• Haelenius

    Frågor kring andrahandsuthyrning.

    Hej ska berätta lite om min situation. det har nyligen tagit slut mellan mig och min sambo och jag tvingas flytta ut (hon står på hyreskontraktet och det är hon som fixade lägenheten). jag är förtillfället arbetslös vilket gör situationen med att söka en lägenhet lite krångligt... men har fått napp av att kanske hyra en lägenhet i andrahand. har aktivitetsstöd från F-kassan vilket inte är nog för att kunna hyra en lägenhet från en kommunal hyresvärd, så därför måste jag hyra privat. jag har ett stort spar kapital så pengarna är inte problemet. 

    I alla fall. jag har pitchat idén att jag har en familje medlem som kan gå i god för mig. samt att jag är villig betala 6 månaders hyra i förskott så personen  i sig kan känna sig trygg. hur ska man gå tillväga när man betalar 6 månaders hyra i förväg? vill ju inte bli blåst lixom, har aldrig gått in med en deposition förut, och det handlar om mycket pengar. OM jag nu får hyra lägenheten ska jag kontakta hyresvärden och berätta hur jag ska göra sen göra en banköverföring på allt eller hur ska jag å tillväga?

  • Svar på tråden Frågor kring andrahandsuthyrning.
  • Anonym (Tips från coachen)

    För det första måste hyresvärden godkänna andrahandsuthyrning. För det andra betalar du till den du hyr av, dvs deras hyresgäst. Ni ska skriva ett kontrakt och brukligt är att man deponerar max EN hyra men jag skulle hellre skriva det som att tre månaders hyra betalas i förskott. Då har ni båda en bra trygghet. Tänk på att du har besittningsrätt även om du hyr i andra hand, så du kan alltså inte bli utslängd hur som helst.

    Jag skulle annars rekommendera att börja med ett uthyrningsrum, alltså dela lägenhet med någon eller hyra en liten stuga på någons tomt. Aktivitetsstöd blir man ju inte fet av direkt så det vore bra om du kunde minska dina utgifter tills du har ett tills vidare-jobb.

  • Haelenius

    Ah okej! får hoppas det känns bra för honom med bara 3 månaders i förväg då. tänkte mer om hen skulle kunna blåsa mig med pengarna, men hyran ska ju in varje månad och de ligger ju på hen.

    hade jag inte varit helt krossad efter mitt break up så hade det nog fungerat bra med ett litet rum eller dela lägenhet med någon. men behöver tid för mig själv och att sätta mig själv i en sits med en främling och måsta respektera den personens regler och sätt att leva är inget jag skulle klara av just nu. det är varken fair för den jag hyr med eller för mig själv.

    men tack för hjälpen, får bara hoppas att hen går med på 3 månaders när jag redan satt i sten att jag är villig att betala 6. vill bara att personen i sig ska känna någon slags trygghet och veta att jag är en seriöst hyresgäst som aldrig lallat med hyran eller något annat.

  • Anonym (Tips från coachen)
    Haelenius skrev 2022-08-21 14:44:20 följande:

    Ah okej! får hoppas det känns bra för honom med bara 3 månaders i förväg då. tänkte mer om hen skulle kunna blåsa mig med pengarna, men hyran ska ju in varje månad och de ligger ju på hen.

    hade jag inte varit helt krossad efter mitt break up så hade det nog fungerat bra med ett litet rum eller dela lägenhet med någon. men behöver tid för mig själv och att sätta mig själv i en sits med en främling och måsta respektera den personens regler och sätt att leva är inget jag skulle klara av just nu. det är varken fair för den jag hyr med eller för mig själv.

    men tack för hjälpen, får bara hoppas att hen går med på 3 månaders när jag redan satt i sten att jag är villig att betala 6. vill bara att personen i sig ska känna någon slags trygghet och veta att jag är en seriöst hyresgäst som aldrig lallat med hyran eller något annat.


    Ja, men just därför skulle jag skriva att det är förskottsbetalning och inte deponerad hyra, för då måste du kräva tillbaka den när du flyttar, och då kan det bli en hel cirkus att få det. Sex månader är väldigt mycket pengar! Jag skulle själv inte acceptera det som deponi och behöva hålla på pengarna, det är som att jag ska hålla i någon annans pengar tills hen flyttar ut, som en säkerhet för hen snarare än för mig där, om hen sköter hyran. Nej, enklare med förskottshyra då.

    Förstår om du inte vill dela boende med någon. Det där att kunna andas fritt är mycket värt. Men apropå så kan du ju kolla om någon hyr ut en liten stuga utanför stan, där du bor själv alltså. Det finns ibland sånt att hitta på t ex Blocket.

    Om du redan sagt sex månader så kan det bli lite knöligt att backa på det men säg bara att du kollat upp hur det brukar gå till och att det ändå är en god säkerhet för båda att betala mycket i förskott.
  • Anonym (Tips från coachen)

    Nu när jag tänker efter är jag inte så säker på vem du ska betala hyran till, om det är hyresgästen eller hyresvärden, men det frågar du hyresvärden samtidigt som du frågar om andrahands är ok för dem öht.

  • Haelenius

    Jag menade förskott inte deposition, blev lite fel. ahh får försöka pitcha det imorgon till hen med 3 istället för 6.får helt enkelt fråga hen om hur jag gör med betalningen, som sagt försöker inte ta ut något i förväg, det är lixom 5 andra som ska fara och kolla på lägenheten imorgon också. så sitter lixom i kö. Jo jag kollar runt överallt och ej hittat nån liten stuga tyvärr. bor i en studentstad och alla är som djur efter lägenheter just nu pga skolstart. men jag gör det bästa jag kan i situationen och det kommer lösa sig! 

    tack för hjälpen btw det värmer i hjärtat när folk vill hjälpa till:)

  • Anonym (Tips från coachen)
    Haelenius skrev 2022-08-21 15:24:41 följande:

    Jag menade förskott inte deposition, blev lite fel. ahh får försöka pitcha det imorgon till hen med 3 istället för 6.får helt enkelt fråga hen om hur jag gör med betalningen, som sagt försöker inte ta ut något i förväg, det är lixom 5 andra som ska fara och kolla på lägenheten imorgon också. så sitter lixom i kö. Jo jag kollar runt överallt och ej hittat nån liten stuga tyvärr. bor i en studentstad och alla är som djur efter lägenheter just nu pga skolstart. men jag gör det bästa jag kan i situationen och det kommer lösa sig! 

    tack för hjälpen btw det värmer i hjärtat när folk vill hjälpa till:)


    Ok! Jaa men du kan alltid skylla på ekonomin, att du skulle behöva en buffert eller nåt.

    Du vill inte avslöja staden? Kanske någon som bor i närheten kan tipsa mer. Jag antar att du kollat med alla privata hyresvärdar om det finns något ledigt?
  • Haelenius

    Jo men det känns som en dålig anledning när jag lix har sagt 6 månader xd

    självklart! bor i Umeå.

  • Anonym (Tips från coachen)
    Haelenius skrev 2022-08-21 15:33:38 följande:

    Jo men det känns som en dålig anledning när jag lix har sagt 6 månader xd

    självklart! bor i Umeå.


    Jo det förstås :) Jaja, du får nog stå för de där månaderna. Dessutom är det ju pengar du slipper betala längre fram så det blir nog bra för dig ändå.

    Antar att du köar hos de stora bolagen? Många kör ju poängsystem numera så smart att köa på en gång oavsett man behöver eller inte.

    Hade du kollat med privata hyresföretag?

    Att köpa lär väl inte vara aktuellt, om du inte har en miljon i sparade medel förstås. Du får ju aldrig lån så länge du inte har jobb.

    Kvalster är en bra sida tycker jag. Finns massor på Blocket också såg jag, kostar inget att skicka iväg ett meddelande och fråga liksom.

    Kollat Nordmaling, Vännäs och andra kringliggande orter?

    hyresvardslistan.se/alla-hyresvardar-umea/
  • Anonym (m)
    Haelenius skrev 2022-08-21 15:33:38 följande:

    självklart! bor i Umeå.


    Har du verkligen pratat med Bostaden? Med bostadsbidrag och att du har pengar på kontot har jag svårt att se att de inte skulle godkänna om du rätt i kön.
Svar på tråden Frågor kring andrahandsuthyrning.