• Mint

    Namnet Tom?

    Hej!

    Väntar en pojke under hösten och vi har fastnat för namnet Tom. 


    Är det ett bra namn? Vilka associationer ger det? Är det helt fel generation?

    Jag vet ju att det från början i engelskspråkiga världen varit ett smeknamn för Thomas (ett namn jag inte gillar) men min upplevelse i Sverige är att det står för sig själv precis som de andra engelska smeknamnen typ Ted, Molly och så vidare. Eller har jag fel?
    Ge mig era åsikter om namnet Tom!

  • Svar på tråden Namnet Tom?
  • Anonym (Fint)

    Tom är riktigt fint, var med på min lista. Tycker inte alls det är gubbigt, utan snarare ett moget val! Ett namn som enligt mig passar alla åldrar och kul med namn som (tyvärr) inte längre är de vanligaste. Får jag en pojke till i framtiden kommer namnet förmodligen vara en stark kandidat igen! Funkar lika bra i Sverige som internationellt.

  • Anonym

    Även Tom PengPung vore ju en olycklig kombination med avseende på efternamn, inser jag nu.

    Tom Masledin.
    Eller Cruise.

    Nä, det beror som sagt på kombinationen med andra förnamn och efternamn.

  • Embla twopointoh

    Jag gillar inte smeknamns-namn, och ännu mindre utländska sådana. Dessutom finns risken att en Tom i Sverige kommer att kallas Tommy, eftersom vi "strävar efter" tvåstaviga namn på svenska.

    Jag associerar namnet till hankatt ("tom" eller "tomcat" säger man ju på engelska), till adjektivet som betyder innehållslös, till Onkel Tom, Tom Sawyer, Tom Cruise.

  • trollhona
    Tow2Mater skrev 2022-08-18 16:44:45 följande:

    Tim är den feministiska namnvarianten, Tom är den maskulina varianten. Har Tom i släkten så jag gillar det!


    Nej det är det inte. Både Tom och Tim är mansnamn.
  • Tow2Mater
    trollhona skrev 2022-08-19 17:30:31 följande:
    Nej det är det inte. Både Tom och Tim är mansnamn.
    Du förstod inte min kommentar.
  • Anonym

    Trollhona måste ju vara en trollhona.
    Det kan ju inte vara möjligt att uttala sig så trögt utan att driva med folk.

  • trollhona
    Anonym skrev 2022-08-19 20:37:53 följande:

    Trollhona måste ju vara en trollhona.
    Det kan ju inte vara möjligt att uttala sig så trögt utan att driva med folk.


    det är ju det som är det roliga med att välja användarnamn "Anonym" ;)
  • trollhona
    Tow2Mater skrev 2022-08-19 19:00:13 följande:
    Du förstod inte min kommentar.
    Insåg att gnällsarkasm inte kan tolkas genom inlägg utan att låta dum i huvudet. 
  • Anonym (ödsligt)

    jag tänker på hur ödslig och kal en lägenhet känns utan möbler

  • Anonym (Värmdö)

    Tom är ett fint namn, enkelt och solid, funkar om han vill bli läkare eller mekaniker.

  • fluu

    Det är så pass ovanligt och historiskt sett aldrig etablerat i Sverige att det inte tillhör någon generation alls. Namnet i sig är bra på så sätt att det är väldigt enkelt och självklart. Däremot är det ett smeknamn och tämligen intetsägande. 


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    sextiotalist skrev 2022-08-18 10:39:23 följande:
    Blir lika full i skratt när jag läser sådant. Sk gubbnamn har burits av små söta 2-åringar och likaså sk söta barnnamn bärs av vuxna.
    Det måste ju inte handla om i vilken generation namnet finns. Ett namn kan helt på egen hand låta för barnsligt eller gulligt på en vuxen. För mig är ett sådant namn Malte(som ju är urgammalt). Det låter mesigt, pluttgulligt och ovärdigt på en vuxen(i mina öron i alla fall).
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (F)

    Fint! 


    hade en klasskompis (född -80) som hette det, och det är en bra association. Fanns även en Tom i spelet Vem där? :)
    i övrigt Tom Cruise, Tom Hardy.

    gillar även Tim, men det känns lite lättare, Tom är mer pondus.

  • Anonym (E.)

    Gräsligt. Det är ju ett engelskt/amerikanskt smeknamn. Nästan lika hemskt som Tommy. Dessutom fel generation, ja. Ta i så fall hellre Tomas (som också är fel generation, men det är i alla fall ett riktigt namn). 

  • Tom Araya
    Anonym (F) skrev 2022-08-21 01:30:37 följande:

    Fint! 


    hade en klasskompis (född -80) som hette det, och det är en bra association. Fanns även en Tom i spelet Vem där? :)
    i övrigt Tom Cruise, Tom Hardy.


    ..Tom Araya... Skrattande
Svar på tråden Namnet Tom?