• Sun 21 Aug 2022 02:28
    2624 visningar
    11 svar
    11
    2624

    Hur gammal behöver man vara för att jobba på Kriminalvården?

    Hej!

    Jag är en 18 årig tjej som precis gått ut gymnasiet. I framtiden vill jag plugga inom rättsväsende. Men jag tänker ta ett sabbatsår. Inom det året vill jag jobba med något som intressera mig och få lite erfarenhet. Exempelvis på kriminalvården, tullverket och på polisens passkontroll. Hade det varit möjligt att få jobb på dessa ställen? Då jag endast är 18 år och inte har någon högre vidareutbildning.
  • Svar på tråden Hur gammal behöver man vara för att jobba på Kriminalvården?
  • Anonym
    Sun 21 Aug 2022 02:37
    #1

    Om du jobbar så kalla det inte för "sabbatsår". Säger det i all välmening. Det ordet kan sticka i ögonen på folk då de antar att man helt enkelt haft just "sabbat" och inte gjort någonting. Att jobba mellan studier är ju ändå att försörja sig, skaffa erfarenhet och göra något vettigt.
    Menar det som sagt för din egen skull, så du inte behöver få onödig skit för vad folk uppfattar som sabbatsår.

    På din fråga har jag tyvärr klent med svar, jag ville mest dra det där om sabbatsår.
    Civilanställd på polisen vet jag är lite knepigt att bli vid din ålder, åtminstone i min kommun. Tullexpedition har vi ingen och kriminalvärden har jag ingen aning om, tyvärr.

  • Anonym (Givan­de)
    Sun 21 Aug 2022 04:12
    #2
    +1

    Har svårt att se att du kommer få något givande jobb inom kriminalvården eller tullverket som 18 åring. Kanske som kallskänka eller städerska om det nu är viktigt att det ska vara inom just kriminalvården. Att arbeta som tulltjänsteman kräver en minst en gymnasieutbildning och 4 års arbetslivserfarenhet.

    Givande jobb i den åldernär generellt sett svårt att och för de flesta är det antingen som volontär eller om man har väldigt bra kontakter. Annars är det diverse café och krogjobb som gäller tills man kommer på vad man vill göra och utbildar sig. Lycka till. 

  • Anonym (Ja)
    Sun 21 Aug 2022 06:39
    #3

    35+
    Lättaste sättet in för en tjej är först att gå gmu och sedan jobba ett tag hos militären sen gå polishögskolan och sedan jobba som polis ett tag. Eller bara vara en man på 35+. Sällan kvinnor släps in av rätt obvious andledningar 

  • Sun 21 Aug 2022 07:58
    #4

    Utbilda dig först.

  • Anonym (Em)
    Sun 21 Aug 2022 09:11
    #5

    Vad är det du vill plugga framöver? bli polis, åklagare, domare, nåt annat? GMU kan vara en bra grund. Jobba med människor överlag är bra om du vill bli polis. Kan vara svårt att komma in på KV utan arbetslivserfarenhet, men kanske som administratör. Hos polisen kan du söka som passhandläggare eller att skriva ut förhör eller turlagsadmin. Annars kommer ju butik eller resturang ge dig erfarenhet av att prata med många människor som är dumma i huvudet. Det är bra att kunna när du vill jobba inom rättsväsendet. 


    Bra val att jobba innan du pluggar vidare, skaffa lite erfarenhet så kommer du ha mer nytta av studierna. 

  • Sun 21 Aug 2022 15:50
    #6
    Anonym skrev 2022-08-21 02:37:12 följande:

    Om du jobbar så kalla det inte för "sabbatsår". Säger det i all välmening. Det ordet kan sticka i ögonen på folk då de antar att man helt enkelt haft just "sabbat" och inte gjort någonting. Att jobba mellan studier är ju ändå att försörja sig, skaffa erfarenhet och göra något vettigt.
    Menar det som sagt för din egen skull, så du inte behöver få onödig skit för vad folk uppfattar som sabbatsår.

    På din fråga har jag tyvärr klent med svar, jag ville mest dra det där om sabbatsår.
    Civilanställd på polisen vet jag är lite knepigt att bli vid din ålder, åtminstone i min kommun. Tullexpedition har vi ingen och kriminalvärden har jag ingen aning om, tyvärr.


    Tack för tipset. Jag visste inte att det kunde tolkas så. Självklart vill jag inte att männiksor ska uppfatta det som jag inte har gjort något. 
  • Sun 21 Aug 2022 15:58
    #7
    Anonym (Givande) skrev 2022-08-21 04:12:45 följande:

    Har svårt att se att du kommer få något givande jobb inom kriminalvården eller tullverket som 18 åring. Kanske som kallskänka eller städerska om det nu är viktigt att det ska vara inom just kriminalvården. Att arbeta som tulltjänsteman kräver en minst en gymnasieutbildning och 4 års arbetslivserfarenhet.

    Givande jobb i den åldernär generellt sett svårt att och för de flesta är det antingen som volontär eller om man har väldigt bra kontakter. Annars är det diverse café och krogjobb som gäller tills man kommer på vad man vill göra och utbildar sig. Lycka till. 


    Jag hade en aning om det skulle vara svårt. Speciellt på tullen där det är mycket högre krav. Men på kriminalvården är det inte allt för höga krav än att man ska ha gått klart gymnasiet, ha körkort och en god fysiska och psykiska hälsa. Det står även med att gymnasialutbildning är meriterande men det inte ett krav. Därför trodde jag att det fanns en chans.
  • Anonym (Givan­de)
    Sun 21 Aug 2022 16:27
    #8
    Huddan skrev 2022-08-21 15:58:50 följande:
    Jag hade en aning om det skulle vara svårt. Speciellt på tullen där det är mycket högre krav. Men på kriminalvården är det inte allt för höga krav än att man ska ha gått klart gymnasiet, ha körkort och en god fysiska och psykiska hälsa. Det står även med att gymnasialutbildning är meriterande men det inte ett krav. Därför trodde jag att det fanns en chans.
    Jag vet inte säkert då jag själv inte jobbat inom något av det. En god vän till mig jobbar inom tullen men har utbildning imon det och bakgrund som yrkesmilitär. En familjemedlem har jobbat hos polisen men på passexpeditionen utan någon relevant utbildning. 
  • Anonym (Mölla­n)
    Sun 21 Aug 2022 16:32
    #9

    Jag vill inte låta negativ men det är lite mer med kriminalvården än att bara vara frisk och ung, för att orka jobba där.

    Min vän har jobbat på häkte och det är mentalt tufft. Som ung tjej kommer du att få höra allt möjligt, förutom att du har hög risk att hamna i utsatta situationer.

    Ex: I ett läge var det nästan upplopp i rättssalen då den åtalade hade ett par dussin släktingar i lokalen som i princip försökte frita honom.

    Min vän och en annan vakt skulle snabbt som satan föra ut fången som då passade på att klämma igen ena dörren på kollegan och då står alltså min vän (35 år, 62 kg) ensam i en liten gång mot en 25-årig lyftarkille på 110 pannor som vill ut därifrån genom andra dörren och min vän står i vägen.

    Nu har vännen för all del tränat en hel del fula tricks men det går inte att kompensera för den skillnaden i fysik, framförallt inte där det är trångt.
    Som tur är slutade det hela bra, men det är bara en grej som kan hända.

    En annan icke-favorit är att ta intagna som skadat sig till sjukhus, där de kan ställa till allt möjligt jävelskap. Försöka sno kanyler, skalpeller och läkemedel, riva akutrummet eller bara vara jävliga mot hela sin omgivning.

    En god andel av intagna på häkte är psykiskt sjuka (min vän hävdar ca hälften men det vet jag inte om det stämmer). Några får helt overkliga raserianfall på två sekunder, inte minst om de håller på att tända av från något som de stoppar i sig när de inte sitter på häkte. Så det jobbet är mycket att leva på helspänn under sin arbetstid.

    Förutom allt ovan så får man en väldigt dålig syn på manskönet av att jobba på häkte. Min vän var singel i sex år efter det jobbet och svor på att hon aldrig mer skulle bo med en man.

    (Sen tog det ytterligare sju år innan en helt fantastisk man övertygade henne om att hon hade fel, men det är en annan historia. Glad )

  • Anonym (nöjd 45 åring.­)
    Sun 21 Aug 2022 16:50
    #10

    Jag tänker att du vill ha lite inblick i viktiga samhällsfunktioner för att sedan plugga vidare. Kanonbra ide.
    Men kriminalvården är inget bra ställe för en tonåring.
    Mina förslag
    Vården, hemtjänsten eller äldreboende, du får möta individer med vårdbehov och lära dig hur viktigt det är med samarbete.
    Gör lumpen kommentar överflödig.
    Jobba som volontär, hemlösa, idrottsevent, läxhjälp i utsatta område mm.

  • Sun 21 Aug 2022 16:51
    #11

    Väktare kan man bli från 18 år. 

    Men jag skulle säga att du kan få viktig erfarenhet från alla möjliga jobb där det handlar om att interagera med människor. Vårdbiträde, personlig assistent, servitris, butksjobb, vikarie på förskola, jobb på snabbmatsrestaurang etc.

Svar på tråden Hur gammal behöver man vara för att jobba på Kriminalvården?