• Anonym (Inga marginaler)

Enda utvägen:stänga av helt. Eller?

Som så många andra tänker jag massor på elen och ekonomin just nu.  Hur jag än vänder på det ser jag bara en utväg för vintern:att slå av elen helt vissa dagar.  Jag har inte marginaler för elräkningar på 2000+ kronor,  sjukersättning och utmätning gör att jag går plus minus noll och egentligen back då jag har skulder som inte är hos KF som byggs på och jag väljer bort vissa saker jag egentligen behöver.

Så jag har lekt lite med min elförbrukning.  Om jag bara lever "normalt", som en person som heltidsjobbar och är hemifrån 10 timmar och sover 7 timmar så drar jag ca 8,5 kWh på en dag. Förra veckan var mitt snittpris på elen 2.75 kr/kWh. 8.5x30x2.75=705 kr.  Det känns i plånboken redan. De säger att det blir tre gånger så dyrt i vinter. 2100 kr. Jag klarar kanske 1500 om jag drar ner ännu mer på maten.

Så jag kommer bli tvungen att stänga av elen.  7 dagar utan ström,  ungefär.

Jag betalar bara för hushållsel så kan inte sänka värmen för att spara pengar. 

• Svar på tråden Enda utvägen:stänga av helt. Eller?
    Anonym (1) skrev 2022-08-25 06:23:44 följande:
    Har du kollat om du har fläktar för ventilation som står och går (i kök, badrum)? Man brukar kunna höra det, testa att lyssna vid köksfläkten.

Jag förstår inte hur du kan ha så hög förbrukning? 12 kWh?? Vi har legat på 15 kWh/dag det senaste. Stort hus, familj om 5 personer.
    Enda fläkten är över spisen, och den är ett gissel. Jag har för det första svårt att nå upp till knappen, dels för att jag är lite kort och dels för att dels för att knappen, och lysknappen för den delen,  sitter så att säga ovanför kåpan, så de är inte bara högre upp utan också längre in. För det andra är knapparna en slags halvmesyr mellan knapp och touch,  så ibland går fläkten igång knappt man rör vid knappen och ibland måste man trycka ordentligt.  Så det händer att jag trycker,  går därifrån och så är det fortfarande på när jag går förbi nästa gång. 

Nej,  jag förstår det inte heller. 
  • Anonym (Nils)
    Anonym (Inga marginaler) skrev 2022-08-25 09:35:43 följande:
     Jag tänker ibland när jag kokar pasta att jag borde lägga på ett lock i alla fall när jag kokar upp vattnet,  men jag är så glömsk när det gäller det.  Jag kan bokstavligen tänka det när jag står däe och sen inte göra det.  
    Lock under uppkokningen bör du definitivt använda.

Att plattorna är för små är ingen fara, det är värre med för stora plattor.

• Anonym (tja)

Sparar man inte el om man kokar upp vatten i vattenkokare istället? Diskprogrammet verkar ta väldigt lång tid.

• sextiotalist
    Anonym (tja) skrev 2022-08-25 11:06:21 följande:

Sparar man inte el om man kokar upp vatten i vattenkokare istället? Diskprogrammet verkar ta väldigt lång tid.

De flesta diskmaskinerna har väldigt långa diskprogram. Vår maskin tar minst 2,5 timmar på sig för ett normalt program och 3,5 timmar för ecoprogrammet

Det gör man säkert. Kanske borde köpa en sån.

sextiotalist skrev 2022-08-25 11:09:36 följande:
    De flesta diskmaskinerna har väldigt långa diskprogram. Vår maskin tar minst 2,5 timmar på sig för ett normalt program och 3,5 timmar för ecoprogrammet
    Mitt kortaste program som faktiskt diskar är 1:15, det är glasprogrammet. Sen finns ett sköljprogram på 15 minuter och ett rengöringsprogram av själva maskinen som är 30. Normalprogrammet är 2 timmar och ekoprogrammet är 3 timmar. Det jag brukar köra som är 1,5 timme minns jag inte vad det är för. Sen finns ett program för hårt smutsad disk som är 2:20.
  • Anonym (Nutid)
    Anonym (Inga marginaler) skrev 2022-08-25 12:41:26 följande:
    Det gör man säkert. Kanske borde köpa en sån.
    Jag kokar vattnet i vattenkokaren först. Vet inte om det gör någon skillnad eftersom elen ingår här men det går betydligt fortare att göra så. 
  • Anonym (El)
    Anonym (Inga marginaler) skrev 2022-08-25 12:44:51 följande:

sextiotalist skrev 2022-08-25 11:09:36 följande:
    Mitt kortaste program som faktiskt diskar är 1:15, det är glasprogrammet. Sen finns ett sköljprogram på 15 minuter och ett rengöringsprogram av själva maskinen som är 30. Normalprogrammet är 2 timmar och ekoprogrammet är 3 timmar. Det jag brukar köra som är 1,5 timme minns jag inte vad det är för. Sen finns ett program för hårt smutsad disk som är 2:20.
    Eko program ersätter värme med tid och spar el på det sättet. Minrde uppvärmt vatten, längre tid.
  • Spucks

Sparar man inte el om man kokar upp vatten i vattenkokare istället?

Jo, det sparar en del.
  • Anonya

Jo, maten håller längre om det är -22, men hållbarheten är lång även vid -18. Sänk till -18 och håll koll på maten där så du äter upp den i tid. 

Angående kylen och frysen kan man spara mycket om man gör följande saker:

- Öppna dörren bara kort. Ha därför god ordning i kylskåpet så du inte behöver leta efter saker. Tänk efter före du öppnar vad du ska ha. 
    - Låt inte matvaror stå framme och bli varma utan ställ in dem när du använt dem färdigt. 
    - Ställ inte in mat som är varmare än kylskåpstemperatur, utan kyl ner den i vattenbad. 
    - Matvaror som ska frysas ställs först in i kylen för att bli kylskåpskalla.

Vattenkokare förbrukar mindre än spis, men att köpa en för att spara pengar låter tveksamt.

Ekoprogrammet för diskmaskinen sparar antagligen en hel del el, men 3h är lång tid om man störs av ljudet (bänkdiskmaskiner är inte de tystaste precis). Om du inte störs av ljudet är ekoprogrammet ett bra spartips. Du kan kolla om du hittar manual på nätet så kanske du får siffror på vad de olika programmen drar. 

Anonya skrev 2022-08-25 18:19:26 följande:

Jo, maten håller längre om det är -22, men hållbarheten är lång även vid -18. Sänk till -18 och håll koll på maten där så du äter upp den i tid. 

Angående kylen och frysen kan man spara mycket om man gör följande saker:

- Öppna dörren bara kort. Ha därför god ordning i kylskåpet så du inte behöver leta efter saker. Tänk efter före du öppnar vad du ska ha. 
    - Låt inte matvaror stå framme och bli varma utan ställ in dem när du använt dem färdigt. 
    - Ställ inte in mat som är varmare än kylskåpstemperatur, utan kyl ner den i vattenbad. 
    - Matvaror som ska frysas ställs först in i kylen för att bli kylskåpskalla.

Vattenkokare förbrukar mindre än spis, men att köpa en för att spara pengar låter tveksamt.

Ekoprogrammet för diskmaskinen sparar antagligen en hel del el, men 3h är lång tid om man störs av ljudet (bänkdiskmaskiner är inte de tystaste precis). Om du inte störs av ljudet är ekoprogrammet ett bra spartips. Du kan kolla om du hittar manual på nätet så kanske du får siffror på vad de olika programmen drar. 

Tack för tips. Jag har inte problem med att diskmaskinen låter då jag kan - tro det eller ej - stänga en dörr! Hurra för lägenheter med faktiska rum!

Jag ska gräva fram manualen.
Svar på tråden Enda utvägen:stänga av helt. Eller?