body shop har mer kemikalier i sina produkter än man kan tro. Då är Lush bättre. Och, som sagt, produkter från hälsokost. Lite dyrare kanske men väl värt. Weleda är inte så dyrt.
    Först och främst behöver hud inte "andas" sen finns det kemikalier i allt, även vatten. Kemikalier i sig är inte farliga.

    Det går in i huden, dvs kroppen. Om du vill hålla på med parabener, aluminium och mikroplaster är det fritt fram. Jag har aldrig köpt sådant.
  • Anonym (Johan­na)
    Thu 11 Aug 2022 09:46
    #17
    +1
    Kockobello skrev 2022-08-09 16:58:51 följande:
    Det går in i huden, dvs kroppen. Om du vill hålla på med parabener, aluminium och mikroplaster är det fritt fram. Jag har aldrig köpt sådant.
    Du har aldrig köpt kemikalier? Så med andra ord har du ingen aning om vad kemikalier är. Got it.

    Ps. Även din hudvård från hälsokosten innehåller kemikalier.
  • Thu 11 Aug 2022 21:52
    #18

    Ursäkta ett OT-inlägg, jag har nämligen ingen tonårsdotter.
    Fast även tonårssöner får problem med huden och vill göra något åt det. 

    Först köpte jag produkter av märken som jag tycker är bra för annan hudvård så då fick han pröva det. Sen pratade jag med apotekspersonal och sonen prövade deras produkter. Senast jag var till läkare med sonen tänkte vi fråga där också, men det hanns inte riktigt med och huden var just då ganska ok. Jag har även hittat en hudvårdsklinik som verkar seriös, så om huden blir värre framöver ska jag ta dit honom för behandling och råd. Svårt att säga om någon produkt är mycket bättre än någon annan, tycker de flesta han prövat verkar hjälpa en del. Dessutom har sonen googlat sig till att vissa livsmedel ger mer acne, så han har tex slutat dricka mjölk.  

  • Anonym (Jessi­ca)
    Thu 11 Aug 2022 22:50
    #19
    +2

    Första du ska lära din dotter är att många influencers får betalt för att marknadsföra produkter åt höger och vänster. Hur genuin Therese och de andra än är så får de ofta något för att de pratar om produkter. Lär dottern att genomskåda reklamen. 

    För det andra. Se dessa program med din dotter, de är en ögonöppnare: 
    www.svtplay.se/sanningen-om-hudvard 

    I övrigt så hitta produkter som försöker vara så naturliga som möjligt. Just nu kommer jag bara på ett märke MÅ (Maria Åkerberg) men det finns säkert fler. 

  • Anonym (Se SVTs dokume­ntärse­rie tillsa­mmans)
    Thu 11 Aug 2022 23:24
    #20
    +1

    Jag föreslår att ni tittar på SVT:s dokumentärserie Sanningen om hudvård tillsammans. Den har hjälpt mig att välja produkter och resultatet är bättre samt mer ekonomiskt än innan.

  • Wed 17 Aug 2022 04:56
    #21
    -1

    Jag köper all hudvård på skincity.com Där kan man fylla i ett formulär om sin hud, vilken prisklass man kan tänka sig på produkter och skicka med en bild. Då får man en bedömning kostnadsfritt av hudterapeut och förslag på lämpliga grejer. 


    Nu låter det som att jag jobbar där själv och gör reklam, men det gör jag inte. Gillar bara företaget. Glad


    https://www.skincity.com/sv/hudanalys

Svar på tråden Hur ska en tonårstjej hitta rätt i djungeln av hudvårdsprodukter?