• Louiselalalala

    Angående dessa miljöaktivister

    www.aftonbladet.se/nyheter/a/JxPGP8/ambulanser-stoppade-av-aktivister-pa-korbana

    Läste precis denna artikel och jag blev rasande på dessa obegåvade människor. Vad hoppas dom uppnå med detta spektakel? Göra livet surt för människor till den grad att räddningspersonal inte kommer fram i tid. Stoppar upp hela trafiken så att människor inte kommer till sina arbeten.

    Vad tycker ni om dessa aktivister? 
  • Svar på tråden Angående dessa miljöaktivister
  • flygrl
    Litorina skrev 2022-08-30 08:00:11 följande:

    Jag tror att uppseendeväckande aktioner är bra, både de roliga och de skrämmande. Men att förstöra för andra ger sällan positiva förändringar. 


    Va menar du med skrämmande aktioner? Att få människor bli rädda, skräckslagna, må dåligt?

    För det låter för mig inte särskilt konstruktivt och dessutom som nåt som faktiskt kan innebära att man förstör för andra (psykiska problem tex.).
    Fast jag kanske missförstod hur du menade så förklara gärna för mig.
  • Jimmy75
    Anders 386 skrev 2022-08-29 17:02:28 följande:

    Händelsen var tragisk.

    Men tyvärr är det så att extremister är föregångare för att det ska hända något i samhället. Tittar man t.ex. på jämlikheten mellan könen så hade vi knappast kommit så långt om det inte varit för grupp-8 eller dom kvinnliga aktivister som kämpade för kvinnlig rösträtt.

    Sanningen är ju att alla VET att vi måste göra något åt klimatet - men INGET händer eftersom man gömmer sina egna handlingar bland alla andras handlingar. Man skyller på att alla andra gör ju så, då kan jag också flyga/köpa motorbåt/köpa hus i Spanien osv.

    Tyvärr måste man konstatera att dom här aktivisterna just nu är några av dom få som faktiskt har fattat - och nu försöker dom få oss andra idioter att inse att det faktiskt är allvar.


    Så att riskera andra människors liv är okej då - for the greater good? Och det finns liksom inga bättre sätt heller, som är mer konstruktiva? "För att göra en omelett måste man knäcka några ägg"??? Undrar om du varit lika förstående om räddningspersonal hindrades/fördröjdes på sin väg till att undsätta någon närstående till dig. Hade du sagt till en svårt skadad dotter "ja jag förstår att det är jobbigt gumman, men du förstår de här människorna hindrar ju ambulansen av en god anledning. Det är helt nödvändigt för att människor ska förstå, vi får ju hoppas att du inte dör, men det är som sagt en JÄTTEVIKTIG sak de har limmat sig fast för"
  • BeautifulLiz

    Limmar man fast sig i gatan så får man stå sitt kast. Det ska inte en oskyldig person i behov av en ambulans snabbt behöva betala för.

    Låter kanske hårt, men kör över dem. De har gjort sitt val, det har inte personen som behöver en ambulans.


    Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
  • Embla twopointoh
    Anders 386 skrev 2022-08-29 17:02:28 följande:

    Händelsen var tragisk.

    Men tyvärr är det så att extremister är föregångare för att det ska hända något i samhället. Tittar man t.ex. på jämlikheten mellan könen så hade vi knappast kommit så långt om det inte varit för grupp-8 eller dom kvinnliga aktivister som kämpade för kvinnlig rösträtt.

    Sanningen är ju att alla VET att vi måste göra något åt klimatet - men INGET händer eftersom man gömmer sina egna handlingar bland alla andras handlingar. Man skyller på att alla andra gör ju så, då kan jag också flyga/köpa motorbåt/köpa hus i Spanien osv.

    Tyvärr måste man konstatera att dom här aktivisterna just nu är några av dom få som faktiskt har fattat - och nu försöker dom få oss andra idioter att inse att det faktiskt är allvar.


    Det finns olika typer av aktivism. Tittar man historiskt så har de som använt våld, upplopp och revolution för att få igenom sin samhällsförändring inte varit så lyckade, och denna aktion som TS tar upp kan sorteras in där eftersom aktivisterna försatte människor i fara.

    Det är inte sant att INGET händer för klimatet. Tvärtom, klimatet är ständigt på tapeten och det har kommit en rad kampanjer och med försök till åtgärder de senaste åren. Eller menar du att elbilar, utbyggandet av vindkraft, plastpåseskatt etc bara är symbolpolitik som inte gör någon skillnad? Det kan inte vara så att det finns människor som har fattat, men som anser att våld, tvång och auktoritarism inte är rätt väg att gå?
  • Kockobello
    Anders 386 skrev 2022-08-29 17:02:28 följande:

    Händelsen var tragisk.

    Men tyvärr är det så att extremister är föregångare för att det ska hända något i samhället. Tittar man t.ex. på jämlikheten mellan könen så hade vi knappast kommit så långt om det inte varit för grupp-8 eller dom kvinnliga aktivister som kämpade för kvinnlig rösträtt.

    Sanningen är ju att alla VET att vi måste göra något åt klimatet - men INGET händer eftersom man gömmer sina egna handlingar bland alla andras handlingar. Man skyller på att alla andra gör ju så, då kan jag också flyga/köpa motorbåt/köpa hus i Spanien osv.

    Tyvärr måste man konstatera att dom här aktivisterna just nu är några av dom få som faktiskt har fattat - och nu försöker dom få oss andra idioter att inse att det faktiskt är allvar.


    Lol
  • Tecum
    Embla twopointoh skrev 2022-08-31 08:11:11 följande:
    Det finns olika typer av aktivism. Tittar man historiskt så har de som använt våld, upplopp och revolution för att få igenom sin samhällsförändring inte varit så lyckade, och denna aktion som TS tar upp kan sorteras in där eftersom aktivisterna försatte människor i fara.

    Det är inte sant att INGET händer för klimatet. Tvärtom, klimatet är ständigt på tapeten och det har kommit en rad kampanjer och med försök till åtgärder de senaste åren. Eller menar du att elbilar, utbyggandet av vindkraft, plastpåseskatt etc bara är symbolpolitik som inte gör någon skillnad? Det kan inte vara så att det finns människor som har fattat, men som anser att våld, tvång och auktoritarism inte är rätt väg att gå?
    Plastpåseskatten är ren symbolpolitik, problemet är ju inte påsarna utan det vi bär hem i dem. Alltså vår överkonsumtion.

    Men det stämmer att de som använder våld för den goda sakens skull sällan når några resultat. Det stöter bort och ger negativa associationer, den goda saken solkas ner. Det finns ett antal människor som alltid förespråkar drastiska metoder och för dem är aktionen i sig viktigare än syftet/målet. Att skapa oreda och skrämmas, helt enkelt.
  • Embla twopointoh
    Tecum skrev 2022-08-31 20:00:38 följande:
    Plastpåseskatten är ren symbolpolitik, problemet är ju inte påsarna utan det vi bär hem i dem. Alltså vår överkonsumtion.

    Men det stämmer att de som använder våld för den goda sakens skull sällan når några resultat. Det stöter bort och ger negativa associationer, den goda saken solkas ner. Det finns ett antal människor som alltid förespråkar drastiska metoder och för dem är aktionen i sig viktigare än syftet/målet. Att skapa oreda och skrämmas, helt enkelt.
    Ja, jag hållet med om att det är symbolpolitik. Jag sade bara emot påståendet att INGET görs för klimatet, även om jag anser att det mesta som gös är just symbolpolitik och verklighetsfrånvänt.
  • Flash Gordon
    Jimmy75 skrev 2022-08-31 23:46:37 följande:
    Lås in dem och gå sedan ut och limma fast nycklarna till deras cell på E4
    Nåja, det fina med om de döms är att nästa gång tar polisen det lite mer på allvar än vad de har gjort än så länge och agerar snabbare och mer resolut.. 

    Samtidigt: det är upp till fyra års fängelse för sabotage. låt dessa tio få sitta ett år i fängelse så minskar nog intresset bland aktivisterna för att göra om saken.
    Blå och gul
Svar på tråden Angående dessa miljöaktivister