• Anonym (Mindre attraktiv)

Att ha en väldigt snygg man är det positivt?

Har en ganska ny relation som min mamma fått mig att känna tvivel för pga hans utseende.

Mina föräldrar är fortfarande tillsammans. Min pappa ser tydligen väldigt bra ut. Det gör även han jag träffar.

Men mamma säger att det är inte bra. Att om hon hade levt om sitt liv hade hon valt en oattraktiv man. Hon älskar min pappa men att han ser bra ut har orsakat mycket problem för henne.

Hon har oroat sig, blivit svartsjuk och det är jobbigt att ändra pratar, tittar och jämför. Känslan vad gör han med henne? Är jättetung att bära. Kvinnan skall vara den som ser bäst ut i ett par annars får hon komplex. 

Ligger det något i det här eller är mamma bara konstig?

mindre attraktiv

• Svar på tråden Att ha en väldigt snygg man är det positivt?
  • Fiona M

Det låter som det är din mammas dåliga självkänsla som förstört för henne.
    Bryt mönstret och låt henne inte förstöra för dig.

• andiie
    Anonym (Adeline) skrev 2022-08-15 11:09:28 följande:

Tycker problemet ligger hos din mamma personligen. Är själv gift med en i mångas ögon väldigt attraktiv man, som har vackra drag, tar hand om sig och tränar mycket. Han arbetar som brandman och bara uniformen kan göra en kvinna galen. Men ser inga problem med det, jag är inte svartsjuk, dock kanske lite territorisk men det hade jag varit oavsett. Gifte mig inte med min man för att han är sexig, utan för att han är den han är. 

Så håll du fast vid din hunk och lyssna inte på din mor. Men kom ihåg att svartsjuka aldrig är vackert. 

Det där sista lät så förebrående och dömande. Nej svartsjuka är nog inte vackert, som normen lyder. Men det är fullkomligt mänskligt. 

Varför är det mänskligt? För att vi människor söker trygghet, uppskattning och kärlek. Samtidigt, som många går runt med grundantagandet av att inte vara tillräckligt bra för att få just det där. Å till på köpet har erfarenheter som inte ligger dem till gagn.

Jag tycker inte att man ska låta svartsjuka gå ut över någon, ffa inte när det saknas substans. Men fortfarande, det är mycket mänskligt att brottas med svartsjuka.
  • Anonym (Gärna snyggast)
    Anonym (H) skrev 2022-08-15 13:10:36 följande:

Det är din mamma som har problem , inte alla kvinnor med attraktiva män.
    Har man bra självförtroende blir man inte svartsjuk utan att partnern ger anledning med sitt beteende. 

Men om man har bra självförtroende eller inte i dessa frågor är kanske inget som visar sig förrän man hamnar i en relation med någon och blir utmanad man formas ju av livet och efterhand. Sedan finns ju svekfulla individer med dålig karaktär både bland snygga och mindre attraktiva.
  • Anonym (Adeline)

Kan inte citera men Andiie: 

Syftet var inte att det ska låta dömande. Och som du säger, svartsjuka är något mänskligt, jag är som sagt själv territoriell av mig. Däremot är det oerhört skadligt att gå in i ett förhållande med en svartsjuk förinställning, det leder till att man aktivt söker upp ursäkter för att vara svartsjuka och det slutar aldrig bra. Just det är inte vackert. Det är vad jag menar att ts ska akta sig för, i jämförelse med vad hennes mor har gjort. Men om min make skulle flörta med en annan kvinna, klart som attans att jag skulle bli svartsjuk. 

• Anonym (H)

De flesta väljer partners de finner attraktiva , oavsett vad som är dagens skönhetsideal.  

Och alla människor jag känner som delar TS mammas åsikter var lika misstänksamma och svartsjuka på alla sina partners, oavsett om andra människor tyckte de var snygga eller inte. 

• andiie
    Anonym (Adeline) skrev 2022-08-15 13:49:58 följande:

Kan inte citera men Andiie: 

Syftet var inte att det ska låta dömande. Och som du säger, svartsjuka är något mänskligt, jag är som sagt själv territoriell av mig. Däremot är det oerhört skadligt att gå in i ett förhållande med en svartsjuk förinställning, det leder till att man aktivt söker upp ursäkter för att vara svartsjuka och det slutar aldrig bra. Just det är inte vackert. Det är vad jag menar att ts ska akta sig för, i jämförelse med vad hennes mor har gjort. Men om min make skulle flörta med en annan kvinna, klart som attans att jag skulle bli svartsjuk. 

Tummen upp.
  • Silverjenny
    Anonym (Gärna snyggast) skrev 2022-08-15 11:44:32 följande:

Jag tror det ligger mycket i det. För att inte tala om mannens natur som kanske i sig själv är mindre exklusiv än en kvinnas i grunden. En attraktiv man kommer att ha klasar av kvinnor efter sig och ständiga möjligheter som uppenbarar sig vilket naturligtvis kräver mer av honom i avhållsamhet och moral. Han kommer prövas och hårdare  sig på sin inre stoiker.

För egen del har jag haft förhållande med några män som sett väldigt bra ut, vilket gjorde att jag drogs våldsamt till dem inledningsvis. Man mäter många utmaningar med en sån man och jag vill nog helst vara den mest dyrkad i ett förhållande samtidigt som jag blir mer stolt och mer fysiskt attaherad med en snygg man....svår balansgång.

Självklart får en snygg man fler möjligheter och han utsätts för fler frestelser när snygga kvinnor kastar sig efter honom. Men jag undrar om det verkligen är de supersnygga som har störst risk att falla för frestelsen, eller om det inte är de halvsnygga rentav halvfula killarna som löper störst risk att vara otrogna (eller överväga det) när de för en gångs skull blir uppvaktade av en snygg tjej. Eller en tjej öht..! De blir så till sig av uppmärksamheten och tycker kanske de ska passa på när chansen finns. Den supersnygga blir van vid uppmärksamheten och tycker snarare det är jobbigt med kvinnor som ska fläka ut sig efter honom. Det tycker min man. Han blir snarare besvärad och tycker det är jobbigt att de beter så billigt, vilket de kan göra ibland.
    Och även han vill faktiskt bli omtyckt för den han är som person, inte hur han ser ut.

Att män genetiskt vill ligga med allt som rör sig är en fördom som jag trodde vi lämnade redan i förra seklet. Kvinnor ligger runt minst lika mycket, vi är skickligare på att dölja det kanske. Och även en man kan vara övertygad om tvåsamhet och trohet, alla män vill inte ha ett harem.

Men visst möter man utmaningar i ett förhållande med en snygg person för även om partnern inte är intresserad kommer det att finnas många som är svartsjuka och vill ta över honom och kvinnor kan vara skoningslösa när de ser en man de vill ha. Man måste jobba med sin egen svartsjuka också, är man osäker och lätt blir svartsjuk är det förstås jobbigt att ha en man (eller kvinna) som väcker uppmärksamhet.
  • Anonym (fisringen)

Alla blir ju slitna och fula ändå. Snygg brukar mest innebära bra ansikte.

Tycker fresh kropp är bra (boobies ass) men ansiktet behöver ev vara top notch 

• Anonym (yoji)
    Fiona M skrev 2022-08-15 13:13:45 följande:

Det låter som det är din mammas dåliga självkänsla som förstört för henne.
    Bryt mönstret och låt henne inte förstöra för dig.

+1
  • Anonym (Hmmm ...., ,)

Jag brukar tänka att en attraktiv man VET att han kan välja och vraka om han vill så han "behöver" inte det. En mindre attraktiv man tar chansen när han väl får den och har därav närmare till otrohet.

Läs detta lite skämtsamt då jag inte är helt seriös Drömmer

• Anonym (kaffekopp)

Det finns ju ett uttryck som säger "när de snygga blir äldre blir de "fula", de "fula" blir snygga och sedan ser alla likadana ut". Så en snygg kille kan tappa charmen när han blir äldre, och de "fula" tar över. Skönheten sitter i betraktarens öga.

• Anonym (Rob)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-07-04 13:09:33 följande:

Jag brukar tänka att en attraktiv man VET att han kan välja och vraka om han vill så han "behöver" inte det. En mindre attraktiv man tar chansen när han väl får den och har därav närmare till otrohet.

Läs detta lite skämtsamt då jag inte är helt seriös  // Drömmer

Man kan ju intala sig det.  Men den mindre attraktiva mannen måste då själv ta initiativ och är han blyg är sannolikheten lika med noll. 
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (Rob) skrev 2024-07-04 13:30:18 följande:
    Man kan ju intala sig det.  Men den mindre attraktiva mannen måste då själv ta initiativ och är han blyg är sannolikheten lika med noll. 
    Jag menar när den mindre attraktive mannen får en beundrarinna efter sig och blir smickrad över det, utan att själv försökt nåt.
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-07-04 14:12:52 följande:
    Jag menar när den mindre attraktive mannen får en beundrarinna efter sig och blir smickrad över det, utan att själv försökt nåt.
    Jo, men det händer inte om inte mannen är attraktiv med beundrarinnor, särskilt inte en vacker beundrarinna.
  • Anonym (Va?)

Herregud asså, det här var nog bland det löjligaste jag läst, strunta i din mammas konstiga åsikter!

• Anonym (Vi)

Jag har också tänkt den tanken i ett sammanhang. 

Om jag hade haft en man som både är snygg, billigt trevlig och lätt att tycka om - så hade jag också varit svartsjuk och orolig. 

Så, jag är bekväm med min man. Han är lite mer lagom på det stora hela.

Däremot ska du ju inte göra slut. Det är er relation och hur ni är mot varandra som är viktigast. Det är också viktigt att du får kläm på hans värderingar och att han är mogen. Hans mognad är nog räddningen så att han i te faller för sockerbitar så lätt.

• Anonym (Vi)

Autocorrect:  Det skulle stä VÄLDIGT trevlig (inte billigt)

Svar på tråden Att ha en väldigt snygg man är det positivt?