Anonym (Bråka mest) skrev 2022-08-17 18:07:53 följande:
Jag kan inte lagen, men från mitt perspektiv vinns den här typen av tvister av den parten som orkar bråka mest. När det är lite luddigt och inte helt självklart vad som gäller, så vinner man om man bråkar mest.
Till viss del har du absolut en poäng.
Det är dock en balansgång på mycket slak lina, är det uppenbart utifrån vilken parts som är orsaken till konflikterna så är det mycket lätt hänt att de som har en professionell relation med barnen snappar upp detta... Vilket gör att de tar parti med den andra parten som då framstår som mest samarbetsvillig och lämplig som förälder...
Jag baserar detta på egna erfarenheter, mitt ex har dragit mig igenom hela nöjesparken med tvist i domstol, flertalet anmälningar och utredningar av både social och polis i sina försök att stänga mig ute i föräldraskapet.
På sista raden när dammet lagt sig så bor nu barnen växelvist och exet har fått sig en redig tillrättavisning av samtliga inblandade myndigheter. De handläggare på soc som hanterade senaste utredningen sa rakt ut till henne att nästa gång de tvingas starta en utredning kring våra barn så kommer de utan tvekan rekommendera att barnen bor heltid hos mig och enbart har mycket begränsat umgänge med henne...
Konstigt nog upphörde allt tjafs då som genom ett trollslag, från att ha varit fullt krig i flera år blev det knäpptyst och livet började bara flyta på.....