• Anonym (Lån till partner)

Om du lånat ut pengar till din partner

Vill du veta när de ska vara tillbaka-betalda eller är det inte så noga? Jag vill känna att det inte är så noga, men jag har svårt att bestämma hur jag ska ställa mig. Den här månaden tjänande min sambo 12000 mer än jag. Han ville att vi skulle betala lika mycket var på räkningarna för han ville lägga undan 10000 då han haft obetald semester i somras, som kommer kännas på nästa lön. Förståeligt då. Utöver det betalade han 2000 på sitt lån till mig. Han har då lika mycket som jag kvar antar jag, men jag hade en CSN räkning på 3500, och har ändå 10000 kvar, efter mat, räkningar och allt är betalt. Jag tänker att han nog har mer kvar än mig när han betalt sitt eget, men vill ändå inte komma ned på lånet av nån anledning. Han har 114 000 kvar att betala, har haft lånet 2 år och om han skulle betala i samma takt tar det kanske 7 år sammanlagt. Det är utan ränta. Vi lever ju ihop så jag kanske bara ska släppa det och låta honom göra som han vill? 

• Svar på tråden Om du lånat ut pengar till din partner
  • Anonym (Q)

Min sambo är månskensbonde vilket innebär stora utlägg på våren och koncentrerad avkastning på hösten plus EU-stöd som inte alltid tajmar utgifterna. Det händet ibland att jag lånar ut 5-siffriga belopp, men alltid med klar återbetalningsplan och viss ränta (på sambons initiativ). Även om jag litar på sambon ber jag alltid om skriftligt avtal. Skulle något oförutsett hända skulle han självklart få uppskov, men jag skulle då också få ett uppdaterat avtal. 

Jag skulle aldrig låna ut över 100000 och låta sambon beta tillbaks när han känner för det! Det är inte snålhet utan sunt förnuft!

• Anonym (DD)

Varför behövde han låna 140 000 eller vad det var? Vad använde han det till? 

Så härligt, kunna låna ett sådant belopp utan ränta och med krav på att betala tillbaka lite grand ibland då man känner för det.

Du kunde ha använt pengarna på fonder eller annat och fått pengarna att växa, så du har gett honom åtskilliga tusenlappar som present. Varför? Och han vill köpa aktier för dina pengar så han kan tjäna pengar? 

Om han tjänar 12k mer än dig, borde han kunna betala tillbaka minst 12k i månaden. 

Anonym (Rakt på sak) skrev 2022-08-26 22:29:25 följande:

Första felet är att du gick med på att betala mer än du borde av räkningarna. Andra felet är att han så klart ska betala av på lånet innan han börjar spara något. Man betalar alltid sina skulder först och betalar av så snart som möjligt.

Jag tycker att han ska ta ett privatlån och betala tillbaka hela summan direkt. Om han inte går med på det (eller inte är kreditvärdig) så måste ni allra minst skriva ett officiellt skuldebrev. Problemet är att du inte kan veta säkert hur mycket han kan betala av varje månad, men skriv in en rimlig summa och om han får riktigt dålig inkomst en månad kan du gå med på att ge uppskov just den gången, men inte så det blir en vana.

Om han börjar krångla om de här pengarna så vet du att du dessutom har en dålig partner. Varningsklockorna börjar redan klämta iom att han prioriterar annat än att betala av sin skuld. Krånglar han så skulle jag sätta hårt mot hårt och ev. avsluta relationen. Och låna aldrig ut några större summor till honom igen! Inte mer än du har råd att förlora.

Ska lägga fram de förslagen imorgon. Det känns fel att be honom låna någonstans eftersom anledningen att jag lånade ut var för att hans skuld verkade växa när han försökte betala av den, att räntan var för hög. Men samtidigt vet jag inte om han uppskattar att han fick låna av mig. Jag vill inte att han ska stå i tacksamhetsskuld, men i genomsnitt har han betalat 1500/månad sedan 2020, vilket gör att det kommer ta i alla fall mer än 6 år ytterligare, även om han jobbar. Jag trodde nog att han tänkte betala mer när han fick bättre lön :( 
    Jag förstår om du känner dig lurad när jag lånade dig pengar till *** och sa att du inte ska stressa att betala igen dem. Men jag trodde nog att det skulle bli lite mer över till avbetalningen när du fick en bättre lön. Om du betalar i samma takt som hittills tar det över 8 år innan lånet är borta, det är utan ränta och nu är det ju inflation. Jag förstår att jag låter jättesnål men jag tänkte nog inte på att det skulle bli en förlust för mig att hjälpa dig. Det känns jättejobbigt att säga det här men jag vill skriva papper på lånet och göra en avbetalningsplan, eller att du hittar ett lån till låg ränta som du sen betalar på nu när du har fast jobb. Jag vill inte känna mig besviken på dig som jag älskar bara för att vi bara har olika syn på det här. Det blev fel från början när vi inte bestämde några villkor

Nu har jag skrivit detta i ett meddelande till honom. Det blir väl en stor kris för oss. Har en tvååring och snart en nyfödd. Kul. 
  • Anonym (DD)
    Anonym (Lån till partner) skrev 2022-08-26 23:11:00 följande:
    Ska lägga fram de förslagen imorgon. Det känns fel att be honom låna någonstans eftersom anledningen att jag lånade ut var för att hans skuld verkade växa när han försökte betala av den, att räntan var för hög. Men samtidigt vet jag inte om han uppskattar att han fick låna av mig. Jag vill inte att han ska stå i tacksamhetsskuld, men i genomsnitt har han betalat 1500/månad sedan 2020, vilket gör att det kommer ta i alla fall mer än 6 år ytterligare, även om han jobbar. Jag trodde nog att han tänkte betala mer när han fick bättre lön :( 

Trodde? Tala klartext med honom, ställ krav, det är dina pengar. 

Han har redan tjänat pengar på att bli av med den höga räntan. Ska han nu tjäna ytterligare på att han kan spara pengar eller investera, av pengar han borde betala till dig? 

Han har en skuld till dig och ni har inte avtalat om när det ska betalas tillbaka. Du kan alltså kräva hela beloppet nu. Hoppas du har något skriftligt, sms eller liknande åtminstone. 

• Anonym (DD)
    Anonym (Lån till partner) skrev 2022-08-26 23:25:35 följande:
    Jag förstår om du känner dig lurad när jag lånade dig pengar till *** och sa att du inte ska stressa att betala igen dem. Men jag trodde nog att det skulle bli lite mer över till avbetalningen när du fick en bättre lön. Om du betalar i samma takt som hittills tar det över 8 år innan lånet är borta, det är utan ränta och nu är det ju inflation. Jag förstår att jag låter jättesnål men jag tänkte nog inte på att det skulle bli en förlust för mig att hjälpa dig. Det känns jättejobbigt att säga det här men jag vill skriva papper på lånet och göra en avbetalningsplan, eller att du hittar ett lån till låg ränta som du sen betalar på nu när du har fast jobb. Jag vill inte känna mig besviken på dig som jag älskar bara för att vi bara har olika syn på det här. Det blev fel från början när vi inte bestämde några villkor

Nu har jag skrivit detta i ett meddelande till honom. Det blir väl en stor kris för oss. Har en tvååring och snart en nyfödd. Kul. 
    Bra, men varför skrev du att du låter jättesnål? Det tycker ingen normal människa. 

Jag känner mig inte sol och vårad, även om jag förstår att det kan låta så. Han har varit noga med att dela på räkningarna även när han haft mindre än jag, det är väl delvis därför det gått trögt att betala igen innan. Jag äger ensam våran bostad, trots det betalar han både ränta och lån och andra räkningar. Sambolagen skulle kunna drabba mig om vi gjorde slut, men han står inte på  adressen så det kan lika gärna bli han som blir utan allt om vi går isär. Anledningen att jag inte satt hårt mot hårt ang det här är ju att han inte har något sparat, och jag tycker att han också borde få ha det egentligen. Vi vill gifta oss och då är ju allt vårat ändå. Tex om jag skulle dö vill jag inte att han ska stå på bar backe utan då skulle jag vilja att han får nyttja huset.
    Men, hans sparande är ju inte mitt ansvar trots allt, mina pengar fick jag från lgh-försäljning. Jag var ensamstående mamma innan vi möttes så jag kan inte spara hur enkelt som helst. Våra val från förr borde vi ansvarat för själva inser jag nu. Jag fick övertala honom ett tag innan han gick med på att låna av mig, det är väl det som känns mest dumt nu. 

• Anonym (.)
    Anonym (Lån till partner) skrev 2022-08-27 00:00:05 följande:

Jag känner mig inte sol och vårad, även om jag förstår att det kan låta så. Han har varit noga med att dela på räkningarna även när han haft mindre än jag, det är väl delvis därför det gått trögt att betala igen innan. Jag äger ensam våran bostad, trots det betalar han både ränta och lån och andra räkningar. Sambolagen skulle kunna drabba mig om vi gjorde slut, men han står inte på  adressen så det kan lika gärna bli han som blir utan allt om vi går isär. Anledningen att jag inte satt hårt mot hårt ang det här är ju att han inte har något sparat, och jag tycker att han också borde få ha det egentligen. Vi vill gifta oss och då är ju allt vårat ändå. Tex om jag skulle dö vill jag inte att han ska stå på bar backe utan då skulle jag vilja att han får nyttja huset.
    Men, hans sparande är ju inte mitt ansvar trots allt, mina pengar fick jag från lgh-försäljning. Jag var ensamstående mamma innan vi möttes så jag kan inte spara hur enkelt som helst. Våra val från förr borde vi ansvarat för själva inser jag nu. Jag fick övertala honom ett tag innan han gick med på att låna av mig, det är väl det som känns mest dumt nu. 

Låter som att det var dumt att låna ut pengar, ja. Vad menar du med att sambolagen skulle kunna drabba mig? Har ni inte samboavtal? 

Om du inte vill att han ska kunna skriva sig hos dig så kan du blockera det, kommer inte ihåg exakt hur man gör, men kolla på skatteverket.
  • Anonym (...)

Skriv ett avtal idag! Aldrig för sent att ta tag i det liksom. Skriv datum på när han lånade, summan och en plan. Var tydlig med att det är lika viktigt att han betalar det här som när han betalar annat. 
    Tycker han då att du är tjatig/ogin/otålig eller vad det nu är, får du kontra med att han i så fall kan ses som snål och att det inte är viktigt för honom att du får tillbaka pengarna. Kan det vara så att han tycker att ni bor ihop och då är det "era pengar"? Många som lever ihop hade inte lånat till sin partner utan haft mer gemensam ekonomi, men ni har det inte så. 

Jag personligen tycker det är skevt när man måste låna av sin partner, just för att man ju lever tillsammans och delar vardag, men ni måste ju utgå från hur er situation ser ut. 

• Anonym (Jk)

Om bostaden bara är din vid en separation ska han INTE betala av på ditt lån. 

• Anonym (Igen)

Nej,  när ni gifter er blir inte allt gemensamt.  Var och en behåller fortfarande sitt. Du har dina pengar,  han sina och skulden är kvar och ska betalas.  
  • Anonym (D)
    Anonym (Lån till partner) skrev 2022-08-26 23:11:00 följande:
    Jag trodde nog att han tänkte betala mer när han fick bättre lön :( 

Om avtalet var att han ska betala vad han kan så är det ju alldeles självklart att han också gör det. Han har verkligen ingen rätt att slingra sig ur det. Vill han investera i aktier så får han göra det när han har egna pengar. Hur dina pengar ska investeras bestämmer du.
  • Anonym (D)
    Jag förstår om du känner dig lurad när jag lånade dig pengar till *** och sa att du inte ska stressa att betala igen dem. Men jag trodde nog att det skulle bli lite mer över till avbetalningen när du fick en bättre lön. Om du betalar i samma takt som hittills tar det över 8 år innan lånet är borta, det är utan ränta och nu är det ju inflation. Jag förstår att jag låter jättesnål men jag tänkte nog inte på att det skulle bli en förlust för mig att hjälpa dig. Det känns jättejobbigt att säga det här men jag vill skriva papper på lånet och göra en avbetalningsplan, eller att du hittar ett lån till låg ränta som du sen betalar på nu när du har fast jobb. Jag vill inte känna mig besviken på dig som jag älskar bara för att vi bara har olika syn på det här. Det blev fel från början när vi inte bestämde några villkor Nu har jag skrivit detta i ett meddelande till honom. Det blir väl en stor kris för oss. Har en tvååring och snart en nyfödd. Kul. 

Att han tar ett eget lån verkar vara en bra lösning. Kolla medlemslån hos facket! Och när han ändå är i farten med att få ordning på sitt liv kan han passa på att skriva sig där han bor. Det finns annars risk att han åker dit för folkbokföringsbrott.
  • Anonym (Aldrig i skuld)

Oj ju mer du skriver desto mer klart är det att du inte har full kontroll över din ekonomi men det kan du åtgärda genom nedan:

Ang. Bostaden: om du köpte den för gemensamt bruk, skriv ett samboavtal där det står att lägenheten är din!! Köpte du den innan han kom in i bilden och han flyttade in senare så är den din automatiskt enligt lagen. Den delas endast om du köpt den för gemensamt bruk. Låt det inte bli ett lotteri om vem som får vad om ni gå isär. När ni gör det är det mer rättvist för båda att du själv står för amorteringen då du amorterar på din bostad. Men kringkostnader som el, avgift osv ska ni dela på då han bor där.

Bilar osv: vem står bilen på? tänk på att den inte delas vid separation om ni är sambos, den bilen står på äger bilen.

Giftermål: vid giftermål kan man skriva äktenskapsförord så nej, allt blir inte gemensamt om man inte vill det. Här hade jag rekommenderar att ni håller era pengar separerade men kanske med ett gemensamt konto för vardagliga saker om ni vill ha något gemensamt.

Barn: kom ihåg att särkullsbarn alltid får en del av arvet oavsett om ni gifter er eller inte. Bra att skriva testamente om hur du vill att allt ska fördelas.

• Anonym (Rakt på sak)

Jättebra gjort ts! Det enda jag skulle justera är att ta bort det där om att du låter snål, för det gör du inte. Det är väl han som är snål som sitter med ett stort lån till 0 % ränta som han betalar av lite som han känner för, och sedan knappt gör det. Åtta år är en lång tid.... Hoppas att han kan visa sin goda sida nu och stå för sina utgifter!
  • Anonym (Rakt på sak)

Varför är han inte folkbokförd hos dig? Är det inte ett brott att bo på en plats men skriven på en annan?

Ang. sambolagen och boendet: om du ägde boendet innan han flyttade dit har han inget att hämta där. Om du skulle vilja kasta ut honom har han däremot besittningsrätt, trots att han inte är skriven där. Han kan säkert lätt bevisa att han bott där ett längre tag om det skulle vara så.

Jag skulle rekommendera ett rejält äktenskapsförord om ni ska gifta er, där huset fortfarande är ditt men att han har typ nyttjanderätt ett halvår efter din död så han hinner hitta nytt boende.
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2022-08-27 14:27:58 följande:
    Varför är han inte folkbokförd hos dig? Är det inte ett brott att bo på en plats men skriven på en annan?

Ang. sambolagen och boendet: om du ägde boendet innan han flyttade dit har han inget att hämta där. Om du skulle vilja kasta ut honom har han däremot besittningsrätt, trots att han inte är skriven där. Han kan säkert lätt bevisa att han bott där ett längre tag om det skulle vara så.

Jag skulle rekommendera ett rejält äktenskapsförord om ni ska gifta er, där huset fortfarande är ditt men att han har typ nyttjanderätt ett halvår efter din död så han hinner hitta nytt boende.
    Obs: Det blev lite fel där på slutet.... Alltså man skriver huset som enskild egendom i ett äktenskapsförord, men sedan skriver du testamente ang. nyttjanderätten.
Svar på tråden Om du lånat ut pengar till din partner