• frökenBea

Hur kan det vara rätt att exets sambo har företräde till ens barn

Jag är separerad sedan knappt ett år. Det har varit väldigt turbulent och exet har inte skött saker så snyggt gentemot mig. Han har en tjej som han nu vill ska hämta vår dotter på dagis för att han ex jobbar kväll. Jag menar på att om han väljer att jobba kväll på hans vecka med dottern då får han först och främst höra med hennes mamma (mig) om jag kan ta henne, vilket jag alltid kan och vill. 
    Men han envisas med att hans nya då ska hämta henne och ha henne under kvällen.
    Han menar att när det är hans vecka så bestämmer han. Ja han väl iof rätt i sak. Hur kan lagen vara så? Finns det något jag kan göra?

• Svar på tråden Hur kan det vara rätt att exets sambo har företräde till ens barn
  • Anonym (Killgissar)

Prata med förskolan. Jag tvivlar på att han kan låta vem som helst hämta barnet om ni har gemensam vårdnad, men jag är osäker.

• Anonym (lll)

Det finns inga regler i sånt här TS.
    Trist att inte allt är frid och fröjd mellan er men han löser barnhämtningen på sin vecka som han tycker. Att du personligen önskar att han ska fråga dig först, ja så är det nog för många separerade, men gör han inte det så kan du inte tvinga honom. 
    Du kan försöka ge ditt förslag till honom. 

Det är om barnet far illa på något sätt som du kan agera.

• Anonym (lll)
    Anonym (Killgissar) skrev 2022-08-16 17:12:18 följande:

Prata med förskolan. Jag tvivlar på att han kan låta vem som helst hämta barnet om ni har gemensam vårdnad, men jag är osäker.

Ja det var en riktig killgissning det Glad

Bara för att man har gemensam vårdnad är man inte livegen den veckan man har sitt barn utan man löser sådana här saker på sitt sätt. Tex kan en mormor hämta ibland - skulle man inte få göra så då menar du? 
  • Anonym (Hej)

Om det varit hans syster el mamma som skulle hämta hade du reagerat på samma sätt?
    Tänker om haken är att han har träffat en ny som faktiskt har en relation till eran dotter. 
    Försök att se det som positivt  att eran dotter har en person till som tycker om och kan hjälpa till med henne, inte se henne som en konkurrent. Du är och kommer alltid att vara hennes mamma men att få en vuxen till i sitt liv är bara bonus.

• Spucks

Det är väl självklart att han får bestämma på sina veckor. Tycker du att ingen annan än dig får hämta och/eller passa ert barn på dina veckor, om du inte har frågat honom först? Är din dotter aldrig med mormor, morfar, moster, morbor, ...?

• exandthecity
    Anonym (lll) skrev 2022-08-16 17:17:15 följande:
    Ja det var en riktig killgissning det Glad

Bara för att man har gemensam vårdnad är man inte livegen den veckan man har sitt barn utan man löser sådana här saker på sitt sätt. Tex kan en mormor hämta ibland - skulle man inte få göra så då menar du? 
    Bra att du skriver mormor så att ingen virrpanna skulle få för sej att det skulle va ok om pappan skickar nån av sina egna föräldrar.. =)
  • Fliselisan

Ja han kan göra så. Nej förskolan kan inget göra. Inte heller socialen så länge det är en vettig person (sambon).

Tycker inte heller att han ska behöva kommunicera detta med dig. Du har erbjudit din hjälp och han sa nej. Håller han ihop med den nya sambon kommer även hon bli en viktig person i ert barns liv.

• Blomma5

Varför ska du hämta på hans vecka? Förstår att det är känsligt när nya personer kommer in i bilden men det är hans nya familj och på hans vecka så är det deras tid med dottern. 

• Anonym (tomasine)

Det är den trista situationen när man har skilt sig/separerat. 

Han gör som han vill på sina veckor, hur sjukt det än är med tanke på att barnet har större behov av sin mamma än sin styvmor. 

• Anonym (Bråka mest)

Jag kan inte lagen, men från mitt perspektiv vinns den här typen av tvister av den parten som orkar bråka mest. När det är lite luddigt och inte helt självklart vad som gäller, så vinner man om man bråkar mest.

• Blomma5
    Anonym (Bråka mest) skrev 2022-08-17 18:07:53 följande:

Jag kan inte lagen, men från mitt perspektiv vinns den här typen av tvister av den parten som orkar bråka mest. När det är lite luddigt och inte helt självklart vad som gäller, så vinner man om man bråkar mest.

Det vinns väll definitivt ingenting med att bråka mest. Barnen hamnar ännu mer i kläm pga idiotisk föräldrar. Bra relation är väll prio ett för att barnen ska växa upp och vara trygga i relation med sina föräldrar. Vi ska väll vara föredömen för hur relationer mellan vuxna är, hur man beter sig och ska behandla varandra. Barn är mer medvetna än vi tror
  • Anonym (lll)

Om man utgår från att pappans nya partner är en helt normal vettig person så vinner TS inget alls på att "bråka". Hoppas och tror att TS är förståndigare än så. 

Om det däremot uppstår problem hos pappan som kanske beror på nya partnern (typ att hon skulle ta droger eller så), då kan och ska TS givetvis göra allt som är möjligt för att nå fram till pappan och göra det som är bäst för barnet. Då kan det handla om att barnet kanske inte ens ska bo hos pappa, om han har valt en sån partner. TS har dock inte gett oss någon som helst information om några sådana problem.
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)

Till viss del har du absolut en poäng.

Det är dock en balansgång på mycket slak lina, är det uppenbart utifrån vilken parts som är orsaken till konflikterna så är det mycket lätt hänt att de som har en professionell relation med barnen snappar upp detta... Vilket gör att de tar parti med den andra parten som då framstår som mest samarbetsvillig och lämplig som förälder...

Jag baserar detta på egna erfarenheter, mitt ex har dragit mig igenom hela nöjesparken med tvist i domstol, flertalet anmälningar och utredningar av både social och polis i sina försök att stänga mig ute i föräldraskapet.
    På sista raden när dammet lagt sig så bor nu barnen växelvist och exet har fått sig en redig tillrättavisning av samtliga inblandade myndigheter. De handläggare på soc som hanterade senaste utredningen sa rakt ut till henne att nästa gång de tvingas starta en utredning kring våra barn så kommer de utan tvekan rekommendera att barnen bor heltid hos mig och enbart har mycket begränsat umgänge med henne...
    Konstigt nog upphörde allt tjafs då som genom ett trollslag, från att ha varit fullt krig i flera år blev det knäpptyst och livet började bara flyta på.....   
  • Anonym (Q)

Sen kan man ju fråga sig vad det är för dörrmatta alternativt psykfall som accepterar att ta hand om hans unge på det sättet, alternativt försöker ta över mammarollen på det sättet. Antingen en mes av högsta rang eller en kaninkokande ragata. 

• Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym (Q) skrev 2022-09-04 10:17:31 följande:

Sen kan man ju fråga sig vad det är för dörrmatta alternativt psykfall som accepterar att ta hand om hans unge på det sättet, alternativt försöker ta över mammarollen på det sättet. Antingen en mes av högsta rang eller en kaninkokande ragata. 

Det är ju också ett jävla sätt att se på det?

Självklart hjälps man åt i ett partnerskap, även med saker som rör barnen från tidigare förhållanden, de är ju nu en del av din familj.

Själv rycker jag ut akut med verktygslådan nån gång nästan varje vecka när bonusdotterns a-traktor krånglar. Skulle aldrig i helvete få för mig att bara säga åt henne att "jag är inte din pappa" när hon ringer och ber om hjälp.

Om du har problem att få dina relationer att hålla i längden skulle jag inte bli ett dugg förvånad....
Svar på tråden Hur kan det vara rätt att exets sambo har företräde till ens barn