• Thu 18 Aug 2022 22:38
    1658 visningar
    13 svar
    13
    1658

    Föräldrarkurs

    Hej


    Var på min första träff med barnmorskan idag( inskrivningsträff)
    Jag blev nästan ställd över att det inte erbjöds en enda föräldrar kurs, grupp eller liknande. Barnmorskan hade inte heller någon idé på vart jag kan vända mig om detta. Hör detta till vanligheterna? Känner mig lite utelämnad och osäker då det är mitt första barn och känner att jag inte har koll på något alls. Och känner att jag hade behövt mycket vägledning 
    Hur var det för er och har ni tips på vart jag kan vända mig? Bor i Göteborg. 
  • Svar på tråden Föräldrarkurs
  • Thu 18 Aug 2022 23:13
    #1

    Under graviditeten är det nog inte så vanligt. Vi hade en träff i grupp där vi kort pratade amning kanske? Inget direkt givande. Och så en föreläsning på förlossningen inför (pre Corona). 
    Fick en bok på inskrivningen dock (och massa broschyrer om att inte skaka barnet). 

    Med mitt första barn hade bvc föräldragrupp som även blev lite som kurs. Dock rejäl resursbrist där. 

    Sen finns det föräldrakurser från typ 3årsåldern och uppåt.

  • Thu 18 Aug 2022 23:34
    #2

    1993 ( ja jag vet...typ 100 år sedan) deltog vi i föräldragrupp under graviditeten med 5-6 andra par.  Jättekul! Vi umgicks i flera år efter det tills jag flyttade. 
    Kanske man inte gör så längre? 

  • Fri 19 Aug 2022 07:52
    #3

    Jag blev också ganska förvånad över detta, flera böcker/appar tipsar om olika kurser (profylax, amning osv.) Men åtminstone i min stad (Linköping) verkar det inte finnas några kurser där en kan träffa andra föräldrar. Dock ordnar förlossningen här föreläsningar, kanske finns det något liknande i Göteborg? På 1177 finns flera videos att titta på, ibland ordnar privata aktörer kurser, kanske även finns något via t.ex. studiefrämjandet, sensus m.m men mycket verkar ha blivit just online. 

  • Fri 19 Aug 2022 08:15
    #4

    Vi hade kurser i grupp ledda av barnmorskan på MVC inför förlossningen. Detta var år 2002. Tror säkert att allt sådant dragits in....

  • Fri 19 Aug 2022 09:29
    #5
    Alice2023 skrev 2022-08-18 22:38:23 följande:
    Föräldrarkurs

    Hej


    Var på min första träff med barnmorskan idag( inskrivningsträff)
    Jag blev nästan ställd över att det inte erbjöds en enda föräldrar kurs, grupp eller liknande. Barnmorskan hade inte heller någon idé på vart jag kan vända mig om detta. Hör detta till vanligheterna? Känner mig lite utelämnad och osäker då det är mitt första barn och känner att jag inte har koll på något alls. Och känner att jag hade behövt mycket vägledning 
    Hur var det för er och har ni tips på vart jag kan vända mig? Bor i Göteborg. 
    Det är BVC som ordnar såna saker. Kanske att det varit nedlagt under pandemin, men annars så ordnar BVC oftast både utbildning och föräldragrupper.

    Jag tänkte precis som du när jag väntade mitt första barn, att jag ville veta under graviditeten hur man gör när man tar hand om barnet, praktiska saker. Och när barnet var fött och man skulle hem - hur kan ni släppa hem oss med det här lilla knytet, vi har ingen aning om vad vi håller på med? 

    Men BVC kommer ofta på hembesök redan första veckan och sen går man dit varje eller varannan vecka i början och får då råd och stöd som man behöver. Och så får man lära sig själv, läsa på, försöka komma på hur det blir bäst osv. Andra föräldrar kan vara stor hjälp för att diskutera och få råd i vardagen. Blir det problem med något specifikt så vänder man sig också till BVC som hjälper till eller lotsar vidare. 
  • Fri 19 Aug 2022 09:30
    #6
    Plupp73 skrev 2022-08-19 08:15:30 följande:

    Vi hade kurser i grupp ledda av barnmorskan på MVC inför förlossningen. Detta var år 2002. Tror säkert att allt sådant dragits in....


    Men var det om skötseln av barnet?

    Vi hade liknande utbildning (2005) men det var främst inriktat på förlossningen och själva graviditeten. 
  • Fri 19 Aug 2022 11:34
    #7
    elsi skrev 2022-08-19 09:29:35 följande:
    Det är BVC som ordnar såna saker. Kanske att det varit nedlagt under pandemin, men annars så ordnar BVC oftast både utbildning och föräldragrupper.

    Jag tänkte precis som du när jag väntade mitt första barn, att jag ville veta under graviditeten hur man gör när man tar hand om barnet, praktiska saker. Och när barnet var fött och man skulle hem - hur kan ni släppa hem oss med det här lilla knytet, vi har ingen aning om vad vi håller på med? 

    Men BVC kommer ofta på hembesök redan första veckan och sen går man dit varje eller varannan vecka i början och får då råd och stöd som man behöver. Och så får man lära sig själv, läsa på, försöka komma på hur det blir bäst osv. Andra föräldrar kan vara stor hjälp för att diskutera och få råd i vardagen. Blir det problem med något specifikt så vänder man sig också till BVC som hjälper till eller lotsar vidare. 
    Det handlade precis som du beskrev om graviditeten, förlossning och lite om tiden efter. 
    BVC kommer alltid hem under första veckan. Dels för att man inte ska behöva fara iväg så tidigt men också för att kolla läget hemma och snappa upp hur man har det och hur familjen mår. 
  • Fri 19 Aug 2022 11:37
    #8
    +1
    Guldnovan skrev 2022-08-19 11:34:16 följande:
    Det handlade precis som du beskrev om graviditeten, förlossning och lite om tiden efter. 
    BVC kommer alltid hem under första veckan. Dels för att man inte ska behöva fara iväg så tidigt men också för att kolla läget hemma och snappa upp hur man har det och hur familjen mår. 
    Under pandemin har dt varit lite si och så med hembesök från BVC, därför skrev jag oftast, inte alltid. Förhoppningsvis har de börjat igen nu när smittläget ser lite annorlunda ut, men inte säkert att de gör det överallt. 
  • Fri 19 Aug 2022 12:03
    #9

    Den MVC - Barnmorskegruppen - där jag gick i Göteborg satte ihop en grupp med mammor med BF nära varandra. Vi hade en första träff där men sen var det upp till oss att bestämma egna träffar. Men jag tror inte de MVC som är i landstingets regi gör det. 
    Mot slutet av graviditeten kunde man gå på kurs på Sahlgrenska, som handlade om förlossningen, smärtlindring mm. Det finns också privata profylaxkurser där man övar på avslappning mm, men det får man betala för själv.

    Sen hade BVC träffar med olika teman, efter att barnet var fött. Jag tror det var tänkt att man skulle kunna fortsätta träffas, men vår grupp var väldigt liten och barnen var så olika gamla att vi inte hade så mycket gemensamt. Plus att jag redan hade gruppen från MVC.

  • Fri 19 Aug 2022 12:09
    #10
    BuoBä skrev 2022-08-19 12:03:30 följande:

    Den MVC - Barnmorskegruppen - där jag gick i Göteborg satte ihop en grupp med mammor med BF nära varandra. Vi hade en första träff där men sen var det upp till oss att bestämma egna träffar. Men jag tror inte de MVC som är i landstingets regi gör det. 
    Mot slutet av graviditeten kunde man gå på kurs på Sahlgrenska, som handlade om förlossningen, smärtlindring mm. Det finns också privata profylaxkurser där man övar på avslappning mm, men det får man betala för själv.

    Sen hade BVC träffar med olika teman, efter att barnet var fött. Jag tror det var tänkt att man skulle kunna fortsätta träffas, men vår grupp var väldigt liten och barnen var så olika gamla att vi inte hade så mycket gemensamt. Plus att jag redan hade gruppen från MVC.


    Jodå det gör landstinget också. Varför skulle de inte? 
  • Fri 19 Aug 2022 12:11
    #11
    elsi skrev 2022-08-19 11:37:22 följande:
    Under pandemin har dt varit lite si och så med hembesök från BVC, därför skrev jag oftast, inte alltid. Förhoppningsvis har de börjat igen nu när smittläget ser lite annorlunda ut, men inte säkert att de gör det överallt. 
    Det hoppas jag också har börjat eller åtminstone gör snart. 
  • Fri 19 Aug 2022 12:20
    #12
    Guldnovan skrev 2022-08-19 12:09:52 följande:
    Jodå det gör landstinget också. Varför skulle de inte? 
    Ingen jag kände som gick hos en landstings-MVC hade en sån grupp redan då, utan det var på BVC de fick kontakt med andra föräldrar. Men det kanske varierar. 

    Jag vet en som var ensamstående förälder från start som fick erbjudande om att gå i en särskild grupp med bara ensamstående. Det tror jag var via Göteborgs stad och inte landstinget, men jag är inte säker.
  • Fri 19 Aug 2022 12:28
    #13
    BuoBä skrev 2022-08-19 12:20:01 följande:
    Ingen jag kände som gick hos en landstings-MVC hade en sån grupp redan då, utan det var på BVC de fick kontakt med andra föräldrar. Men det kanske varierar. 

    Jag vet en som var ensamstående förälder från start som fick erbjudande om att gå i en särskild grupp med bara ensamstående. Det tror jag var via Göteborgs stad och inte landstinget, men jag är inte säker.
    Jag skulle tippa på att det är vanligt med grupper under graviditeten hos landstinget. 
    Nu med covid är det säkert annorlunda eller man kör med teams eller liknande. 
    Jag minns att det var månadens höjdpunkt och vi gick båda alla gångerna. Kontakten höll i sig i åratal. 
    Hoppas verkligen att såna kurser hålls även nu..  det var värdefullt. 
Svar på tråden Föräldrarkurs