• Tom Araya

    Dejting, ekonomi och kultur - vad tycker kvinnor?

    När det gäller dejting och att träffa en ny partner...

    Hur viktigt är det för vuxna kvinnor att mannen har bra ekonomi, jobb, inkomst, kan betala för restaurangbesök och annat vid dejting och sedan också när det gäller val av man att inleda ett förhållande med?
    Ska han också ha ett bra hem och fin bil? Exklusiva kläder och accessoarer?

    Om du hittar en trevlig man på nätet där ömsesidig nyfikenhet uppstår, nekar du honom en dejt om det visar sig att han exempelvis är arbetslös, långtidssjukskriven, förtidspensionerad, handikappad och inte har råd att visa ekonomisk generositet?

    Är det skillnad mellan kvinnor från olika länder och kulturer i hur man ser på detta.

    Alla kvinnor, särskilt ni med utländsk bakgrund, men även män med erfarenhet, ge mig ert svar med vad ni tycker eller vilken erfarenhet ni har.
    Skriv om du är man eller kvinna samt vart du kommer ifrån i ditt svar.

  • Svar på tråden Dejting, ekonomi och kultur - vad tycker kvinnor?
  • Tom Araya
    Anonym (Svennekvinna) skrev 2022-08-24 09:16:50 följande:

    Jag har aldrig träffat en arbetslös eller långtidssjukskriven person som inte haft ambitioner i livet, och då har jag träffat ganska många. Däremot brukar dessa bli osynligjorda efter ett tag då människor slutar tro att det ska hända något: deras drömmar ses som orealistiska. Drömmarna blir också orealistiska eftersom människor ser på dem nästan som ett annat, det finns barn, gamla och så finns det "socfall/psyk fall". Hur skulle du kunna få något av det du vill ha, det är ditt eget fel, du som saknar ambitioner.

    Jag tolkar TS som att han har ambitionen att träffa någon. Behövs det verkligen fler snarlika inlägg i tråden som går ut på att han måste ha pengar till villa, restaurang och utlandssemester, samtidigt som han inte behöver tjäna så mycket?

    Man måste tjäna rätt så bra för att ha råd med allt detta och TS gör uppenbarligen inte det samt söker någon "från en annan kultur", förmodligen med förhoppning om att hon ska vilja ta hand om honom lite.

    Jag tänker att man måste ta hand om varandra båda två och att om man vill ha någon som är hemma mycket måste man samtidigt acceptera att denna person kanske inte har mer ambitioner än att ha ett jobb för att kunna ha en fritid. 

    Kanske behövs en tråd för 40 plus-kvinnor som söker en man de kan betala villa och semester ihop med. Om det som någon skrev inte finns tillräckligt med sådana män i Sverige kanske man får följa TS spår och söka bland utrikes födda frånskilda män?

    Försöker bara vara lite problemlösare här. 


    Nej, det (understruket) stämmer inte.

    Jag är nyfiken på hur kvinnor tänker kring detta och om det är någon skillnad mellan svenska kvinnor och kvinnor från andra länder och kulturer, exempelvis latinamerika, sydeuropa, östeuropa, ME, Afrika m.fl.
  • Tom Araya
    Anonym (Svennekvinna) skrev 2022-08-24 08:01:40 följande:

    TS "kulturarv om fördelat ansvar mellan man och kvinna"?

    Igår skrev jag ett långt svar som försvann så jag försöker igen.

    Jag får känslan av att du TS bär på drömmar om kärlek och att funktionsnedsättning och fattigdom satt käppar i hjulet för dig. 

    Mitt råd är att ge kärlek och omsorg till någon. Om du inte kan städa hemma hos en kvinna kanske du kan laga mat till henne, planera dejter som inte kostar så mycket utifrån vad hon och du tycker om att göra tillsammans. 

    Som arbetslös och funktionsnedsatt är det ofta lättare att umgås med de som förstår situationen utan att se ner på den. De människorna finns och såklart även bland utrikes födda. 

    De flesta normalfungerande med jobb söker sig till människor i samma situation som de själva, men det betyder inte att du inte kan ha bra relationer som fattig och funktionsnedsatt: du behöver bara vara lite mer selektiv och välja bort de som tycker att de är bättre än du. 


    Trådstarten har inte nödvändigtvis någon relation i detalj till mig själv, men ja, jag är singel och träffar gärna en kvinna. Men jag funderar på detta i ett större perspektiv än bara för mig själv.
    Hur blir man värderad på dejtingmarknaden om man som man har vissa brister?
    Har svenska kvinnor och kvinnor från andra länder olika krav och har tolerans för olika brister?
    Gör man bort sig om man söker kontakt med och bokar dejt med en kvinna från en annan del av världen om man har vissa mindre positiva omständigheter i sitt liv?
  • Tom Araya
    Anonym (48) skrev 2022-08-24 08:57:08 följande:

    För mig handlar det inte om ekonomisk generositet, men om jag får välja vem jag förälskar mig i så ska han givetvis ha ett bra jobb, ekonomi och bostad, då det matchar hur jag lever. Det blir liksom lättare då att göra alla de saker ihop som jag längtar efter.
    då jag själv har bra jobb och inkomst så hade det varit skittrist och träffa någon som inte har råd med weekend i Paris eller en barnledig vecka i Karibien.

    sen har jag svårt att se att jag skulle finna någon som är långtidsarbetslös eller sjukskriven attraktiv, ambitioner att uppnå saker i livet måste åtminstone finnas


    Hälsa (eller andra omständigheter) kanske inte går hand i hand med de ambitioner man har om man bara hade varit friskare.
  • Anonym (Svennekvinna)

    Det är klart att du inte gör bort dig om du tar kontakt på en dejtingsida som är till för att få kontakt. Att få svar är en annan sak. 

    Sen vill jag inte skrämmas men en bekants bror blev förgiftad eller tog livet av sig efter att en kort tid ha sammanlevt med en kvinna han träffat utomlands. 

    Inget hindrar att du orkar göra mer i framtiden även om hälsa och/eller ekonomi hindrar det nu, men som sagt, det går att leva bra utan mycket pengar om man lyckas träffa någon som är intresserad av ömsesidig omsorg. 

  • Anonym (Sofia)
    Tom Araya skrev 2022-08-25 17:15:39 följande:
    Trådstarten har inte nödvändigtvis någon relation i detalj till mig själv, men ja, jag är singel och träffar gärna en kvinna. Men jag funderar på detta i ett större perspektiv än bara för mig själv.
    Hur blir man värderad på dejtingmarknaden om man som man har vissa brister?
    Har svenska kvinnor och kvinnor från andra länder olika krav och har tolerans för olika brister?
    Gör man bort sig om man söker kontakt med och bokar dejt med en kvinna från en annan del av världen om man har vissa mindre positiva omständigheter i sitt liv?
    Oavsett härkomst på den man kontaktar så tror jag att det viktigaste är att vara öppen med sina "mindre positiva omständigheter". Du kanske kommer att få lite färre matchningar/likes/dater men syftet är väl att hitta någon för ett förhållande? Om man mörkar sina svårigheter så kommer den man träffar att bli negativt överraskad, besviken och tycka att man ljuger. Om man är öppen med dem sållar man bort dem som ändå inte hade velat fortsätta, samtidigt som man framstår som öppen och ärlig. 
  • Anonym (Svennekvinna)

    Alla mörkar sina svårigheter och tidigare synder dock. Det är inte säkert att ts tjänar på att vara öppen med sina om han vill träffa någon över sin egen sociala status. 

  • Anonym (Sofia)
    Anonym (Svennekvinna) skrev 2022-08-25 20:15:39 följande:

    Alla mörkar sina svårigheter och tidigare synder dock. Det är inte säkert att ts tjänar på att vara öppen med sina om han vill träffa någon över sin egen sociala status. 


    Nej, han behöver ju inte rabbla upp alla sina svagheter, och inget annat. Men man bör nog vara någorlunda ärlig om man vill få chansen till en andra dejt... 
    Sedan bör han ju fokusera på att framhäva sina styrkor, så klart! 
  • Tom Araya
    Anonym (Sofia) skrev 2022-08-25 19:23:00 följande:
    Oavsett härkomst på den man kontaktar så tror jag att det viktigaste är att vara öppen med sina "mindre positiva omständigheter". Du kanske kommer att få lite färre matchningar/likes/dater men syftet är väl att hitta någon för ett förhållande? Om man mörkar sina svårigheter så kommer den man träffar att bli negativt överraskad, besviken och tycka att man ljuger. Om man är öppen med dem sållar man bort dem som ändå inte hade velat fortsätta, samtidigt som man framstår som öppen och ärlig. 
    Ingen berättar väl omedelbart hela sanningen om sig själv för någon de inte känner!?
  • Anonym (Pk-kvinnan)
    Tom Araya skrev 2022-08-25 22:47:17 följande:
    Ingen berättar väl omedelbart hela sanningen om sig själv för någon de inte känner!?
    Nej tyvärr måste väl jag flika in. En man hade inga tänder i överkäken. Där fick jag för att jag försökte vara PK/icke ytlig och inte bad om foto. Blind date gone bad...Supertrevlig man men...nej tack. 
  • Anonym (Loke)
    Anonym (Sofia) skrev 2022-08-25 21:46:56 följande:
    Nej, han behöver ju inte rabbla upp alla sina svagheter, och inget annat. Men man bör nog vara någorlunda ärlig om man vill få chansen till en andra dejt... 
    Sedan bör han ju fokusera på att framhäva sina styrkor, så klart! 
    För långsiktiga relationer ska man alltid vara ärlig.

    Däremot krävs det mycket jobb för att kunna vara ärlig.

    Är man ärlig men rädd, arbetslös, ansvarslös, fattig och osäker så är man fullständigt körd.

    Grunden är alltid en bra person och personlighet. För utan det kan man inte vara ärlig och attraktiv.
  • Anonym (Svennekvinna)

    Jag tror att det handlar om en sak i första hand:

    Förmåga till samspel.

    Man måste kunna möta det som kommer upp. Om man möter en tandlös överkäke och låser sig på grund av den så är även samspelet låst. 

    Två personer jag haft i mitt liv har saknat tänder, en person jag var hemma hos hade corega i badrumsskåpet, alltså protes. 

    Självklart har det påverkat mig att de saknat tänder, men om man uppskattar personen i övrigt så spelar det ingen större roll. Den ena väntade på protes, den andra vet jag inte. Det här var visserligen inte kärleksrelationer som var aktuellt och tandförlusterna berodde på droganvändning. Det är väldigt konstigt att jag lärt känna så många som använt droger tidigare, men antagligen är de människorna öppna på ett sätt som de som dömer dem inte är. Däremot har jag aldrig umgåtts med någon när de är aktiva i droganvändning. När det hänt har jag berättat att jag inte uppskattar droganvändning. Det har dock blivit väldigt vanligt så jag antar att jag känner folk som brukar/brukat när vi inte är tillsammans. 

  • Anonym (Loke)
    Anonym (Svennekvinna) skrev 2022-08-26 10:04:26 följande:

    Loke: Vad är en bra personlighet? 


    En personlighet som får sig själv och personerna runt om att växa. 
  • Anonym (Sofia)
    Tom Araya skrev 2022-08-25 22:47:17 följande:
    Ingen berättar väl omedelbart hela sanningen om sig själv för någon de inte känner!?
    Nej, så klart inte. Däremot tror jag att man vinner på att vara öppen med sådant som många tycker är viktigt. Jag har en killkompis med ett fysiskt funktionshinder. Han får en del dejter, men aldrig en andra... Jag tror att han hade fått fler seriösa napp om tjejerna hade vetat om det.   (Jag tycker synd om honom, för han är en jättebra kille, men tror att han skjuter sig själv i foten. Tjejerna blir besvikna och tycker att han ljugit när de ser honom... Frustrerande för mig som vill honom väl och hoppas att han ska träffa någon.)
  • Tom Araya
    Anonym (Sofia) skrev 2022-08-26 17:04:19 följande:
    Nej, så klart inte. Däremot tror jag att man vinner på att vara öppen med sådant som många tycker är viktigt. Jag har en killkompis med ett fysiskt funktionshinder. Han får en del dejter, men aldrig en andra... Jag tror att han hade fått fler seriösa napp om tjejerna hade vetat om det.   (Jag tycker synd om honom, för han är en jättebra kille, men tror att han skjuter sig själv i foten. Tjejerna blir besvikna och tycker att han ljugit när de ser honom... Frustrerande för mig som vill honom väl och hoppas att han ska träffa någon.)
    ...eller så hade han inte fått några dejter alls då.
Svar på tråden Dejting, ekonomi och kultur - vad tycker kvinnor?