• Wed 10 Aug 2022 16:44
    5132 visningar
    9 svar
    9
    5132

    Duka snyggt med vinglas utan fot, hur?

    Hej, 

    Har vinglas utan fot här hemma och funderar hur man får det snyggt dukat. Funderar te.x vilken typ av vattenglas kan man använda sig av? Hur får man, det snyggt?

    Kan tillägga att valet av fotlösa vinglas grundas på platsbrist i skåpen här hemma. Drömmer

  • Svar på tråden Duka snyggt med vinglas utan fot, hur?
  • Anonym (K)
    Wed 10 Aug 2022 17:02
    #1

    Vad har du för vattenglas?
    Är vattenglasen lika stora som vinglasen?
    Om de är avsevärt mindre kan det nog funka men om de är lika stora kan det nog se lite fullt ut...

    En variant är att inte duka ut vattenglasen utan stapla dem i lagom staplar på en fin bricka med vattenkaraffen så kan de som vill ha ta vattenglas och dukningen vid varje plats känns inte lika belamrad

  • Wed 10 Aug 2022 17:41
    #2
    Anonym (K) skrev 2022-08-10 17:02:10 följande:

    Vad har du för vattenglas?
    Är vattenglasen lika stora som vinglasen?
    Om de är avsevärt mindre kan det nog funka men om de är lika stora kan det nog se lite fullt ut...

    En variant är att inte duka ut vattenglasen utan stapla dem i lagom staplar på en fin bricka med vattenkaraffen så kan de som vill ha ta vattenglas och dukningen vid varje plats känns inte lika belamrad


    Tänkte precis samma, att om vattenglasen är lika höga så är det fult. Jag ska byta ut vattenglasen jag har nu så därför funderade jag på vad som skulle bli snyggast. 
    Tankarna går därför till att köpa kortare vattenglas, finns ju sådanna som är breda men korta, tror du det skulle funka? 

    Smart att inte ställa fram vattenglasen
  • Anonym (K)
    Wed 10 Aug 2022 18:08
    #3
    Nyfikken skrev 2022-08-10 17:41:08 följande:
    Tänkte precis samma, att om vattenglasen är lika höga så är det fult. Jag ska byta ut vattenglasen jag har nu så därför funderade jag på vad som skulle bli snyggast. 
    Tankarna går därför till att köpa kortare vattenglas, finns ju sådanna som är breda men korta, tror du det skulle funka? 

    Smart att inte ställa fram vattenglasen
    Ja det tror jag kan funka, beroende på hur vinglasen ser ut...

    Tänkte först föreslå just sådana men tänkte att alla ju inte har möjlighet att köpa nytt om man inte har sådana...
    Därför föreslog jag den andra lösningen...som ju funkar med de flesta glas...
  • Wed 10 Aug 2022 20:33
    #4
    Anonym (K) skrev 2022-08-10 18:08:07 följande:
    Ja det tror jag kan funka, beroende på hur vinglasen ser ut...

    Tänkte först föreslå just sådana men tänkte att alla ju inte har möjlighet att köpa nytt om man inte har sådana...
    Därför föreslog jag den andra lösningen...som ju funkar med de flesta glas...
    Toppen! Då är jag inte helt ute och cyklar ändå..

    Vinglasen är någorlunda avlånga, ca 12 cm höga, så då bör det gå att hitta lite kortare vattenglas.

    Tackar ödmjukt för din åsikt! 
  • Thu 11 Aug 2022 21:44
    #5

    Men om du ändå ska byta vattenglasen så det ser snyggare ut kan du kanske köpa vinglas istället och ställa ner dom i förrådet eller nåt när du inte ska ha dom? Om du bor i närheten av Ikea så har ju dom väldigt billiga vinglas. Bara en tanke :)

  • Thu 11 Aug 2022 21:59
    #6

    Är det rödvin som serveras så "ska" man duka med ett vattenglas till höger om vinglaset. Snyggast är om de olika glasen tillhör samma servis, men det är såklart onödigt att köpa nya bara för att. Matchar de inte så gör de inte, liksom. 

    Jag skulle personligen hellre duka med omatchade glas än att ställa/stapla vattenglasen på ett annat ställe, och om jag vore bjuden som gäst är det vad jag skulle föredra också.

  • Fri 12 Aug 2022 17:57
    #7

    Vinglasen används relativt ofta (av oss här hemma), så dom vill vi står kvar nära till hands! 

    Ett alternativ är såklart dock att köpa ytteligare en uppsättning vinglas som dukas upp vid gästmiddagar... Inte helt dumt det heller, tack för förslag! Skrattande

  • Fri 12 Aug 2022 18:05
    #8

    Embla, 
    Hade också samma tanke, att det bör helt vara matchande. Tyvärr hittade jag inga i serien som skulle kunna fungera som vattenglas. 

    Bör kanske tillägga att vinglasen jag har är Orrefors More, men i den serien så används nog dessa fotlösa vinglas som just vattenglaset vid dukning. Så oavsett blir det omatchande glas från en annan serie, tyvärr. Men kanske kan hitta något av samma märke iallafall.. Drömmer

  • Fri 12 Aug 2022 18:45
    #9
    Nyfikken skrev 2022-08-12 18:05:38 följande:

    Embla, 
    Hade också samma tanke, att det bör helt vara matchande. Tyvärr hittade jag inga i serien som skulle kunna fungera som vattenglas. 

    Bör kanske tillägga att vinglasen jag har är Orrefors More, men i den serien så används nog dessa fotlösa vinglas som just vattenglaset vid dukning. Så oavsett blir det omatchande glas från en annan serie, tyvärr. Men kanske kan hitta något av samma märke iallafall.. Drömmer


    I samma stil borde gå att hitta.
Svar på tråden Duka snyggt med vinglas utan fot, hur?