• Fri 12 Aug 2022 10:47
    2958 visningar
    8 svar
    8
    2958

    Flytta till Göteborg - tacksam för tips om var man vill bo!

    Jag och min man planerar att flytta till Göteborg från Lund inom ett år på grund av jobb. Min man är inte från Sverige så har noll koll, jag har en syster i området så jag har varit där en del. Men är ändå ganska okunnig när det gäller vart som är bra att bo!

    Vi velar fortfarande mellan att bo mer centralt i lägenhet, eller lite länge ut i hus/radhus. Vill gärna kunna vara ute, och ha lite mer privacy, så lutar åt senare. Men drömmer inte om något jättehus med jätteträdgård.

    Hursomhelst, ett viktigt kriterium är att kunna pendla till jobben (universitetet - Skanstorget respektive Linnéplatsen) smidigt utan bil. Någon som kanske jobbar/har jobbat i denna del av stan, som har tips? Eller bara bor i någon trevlig del av stan, som rekommenderas? Såklart budgetberoende, men tacksam för alla tankar! Har superdålig koll på Hisingen, man hör ju mycket dåligt men förstår även att det är väldigt olika. Känns dock som "fel" sida med tanka på jobben + att vi åker mer söderut än norrut..

    "Trevlig" för mig är:
    - bra kommunikationer (särskilt till ovannämnda del av stan)
    - trygg känsla (även för tonårsdottern som ev. ska flytta med)
    - hyfsat nära grönområde för hundpromenader o dylikt
    - gärna lite "liv" i närområdet, restauranger osv (inget måste men trevligt när man nu flyttar till större stad..)

    Vi hyr tillfälligt en liten lägenhet i Mölndal, detta känns kanske som ett alternativ - lite stadskänsla, men ändå mycket hus, bra busslinje till jobben. 

  • Svar på tråden Flytta till Göteborg - tacksam för tips om var man vill bo!
  • Fri 12 Aug 2022 11:24
    #1

    Mölndal har ju utomordentliga transportmöjligheter till just Linné/Vasa och uppfyller i mitt tycke mycket av det du eftersöker. Men om ni bor här och inte själva anser det så är det ju så det är. Balltorp är superfint som radhusförort betraktat med fina strövområden och hela Sandsjöbacka vid porten och buss 25 går ju direkt till Linné/Vasa. Vi bor mellan Fässberg och centrum men buss 25 är vårt förstahandsval in till Göteborg (jag jobbar på Medicinareberget och har även lokaler jag besöker vid AstraZeneca). Tolltorpsdalen skulle också vara ett bra alternativ,.därifrån kan man gå in till Linné mer eller mindre. Billdal/Hovås/Askim har bra förbindelser mot Linné.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Fri 12 Aug 2022 11:40
    #2

    Håller med föregående att Mölndal längs med linje för buss 25 låter som ett bra alternativ.

  • Fri 12 Aug 2022 15:07
    #3

    Tack, då är vi kanske på rätt spår!

    Skulle förtydligat, vi har just börjat hyra i Mölndal men mest som en övernattningslägenhet tills vi hittat något att köpa. Alldeles för liten för oss egentligen. Men det blir ett bra sätt att se hur vi trivs där.

    Toltorpsdalen verkar väldigt fint!

    Hade inte koll på hur 25 går längre söderut, så tack för tips.

  • Fri 12 Aug 2022 15:12
    #4

    Kungsladugård

  • Fri 12 Aug 2022 15:24
    #5
  • Fri 12 Aug 2022 20:15
    #6

    Du är tveksam till Hisingen, men där finns mer än Biskopsgården. De gamla villorna på var sin sida av Hjalmar Brantingsgatan, området brukar kallas Kyrkbyn. Bra kommunikationer in till centrum med spårvagnen.

  • Fri 12 Aug 2022 23:22
    #7

    Jag hade direkt tänkt svara Mölndal, när jag såg att du redan var inne på det. Här finns allt. Hyres, bostadsrätt, villor, radhus, natur, närhet till centrum och jobb. Värt att veta äe att om man tar bilen uppför toltorpsdalen passerar man en vägavgiftskamera precis före sahlgrenska. Bättre att cykla.
    Majorna och området kring botaniska trädgården kanske också kan vara något, men det känner jag sämre till. 

  • Sun 14 Aug 2022 09:12
    #8

    Mölndal (tex Eklanda om radhus) kan nog passa bra. Beroende på er budget finns det bostäder i alla delar av Västa Göteborg, men rimligare pris är det kanske lite mer söderut som Brottkärr och Billdal. I Tynnered finns det bra radhusområden, men också sådana som man vill undvika pga sämre rykte så för er är det enklast att undvika.

    Har ni en generös budget har tex området runt Botaniska jättefina radhus. Även för lägenhet spelar det stor roll om ni vill lägga 4 miljoner eller 8 miljoner, så svaren varierar därefter. Linne har supermysiga lägenheter med närhet till natur (Slottskogen och Botaniska) samt liv i området.

Svar på tråden Flytta till Göteborg - tacksam för tips om var man vill bo!