• elsi

    Betala av CSN?

    Jag har ca 50.000 kr kvar på mitt CSN-lån, min man har ungefär samma summa. Vi betalar av 1500-1800 kr vardera månad (= totalt drygt 3000 kr) och nu när räntan är 0 så är ju det mesta amortering, så lånet minskar ju rätt snabbt. Jag tror att jag har ca 2½ år kvar att betala om den här takten fortsätter. 

    Men, drygt 3000 kr/månad känns rätt drygt just nu, särskilt när andra kostnader ökat. 

    Vi har ett hus som är värderat till 5 mille, lån på ca 1,5 mille, så där finns ju ett rätt gott utrymme för ökat lån utan att det känns så mycket.

    Så min fråga är om det skulle vara värt att ta ytterligare lån på huset om ca 100.000 kr för att betala av CSN, och då få en liten öka kostnad för huset, men inte längre lägga drygt 3000 kr/månad rakt in till CSN. Vi har låga räntor i nuläget, och iofs är räntorna på väg upp men.... Är det värt det eller lika bra att behålla CSN-lånet och skava på det tills det är klart?

  • Svar på tråden Betala av CSN?
  • Anonym (Räkna?)
    elsi skrev 2022-08-10 12:59:51 följande:
    Nej, vi har inte jättemycket sparat. Men inte heller direkt svårt att klara de 3000 kr per månad som CSN kostar. Bara att det är en trist summa att lägga och därför har vi funderat på om den här lösningen skulle vara gynnsam. 

    Vi kommer aldrig att hitta ett billigare boende än det vi har nu och med de bra förutsättningar för boendet vi har med resväg, jobb, etc. Vi har ju bara lån på ca 30% av husets värde, skulle vi köpa annat boende skulle vi behöva låna enormt mkt mer, så där vet jag inte hur det skulle bli så stor skillnad. Boendekostnaden är heller inte ett problem. 

    Jag tror att du har misstolkat att vi har ekonomiska problem med de här 3000 kr/mån. Det har vi inte, det är inte därför jag funderar i de här banorna. Jag bara undrar om det skulle vara en bra eller dålig idé att göra av med CSN-lånet på det här sättet. De flesta verkar inte tycka det, i tråden i alla all.
    Hade ni haft några år med tuff ekonomi framför er, cashflow, kunde det vara försvarbart att betala mindre nu och mer sen. Men nu verkar det inte vara fallet och då känns det bara dumt att lösa ett billigt lån med ett dyrt.
  • Lönnsirap

    CSN-lånet är väldigt fördelaktigt om man blir dödssjuk, arbetslös eller att räntorna ökar.

    Jag betalade själv tillbaka lite snabbare som ung och jag tänker att det ska man bara göra sista året för att slippa årlig avgift.

    Jag ser ingen som helst anledning att göra sig av med ett av de mest förmånliga lånen man kan få. 

  • LFF

    Nej, jag hade inte belånat bostaden för att betala av CSN. Inte ens när man räknar in att man får ränteavdrag på bolånet (vilket man inte får på CSN-lånet). 

  • Anonym (Inte ens jag)

    Nej, ni har så lite lån kvar så det låter som en dum idé att ta ett dyrt lån för att betala ett billigt.

    Hade det varit jag hade jag betalat av rubbet på ett bräde (om pengarna finns till det alltså). Eller åtminstone det ena lånet. Jag lever hellre snålt en kort tid än halsnålt en längre. Det är så gött när man får beskedet att återstående skuld är: 0 kr. :) 

  • Mascaraklumpar
    elsi skrev 2022-08-10 12:59:51 följande:
    Nej, vi har inte jättemycket sparat. Men inte heller direkt svårt att klara de 3000 kr per månad som CSN kostar. Bara att det är en trist summa att lägga och därför har vi funderat på om den här lösningen skulle vara gynnsam. 

    Vi kommer aldrig att hitta ett billigare boende än det vi har nu och med de bra förutsättningar för boendet vi har med resväg, jobb, etc. Vi har ju bara lån på ca 30% av husets värde, skulle vi köpa annat boende skulle vi behöva låna enormt mkt mer, så där vet jag inte hur det skulle bli så stor skillnad. Boendekostnaden är heller inte ett problem. 

    Jag tror att du har misstolkat att vi har ekonomiska problem med de här 3000 kr/mån. Det har vi inte, det är inte därför jag funderar i de här banorna. Jag bara undrar om det skulle vara en bra eller dålig idé att göra av med CSN-lånet på det här sättet. De flesta verkar inte tycka det, i tråden i alla all.

    Jag tror inte att jag misstolkade men jag kan förstå att det ser ut som det. För mig skulle det inte kännas optimalt att ha lån på över en miljon utan varken sparande eller amortering (oavsett hur mycket huset är värt - eftersom ni inte ska sälja så handlar det ju om hypotetiska pengar). Att sänka amorteringarna från 3000 till (antar jag) 0 för att öka konsumtionen av annat, eller kunna hålla den på samma nivå, skulle inte kännas bra för mig, oavsett om det handlar om att kunna unna sig eller för att det är tvunget. Om tanken är att snabbare kunna bygga upp en buffert så skulle det dock kännas ok att göra som du föreslår. Även om det blir något dyrare så skulle det kunna vara värt det. 

  • Pixxel

    CSN-lån är ju nästan gratis så behåll det. Hade hellre betalt av bolånet då det är högre ränta på det.

  • snedtak

    Jag vet inte direkt vad ni menar med gynnsam? Det är uppenbart att totalkostnaden blir högre för ni byter ett lån med 0-ränta till ett med högre ränta och sämre villkor. Om ni dessutom tex. konsumerar för 1500 och amorterar 1500 på bolånet, istället för att amortera 3000 till CSN har ni i praktiken lånat på huset för konsumtion.

  • me33

    Bara dumt när banken kan ta upp mot 1000 för ändra betalplanen av ert bolån.

  • Anonym (...)

    Jag kände ungefär likadant när jag hade ca 50.000 kvar men jag stretade på, tills det var drygt 20.000 kvar. Då kände jag att jag hade råd att betala av det, så då gjorde jag det. Det var skönt, även om det inte var så väldigt lång tid kvar, ca 1,5 år hade jag nog kvar. 
    Med andra ord inga lån, utan tog av mina sparpengar men då hade jag mer, så att pynta in 20.000 var inget problem. Men jag är glad att jag väntade tills det kändes rätt. 

  • elsi

    Tack för alla svar! Det verkar råda enighet i tråden att det är en dålig idé att betala av CSN och lägga in det i huslånet. Stort tack för resonemangen som gjorde det lite klarare för mig. 

Svar på tråden Betala av CSN?